Rotterdam ingenomen met PKB
Het Rotterdamse gemeentebestuur is ingenomen met het kabinetsbesluit
om het eerste deel uit te brengen van de Planologische Kernbeslissing
(PKB) Mainportontwikkeling Rotterdam. Hiermee is niet alleen een
belangrijke stap gezet in het proces dat de continuïteit van de
Rotterdamse haven veilig moet stellen.
Even belangrijk is dat het leefklimaat in de regio Rijnmond de kans
krijgt te verbeteren. Als het huidige tijdschema gevolgd wordt, kunnen
in 2007 de eerste terreinen op een Tweede Maasvlakte beschikbaar zijn.
Drieslag
Wethouder Haven en Economische Zaken, Peter van Dijk: "Ik ben blij dat
het kabinet het voorstel volgt dat wij samen met de natuur- en
milieubeweging hebben neergelegd in "Visie en Durf". Een volledige
drieslag dus, met landaanwinning, intensiever gebruik van het
bestaande gebied én 750 hectare voor natuurontwikkeling. Dit laatste
is nu een zelfstandig onderdeel van PMR, dus niet een deel van de
verplichte compensatie ingevolge de Habitat- en Vogelrichtlijn.
Hiermee wordt erkend dat de regio Rijnmond meer natuur- en
recreatiegebied verdient. Dit is niet alleen nodig voor de huidige
bevolking. Plezierig kunnen wonen wordt ook voor bedrijven een steeds
belangrijker vestigingsfactor. Andersom heeft ook de economische
factor, meer ruimte, een positief neveneffect op het leefklimaat. Met
een Tweede Maasvlakte krijgen wij de mogelijkheid om op termijn de
stad te ontwikkelen aan de oostelijke rand van het havengebied."
Tempo
Willem Scholten, algemeen directeur GHR: "De PKB is een stap in de
goede richting, al zijn er natuurlijk nog genoeg hobbels te nemen. Het
is belangrijk dat we het tempo erin houden. Wij hebben nu nog 140
hectare te vergeven, een drie procent van ons totaal, maar dat zijn
vrij kleine kavels. In de chemische sector hebben we nog wat lucht,
door bedrijven op elkaar's terrein onder te brengen. Cruciaal is de
containersector. Onze klanten, en die zitten aan de knoppen, geven aan
dat in 2007 nieuw terrein beschikbaar moet zijn. Gegeven een bouwtijd
van een jaar of vier voor een containerterminal, is dan begin volgend
jaar een definitief besluit over de PKB nodig."