Succesvolle ondernemer beschikt over durf, doorzettingsvermogen en
klankbord
14 mei 2001 - Een hogere opleiding maar meer geïnteresseerd in
aanvullende cursussen. Een sterke persoonlijkheid, durf en
doelgericht. En zowel een betrouwbaar team binnen de onderneming als
regelmatig contact met een externe coach of klankbord. Dat zijn de
belangrijkste kenmerken van succesvolle ondernemers in ons land, zo
blijkt uit onderzoek van het Centre for Entrepreneurship van
Universiteit Nyenrode in opdracht van Ernst & Young. De onderzoekers
ondervroegen ruim honderd ondernemers die deel hebben genomen aan de
competitie voor de Beste Ondernemers Visie - een initiatief van Ernst
& Young en Junior Kamer Nederland.
Alhoewel bijna 60% van de ondervraagde ondernemers tenminste een
hbo-opleiding heeft gevolgd, zegt slechts 15% van alle ondernemers dat
die opleiding van belang is voor succesvol ondernemerschap. Meer
waarde hechten zij aan aanvullende opleidingen en een kwart volgt ook
daadwerkelijk vakinhoudelijke cursussen of opleidingen op het gebied
van leiding geven en andere managementvaardigheden. Een derde van de
ondervraagden spreekt de intentie uit om met zon opleiding te
beginnen.
Een andere opvallende uitkomst is het hoge aantal ondernemers dat met
enige regelmaat een klankbord raadpleegt: twee-derde deel van de
ondervraagden gaf aan zon 2 tot 5 uur per maand bij een externe coach
door te brengen. De helft van de ondernemers met zon klankbord zegt
daar ook veel belang aan te hechten. Coachloze ondernemers vinden het
minder belangrijk om op deze wijze een spiegel voorgehouden te
krijgen.
Netwerken is eveneens een hoog gewaardeerde activiteit. Gemiddeld
heeft een onderneming vier formele netwerken, die zon vier uur per
maand kosten. Van de ondernemers gaf zestig procent aan netwerken in
sterke tot zeer sterke mate van belang te vinden voor het eigen
succes.
Een combinatie van factoren beïnvloedt verder succesvol
ondernemerschap. De ondernemers hechten veel waarde aan een agressieve
concurrentiestrategie en een platte organisatiestructuur. Zij denken
positief over de investeringskansen in hun eigen branche, maar vinden
dat durf en doorzettingsvermogen onmisbaar zijn om die kansen te
pakken. Ervaring in de branche is niet doorslaggevend. Evenmin blijkt
dat ondernemers betere successen boeken naarmate ze langer ondernemer
zijn of een hogere opleiding hebben gevolgd.
Succesvolle ondernemers hechten bovendien veel waarde aan
persoonlijkheidskenmerken, vaardigheden, menselijk kapitaal en
strategisch inzicht. Een ondernemersteam dat zij kunnen vertrouwen,
goed personeel met het juiste karakter en kennis van de markt zijn
eveneens doorslaggevend voor succes. Maar wat succes nu precies
inhoudt, wordt zeer divers ingevuld.
De onderzoekers van het Nyenrode Centre for Entrepreneurship maakten
tevens een onderscheid tussen ondernemers die zich in de expansiefase
bevinden en ondernemers die een volwassen bedrijf leiden. In de
expansiefase slaagt men erin om een sterkere omzet- en personeelsgroei
te realiseren. Ondernemingen in deze fase blijken bovendien actiever
bezig te zijn met e-commerce acticiteiten, productontwikkeling en het
verwerven van een unieke positie in de markt. Ondernemers in volwassen
bedrijven zijn meer doelgericht en ontwikkelen een platte structuur in
de strategische planning. Ook samenwerking en het volgen van
aanvullende opleidingen staat voor deze groep ondernemers hoger op de
agenda.
De resultaten van het onderzoek geven niet alleen beter inzicht in het
profiel van een succesvolle ondernemer, maar bieden tevens een meetlat
om dat succes te meten. Daarom zullen de uitkomsten worden gebruikt
voor de competitie voor de Beste Ondernemers Visie. Voor de editie van
deze ondernemersprijs in dit jaar is vooral gekeken naar de score op
het thema effectieve communicatie. Vanavond wordt in Noordwijk bekend
gemaakt wie van de acht winaars van de regionale Beste Ondernemers
Visie-competities de landelijke finale wint. Deze nationale winnaar
zal Nederland vertegenwoordigen in de competitie voor de World
Entrepreneur of the Year een initiatief van Ernst & Young.
Voor meer informatie dan wel vragen over de landelijke finale voor de
Beste Ondernemers Visie van hedenavond en/of over de World
Entrepreneur of the Year-competitie kunt u contact opnemen met
persvoorlichter Jan-Willem Wits van Ernst & Young op tel. 010 407 43
59.
Copyright © 2001 Ernst & Young
Disclaimer