Antwoorden op kamervragen over biometrie
Een parlementair stuk bij het onderwerp Persoonsgegevens en
reisdocumenten
14 mei 2001
Onderstaande vragen stelde het lid Karimi (GroenLinks) op 20 april
2001 aan de minister voor Grote Steden- en Integratiebeleid over
het gebruik van biometrische passen in de inburgering van
nieuwkomers. De vragen zijn op 14 mei 2001 beantwoord.
1. Vraag
Heeft u kennisgenomen van de berichten dat in Rotterdam en
Hilversum in twee pilots biometrische technieken worden gebruikt
om meldingsplichtige vreemdelingen en nieuwkomers te herkennen?
Kunt u bevestigen dat alle testpersonen vrijwillig meedoen zonder
dat er sprake is van registratie, opslag of het bewaren van
gegevens na afloop van de pilots?
1. Antwoord
Ik heb kennis genomen van beide genoemde artikelen. Voor beide
voorgenomen pilots geldt inderdaad dat de deelname aan de pilots
geschiedt op vrijwillige basis. Alle gebruikte persoonsgegevens
die betrekking hebben op de deelnemers aan de nog uit te voeren
pilots zullen na afloop van de evaluatie van de pilots worden
vernietigd.
2. Vragen
Welke persoonsgegevens en/of persoonlijke kenmerken zijn op de
bio-passen opgeslagen? Zijn deze dezelfde als die op de
elektronische identiteitskaart zullen worden opgeslagen? Op welke
wijze worden in Rotterdam deze gegevens met die van de
vreemdelingendienst en het bevolkingsregister gekoppeld, waardoor
als resultante van de herkenning door een rood dan wel een groen
licht de status van de cliënt zichtbaar wordt. Hoe verhoudt dit
gebruik zich tot de privacy van betrokkenen en de Wet bescherming
persoonsgegevens?
2. Antwoorden
Om mogelijke misverstanden te voorkomen is het van belang om te
benadrukken dat er geen sprake is van zogenaamde bio-passen. In
het kader van het haalbaarheidsonderzoek naar het opnemen van
biometrische kenmerk(en) in de reisdocumenten worden er door BZK
pilots uitgevoerd waarin in de praktijk de werking van
verschillende biometrische kenmerken wordt beproefd. Een
vergelijkbaar haalbaarheidsonderzoek is gaande naar de
elektronische identiteitskaart. Het is de bedoeling dat op basis
van de uitkomsten van de onderzoeken het (volgende) kabinet een
beslissing kan nemen over de invoering. Er is derhalve nog geen
beslissing genomen over de persoonsgegevens en/of persoonlijke
kenmerken die bij invoering zullen worden gebruikt.
De smartcard die in de pilot Rotterdam gebruikt gaat worden bevat
de gegevens die nodig zijn voor de verificatie van de identiteit
van de deelnemers bij het voldoen aan de wettelijke verplichting
in het kader van de Vreemdelingenwet.
Biometrische gegevens (in de pilot Rotterdam de irisscan) staan
alleen in de template (dit is een rekenkundige weergave van het
biometrische kenmerk) van de chip van de smartcard. Het
biometrische patroon van de iris, afgegeven door de biometrische
lezer, wordt vergeleken met de opgeslagen template in de chip van
de smartcard. De biometrische gegevens worden derhalve niet apart
in een bestand opgeslagen en geraadpleegd.
Ook bij het gebruik van de kaart (dus bij de vergelijking van
biometrische kenmerken aan de zuil) worden geen gegevens
opgeslagen in "back office-systemen".
Specificaties van de smartcard:
De kaarthoudergegevens leesbaar op de buitenkant van de kaart:
* Voornaam, achternaam;
* Geboortedatum;
* Uitgiftedatum (datum waarop de kaart is aangemaakt);
* Expiratiedatum (kaart is alleen geldig gedurende de duur van de
pilot);
* Afgevende instantie van de kaart;
* Foto in kleur.
Op de chip van de kaart zijn de volgende gegevens vastgelegd:
* Voornaam, achternaam;
* Geboortedatum;
* Iristemplate van het rechteroog oog;
* Nummer uit het Centraal Register Vreemdelingen (CRV);
* Kaartnummer (nummer wat gegenereerd wordt bij de aanmaak van de
kaart);
* Expiratiedatum (kaart is alleen geldig gedurende de duur van de
pilot).
In de pilot Rotterdam wordt maandelijks (ten behoeve van de meldingen)
een tijdelijk gegevensbestand aangemaakt waarin een aantal gegevens
van de deelnemers worden opgenomen. Deze gegevens zijn afkomstig uit
het decentrale Vreemdelingenadministratiesysteem (dVAS). Het betreft
concreet de volgende gegevens:
* Vooraam, achternaam;
* CRV-nummer;
* Nieuwe melddatum;
* Meldfrequentie;
* Statuscode (dit geeft weer of er veranderingen zijn opgetreden ten
opzichte van de vorige melding).
Vanuit het tijdelijke gegevensbestand worden elke melddag over de
personen die zich die dag hebben gemeld de volgende gegevens
overgebracht naar dVAS.
* CRV-nummer;
* Datum melding;
* Meldfrequentie;
* Nieuwe melddatum.
De wijze waarop biometrie gebruikt wordt is ook conform de
aanbevelingen die de Registratiekamer voor het gebruik van biometrie
gedaan heeft. Een belangrijke aanbeveling in dit rapport is dat de
vergelijking van biometrische kenmerken zo mogelijk decentraal moet
gebeuren. In de pilot vindt die vergelijking, zoals hierboven
geschetst, decentraal plaats. De biometrische gegevens worden alleen
gebruikt voor het doel waarvoor ze zijn opgenomen. Te weten het kunnen
voldoen aan de meldplicht. De deelnemers worden voorafgaande aan
deelname geïnformeerd over doelstelling en wijze van gebruik van de
persoonsgegevens in de pilot.
De Registratiekamer wordt actief op de hoogte gehouden van de opzet,
inrichting en evaluatie van de pilots.
Over de gegevens die mogelijk in de pilot Hilversum kunnen worden
gebruikt heeft geen enkele besluitvorming plaatsgevonden. De
voorbereiding van deze pilot verkeert nog in een zeer vroeg stadium.
3. Vraag
Wat is een nieuwkomerspas? Acht u het uit oogpunt van
proportionaliteit aanvaardbaar de aanwezigheid van inburgeraars bij
hun Nederlandse les te controleren met behulp van biometrische
identificatie?
3. Antwoord
De nieuwkomerspas is een werknaam voor de kaart die mogelijkerwijs in
een pilot in Hilversum gebruikt zou kunnen worden.
Verificatie met behulp van biometrie zou een van de mogelijkheden
kunnen zijn om de informatievoorziening van het inburgeringsproces te
verbeteren en betrouwbaarder te maken. Of dat het geval is kan naar
mijn mening het beste in de vorm van een pilot, dat wil zeggen door
middel van een praktijkproef, worden bezien.
4. Vraag
Kunt u een overzicht geven van lopende en voorziene pilots in het
kader van biometrische identificatie? Acht u het verstandig dat voor
het uitvoeren van de pilots mensen worden gevraagd die een
afhankelijkheidsrelatie hebben ten opzichte van degene die het verzoek
doet aan zon experiment mee te werken en zich daardoor wellicht niet
vrij voelen het verzoek te weigeren?
4. Antwoord
De Tweede Kamer ontvangt een dezer dagen een voortgangsrapportage
waarin uitvoerig is weergegeven hoe de haalbaarheidsonderzoeken naar
biometrie en de elektronische identiteitskaart worden uitgevoerd.
Zoals uit de rapportage duidelijk zal worden vinden er ook pilots en
onderzoeken plaats waar andere doelgroepen bij betrokken zijn.
Concreet betreft dit de pilots in Delft en in Amsterdam Oud Zuid,
alsmede in de proef op de luchthaven Schiphol.
Zoals gesteld in het antwoord op vraag 1 is de deelname aan (alle)
voorgenomen pilots vrijwillig. In de pilot Rotterdam zal juist vanwege
de doelgroep van de pilot veel zorg worden besteed aan communicatie en
voorlichting met/voor de potentiële deelnemers. Overigens wijs ik erop
dat het gebruik van biometrie in het vreemdelingenproces niet nieuw
is. Al enige jaren bevat het zogenaamde elektronisch W-document een
biometrisch kenmerk (in casu de vingerafdruk).
De pilot in Rotterdam heeft, naast het ervaring opdoen met biometrie,
ook tot doel de meldingspilicht efficiënter ('op afstand') en
gemakkelijker (betere service) te maken. Voor de deelnemers aan de
pilot betekent dit bijvoorbeeld dat ze zelf het moment kunnen bepalen
waarop ze zich melden, de deelnemers krijgen een week per maand de
tijd waarin ze aan de meldplicht kunnen voldoen, en dat er minder tijd
met het voldoen aan de meldplicht is gemoeid.
5. Vraag
Welke toepassingen van de biometrische identiteitspas overweegt u
verder nog. Bent u bereid voorgenomen toepassingen vooraf voor te
leggen aan de Registratiekamer en de Tweede Kamer van de resultaten op
de hoogte stellen?
5. Antwoord
In de rapportage die ik binnenkort aan de Kamer zal zenden (zie ook
het antwoord op vraag 4) wordt ook ingegaan op de mogelijke volgende
fase van de haalbaarheidsonderzoeken.
Wat betreft de betrokkenheid van de Registratiekamer verwijs ik naar
het antwoord op vraag 2.
6. Vraag
Is al een besluit genomen over de invoering van chips of biometrie op
de nieuwe generatie reisdocumenten of de Nederlandse identiteitskaart,
en zo nee, wanneer wordt dat verwacht?
6. Antwoord
Neen. Ik acht het mogelijk dat een dergelijk besluit eind 2002 zou
kunnen worden genomen.