14/05/01
De Zoo en de NMBS sluiten een win/win overeenkomst
Om de aanleg van de noordzuid-verbinding in Antwerpen-Centraal
mogelijk te maken moest een gedeelte van een dienstgebouw van de Zoo
worden onteigend.
De onteigening was nodig voor de aanleg van lange perrons. Zo kunnen
begin 2006 ook de langste treinen Antwerpen-Centraal binnenrijden. Het
project beoogt een verdubbeling van de capaciteit van het station. Tot
op heden zat in de spoorbedding ter hoogte van het dienstgebouw van de
Zoo een soort van flessenhals die de vlotte toegang van de treinen
naar de perrons verhinderde. Via het comité van aankoop werd 7,4 are
grondeigendom van de Zoo onteigend. Voor dit gedeelte dat definitief
onteigend is, betaalde de NMBS een vergoeding van 90 miljoen (2,23
miljoen Euro).
Een aangrenzende strook werd tijdelijk onteigend om de eigenlijke
afbraak en heropbouw van het perron niveau +1 mogelijk te maken.
Daarom moest een weinig functioneel gebouw (dienstlokalen van de Zoo)
dat op deze strook stond, afgebroken worden. De wettelijke
verplichting om dit in de oorspronkelijke staat te herstellen (de
restitutieplicht) was geen geschikte oplossing. De twee buren gingen
dan ook op zoek naar een overeenkomst die op een gepaste wijze de
directe en indirecte schade zou vergoeden.
De overeenkomst die de Zoo met de NMBS sluit in het kader van de
restitutieplicht biedt voor beiden een voordeel. De NMBS zorgt voor de
ruwbouw van een meer functioneel dienstgebouw op het terrein dat de
werf tijdelijk gebruikte. De Zoo zorgt voor de verdere afwerking.
Om alle verdere directe en indirecte schade te vergoeden investeert de
NMBS vanaf dit jaar tot eind 2004 in 40 miljoen (991.000 Euro) in een
publicitaire campagne voor de B-Dagtrip naar de Zoo. Deze
aantrekkelijke daguitstap aan een gunstige prijs zal gedurende vier
jaar op televisie en met affiches flink worden gepromoot (zie ook
verder).
Daarnaast zal in de stations Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Centraal
extra aandacht gaan naar de bewegwijzering naar de Zoo. Vorig jaar
bood de NMBS de Zoo reeds de gelegenheid om de treinreiziger de weg te
wijzen naar de dierentuin. Voetsporen van dieren en fladderende
vlinders wijzen vanuit de stationshal richting Zoo. Giraffen en de
Thalys wijzen vanop de werfafsluiting naar de ingang.
De NMBS zal haar afsluiting rond de werf Astridplantsoen opnieuw ter beschikking stellen van de Zoo, het Diamantmuseum en de Toeristische dienst om hun bezoekers de weg te wijzen. Deze inspanning om duidelijke wegwijzers te plaatsen wordt verdergezet. Vermits in Antwerpen-Berchem heel wat toeristen van de Thalys stappen wordt ook daar aandacht besteed aan deze Antwerpse toeristische topper.
Werfsituatie op het Astridplein
Na het gunstig advies van de Stad is het wachten op de toelating van
het Vlaams Gewest (AROHM) om nog voor de bouwvakantie van start te
gaan met het project Astridplein.
De werkzaamheden op het Astridplein worden ingedeeld in fases, zodat
de hinder voor de omwonenden tot een minimum beperkt wordt. Vanaf
augustus gaat op het Astridplein dat NMBS-eigendom is, een eerste fase
van start: een werfzone neemt de helft van het groenplantsoen in. Het
gaat hier om de aanleg van het dak en de wanden van de latere
ondergrondse parking. Vanaf november 2001 neemt De Lijn het andere
gedeelte van het grasperk in om achter de metrotoegang `Astrid' een
tijdelijk tram- en busstation op te richten. Vervolgens wordt de
huidige tramlus voor de stationsingang afgebroken. In april 2002 start
de tweede fase met de bouw van de werfput waar het boorschild zal
aankomen, dat vanuit de sporenbundel Stuivenberg nabij Antwerpen-Dam
de tunnel boort naar het Astridplein. Begin 2003 volgt de aanleg van
de wanden en het dak van de ondergrondse parking op de huidige tram-
en bushalte. In een laatste fase worden in 2003 en 2004 de in- en
uitritten van de parking naar De Keyserlei verwezenlijkt.
De NMBS overlegt steeds met de betrokken politiediensten, De Lijn en de omwonenden zoals het Diamantmuseum, de Zoo, de Elisabethzaal om de hinder zoveel mogelijk te beperken. Net zoals bij de aanleg van de tunnel onder het stationsgebouw geeft de NMBS als bouwheer strikte richtlijnen aan de aannemers. Zo staat steeds een borstelmachine paraat om slijk en stof onmiddellijk te verwijderen.
Ondertussen wordt er tot november nog verder gewerkt aan de
tunneltoegang onder het eigenlijke stationsgebouw. De werfzone blijft
nadien behouden als werkbasis voor de aannemers die andere
projectdelen moeten realiseren.
De NMBS denkt ook aan de bezoekers die met bussen naar de Zoo komen.
In overleg met De Lijn kunnen deze bussen gebruik maken van een strook
voor de ingang waar vlot kan worden in- en uitgestapt. De NMBS
onderzoekt een mogelijkheid om de bussen een parkeerplaats te geven in
de Ploegstraat aan de achterzijde het station.
Niet alleen de Zoo, ook andere perspectieven
Een treinreis is een onderdeel van een transportketting van deur tot
deur. Door de ligging van de Dierentuin vervalt het natransport en
krimpt de reistijd. Bovendien ligt Antwerpen zeer centraal in België,
op het kruispunt van een 5-tal spoorlijnen. Hierdoor zijn zeer veel
steden en dorpen met Antwerpen verbonden door rechtstreekse treinen.
Niet alleen de Zoo biedt mogelijkheden tot samenwerking : ook het eraan palende Congrescentrum met zijn unieke Elisabethzaal geven aanleiding tot verplaatsingen van groepen reizigers.
Wanneer de rechtstreekse spoorverbinding met de Nationale Luchthaven
zal gerealiseerd zijn zal het spoor ook vlot de congresgangers in een
halfuurtje tot in het hart van deze stad brengen. Ook hier zijn weer
mogelijkheden tot samenwerking.
Om naar de Zoo te gaan, kunnen de klanten gebruik maken van een van de
vele producten uit het brede NMBS-aanbod. Eerst en vooral zijn er
natuurlijk de B-dagtrips voor het seizoen 2001/2002: een formule trein
+ ZOO tegen forfaitaire prijzen (afhankelijk van leeftijd en afstand).
Deze dagtrip bestaat ook voor Schoolgroepen (tot secundair onderwijs).
De NMBS probeert dit aanbod regelmatig te combineren met nieuwe
attracties, bijvoorbeeld: ZOO + Scheldetocht of ZOO + Touristram +
Pirateneiland. Speciale all-in-formules bieden de unieke combinatie
Dierentuin + Elizabethzaal. Dit laat toe een gevarieerd dagvullend
programma aan te bieden. Zo verwelkomt men voor de Samson & Gert-shows
jaar na jaar telkens meer dan 100.000 bezoekers, waarvan ruim 70 % met
de trein komt.
Opmerkelijk product is de combinatie concert K3 en een bezoek aan de
Zoo op 1 en 5 juni 2001.
De 16 NMBS-agentschappen verspreid over België verzorgen individueel
maatwerk: van groepsreis tot chartertrein, bijkomend vervoer,
enzovoort. Natuurlijk zijn er ook de andere biljetten en passen waar
ook veel reizigers gebruik van maken.
Wat wordt nu van 2001 tot 2004 concreet bijkomend gepland?
* betere bewegwijzering in het station Antwerpen-Centraal , zeker in
functie van de werken;
* affichagecampagne in alle IC/IR stations, met nieuwe affiches;
* de B-dagtripspot op de commerciële televisiestations vermeldt
uitdrukkelijk de dagtrip ZOO (in de periode van eind juni tot
midden augustus);
* aandacht in het programma Vlaanderen Vakantieland met B-Dagtrips
naar de ZOO als prijzen:
* mailing aan verschillende verenigingen
© 2001 NMBS