Week 20
Resultaten bewonersonderzoek Schipholregio bekend
Gedeputeerde Verburg plant Japanse boom in West-Friese klei
Persbericht, 14 mei 2001
Resultaten bewonersonderzoek Schipholregio bekend
resultaten regionaal onderzoek bekend
LEEFBAARHEID SCHIPHOLREGIO: MEER DAN GELUID ALLEEN
Bewoners rond Schiphol (binnen de 20 Ke-zone) zijn even tevreden
met hun woonsituatie als de gemiddelde Nederlander. Vliegtuiglawaai
is niet doorslaggevend voor het woongenot, zo blijkt uit de
resultaten van het leefbaarheidsonderzoek in de Schipholregio, die
vandaag bekend zijn gemaakt. Daarnaast blijkt dat de kwaliteit van
de woning, goede burencontacten, gevoelens van (sociale)
veiligheid, het ontbreken van verkeersdrukte en de aanwezigheid van
voorzieningen de belangrijkste factoren zijn die leefbaarheid
bepalen. Hoewel een grote groep de woonomgeving hoger waardeert dan
verwacht geeft 70% ook aan last te hebben van vliegtuiglawaai en
ruim de helft heeft daar zelfs veel last van. De meeste mensen zien
de groei van Schiphol als een goede zaak voor de economie. Hierdoor
verwachten zij wel meer geluidsoverlast.
Op initiatief van de gemeente Haarlemmermeer en de provincie
Noord-Holland is in december/januari 2001 onderzoek gedaan naar de
vraag 'wat betekent leefbaarheid in de omgeving van Schiphol'. Ruim
drieduizend huishoudens binnen de 20Ke-zone hebben hieraan
meegewerkt. In het verleden zijn veel onderzoeken gedaan waarbij
het aspect geluid centraal stond. Voor het eerst is er nu zicht in
de mate waarin de aanwezigheid van de luchthaven de leefbaarheid nu
werkelijk beinvloedt. De uitkomsten moeten leiden tot een pakket
van leefbaarheidsmaatregelen. Voor vertegenwoordigers van alle
betrokken partijen (luchtvaarsector, bewoners- en
milieuorganisaties, gemeenten, provincie, ministerie) is begin juni
een dialoogbijeenkomst georganiseerd. Onderwerp van gesprek zijn de
mogelijke aanpak en de kansen en knelpunten van mogelijke
maatregelen. De uitkomsten hiervan zullen gebruikt worden voor in
een plan van aanpak voor de minister van Verkeer en Waterstaat,
waarin concrete voorstellen staan vermeld welke organisatie(s) dit
plan moet(en) uitvoeren en wat dat financieel betekent.
In het onderzoek is gekeken naar alle zaken die bepalend zijn voor
de waardering van de woonomgeving. Dus niet alleen naar
geluidshinder, maar ook de verkeersoverlast, de kwaliteit van de
woningen, het groen, de voorzieningen en de veiligheid in de buurt
is meegenomen.
Hoewel een grote groep de woonomgeving hoger waardeert dan
verwacht, veroorzaakt de luchtvaart hinder en beïnvloedt de
beleving van de woonomgeving voor bewoners per saldo in negatieve
zin. Veel andere aspecten van de woonomgeving (wegverkeer, stank en
slechte woningen) hebben een groter effect.
De verwachtingen van de bewoners van de regio over de effecten van
een toekomstige uitbreiding van luchtvaart/luchtverkeer zijn
overwegend negatief. Dit wordt versterkt door het geringe
vertrouwen (40%) in de rijksoverheid en de luchtvaartsector om in
de toekomst de normen te handhaven. Deze twee resultaten geven aan
dat het redelijk is te veronderstellen dat een verdere uitbreiding
van het gebruik van de luchthaven de leefbaarheid in de regio onder
druk komt te staan (direct, maar ook indirect door aanzuigende
werking op bedrijvigheid en wegverkeer). Gezien de diversiteit in
aspecten die een rol spelen bij de beleving van de bewoners is het
in ieder geval duidelijk dat de aanpak van leefbaarheid in de regio
Schiphol op veel fronten (bijv. geluidsisolatie, woningverbetering,
werkgelegenheid, het groen en andere voorzieningen in de buurt) en
met alle betrokken partijen zal moeten plaatsvinden. Ook is
duidelijk dat de regio niet als een uniform gebied is te
beschouwen. Dit betekent het uitvoeren van gebiedsgericht beleid
waarbij (een deel van) de maatregelen locatiespecifiek maatwerk
moet zijn.
Hoe nu verder?
De resultaten van het onderzoek zijn de basis voor een nadere
uitwerking om een pakket van maatregelen en instrumenten samen te
stellen om de leefbaarheid in stand te houden en/of te verbeteren.
Daartoe wordt begin juni een dialoogbijeenkomst georganiseerd over
de mogelijke aanpak en de kansen en knelpunten van mogelijk
maatregelen. Voor deze bijeenkomst zijn vertegen-woordigers van
gemeenten in de 20Ke-zone, provincies, ministeries, overkoepelende
milieu- en bewonersgroeperingen en de luchtvaartsector uitgenodigd.
Gestreefd wordt om daarbij zoveel mogelijk maatwerk te leveren. Het
pakket richt zich op milieukwaliteit, fysieke/ruimtelijke kwaliteit
en sociale kwaliteit. Mede vanwege de wens van gemeente
Haarlemmermeer en provincie tot een fundamentele aanpak van
leefbaarheid te komen, heeft minister Netelenbos (Verkeer en
Waterstaat) de regio gevraagd een uitwerking hiervoor te maken. Dit
moet direct na de zomer van 2001 klaar zijn. Dan bieden provincie
Noord-Holland en de gemeente Haarlemmermeer aan minister Netelenbos
een Plan van Aanpak aan, waarin concrete voorstellen worden gedaan
welke organisatie(s) dit plan moet(en) uitvoeren en wat dat
financieel betekent.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
gemeente Haarlemmermeer, Lisette Taillie: 023-5676246 (06-5386950)
provincie Noord-Holland, Krijn van Rijn: 023-5144045