Datum 14 mei 2001
Nummer 019
BUHRMANN RONDT USOP-TRANSACTIE AF
Buhrmann heeft vandaag de transactie afgerond met US Office Products Company. Het betreft de aankoop van US Office Products' distributie-activiteiten van kantoorproducten in Noord-Amerika, inclusief enkele distributie-activiteiten op het gebied van kantoormeubelen, voor een koopprijs van US$ 172 miljoen. USOP's Noordamerikaanse distributie-activiteiten op het gebied van kantoorproducten worden geïntegreerd in die van Buhrmanns dochteronderneming Corporate Express in de Verenigde Staten. De gecombineerde onderneming zal in Noord-Amerika op jaarbasis een omzet realiseren van meer dan US$ 5 miljard.
Uitstekende aanvulling
USOP is de nummer vijf distributeur op de zakelijke markt voor
kantoorproducten in Noord-Amerika en richt zich vooral op middelgrote
bedrijven. Deze overname versterkt Buhrmanns leidende positie in de
distributie van kantoorproducten op de zakelijke markt en vormt een
uitstekende aanvulling op het bestaande bestand van grote klanten van
Corporate Express. Daarnaast heeft Buhrmann in de afgelopen jaren ruime
ervaring opgedaan bij de integratie van overnames en in het bijzonder bij
het samengaan van Corporate Express met de voormalige Buhrmann Office
Products bedrijven in de Verenigde Staten.
De synergievoordelen zullen naar verwachting in 2003 US$ 75 miljoen op
jaarbasis gaan bedragen. Alhoewel de transactie de winst over 2001 zal
verwateren, zal zij aanzienlijk aan de resultaten over 2002 en daarna gaan
bijdragen.
Strategie Buhrmann
Buhrmann heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot de grootste
distributeur in de wereld van kantoorproducten op de zakelijke markt.
Autonome groei en acquisities hebben bijgedragen aan het bereiken van deze
marktpositie. In 1999 heeft Buhrmann Corporate Express overgenomen. Buhrmann
heeft ook een vooraanstaande positie in Europa als distributeur van papier
en grafische systemen. De strategie van Buhrmann is gericht op verdere groei
en uitbouw van de business-to-business service en distributieactiviteiten.
Veel internationaal opererende ondernemingen wensen gebruik te maken van één
leverancier voor kantoorproducten die in meerdere landen aanwezig is.
Daarnaast is de schaalgrootte voor Buhrmann van groot belang om de
inkoopkracht maximaal te benutten en investeringen te kunnen doen in
eBusiness oplossingen die het onze klanten mogelijk maakt hun kosten te
verlagen en kantoorproducten centraal in te kunnen kopen, waarbij
distributie en afhandeling op lokaal niveau plaatsvinden.