Activering en uitstroom Inkomenswaarborg Handhaving Adequate
uitvoering
SZW-gids
Inhoud SZW-gids nummer 5
Mei 2001
* 'Gezamenlijke agenda voor de toekomst ondertekend
* Nieuwe brochure over Wsw
* ISSA zet database sociale activering op
* Virtueel discussieplein over Euro
* Vragen of suggesties voor de redactie ...
* Haardvuursessies 2001
* Gemeenten verantwoordelijk voor herintreedsters
* Onderzoek horeca door Rif Noord
* Vanaf september aansluiting op Inlichtingenbureau mogelijk
* Single Audit krijgt een nieuwe impuls
* Kader Convenant
* Single audit/Kwaliteit in controle: monitor en selfscan voor
gemeenten
* Nieuwe dossiers op het gemeenteloket
* Onderzoek Rif Twente bewijst fraude
* Ontheffing sollicitatieplicht
* Raamconvenant Grote Ondernemingen
* Rapporten over ID-banen zijn uit
* Regionale bijeenkomsten Inlichtingenbureau
* Schuldpreventie door voorlichting
* Nieuwsbrief SIOD
* Subsidie ex-banenpoolers in 2002
* Project Implementatie SUWI Gemeenten
Gezamenlijke agenda voor de toekomst ondertekend
Het ministerie van SZW en de VNG hebben bestuurlijke afspraken gemaakt
op basis van de intentieverklaring. Deze 'Gezamenlijke agenda voor de
toekomst' is op 24 april jl. ondertekend. Het ministerie en de VNG
willen bereiken dat het aantal mensen met een bijstandsuitkering met
ongeveer tien procent per jaar teruggedrongen wordt.
Bijstandsgerechtigden en de sociale dienst zullen onder meer
regelmatig contact hebben over de activiteiten die leiden tot werk. Er
wordt op toegezien dat hun afspraken nageleefd worden. De volgende
onderwerpen komen aan bod in de 'Gezamenlijke agenda voor de
toekomst':
* Casemanagement
* Sluitende aanpak nieuwe bijstandsgerechtigden en zittend bestand
* Fraudebestrijding
* Alleenstaande ouders
* Herintreedsters
In de komende periode zullen er veel nieuwe ontwikkelingen zijn in het
kader van de Agenda voor de toekomst. Er is daarom een nieuw dossier
gemaakt op het gemeenteloket dat te vinden is in de rubriek Activering
en uitstroom. Meer informatie: zie dossier Agenda v/d toekomst
Nieuwe brochure over Wsw
Er is een nieuwe informatiebrochure verschenen over de Wet Sociale
Werkvoorziening. Hierin vindt u algemene informatie over de
regelgeving en de inzet van de Wsw. Daarnaast komen de implementatie
van de Wsw en met name de pilotprojecten aan de orde. Een digitale
versie van de brochure vindt u op het gemeenteloket. Meer informatie:
zie dossier Wsw
ISSA zet database voor sociale activering op
Het ISSA heeft een projectendatabase (de ISSA-projectendatabase)
ontwikkeld. Doel hiervan is gemeenten en organisaties die betrokken
zijn bij sociale activering snel en adequaat te informeren over
projecten sociale activering. De database bevat nu circa zeshonderd
projecten. Het gaat om projecten in het kader van de
Stimuleringsregeling sociale activering en de bijstandsexperimenten
Abw artikel 144.
De database bevat per project een korte beschrijving en gegevens van
een tiental categorieën, zoals activiteiten sociale activering,
samenwerkingspartners en doelgroep. Via de database kunt u uitvinden
wat andere gemeenten en organisaties doen voor een bepaalde doelgroep
of hoe anderen een bepaalde activiteit aanpakken.
Momenteel hebben alleen ISSA-medewerkers toegang tot de database. Het
is de bedoeling op termijn deze database toegankelijk te maken via
internet zodat u hem zonder tussenkomst van het ISSA kunt raadplegen.
Heeft u een project sociale activering dat u in de database opgenomen
zou willen hebben? Downloadt u dan het invulformulier voor de
ISSA-projectendatabase en stuur de ingevulde uitdraai naar het ISSA.
Meer informatie: zie dossier Sociale activering
Virtueel discussieplein over Euro
Sinds half mei kunnen gemeenten met elkaar in gesprek gaan over de
invoering van de Euro via het Interactief Discussieplein. Op dit
virtuele plein kunnen gemeenten vragen stellen aan collegagemeenten of
bijvoorbeeld een oproep plaatsen voor voorbeeldmateriaal van andere
gemeenten. Wilt u niet voor ieder probleem het wiel opnieuw uitvinden,
dan is het zeker aan te raden om via het discussieplein bij andere
gemeenten te rade te gaan. Meer informatie: zie dossier Euro
Vragen of suggesties voor de redactie...
De redactie van de SZW-gids en http://gemeenteloket.minszw.nl hoort
graag wat uw suggesties zijn voor het blad en de website. Niemand
anders dan uzelf weet beter wát u wilt lezen. We willen graag dat onze
informatievoorziening goed aansluit bij uw informatiebehoefte en
daarvoor hebben we uw suggesties hard nodig. Ook als u een foutmelding
krijgt, bijvoorbeeld bij het openen van een beleidsdocument, horen we
dat graag, zodat we de fout snel kunnen verhelpen. Voor een
proefperiode van drie maanden (tot 1 september) stellen wij het
volgende e-mailadres open: redactie.gemeenteloket@minszw.nl. Meer
informatie: zie szwgids@minszw.nl
Haardvuursessies 2001
In de periode april tot juni organiseren de VNG en Divosa in
samenwerking met het ministerie van SZW en StimulanSZ circa dertig
bijeenkomsten oftewel haardvuursessies voor lokale bestuurders. Thema
is "Lokale visie en beleid op het terrein van werk, inkomen en zorg".
Tijdens deze bijeenkomsten hoort u meer over de laatste stand van
zaken rond SUWI. Gemeenten hebben reeds een uitnodiging ontvangen.
Gemeenten verantwoordelijk voor herintreedsters
Gemeenten worden in 2002 verantwoordelijk voor de reïntegratie van niet-uitkeringsgerechtigden. Dit zijn voor het merendeel herintredende vrouwen. Herintreedsters die werk zoeken kunnen zich dan melden bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI). Als zij ondersteuning in de vorm van een toeleidingstraject nodig hebben, worden ze doorgestuurd naar de gemeente. Meer informatie: zie dossier SUWI
Onderzoek horeca door Rif Noord
Vorig jaar heeft het Regionale Interdisciplinaire Fraudeteam (RIF)
Noord zijn eerste openbare onderzoek gedaan bij Chinese restaurants,
pizzerias en shoarmazaken. Uit het onderzoek blijkt dat dit
risico-branches zijn. Op basis van de tellingen tot 15 januari 2001 is
bij 37% van de bedrijven waar boekenonderzoek werd gedaan de
administratie verworpen op grond van ernstige tekortkomingen.
Tijdens het onderzoek zijn diverse knelpunten naar voren gekomen. Zo
wordt bijvoorbeeld de controle op zwart werken bemoeilijkt door de
regel dat personeel achteraf bij de uitvoeringsinstelling aangemeld
mag worden. Door dit onderzoek hebben de samenwerkende Rif-partners
besloten vaker gemeenschappelijke bedrijfscontroles in de horeca te
organiseren.
Het openbare gedeelte van het rapport over dit onderzoek kunt u
opvragen bij Rif Noord, tel. 050 367 77 63, fax 050 367 77 57. Meer
informatie: zie dossier Rifs
Vanaf september aansluiting op Inlichtingenbureau mogelijk
De dag dat het Inlichtingenbureau van start gaat nadert met rasse
schreden. Via dit bureau kan witte fraude snel worden opgespoord.
Alles wijst erop dat vanaf september 2001 de eerste gemeenten worden
aangesloten op het landelijke Inlichtingenbureau.
Alle informatie en nieuws over het Inlichtingenbureau vindt u op de
website: www.inlichtingenbureau.nl. Hier leest u bijvoorbeeld waar
informatiebijeenkomsten worden gehouden en hoe uw gemeente zich kan
aansluiten op het Inlichtingenbureau. Uiteraard wordt u ook via het
gemeenteloket op de hoogte gehouden en u kunt van daar uit direct
doorklikken naar de website van het Inlichtingenbureau. Meer
informatie: zie zie dossier
Inlichtingenbureau/www.inlichtingenbureau.nl
Single audit krijgt een nieuwe impuls
Door Single audit is de gemeente als eerste verantwoordelijk geworden
om toezicht te houden op de uitvoering van de bijstand.
In de eerste fase van Single audit is geredeneerd vanuit de regels:
wat is de wettelijke norm en waar moeten gemeenten zich over
verantwoorden?
In de tweede fase, die op 1 januari 2001 is ingegaan, staat de
praktijk centraal: wat betekent het voor u als gemeente om toezicht te
houden op de rechtmatigheid? Hoe geeft u invulling aan een
doeltreffende uitvoering?
Om dit vorm te geven is het project Single audit/Kwaliteit in controle
opgezet, waaraan SZW, Divosa en VNG deelnemen. Daarnaast ondersteunt
StimulanSZ het project.
Annemarieke van Splunter is coördinator van dit project bij SZW. Zij
vertelt dat het erom gaat dat gemeenten met Single audit een
kwaliteitssysteem ontwikkelen voor de uitvoering van de Abw en de
overige regelgeving. "De gemeente zou haar organisatie zo moeten
inrichten dat het management en B&W beter kunnen sturen op
rechtmatigheid, doeltreffendheid en doelmatigheid."
Om dit mogelijk te maken is een streefbeeld Single audit ontwikkeld.
Het streefbeeld geeft aan welke randvoorwaarden moeten zijn ingevuld
voor de uitvoering van Single audit. Hieronder valt bijvoorbeeld de
opzet van de interne controle, het waarborgen van dit interne
controlesysteem in werkprocessen, de rol van de gemeenteraad en de
aard van afspraken met de externe accountant. Het toezicht van SZW op
gemeenten sluit daar op aan.
Van Splunter geeft aan dat SZW niet in de valkuil wilde trappen dat er
een beleidsmaatregel over de schutting in de tuin van de gemeente
gegooid wordt. "Daarom is voor het streefbeeld gebruik gemaakt van
gemeentelijke expertise."
Belang voor gemeenten
Voor de gemeenten is een goed kwaliteitssysteem een voorwaarde voor
een goede uitvoering van de bijstand en het toezicht daarop. Met het
kwaliteitssysteem kunnen B&W en het management van de sociale dienst
sturen op een rechtmatige en doeltreffende uitvoering van de Abw.
Van Splunter laat weten dat de gemeenten kunnen rekenen op de nodige
ondersteuning bij de implementatie van Single audit. "Via
handreikingen, bulletins, een website en voorlichtingsbijeenkomsten
worden gemeenten geïnformeerd. De rijksconsulentschappen zullen
gemeenten bezoeken om hen bewust te maken van hun verantwoordelijkheid
om de uitvoering (bij) te sturen en StimulanSZ staat klaar om de
inhoudelijke implementatie te begeleiden."
Monitor
Ook vestigt Van Splunter de aandacht op de monitor. Voordat een
gemeente zich buigt over het kwaliteitssysteem, is het handig dat zij
zich er een beeld van vormt in hoeverre de bedrijfsvoering van de
sociale dienst al beschikt over (onderdelen van) zon systeem.
Meer informatie: zie dossier Single audit
Kader Convenant
Vanaf heden is het Kader Convenant te vinden op het gemeenteloket. Het
Kader Convenant regelt de werkrelatie tussen de lokale Rifs en het
Landelijk overlegplatform (Lop). Het biedt daarnaast het kader voor
lokale convenanten die tussen Rif-participanten worden afgesloten.
Het Lop is opgericht naar aanleiding van de evaluatie van maart 1998.
Daaruit blijkt dat de Rifs een positieve bijdrage leveren aan de
fraudebestrijding, maar dat er nog een aantal verbeteringen nodig is.
Het Lop moet ervoor zorgen dat de activiteiten van de Rifs beter
afgestemd worden. Bevindingen van Rif-onderzoeken moeten beter
ingeschat worden en vertaald worden naar beleid en communicatie. Meer
informatie: zie dossier Rifs
Single audit/Kwaliteit in controle: monitor en selfscan voor gemeenten
Sinds 14 mei kunt u de monitor Single audit invullen, via
www.singleaudit.nl (ook te vinden via het gemeenteloket). Met deze
monitor krijgt het projectbureau 'Single audit/Kwaliteit in controle'
een beeld van hoe het staat met de invoering van Single audit in
gemeenten. De monitor geeft inzicht in:
* de voortgang van Single audit per individuele gemeente
* de behoefte aan ondersteuning bij gemeenten
* knelpunten bij verantwoording en toezicht
Selfscan
Daarnaast vindt u op de website een selfscan voor gemeenten. Als u
deze invult, kunt u beoordelen in hoeverre u de elementen van Single
audit in uw organisatie heeft ontwikkeld en geïmplementeerd. Die
gegevens zijn alleen bestemd voor uw gemeente zelf.
Vooralsnog zullen de monitor en selfscan dit jaar twee keer (waarvan
de eerste deze maand) worden uitgezet.
Meer informatie: zie dossier Single audit
Nieuwe dossiers op het gemeenteloket
U kunt vier nieuwe dossiers vinden op het gemeenteloket. Over het
dossier Agenda voor de toekomst kunt u elders meer lezen. De drie
andere dossiers gaan over verbetertrajecten, premies in de bijstand en
de Regeling financiering en verantwoording Abw, Ioaw en Ioaz.
Verbetertrajecten
De financiële lasten die de uitvoering van de Algemene bijstandswet
(Abw) met zich meebrengt, worden grotendeels door het rijk vergoed.
Voorwaarde daarbij is dat de gemeenten de wet rechtmatig en
doeltreffend uitvoeren. Doen zij dat niet dan kan de minister van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid besluiten de uitkeringslasten
(gedeeltelijk) niet te vergoeden. Om aan deze financiële maatregel te
ontkomen, kunt u als gemeente de tekortkomingen in de uitvoering
opheffen door een verbetertraject in te stellen.
Informatie hierover vindt u in het nieuwe dossier Verbetertrajecten
dat te vinden is onder de rubriek Adequate uitvoering.
Regeling financiering en verantwoording Abw, Ioaw en Ioaz Eveneens
onder Adequate uitvoering vindt u het nieuwe dossier Rfa.
Met de invoering van de Wet financiering Abw, Ioaw en Ioaz (Wfa) per 1
januari 2001 zijn de financieringshoofdstukken van de Abw, Ioaw en
Ioaz vervallen. Als gevolg daarvan zijn ook de op deze bepalingen
gebaseerde besluiten en regelingen vervallen. Het gaat om:
* het Besluit weigering rijksvergoeding Abw, Ioaw en Ioaz
* de Regeling forfaitaire percentages maatregelen Abw, Ioaw en Ioaz
* het Besluit onderzoekskosten Ioaz en de Regeling uitvoerings- en
onderzoekskosten zelfstandigen
Door de invoering van de Wfa is het nodig de regels te wijzigen over
de financiering van en de verantwoording over de uitvoering van de
Abw, Ioaw en Ioaz. De Rfa heeft betrekking op deze wijzigingen. In de
regeling komen de financiering van de uitkeringskosten (vergoeding en
budget), de uitvoeringskosten en de verantwoording aan de orde.
Premies en bijstand
Onder Activering en uitstroom vindt u het nieuwe dossier Premies en
bijstand.
Het beleid van de overheid richt zich primair op activering van
uitkeringsgerechtigden en uitstroom uit de uitkering. Naast wettelijke
instrumenten (zoals Wiw-detacheringsbanen, Wsw en het besluit
ID-banen) zijn er aanvullende stimuleringsmaatregelen waaronder een
aantal premiemogelijkheden. Als gemeente kunt u op grond van de Wiw
een eigen premiebeleid voeren. Dit beleid moet worden vastgelegd in
een gemeentelijke verordening.
In dit dossier vindt u informatie over de verschillende premies.
Meer informatie: zie dossiers Premies en bijstand, Rfa en
Verbetertrajecten
Onderzoek Rif Twente bewijst fraude
Een onderzoek van Rif Twente onder uitkeringsgerechtigden wijst uit
dat er een zorgelijke hoeveelheid fraudegevallen, frauderisico's en
mogelijkheden om te frauderen is. Zo fraudeert zeker tien procent van
de uitkeringsgerechtigden door een onjuist aantal gewerkte uren op te
geven. Ook heeft het onderzoek belangrijke informatie opgeleverd om de
interne bedrijfsvoering van de uitkeringsverlenende instanties te
verbeteren en de wet- en regelgeving aan te passen. Verder komt naar
voren dat de uitkeringsadministratie niet uniform is en de dossiers
vaak niet compleet zijn. Het blijkt daarnaast nodig te zijn om
brochures en formulieren leesbaarder en duidelijker te maken. Meer
informatie: zie dossier Rifs
Ontheffing sollicitatieplicht
Per 1 juni a.s. is een tijdelijke ontheffing van de sollicitatieplicht
mogelijk voor bijstandsgerechtigden die een activiteit doen in het
kader van sociale activering. Een circulaire hierover van Minister
Vermeend is gestuurd naar gemeenten. U kunt deze ook vinden op het
gemeenteloket. Meer informatie: zie dossier Sociale activering
Raamconvenant Grote Ondernemingen
SZW heeft de afgelopen maanden ondernemingen benaderd om mee te doen
aan het Raamconvenant Grote Ondernemingen. Hoeveel bedrijven er "ja"
hebben gezegd zal SZW bekend maken tijdens een bijeenkomst op 21 juni
a.s. voor burgemeesters, ondernemers en ministers. Nader bericht
volgt.
Tot april 2001 was de stand van zaken als volgt. Een kopgroep van
vijftien ondernemingen heeft een uitvoeringsconvenant afgesloten met
de ministers Vermeend en Van Boxtel. Het gaat om de volgende
bedrijven: A&P Holding, ABN AMRO, Arbeidsvoorziening, Coca Cola, KLM,
KWS, Lips Textielservice, Macintosh Retail Group, Nedcar, Randstad
Nederland, Start Holding, Tempo Team, Tence Uitzendbureau en TPG.
Wilt u de stand zelf volgen of wilt u meer weten over de inhoud van de
uitvoeringsconvenanten dan kunt u eens een kijkje nemen op de website:
www.rbvm.nl die ook via het gemeenteloket te bezoeken is. Meer
informatie: zie dossier minderheden
Rapporten over ID-banen zijn uit
In 2000 is door SZW een tweetal onderzoeken verricht bij gemeenten
naar de instroom van arbeidsgehandicapten in 1999 in ID-banen en naar
de door- en uitstroom uit ID-banen. De rapporten Arbeidsgehandicapten
en ID-banen en Uitstroom werkt zijn nu beschikbaar op het
gemeenteloket.
In het onderzoek Arbeidsgehandicapten en ID-banen is gekeken naar de
oorzaken van de achterblijvende instroom van arbeidsgehandicapten in
ID-banen. Gemeenten krijgen aanbevelingen om de instroom te
bevorderen.
Uit het rapport Uitstroom werkt blijkt dat gemeenten volop plannen
ontwikkelen om door- en uitstroom te bevorderen. Aan de orde komen ook
de belemmeringen voor uitstroom naar ongesubsidieerd werk. Deze
belemmeringen spelen zowel bij werkgevers en werknemers als ook bij
gemeenten.
Op basis van bovengenoemde onderzoeken zijn brochures gemaakt die eind
vorig jaar naar alle gemeenten zijn verstuurd. U kunt deze ook vinden
op het gemeenteloket. Meer informatie: zie dossier ID-banen
Regionale bijeenkomsten Inlichtingenbureau
Hoe werkt de gegevensuitwisseling met het Inlichtingenbureau? Wat
heeft u eraan? Wat moet u zelf regelen als sociale dienst? Op deze
vragen krijgt u antwoord tijdens de regionale bijeenkomsten van het
Inlichtingenbureau. Deze vinden plaats op:
* 28 mei Apeldoorn, Gemeentehuis (met extra aandacht voor het
LAT-project)
* 30 mei Amsterdam, Aristozalen
* 7 juni Zwolle, Buitensociëteit
* 14 juni Rotterdam, Congrescentrum Engels
* 19 juni Breda, Hotel Mercure
* 21 juni Eindhoven, Aristozalen
* 28 juni Amsterdam, Aristozalen
Aan het bezoeken van een regionale bijeenkomst zijn geen kosten
verbonden. U meldt zich aan door een e-mail te sturen aan
info@inlichtingenbureau.nl. Geef daarbij aan op welke datum u wilt
komen. De bijeenkomsten beginnen om 13.30 en zullen doorgaan tot
ongeveer 16.30 uur. Na aanmelding ontvangt u een bevestiging en
routebeschrijving.
Meer informatie: zie dossier Inlichtingenbureau
Schuldpreventie door voorlichting
Schulden kunnen voor uitkeringsgerechtigden een belemmering zijn om
aan het werk te komen. Het kan ertoe leiden dat zij langdurig een
uitkering ontvangen. Het is daarom van belang dat gemeenten en
uitvoeringsinstellingen vanaf het begin aandacht besteden aan
preventie van schulden en hulp verlenen bij al bestaande schulden.
Speerpunt van het beleid is preventie en daarbij speelt voorlichting
een grote rol. Dit betekent niet dat wethouders, directeuren en
beleidsmakers nu achterover kunnen leunen omdat voorlichting nu
eenmaal een taak is van de voorlichter! Alle partijen moeten bij het
maken van beleid op een constructieve manier en in een vroeg stadium
al samenwerken. Om gemeenten daarbij te ondersteunen is een
communicatiemodel schuldpreventie ontwikkeld. Dit model is opgesteld
door de werkgroep Voorlichting voor Voorlichters (gemeentelijke
voorlichters, VNG, Divosa, 2ZW en SZW) in samenwerking met het
Platform Integrale Schuldhulpverlening en het Nibud. Elke gemeente kan
aan de hand van dit model een eigen communicatieplan opzetten. Het
model kunt u vinden op het gemeenteloket. Meer informatie: zie dossier
Armoede en schuld
Nieuwsbrief SIOD
Het tweede nummer van de Nieuwsbrief over de SIOD in oprichting is te
vinden op het gemeenteloket. In dit nummer onder meer een interview
met Gerrit de Goeijen, adjunct directeur van de Sociale
Verzekeringsbank in Nijmegen en een verslag van de vier regionale
informatiebijeenkomsten die in maart zijn georganiseerd. Daarnaast
bevat de nieuwsbrief een overzicht van meest gestelde vragen over de
SIOD i.o., met de bijbehorende antwoorden. Meer informatie: zie
dossier SIOD
Subsidie ex-banenpoolers in 2002
Per 1 januari 2002 loopt de belastingfaciliteit voor Wiw-ers af. Het
gaat vooral om de groep mensen die eerder via de banenpool werkzaam
waren. Gemeenten zijn hier onder andere eind 2000 over geïnformeerd.
Met de VNG is afgesproken dat gemeenten voor deze ex-banenpoolers
uitstroom naar regulier werk bewerkstelligen. Minister Vermeend heeft
hiertoe een subsidieregeling ingesteld: gemeenten ontvangen 500 gulden
voor iedere ex-banenpooler en voor iedere naar regulier werk
uitgestroomde ex-banenpooler 4000 gulden. De banenpooler zelf kan in
aanmerking komen voor een werkaanvaardingspremie. Bovendien geeft de
minister financiële steun aan het actieplan van de VNG. Dit plan biedt
gemeenten faciliteiten voor het uitvoeren van deze uitstroomactie.
Meer informatie: zie dossier Wiw
Project Implementatie SUWI Gemeenten
Om de implementatie van SUWI bij de gemeenten te bevorderen heeft SZW
het project Implementatie SUWI Gemeenten in het leven geroepen. Het
project heeft als doel het geven van voorlichting en
implementatieondersteuning en het bewaken van de voortgang van
SUWI-onderdelen die voor gemeenten relevant zijn. Dit project zal in
nauwe samenwerking met de VNG worden uitgevoerd.
___________ zoek
zoek Home Links Sitemap E-mail
actueel
agenda
nieuws
Extra:
Begrotingsbehandeling
Bedragen 2001
Prinsjesdagstukken
Intentieverklaring
Wvg