Toegevoegd: 14-5-01
Het Limburgs Museum en het Voortgezet Onderwijs
VMBO en Basisvorming
Vanaf het najaar 2001 liggen er over een aantal vaste presentaties
speciaal voor de basisvorming ontwikkelde museumlessen klaar, die
aansluiten op de kerndoelen. Beschikbaar zijn dan programma's voor
Militairen op de grens (romeinen), Ridders, Jonkvrouwen en Horigen,
Stadsleven (beide Middeleeuwen) en Familieleven (volkscultuur). Neem
hierover gerust contact op met de educator voortgezet onderwijs; dhr.
H.Luijten 077-3522112 of h.luyten@limburgsmuseum.nl Deze museumlessen
gaan dus formeel uit van de officiële basisvormingprogramma's van het
vak geschiedenis in het voortgezet onderwijs. Maar voor de leerlingen
is het een aantrekkelijke en ontdekkende manier om iets te weten te
komen over de geschiedenis van Limburg in vergelijking met de
Nederlandse geschiedenis. De leerlingen worden met stukjes tekst,
foto's of (strip)tekeningen, door het museum geleid en krijgen zo de
gelegenheid om zelfstandig lerend hun eigen vaardigheden te
ontwikkelen en van relevante feiten op de hoogte te raken.
Tweede Fase
Voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs (tweede fase) worden er
in het tweede jaar van openstelling van het Limburgs Museum naast
introductielessen over alle mogelijkheden binnen het museum, vooral
individuele lespakketten ontwikkeld. Deze zullen de leerlingen helpen
om in het kader van de profielen Cultuur en maatschappij en Economie
en maatschappij te kunnen werken aan eigen onderzoek. Dit is
bijvoorbeeld al uitgewerkt in het Tweede Fase programma bij de
wisselexpositie Jong!. De leerlingen konden geheel zelfstandig met
behulp van de website en een bezoek aan het museum een praktische
opdracht of profielwerkstuk voor geschiedenis maken, of een aantal
opdrachten uitvoeren in het kader van CKV1. Ook voor de Tweede
Faseleerlingen biedt het Limburgs Museum een scala aan mogelijkheden.
Naast de vaste collectie en de educatieve programma's die hiervoor in
de tweede helft van 2001 worden ontwikkeld, kunnen geïnteresseerden OP
AFSPRAAK ook gebruik maken van de uitgebreide bibliotheek van het
Limburgs Museum. Deze bibliotheek bestaat uit een verzameling
specialistische literatuur over kunst, cultuur en geschiedenis van de
provincie Limburg en de aangrenzende gebieden. Neem hiervoor contact
op met mevr. M.Moorman 077-3522112 m.moorman@limburgsmuseum.nl Het is
de bedoeling dat op termijn een informatiecentrum wordt geopend waar
het publiek op gezette tijden vrij in en uit kan lopen.
Carnaval interactief
Tevens moet hier worden vermeld dat het Limburgs Museum participeert
in het gezamenlijke project Carnaval interactief van de Bond van
Carnavalsverenigingen in Limburg (BCL), Samenwirkende Limburgse
Vastelaovesvereiniginge (SLV), Stichting Carnavalsmuseum, Veldeke
Limburg en Fontys Hogeschool Sittard. Het project is a priori bedoeld
voor leerlingen van de bovenbouw van de basisschool en de onderbouw
van het voortgezet onderwijs. Dit gebeurt via een op de leerlingen
afgestemd internetprogramma over de historische en actuele
carnavalsviering. Leerlingen kunnen er zelfstandig en gestuurd door
interesse mee werken, maar men kan er ook voor kiezen hen aan te
sturen met opdrachten. Door aparte software te gebruiken, kunnen de
leerlingen de resultaten van hun noeste vlijt zelfs meteen op het
World Wide Web plaatsen. De betrokkenheid van genoemde participanten
staat garant voor kwaliteit. Voor de informatie, de opdrachten en het
publiceren op het www wordt gebruikgemaakt van de
internet/kennisnet-toepassing "Regio-On-Line" (www.rol.nl) interactief
kan door de grote hoeveelheid aan bronnen - zowel historische als
actuele, en zowel film als muziek- op een werkbare en bovendien
alleszins prettige manier ICT bij de maatschappijvakken implementeren.
U ziet: Het Limburgs Museum als 'werkplaats van het geheugen' wordt in
de meest letterlijke zin des woords ingevuld!