De raad besloot
Op maandag 7 mei vergaderde de gemeenteraad van Zeist. Gezien de aard
van de agendapunten bleek één vergaderavond onvoldoende en werd op
dinsdag 8 mei verder gediscussieerd. Ook de extra vergaderavond bleek
onvoldoende waardoor op maandag 14 mei om 20.00 uur de vergadering
wordt voortgezet. De besluiten die inmiddels door de raad zijn genomen
treft u hieronder aan. De besluiten van 14 mei staan in de middag van
dinsdag 15 mei op deze pagina en op dinsdag 22 mei op 'Van 't Rond' in
De Nieuwsbode.
Op de agenda stond o.a. de beantwoording van de mondelinge vragen van
de fracties BIZ en GZB met betrekking tot de voorgenomen
herstructureringsplannen van De Seyster Veste voor de woningen 31-02
t/m 37-36 in Brugakker. Wethouder Gijs van Brenk van Volkshuisvesting
lichtte toe dat planvorming inderdaad heeft plaatsgevonden op
initiatief van de Seyster veste met als uitgangspunt verbetering van
de leefbaarheid in de wijk en, met het oog op de toekomst, de
verhuurbaarheid van de woningen. Van Brenk benadrukte dat de Seyster
Veste voornemens is om gemeenteraadsleden en bewoners van Brugakker
gezamenlijk uit te nodigen voor een informatie- en ideeënuitwisseling
omtrent de eventuele plannen voor de wijk. De inspraak- en
samenspraakprocedure volgt.
Op het raadsvoorstel 'afschaffing van het drempelbedrag bijzondere
bijstand, Rea en schuldhulpverlening' diende de SP een amendement in,
ondersteund door de fracties van D66 en GroenLinks, waarin zij
aandacht vroeg voor de mogelijkheid om de administratieve drempel niet
te hanteren bij schrijnende situaties. "Met het voorstel wordt het
aantal administratieve handelingen verkleind doordat mensen niet
steeds kleine bedragen indienen maar gebundeld", aldus wethouder Peter
Vermeulen. Het amendement werd verworpen.
Een aantal fracties, waaronder GroenLinks, gaf aan niet tevreden te
zijn met de wijze waarop een nieuwe accountant voor de gemeente is
geselecteerd. Ook het CDA vond de selectiecommissie té eenzijdig
samengesteld. Wethouder Thomas Swart gaf aan dat over drie jaar het
contract wederom afloopt en dat dan de commissie Rekenkamer wordt
betrokken bij de discussie om tot een keuze te komen. De raad stemde
wel in met de aanstelling van accountantskantoor Ernst & Young maar
met GroenLinks als tegenstemmer.
Om inzicht te krijgen in de omvang van de totale onderhoudskosten van
de openbare ruimte in relatie tot de gemeentelijke kwaliteitsambities,
is een plan opgesteld voor het Integraal Beheer Openbare Ruimte
(IBOR). Het plan werd door de raad aangenomen. Wethouder Swart
verzekerde dat de discussie rond het knelpunt financiën terugkomt bij
de behandeling van de voorjaarsnota. Het IBOR werd aangenomen maar
zonder de steun van D66, GZB en BIZ.
Na een uitgebreid samenspraak- en inspraaktraject stond de definitieve
versie van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP) op de
agenda. Het betrof het vaststellen van de hoofdverkeersstructuur. De
meer gedetailleerde uitwerkingsplannen kunnen in een vervolgtraject
aan de hand van deze hoofdverkeersstructuur worden opgesteld, voor
inspraak vrijgegeven en ter besluitvorming worden voorgelegd. "Er is
voldoende in het proces geïnvesteerd om tot een besluit te komen"
aldus wethouder Gijs van Brenk. Uiteindelijk werd het plan met 17
voorstemmers en met de VVD, SP, D66, BIZ en de eenmansfractie Van Buël
als tegenstemmers aangenomen.
De VVD-fractie nam het standpunt in dat de groei in de mobiliteit
onomkeerbaar is en maakte zich nogmaals sterk voor een rondweg om zo
de verkeersstroom het hoofd te kunnen bieden. Raadslid De Ligt lichtte
toe: "Een rondweg is op de lange termijn minder schadelijk dan geen
rondweg. Geen rondweg werkt namelijk een vervuilde leefomgeving in de
hand".
De fractie van de ChristenUnie was van mening dat een westelijke
rondweg niet noodzakelijk is en juist verkeer aantrekt. Wel gaf
fractievoorzitter Van Ballegooijen aan dat er maatregelen moeten
worden getroffen aan de westkant van Zeist. Met betrekking tot de
uitvoerige inspraak meldde hij: "Er is geluisterd naar de inwoners
maar het is onmogelijk om iedereen tegemoet te komen". De BIZ-fractie
was juist van mening dat te weinig inspraakreacties waren overgenomen
in het definitieve plan.
De fractievoorzitter van de PvdA complimenteerde de wethouder met een
geslaagde inspraak. "Het voorstel geeft de essentie van de inbreng van
de burgers goed weer", aldus Van Kuijk. Met betrekking tot de door de
gemeente Bunnik gewenste aansluiting op de A12 legde de PvdA-fractie
de nadruk op een constructieve samenwerking met de gemeente. Verder
promootte de PvdA de fiets als een prima alternatief vervoermiddel
voor de auto.
D66 richtte zich met name op het ontbrekende "financiële plaatje" van
het plan. De wethouder verzekerde de raad dat het geld voor de
hoofdstructuur al is opgenomen in de voorjaarsnota. Fractievoorzitter
Van Gemeren gaf met betrekking tot de Krakelingweg aan dat onderzoek
naar het meest passende profiel van de weg in overleg met de groene
groepen en andere maatschappelijke organisaties moet plaatsvinden. Van
Brenk antwoordde dat de toegang tot de weg bekendstaat als een
zogenaamde black spot. Hieraan wordt aandacht besteed. Verder meldde
hij: "De Krakelingweg heeft een belangrijke functie in de ontlasting
van de Utrechtseweg en de Driebergseweg", aldus de wethouder.
Mevrouw De Jong, fractievoorzitter van de SP, kwam met de suggestie
dat combivervoer bij de bedrijven die zijn gevestigd aan de
Utrechtseweg als een selectiecriterium moet worden opgenomen.
GroenLinks zette vraagtekens bij de Z-structuur. "Mensen rijden niet
zover om, om naar Utrecht te gaan" aldus fractievoorzitter Claassen.
De fractie vreest voor sluipverkeer in de gemeente en pleitte om die
reden voor het weren van doorgaand autoverkeer op de Arnhemse
Bovenweg.
Fractievoorzitter De Niet van het CDA had als standpunt dat prioriteit
moet worden gelegd bij fietsers en voetgangers. Verder stelde het CDA
dat een aansluiting op de A12 nooit mag leiden tot aantasting van
landgoed de Wulperhorst. Verder stelde zij een klein onderzoek voor
naar het voorgestelde onderzoek van de VVD-fractie. De VVD fractie
heeft zich ingezet voor een onderzoek naar de mogelijkheden van een
rondweg in Zeist.
Amendement
SP, D66 en GroenLinks dienden een amendement in waarin de functie van
een aantal straten ter discussie werd gesteld. Het amendement werd
aangepast maar na een stemming alsnog verworpen (SP en D66 stemden
voor). GroenLinks had inmiddels afgezien van de eerdere ondertekening
van het amendement.
Wethouder Van Brenk benadrukte dat de voorstellen van burgers na het
vaststellen van dit plan niet in een la worden weggestopt. De
suggesties worden bij de uitwerkingsplannen opnieuw betrokken. Van
Brenk verzekerde: "Samenspraak en inspraak gaat ook gelden voor het
vervolgtraject!". Met betrekking tot het openbaar vervoer gaf de
wethouder aan dat de betrouwbaarheid en de diversiteit moet
verbeteren.
Commissievergaderingen
De raadscommissies, die in mei worden gehouden, met onder voorbehoud
per vergadering een aantal agendapunten:
Maandag 21 mei
Commissie Samenleving o.v.v. wethouder Peter Vermeulen. Op de agenda
o.a. een aantal begrotingswijzigingen, kadernota Zorgbeleid 2001-2010,
beleidsnotitie Brede School in Zeist, haalbaarheid
herstructureringstraject Werkartaal.
Dinsdag 22 mei
Commissie Ruimte, Kunst en Cultuur (RKC) o.v.v. wethouder Wim den
Heijer. De navolgende punten komen o.a. aan de orde: stand van zaken
De Clomp, aanbieding exploitatie Het Rond +kredietaanvraag Hof van
Beek en Rooyen, bestemmingsplan Borneolaan/Bergweg.
Woensdag 23 mei
Commissie Verkeer & Vervoer, Milieu c.a. o.v.v. wethouder Gijs van
Brenk met op de agenda o.a.: ontwerpplan gemeentelijk geluidsbeleid
Wet milieubeheerinrichtingen, ontwerp-saneringsprogramma
wegverkeerslawaai Prins Alexanderweg/Korte Bergweg,
begrotingswijzigingen Milieudienst ZOU, vervanging
verkeersregelinstallaties.
Maandag 28 mei
Commissie Stads- en Wijkbeheer, Sport, Landschap en Begroting o.v.v.
wethouder Thomas Swart met op de agenda o.a. : machtiging aantrekken
van vaste geldleningen, begrotingswijzigingen, aanbieding exploitatie
Het Rond, herziening 2001 en kredietaanvraag, begrotingswijzigingen
Milieudienst ZOU, BRU-begroting, vervanging verkeersregelinstallaties,
Brede School beleidsnotitie.
Dinsdag 29 mei
Commissie Bestuur, Economische zaken en Regio (BER) o.v.v.
burgemeester Rudi G. Boekhoven De agenda vermeldt o.a.:
activiteitenplan Politie Binnensticht, notitie rol en positie
wijkagent, jaarverslag Bureau Halt, de begroting BRU, Burgerhandvest,
Bezoek delegatie Yamada, Strategische Gebiedsperspectieven,
Bestuurlijke organisatie/ Post-Kaderwetperiode.
Alle vergaderingen zijn openbaar en worden gehouden in het noodgebouw
naast het gemeentehuis. De aanvang van de vergaderingen is 20.00 uur.
Belanghebbenden kunnen tijdens een commissievergadering gebruik maken
van het spreekrecht. Wel moet dit voorafgaande aan de vergadering
worden gemeld bij de secretaris van de commissie.
De volledige agenda's en stukken van de vergaderingen liggen ter
inzage bij de centrale balie in de Publiekshal van de gemeente Zeist,
Slotlaan 20.
Wijziging data raadscommissies juni!
U vast in uw agenda noteren dat er in juni een verwisseling van data
van commissievergaderingen plaatsvindt. De commissie RKC (Ruimte,
Kunst en Cultuur) wordt verschoven van 26 naar 27 juni. In deze
commissie wordt o.a. het structuurplan behandeld. De vergadering van
commissie Verkeer en Vervoer, Personeel & Organisatie, Milieubeleid en
Volkshuisvesting wordt daarentegen één dag vervroegd en vindt plaats
op 26 juni.
Natuurwandeling met gids in het Zeisterbosch
Op zondag 20 mei organiseren De Boswerf en het IVN (vereniging voor
natuur- en milieueducatie) weer een natuurwandeling door het
Zeisterbosch. Iedereen die het leuk vindt meer te weten en ontdekken
over de natuur in het bos kan mee: jong en oud.
Een IVN-gids vertelt onderweg over de dingen die we tegenkomen: bomen,
planten, vogels, insecten, geluiden en nog veel meer. De wandeling
start om 14.00 uur en duurt ongeveer anderhalf uur. Opgave vooraf is
niet nodig en deelname aan de wandeling is gratis. Voor de
natuurwandeling wordt tussen 13.30 en 14.00 uur verzameld bij de
ingang van het Bezoekerscentrum De Boswerf. U vindt het
Bezoekerscentrum De Boswerf aan de Prins Bernhardlaan 3 in het
Zeisterbosch (het brede bospad naar de voormalige boswachterwoning,
achter het Hertenkamp).
Praat mee over meer invloed!
Burgers betrokken bij bestuurlijke vernieuwing
In het collegeprogramma 1998-2002 heeft de gemeente Zeist de ambitie
uitgesproken burgers in een vroeg stadium bij het beleid te betrekken.
Maar hoe doe je dat?
Wat betekent het voor burgers, collegeleden, raadsleden en ambtenaren?
De laatste drie genoemden hebben de laatste tijd gediscussieerd over
de inrichting van het bestuur van de gemeente en noemden deze
discussie: "de bestuurlijke vernieuwing" en de uitwerking van het
betrekken van burgers bij het besturen van de gemeente: "interactief
beleid".
Interactief beleid betekent dat het gemeentebestuur in een zo vroeg
mogelijk stadium burgers, maatschappelijke organisaties, bedrijven
en/of andere overheden bij het beleid betrekt. Daarbij is een open
wisselwerking en/of samenwerking van belang om zo met hen tot de
voorbereiding, bepaling, de uitvoering en/of de evaluatie van het
beleid te komen.
Daarbij moet sprake zijn van een communicatief gemeentebestuur. Én de
politieke partijen moeten weloverwogen beslissen welke invloed zij
willen afstaan en welke middelen zij willen behouden. Een weloverwogen
keuze voor interactief beleid leidt tot andere omgangsvormen tussen
bestuur en samenleving, tussen bestuur en ambtelijke organisatie en
binnen het bestuur zelf.
Project Duale Gemeenten: o.a. vergroten invloed van de burger!
In september 2000 heeft de gemeente Zeist zich aangemeld voor deelname
aan het Pilot-Project Duale Gemeenten. Dit project is opgezet door de
VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) en het Ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties. Samen met 17 andere
gemeenten is Zeist uit de ruim 100 aanmeldingen gekozen voor deelname
aan het project. Dit pilot-project loopt vooruit op de door de
Commissie Elzinga voorgestelde wijzigingen van het gemeentebestuur.
Deze wijzigingen zijn van formele aard, maar dienen als "hefboom" voor
de veel belangrijkere benodigde cultuuromslag. Zo wordt voorgesteld de
taken van het college van burgemeester en wethouders en de
gemeenteraad uit elkaar te halen (te ontvlechten) en dat moet leiden
tot een vitale democratie. Raadsleden krijgen meer een controlerende
taak en, door zich daardoor minder met de inhoudelijke zaken bezig te
houden, meer tijd voor contacten met de burger. Raadsleden,
collegeleden en ambtenaren hebben zich de afgelopen maanden verdiept
in de mogelijkheden van het pilot-project duale gemeenten. Daaruit
zijn na brainstorming vele voorstellen te voorschijn gekomen. Een
aantal van die voorstellen zijn extern gericht en hebben te maken met
het vergroten van de invloed van de burgers, bijvoorbeeld door de
mogelijkheid te scheppen om initiatiefvoorstellen in te dienen en door
het spreekrecht bij commissievergaderingen te verbeteren. Men is nu op
het punt gekomen om de extern gerichte voorstellen voor te leggen aan
de burgers van Zeist. Dat wil men doen door een kwaliteitspanel in het
leven te roepen.
Kwaliteitspanel
Nu binnen het bestuur van de gemeente veel aandacht is besteed aan de
discussie van de bestuurlijke vernieuwing en de interactieve
beleidsvorming, is het tijd om de burger ook over de uitwerkingen van
het pilot-project Duale Gemeenten mee te laten denken.
Gelet op één van de uitgangspunten van bestuurlijke vernieuwing en duaal bestuur, te weten de "Interactieve Beleidsvorming" wordt (een deel van) het concept-raadsvoorstel, met daarin de voorstellen vanuit de werkgroepen, voorgelegd aan een (kwaliteits)panel. Overigens zullen alleen die onderdelen aan het panel worden voorgelegd die een externe werking hebben en dus van belang zijn voor de inwoners van de gemeente Zeist. Het panel wordt samengesteld uit plm. 25 inwoners van de gemeente Zeist en we noemen het: Panel Duaal Bestuur.
De voorstellen vanuit het panel zullen of worden overgenomen in het definitieve raadsvoorstel en zo niet dan zullen ze worden beschouwd als amendementen. Over elk bij meerderheid aangenomen voorstel zal dus tijdens de gemeenteraadsvergadering worden gesproken. Op deze manier worden de voorstellen zeer serieus genomen en komen ze in het raadsdebat op 9 juli 2001 aan de orde en zal er over worden gestemd. De bijeenkomsten van het panel vindt interactief plaats, onder leiding van een externe voorzitter. Raadsleden worden uitgenodigd om de bijeenkomsten als toehoorder en toelichter bij te wonen.
De kandidaatstelling
Het kandidaatstellen voor deelname aan het panel Duaal Bestuur kan
geschieden door het inzenden van onderstaande bon en door in enkele
regels te motiveren waarom men mee wilt doen.
Leeftijd en m/v zijn ook gegevens die een rol kunnen spelen om te
komen tot een zo gemêleerd mogelijk gezelschap dat recht doet aan alle
geledingen van onze samenleving.
Ook individueel reageren
Zijn er meer Zeisternaren geïnteresseerd om zitting te nemen in het
panel dan er plaats is, dan zullen deze extra personen ook deelnemen,
maar dan als individu. Zij krijgen het voorstel thuisgestuurd met het
verzoek om er schriftelijk of per e-mail op te reageren.
Dit zijn o.a. de voorstellen:
1. Het betrekken van de burger bij het pilot-project bestuurlijke
vernieuwing (daar gaat dit artikel dus over)
2. Voorstel Recht van initiatief. Dit voorstel biedt burgers een
mogelijkheid om een nieuw onderwerp, idee of voorstel op de politieke
agenda te plaatsen.
3. Voorstel vragenuurtje in de raad. Raadsleden kunnen a la de Tweede
Kamer direct inspelen op actuele maatschappelijke ontwikkelingen.
Burgers kunnen bijvoorbeeld "hun raadslid" benaderen om vragen te
stellen.
4. Indeling raadscommissies. De huidige taken van de raadscommissies
kunnen duidelijker en inzichtelijker voor de burger worden
gerangschikt.
5. Voorstel checklist interactief werken. Als de gemeente een
interactief proces start is het voor alle partijen van belang om te
weten waar men aan toe is. Iedere partij in het overleg heeft namelijk
zijn eigen taak, rol en verantwoordelijkheid. Door een checklist te
gaan hanteren kunnen de condities voor een project worden vastgelegd.
6. Voorstel alle fractiespreekuren te houden in hetzelfde gebouw
(verschillende ruimten) en dezelfde tijd. Burgers kunnen daardoor
binnen korte tijd contacten leggen met alle politieke partijen.
7. Voorstel verbeteren spreekrecht tijdens
raadscommissievergaderingen. Voorgesteld wordt om een tweede ronde in
te bouwen, zodat men kan reageren op het besprokene.
Het is geen uitputtende lijst: meerdere voorstellen kunnen er aan
worden toegevoegd of vervallen.
Doe mee!
Praat en denk mee over bestuurlijke vernieuwing en meer invloed van de
burger. De twee avondbijeenkomsten worden in de eerste helft van de
maand juni 2001 georganiseerd. Deelnemers krijgen daarover bericht.
Vul onderstaande bon in en stuur hem op of mail het naar de gemeente
Zeist. Doe het voor vrijdag 25 mei 2001. Meer informatie is te
verkrijgen via het telefoonnummer 030-6987911 en vraag naar Ronald van
Gemeren.
WOZ-tarieven 2001
De tarieven zijn per 1 januari 2001 voor woningen: 3,28 voor de
gebruiker en 4,10 voor de eigenaar. Voor niet-woningen geldt 5,16 voor
de gebruiker en 6,45 voor de eigenaar. Alle bedragen zijn per 5000,-
van de vastgestelde waarde, die in de WOZ beschikking is vermeld.