Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

11-5-2001; Betreft 500cc Grand Prix-debuut van Jarno Janssen in Le Mans (Fr)

ONVERWACHT 500cc GRAND PRIX DEBUUT VAN JARNO JANSSEN

LEIDER IN 250cc EK VERVANGT GEBLESSEERDE TEAMMAAT HARU AOKI

Nadat 500cc Grand Prix coureur Haruchika Aoki afgelopen zondag tijdens de GP van Jerez verstek moest laten gaan vanwege hevige pijn in zijn rechterschouder, heeft de Japanse ex-wereldkampioen zich onder behandeling gesteld bij dr. De Vries in het Beatrix ziekenhuis in Gorinchem. Daar werd met een nieuwe onderzoeksmethode toch een kleine breuk in het sleutelbeen van de onfortuinlijke Japanner geconstateerd, waardoor Aoki twee weken rust krijgt voorgeschreven. Met de Grand Prix van Frankrijk voor de deur (Le Mans 20 mei) vond teammanager Arie Molenaar een uitstekende vervanger voor Aoki, namelijk de huidige leider in het 250cc Europees Kampioenschap, Jarno Janssen, die ook deel uit maakt van het onder andere door De Graaf Contracting en Sent Waninge gesponsorde team. Daarmee maakt de 25-jarige coureur een onverwacht Grand Prix debuut in de 500cc Koningsklasse, waarin in Le Mans sinds jaren weer drie Nederlandse coureurs (Jurgen van den Goorbergh, Barry Veneman en Jarno Janssen) aan de start zullen komen.

Jarno Janssen wordt met zijn 500cc Grand Prix debuut de eerste Nederlander na Wil Hartog die in alle drie Grand Prix klassen aan de start verschijnt. "Dat is een leuke bijkomstigheid, maar ik heb er wel even over moeten nadenken. Op 20 mei staat namelijk ook de 2e ONK-race in Assen op het programma en daar zou ik de nieuwe onderdelen uittesten, om een week later tijdens de 3e EK-race op de Hongaroring beslagen ten ijs zou komen. Maar technicus Hans Spaan en het team hebben me verzekerd dat mijn 250cc motorblok op de testbank voor méér dan 100% geprepareerd wordt. Met die zekerheid in het achterhoofd heb ik natuurlijk voor de belangen van het team en de sponsors gekozen en zal ik er in Le Mans bij zijn. Daarbij is het niveau bij de Grand Prix in Le Mans heel hoog en zal ik met m n neus op de feiten worden gedrukt. Een hele goede prikkel en motivatie om alert te blijven voor de races om het Europees kampioenschap", meldt een duidelijk verheugde Janssen, die een vracht aan ervaring zal opdoen.

Het ten westen van Parijs gelegen circuit van Le Mans is overigens een kolfje naar de hand van de Brabantse coureur. "Vorig jaar reed ik er een hele goede race in de 250cc GP, waarbij ik net buiten de punten bleef. Daarnaast heb ik er anderhalve maand geleden een EK-race gereden, waarbij ik 4e werd. Misschien heb ik wel méér ervaring op dit circuit dan menig andere coureur", vervolgt Janssen, die vorig jaar al tijdens een test voor het eerst kennis maakte met de Honda 500cc V-twin. "In november heb ik een dag op het TT Circuit Assen getraind. Het was toen weliswaar koud, maar ik heb toch een goede indruk op kunnen doen. De motor stuurde heel erg goed en heeft beduidend meer vermogen dan een kwartliter. Maar de afmetingen van de machine komen dicht in de buurt van de 250cc machine, zodat de overstap niet extreem groot is. Verder realiseer ik me dat ik het om een éénmalig optreden gaat, omdat Haru op 1e Pinksterdag (3 juni) in Mugello weer in het zadel van de 500cc machine zal zitten. Maar ik zie het als een super uitdaging, waarbij ik een karrevracht aan ervaring kan opdoen. Een uitsteklende extra basis voor mijn strijd in het Europees Kampioenschap", besluit de leider uit de 250cc EK-tussenstand.