11 mei 2001
Grootschalig onderzoek naar zakelijke verzekeringen gaat voor 9e keer van
start
Het Bedrijven Onderzoek Verzekeringen dat sinds begin jaren tachtig
door het NIPO wordt uitgevoerd, gaat in juni voor de 9e keer van
start. Het onderzoek geeft vanwege zijn historie een goed beeld van de
ontwikkelingen op de zakelijke markt voor verzekeringen.
Naast AEGON, AMEV, Delta Lloyd, Nuts, OHRA en Nationale-Nederlanden doet dit jaar ook Interpolis mee. In dit onderzoek worden dit jaar 2.500 bedrijfsvestigingen in Nederland uit het MKB- en Grootbedrijf ondervraagd over de schade- en levensverzekeringen. Samengevoegd met de 3.000 ondervraagde bedrijfsvestigingen van het jaar 2000 kunnen detailuitspraken per branche en grootteklasse worden gedaan over zeer laag gepenetreerde verzekeringen. Er wordt per verzekering gemeten wat de populatie van verzekerde subjecten/objecten is, hoe hoog de penetratie is, welke distributiekanalen worden gebruikt en bij welke maatschappij de verzekering is afgesloten. Dit wordt vastgesteld voor 13 schadeverzekeringen, 5 zorgverzekeringen en 7 levensverzekeringen.
Dit jaar bestaat voor het eerst de mogelijkheid om het onderzoek in
modules (schade, zorg of leven) af te nemen, waardoor meer
flexibiliteit wordt geboden. In deelonderwerpen geĂŻnteresseerde
maatschappijen hebben nu tegen een relatief lage prijs toegang tot de
informatie.
Het onderzoek biedt tevens de mogelijkheid om over verschillende
aanpalende onderwerpen informatie te vergaren. In 1999 en 2000 zijn
extra vragen gesteld over bijvoorbeeld employee benefits en
pakketverzekeringen. In 2001 wordt extra informatie gevraagd over
pakketverzekeringen.
Term Employee Benefits onbekend bij het bedrijfsleven
De term Employee Benefits is bij slechts een derde van de vestigingen
bekend, maar dat wil nog niet zeggen dat men het begrip goed kan
duiden. Van alle mensen die het begrip zeggen te kennen, zegt slechts
60% dat het te maken heeft met extraatjes of voordelen voor het
personeel of dat het secundaire arbeidsvoorwaarden betreft. 40% van de
ondervraagden die van het begrip gehoord hebben, zeggen niet te weten
wat het begrip betekent. Ondanks het feit dat dit begrip in
verzekeringsland al jaren is ingeburgerd blijkt maar weer dat de
buitenwereld niet weet waarover het gaat. Maatschappijen zouden daarom
in hun communicatie naar buiten toe, zoveel mogelijk dit soort termen
moeten vermijden.
Tussenpersoon heeft bij de meeste bedrijven een ingang
Wanneer onderzocht wordt hoe de vestigingen hun verzekeringen bij de
maatschappijen onderbrengen, dan blijkt dat de tussenpersoon met de
meeste bedrijfsvestigingen een relatie heeft. Natuurlijk is het wel zo
dat dit beeld sterk per soort verzekering verschilt. Ook blijkt de
grootte van de vestiging een rol te spelen. Hoe groter, hoe vaker men
rechtstreeks zaken met de maatschappij doet. In de particuliere markt
ligt het aandeel van de tussenpersonen iets lager, namelijk op 67%.
1 | Op welke wijze heeft de zakelijke markt alle verzekeringen ondergebracht
Grafiek
Bron: Bedrijven Onderzoek Verzekeringen, NIPO, 2001
Bij publicatie of verspreiding gelieve de bron: NIPO, het marktonderzoekinstituut te vermelden. Voor eventuele vragen kunt u terecht bij Adriaan Eecen (tel: 020-5225 922).