NIPO

11 mei 2001

Grootschalig onderzoek naar zakelijke verzekeringen gaat voor 9e keer van start

Het Bedrijven Onderzoek Verzekeringen dat sinds begin jaren tachtig door het NIPO wordt uitgevoerd, gaat in juni voor de 9e keer van start. Het onderzoek geeft vanwege zijn historie een goed beeld van de ontwikkelingen op de zakelijke markt voor verzekeringen.

Naast AEGON, AMEV, Delta Lloyd, Nuts, OHRA en Nationale-Nederlanden doet dit jaar ook Interpolis mee. In dit onderzoek worden dit jaar 2.500 bedrijfsvestigingen in Nederland uit het MKB- en Grootbedrijf ondervraagd over de schade- en levensverzekeringen. Samengevoegd met de 3.000 ondervraagde bedrijfsvestigingen van het jaar 2000 kunnen detailuitspraken per branche en grootteklasse worden gedaan over zeer laag gepenetreerde verzekeringen. Er wordt per verzekering gemeten wat de populatie van verzekerde subjecten/objecten is, hoe hoog de penetratie is, welke distributiekanalen worden gebruikt en bij welke maatschappij de verzekering is afgesloten. Dit wordt vastgesteld voor 13 schadeverzekeringen, 5 zorgverzekeringen en 7 levensverzekeringen.

Dit jaar bestaat voor het eerst de mogelijkheid om het onderzoek in modules (schade, zorg of leven) af te nemen, waardoor meer flexibiliteit wordt geboden. In deelonderwerpen geĂŻnteresseerde maatschappijen hebben nu tegen een relatief lage prijs toegang tot de informatie.

Het onderzoek biedt tevens de mogelijkheid om over verschillende aanpalende onderwerpen informatie te vergaren. In 1999 en 2000 zijn extra vragen gesteld over bijvoorbeeld employee benefits en pakketverzekeringen. In 2001 wordt extra informatie gevraagd over pakketverzekeringen.

Term Employee Benefits onbekend bij het bedrijfsleven De term Employee Benefits is bij slechts een derde van de vestigingen bekend, maar dat wil nog niet zeggen dat men het begrip goed kan duiden. Van alle mensen die het begrip zeggen te kennen, zegt slechts 60% dat het te maken heeft met extraatjes of voordelen voor het personeel of dat het secundaire arbeidsvoorwaarden betreft. 40% van de ondervraagden die van het begrip gehoord hebben, zeggen niet te weten wat het begrip betekent. Ondanks het feit dat dit begrip in verzekeringsland al jaren is ingeburgerd blijkt maar weer dat de buitenwereld niet weet waarover het gaat. Maatschappijen zouden daarom in hun communicatie naar buiten toe, zoveel mogelijk dit soort termen moeten vermijden.

Tussenpersoon heeft bij de meeste bedrijven een ingang Wanneer onderzocht wordt hoe de vestigingen hun verzekeringen bij de maatschappijen onderbrengen, dan blijkt dat de tussenpersoon met de meeste bedrijfsvestigingen een relatie heeft. Natuurlijk is het wel zo dat dit beeld sterk per soort verzekering verschilt. Ook blijkt de grootte van de vestiging een rol te spelen. Hoe groter, hoe vaker men rechtstreeks zaken met de maatschappij doet. In de particuliere markt ligt het aandeel van de tussenpersonen iets lager, namelijk op 67%.



1 | Op welke wijze heeft de zakelijke markt alle verzekeringen ondergebracht


Grafiek

Bron: Bedrijven Onderzoek Verzekeringen, NIPO, 2001

Bij publicatie of verspreiding gelieve de bron: NIPO, het marktonderzoekinstituut te vermelden. Voor eventuele vragen kunt u terecht bij Adriaan Eecen (tel: 020-5225 922).