WETENSCHAPSNIEUWS 01/05 11-5-2001
Samenvatting promotie
Productgerichte milieuzorg vergt nieuwe vaardigheden ondernemingen
WN 01/26 *11 mei 2001
promotie ir. F.G.A. de Bakker, faculteit Technologie & Management:
Product-oriented environmental management. A study of
capability-building, stakeholder orientation and continuous
improvement regarding products environmental characteristics in firms
Momenteel wordt door ondernemingen in toenemende mate aandacht besteed
aan de milieueffecten van producten. In dit promotieonderzoek stond de
organisatie van productgerichte milieuzorg (PMZ) binnen individuele
ondernemingen centraal. Productgerichte milieuzorg vraagt van
ondernemingen nieuwe vaardigheden.
Dit onderzoek laat zien waarom grote, pro-actieve ondernemingen PMZ
ontwikkelen en onderhouden en hoe dat gebeurt. Eerst is de
ontwikkeling van het concept PMZ beschreven binnen de context van
milieumanagement. Daarna zijn drie verschillende theoretische
invalshoeken gecombineerd. Op basis hiervan zijn case studies
uitgevoerd bij een vijftal grote bedrijven, waarbij gekeken is naar de
organisatie van milieuzorg rond producten.
Het bleek belangrijk PMZ te organiseren als een continu proces.
Cruciaal is de inzet van een multidisciplinair team. Voorts moeten
structurele en culturele organisatorische aspecten op elkaar worden
afgestemd en is inzicht nodig in de mogelijke concurrentievoordelen
die samenhangen met het organiseren van PMZ. Ten slotte moet PMZ
vertaald kunnen worden in termen van de maatschappelijke
verantwoordelijkheid van ondernemingen en van duurzame ontwikkeling.
Managers spelen in dit continue proces een belangrijke rol. Zij moeten
belangen van de diverse stakeholders interpreteren, hun bijdrage
leveren aan de ontwikkeling van nieuwe organisatorische vaardigheden
en het toepassen van PMZ in het brede, maatschappelijke perspectief
kunnen plaatsen.
Om de milieukarakteristieken van een product gedurende de
product-levenscyclus te verbeteren, moet PMZ geïntegreerd worden in de
strategische en operationele activiteiten van een onderneming. De
verschillende stakeholderbelangen moeten daarbij voortdurend worden
meegewogen en een onderneming dient daarvoor specifieke
organisatorische vaardigheden te ontwikkelen.
promotor prof. dr. mr. A.J.P. Brack
co-promotor prof. dr. ir. O.A.M. Fisscher
informatie drs. B. Meijering, tel. (053) 489 43 85
e-mail b.meijering@cent.utwente.nl
© Universiteit Twente 2001
Laatst gewijzigd op 11-05-01 .