Alcatel kondigt acquisitie van IBM CallPath aan

Alcatel-dochter Genesys en IBM gaan samenwerken op het gebied van 'contact center'-oplossingen

Amsterdam/San Francisco, 11 mei 2001 - Alcatel en dochteronderneming Genesys Telecommunications Laboratories maken bekend dat zij voornemens zijn IBM CallPath over te nemen. CallPath is computertelefoniesoftware waarmee spraak- en datacommunicatie in contact centers wordt geïntegreerd. Genesys en IBM zijn ook van plan hun bestaande samenwerking verder te intensiveren en gezamenlijk onder meer een blauwdruk te ontwikkelen voor 'contact center'-oplossingen. Het met de overname gemoeide bedrag is niet bekendgemaakt.

Volgens de overnameovereenkomst worden de 54 IBM CallPath-medewerkers in Research Triangle Park (North Carolina) eveneens overgenomen door Genesys. Genesys wil de activiteiten van deze vestiging verder uitbouwen en is voorts van plan een nieuwe Development-vestiging te openen in Research Triangle Park, zodat de samenwerking met IBM nog beter kan worden ingevuld.

Genesys zal de circa vierhonderd klanten die CallPath gebruiken blijven ondersteunen, terwijl IBM het eerste aanspreekpunt blijft voor service uit hoofde van bestaande serviceovereenkomsten. De twee bedrijven bundelen hun krachten om gebruikers van CallPath-producten van service en ondersteuning te voorzien. IBM en Genesys zullen ook resources vrijmaken om huidige CallPath-gebruikers nieuwe 'contact center'-functionaliteit te kunnen bieden op basis van de gezamenlijk ontwikkelde blauwdruk. Deze blauwdruk definieert een architectuur voor 'contact center'-oplossingen bestaande uit IBM-producten voor unassisted service en Genesys-producten voor assisted service.

Overeenkomst legt basis voor gezamenlijke 'contact center'-oplossingen IBM en Genesys richten zich onder meer op gezamenlijke marketing en levering van 'contact center'-oplossingen op basis van de eerdergenoemde blauwdruk. Deze blauwdruk bestaat uit de Genesys-oplossingen Universal Queue Routing, Internet Contact Center en Outbound en de IBM-producten DirectTalk, WebSphere Voice Server en WebSphere Application Server. De blauwdruk is in feite een verdere uitwerking van de reeds bestaande integratie van Genesys-producten en het IBM DirectTalk-platform. Genesys is bovendien toegetreden tot Partner World, het wereldwijde marketing- en faciliteringsprogramma van IBM. IBM en aangesloten partners bieden klanten via dit programma e-business-oplossingen aan die het gehele product- en serviceaanbod van IBM bestrijken.

De aankondiging van vandaag leidt tot een verdere intensivering van de in augustus 2000 bekendgemaakte samenwerking tussen Genesys en IBM Global Services (IGS), 's werelds grootste aanbieder van IT-services. IGS biedt haar klanten Genesys Universal Queue aan voor multi-channel interacties met klanten, inclusief de webfunctionaliteit voor contact centers gecombineerd met een unieke CRM-transformatieservice . IGS-medewerkers zijn opgeleid en gecertificeerd voor alle 'contact center'-oplossingen van Genesys. Hierdoor is een snelle wereldwijde systeem integratie en implementatie van Genesys-producten gewaarborgd. Tot de geboden mogelijkheden behoren daarnaast ontwerp integraties en inrichting van contact center technologie die gebruik maakt van op regels gebaseerde, multi channel call routing, switch connectivity, spraakherkenning, voice response en andere contact center technologieën.

"De vandaag aangekondigde acquisitie van IBM CallPath en de overeenkomst met IBM zijn een belangrijke mijlpaal in de samenwerking met IBM", aldus President en CEO Ad Nederlof van Genesys. "Samen staan we garant voor ondersteuning van de huidige CallPath-gebruikers, die bovendien hun voordeel kunnen doen met de combinatie van IBM WebSphere en Genesys-applicaties, oftewel onze gezamenlijke 'contact center'-oplossingen."

"Beide bedrijven maken zich sterk voor ondersteuning van de huidige CallPath-gebruikers en in veel gevallen kunnen deze laatsten op dezelfde mensen een beroep doen als voorheen", zegt general manager W.S. (Ozzie) Osborne van IBM Voice Systems. "De strategie van IBM is gericht op de levering van complete e-business-oplossingen. Daarom werken wij samen met toonaangevende bedrijven. Genesys is marktleider op het gebied van CTI en speelt een vooraanstaande rol in de 'contact center'-markt. Onze gezamenlijke klanten zullen derhalve veel baat hebben bij onze samenwerking."

IBM CallPath
CallPath is een IBM-product dat is bedoeld voor contact centers en andere onderdelen van de onderneming. CallPath integreert inkomende telefoongesprekken met klantinformatie. In de praktijk komt dit hierop neer: wanneer een klant een contact center belt, verschijnt op het scherm van de betreffende medewerker eerst een popup-venster met relevante klantgegevens voordat het telefoontje wordt beantwoord.

Genesys richt zich met haar bekroonde G6-suite op de ontwikkeling van 'contact center'-oplossingen waarmee interacties met de klant - via de telefoon, per e-mail of via het Internet - efficiënt kunnen worden beheerd. IBM heeft met producten als WebSphere Voice Server, WebSphere Translation Server, WebSphere Application Server en DirectTalk enkele van de meest geavanceerde infrastructuuroplossingen voor selfservice in huis.

Gebruikers van IBM CallPath kunnen voor meer informatie op de volgende website terecht: http://www.genesyslab.com/callpath/

Over IBM
Met meer dan dertig jaar ervaring op het gebied van spraakoplossingen en ruim honderd spraaktechnologiepatenten is IBM wereldwijd de toonaangevende leverancier van end-to-end oplossingen met geïntegreerde spraakfunctionaliteit. Voor meer informatie over IBM Voice Systems: http://www.ibm.com/software/voice.

Over Genesys
Genesys Telecommunications Laboratories, een onafhankelijke dochteronderneming van het in Parijs gevestigde Alcatel, behoorde tot de pioniers op het gebied van CTI (Computer Telephony Integration) en is thans de toonaangevende leverancier van infrastructuur-onafhankelijke contact centeroplossingen voor bedrijven, e-businesses en service providers.
Dankzij de mogelijkheid van interactie-integratie, ongeacht het gebruikte medium
- waaronder Web en telefoonnetwerken - staat Genesys aan de basis van consistente communicatie van bedrijven met hun klanten. Het hoofdkantoor van Genesys is gevestigd in San Francisco, en verder heeft de onderneming 43 verkoopkantoren over de hele wereld.