Nuffic

Cursus Exportmarketing slaat aan In samenwerking met de Federatie voor Nederlandse Export (Fenedex) en de bureaus Baumann Management en Marketing Planning Centre Nederland organiseerde de Nuffic voor het eerst de cursus Exportmarketing Hoger Onderwijs. Tijdens deze driedaagse cursus bleek dat het op de markt zetten van een nieuw type auto eigenlijk niet zoveel verschilt van het aanbieden van internationale opleidingen aan buitenlandse studenten.

De praktijk wijst uit dat de marktbewerking van Nederlandse onderwijsinstellingen vaak nog teveel van het aanbod uitgaat en niet vraaggericht is. In de cursus werd dan ook benadrukt dat kennis van de markt en de klant, in dit geval dus de buitenlandse student, de basis is van het goed neerzetten van het product. Voor de onderwijsinstellingen is het product de internationale opleiding. Gedegen marktonderzoek kan voor beter inzicht in de markt zorgen.
Naast de praktijkvoorbeelden die de docenten aandroegen, konden de deelnemers aan de cursus ook aan de slag met enkele cases. Door middel van een SWOT-analyse werden de sterke en zwakke kanten van een instelling geanalyseerd.
Uiteindelijk werd met behulp van een case die aansloot op het werkveld van de deelnemers een voorbeeld voor een marketingplan opgezet. Op deze manier werd duidelijk gemaakt hoe deelnemers de opgedane kennis bij hun dagelijkse werkzaamheden zouden kunnen toepassen. Uit de evaluatie achteraf bleek dat de deelnemers erg positief waren en dat er veel belangstelling is voor een vervolg.
Medio juni wordt de cursus herhaald.

Meer informatie
Meer informatie: drs. Soehirman Patmo, cursuscoördinator, tel.: 070-4260304, e-mail: patmo@nuffic.nl of Myriam Klaassen tel.: 070-4260219, e-mail: klaassen@nuffic.nl.

| laatste wijziging: mei 2001 |