Cursus Exportmarketing slaat aan In samenwerking met de Federatie voor
Nederlandse Export (Fenedex) en de bureaus Baumann Management
en Marketing Planning Centre Nederland organiseerde de Nuffic
voor het eerst de cursus Exportmarketing Hoger Onderwijs.
Tijdens deze driedaagse cursus bleek dat het op de markt zetten
van een nieuw type auto eigenlijk niet zoveel verschilt van het
aanbieden van internationale opleidingen aan buitenlandse
studenten.
De praktijk wijst uit dat de marktbewerking van Nederlandse
onderwijsinstellingen vaak nog teveel van het aanbod uitgaat en
niet vraaggericht is. In de cursus werd dan ook benadrukt dat
kennis van de markt en de klant, in dit geval dus de
buitenlandse student, de basis is van het goed neerzetten van
het product. Voor de onderwijsinstellingen is het product de
internationale opleiding. Gedegen marktonderzoek kan voor beter
inzicht in de markt zorgen.
Naast de praktijkvoorbeelden die de docenten aandroegen, konden
de deelnemers aan de cursus ook aan de slag met enkele cases.
Door middel van een SWOT-analyse werden de sterke en zwakke
kanten van een instelling geanalyseerd.
Uiteindelijk werd met behulp van een case die aansloot op het
werkveld van de deelnemers een voorbeeld voor een marketingplan
opgezet. Op deze manier werd duidelijk gemaakt hoe deelnemers
de opgedane kennis bij hun dagelijkse werkzaamheden zouden
kunnen toepassen. Uit de evaluatie achteraf bleek dat de
deelnemers erg positief waren en dat er veel belangstelling is
voor een vervolg.
Medio juni wordt de cursus herhaald.
Meer informatie
Meer informatie: drs. Soehirman Patmo, cursuscoördinator, tel.:
070-4260304, e-mail: patmo@nuffic.nl of Myriam Klaassen tel.:
070-4260219, e-mail: klaassen@nuffic.nl.
| laatste wijziging: mei 2001 |