CSM

CSM boekt goede resultaten in eerste halfjaar 2000/2001


· Nettowinst stijgt met 18,5% tot ¤ 80 miljoen *
· Nettowinst per aandeel neemt toe met 18,3% tot ¤ 0,97 *
· Verwachte stijging nettowinst gedurende gehele boekjaar in lijn met eerste halfjaar
· Verkoop Levensmiddelen afgerond: boekwinst ¤ 301 miljoen
· Integratie Bakkerij-ingrediënten Europa op schema, verwachte synergievoordelen van ¤ 20 miljoen te bereiken in 3 jaar
· Bakkerij-ingrediënten Noord-Amerika maakt zwakke start
· Zoetwaren versterkt positie op Europese markt
· Bietencampagne 2000 succesvol verlopen
· PURAC zet sterke omzetgroei onverminderd voort.
* Nettowinst = nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening vóór afschrijving van goodwill
JAAP VINK, VOORZITTER RAAD VAN BESTUUR

"Het eerste halfjaar was een goede maar ook bewogen periode. Wij hebben onze levensmiddelendivisie, waarvoor in CSM-verband de groeimogelijkheden beperkt waren, verkocht aan Heinz. Wij zijn ons ervan bewust dat de vooral in Nederland zeer bekende merken zoals Honig, HAK en De Ruijter lange tijd mede gezichtsbepalend zijn geweest voor CSM. Met de verkoop hebben wij echter een belangrijke stap gezet in onze strategie om meer focus te brengen in onze portfolio. Alle aandacht richt zich nu op de integratie van de recent geacquireerde bedrijven en op de verdere groei van onze kernactiviteiten. De focus in onze portfolio en de groeimogelijkheden van onze kernactiviteiten geven ons goede vooruitzichten voor de toekomst."

RESULTATEN

Nettowinst CSM stijgt met 18,5% tot ¤ 80 miljoen

De nettowinst over de eerste helft van het boekjaar 2000/2001 (1 oktober 2000 t/m 31 maart 2001) nam toe met 18,5% ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar en steeg tot ¤ 80 miljoen (vorig jaar ¤ 67,5 miljoen).

Na afschrijving goodwill en inclusief het buitengewoon resultaat op de verkoop van de levensmiddelendivisie steeg de nettowinst tot ¤ 369,4 miljoen.

De nettowinst per aandeel bedroeg ¤ 0,97 tegen vorig jaar ¤ 0,82, een stijging van 18,3%.

De netto-omzet steeg met 47,2% tot ¤ 1.796,4 miljoen (vorig jaar ¤ 1.220 miljoen). Het bedrijfsresultaat vóór afschrijving goodwill (EBITA) steeg met 29,2% tot ¤ 133,1 miljoen. De toename van omzet en bedrijfsresultaat is grotendeels toe te schrijven aan de acquisities van Continental Sweets en de Europese bakkerij-ingrediëntenactiviteiten van Unilever. Door de verkoop van de levensmiddelendivisie per 26 februari 2001 aan Heinz, droeg de divisie voor slechts 5 maanden bij aan de omzet en het resultaat. De hogere koers van de Amerikaanse dollar had een positief effect op zowel omzet als bedrijfsresultaat. De resultaten van de bakkerij-ingrediëntendivisie Noord-Amerika stelden teleur. Inmiddels is actie ondernomen om op korte termijn de winstgevendheid te verbeteren. Gedurende het afgelopen halfjaar werden nagenoeg alle divisies geconfronteerd met aanzienlijke prijsstijgingen van energie, grondstoffen en verpakkingsmaterialen.

De financiële lasten namen toe tot ¤ 27,8 miljoen (vorig jaar ¤ 9,6 miljoen). Deze stijging werd veroorzaakt door de per saldo toegenomen netto schuldpositie als gevolg van de eerdergenoemde acquisities en desinvestering van de levensmiddelendivisie. De rentedekking in het eerste halfjaar kwam uit op 4,8, maar zal voor het gehele jaar ruim boven de door CSM gestelde ondergrens van 5 uitkomen.

De belastingdruk nam af van 27,7% vorig jaar tot 27% dit jaar. Deze verlaging wordt mede verklaard door de ontstane fiscale mogelijkheid om bestaande verliescompensaties te benutten.

BALANS

Van het op 8 februari 2001 betaalbaar gestelde dividend over het boekjaar 1999/2000 is 84% uitgekeerd in de vorm van stockdividend. Mede hierdoor nam het aantal uitgegeven aandelen van nominaal ¤ 0,25 toe met 2,1% tot 85.301.973 per 31 maart 2001.

Het eigen vermogen steeg met ¤ 389,9 miljoen tot ¤ 659 miljoen (per 30 september 2000 ¤ 269,1 miljoen). De belangrijkste mutaties waren:
- de ingehouden winst over het eerste halfjaar 2000/2001 van ¤ 369,4 miljoen;
- de toevoeging uit hoofde van stockdividend over 1999/2000 van ¤ 42,1 miljoen;
- de afboeking van ¤ 16,8 miljoen in verband met de inkoop van certificaten van aandelen in het kader van de optieregeling;
- het negatieve koersverschil buitenlandse groepsmaatschappijen van ¤ 5,3 miljoen.
VERKORT GECONSOLIDEERD KASSTROOMOVERZICHT

De kasstroom uit operationele activiteiten nam toe met ¤ 44,8 miljoen tot ¤ 67,2 miljoen (vorig jaar ¤ 22,4 miljoen). De stijging was voornamelijk het gevolg van hogere bedrijfsresultaten en een versnelde verkoop van de suikervoorraad.

VOORUITZICHTEN

Ondanks de effecten van een lagere economische groei in met name de Verenigde Staten en van de verkoop van de levensmiddelendivisie, verwachten wij voor het tweede halfjaar een groei van de nettowinst in lijn met het eerste halfjaar.

Diemen, 11 mei 2001

CSM nv

Voor informatie kunt u contact opnemen met Marjolein Moerer 020 5906320

Bijlagen:
Gang van zaken divisies:

· Bakkerij-ingrediënten Europa

· Bakkerij-ingredienten Noord-Amerika

· Zoetwaren

· Suiker

· PURAC


· Kengetallen

· Geconsolideerde winst- en verliesrekening
· Geconsolideerde balans

· Verkort geconsolideerd kasstroomoverzicht
· Gesegmenteerde informatie naar activiteitengebied

GANG VAN ZAKEN DIVISIES

Bakkerij-ingrediënten Europa

"Integratie op schema, verwachte synergievoordelen van ¤ 20 miljoen in 3 jaar"

De netto-omzet van de bakkerij-ingrediëntendivisie Europa steeg tot ¤ 523 miljoen voornamelijk als gevolg van de acquisitie van de Europese bakkerij-ingrediëntenactiviteiten van Unilever. Het bedrijfsresultaat vóór afschrijving van goodwill (EBITA) nam toe tot ¤ 34,5 miljoen. Omzet en bedrijfsresultaat ontwikkelden zich per saldo volgens verwachting, met gunstiger ontwikkelingen in Duitsland en Italië, terwijl het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk enigszins achterbleven. Gedurende de verslagperiode werden nog geen synergievoordelen gerealiseerd.

De bestaande en geacquireerde bedrijven vormen samen de nieuwe bakkerij-ingrediëntendivisie Europa. Op dit moment werken 4.400 medewerkers vanuit 24 werkmaatschappijen in 15 landen aan de verdere uitbouw van deze voor CSM belangrijke kernactiviteit. Deze nieuwe divisie concentreert zich op de ontwikkeling, fabricage en verkoop van bakkerij-ingrediënten en -producten aan professionele bakkers en "afbakkers" in Europa. Met een marktaandeel van 12% is de divisie marktleider in een Europese bakkerij-ingrediënten- en productenmarkt van ca ¤ 8,5 miljard. De divisie bekleedt de nummer 1 positie in Duitsland, Italië en Frankrijk.

De slagvaardigheid en pan-Europese aanwezigheid van de divisie bieden goede kansen de posities te versterken en in te spelen op nieuwe trends.

Hoekstenen van de gekozen marktbenadering zijn onder meer specialisatie van marketing & sales naar marktsegment, key-account management en de ontwikkeling van food service-activiteiten. De divisie ziet voorts groeiende exportmogelijkheden naar het Midden-Oosten en Azië. De export- activiteiten zullen verder worden gebundeld. Productie, inkoop, logistiek, IT en research bieden goede mogelijkheden tot verdere Europese coördinatie en synergie. De integratie van activiteiten heeft plaatsgevonden (Oostenrijk en Denemarken) of is in uitvoering in Duitsland (MeisterMarken en Boehringer Backmittel), Frankrijk (Frabep en BIAL) en Italië (BakeMark Italia en Agivega). Deze integratie leidt tot vereenvoudiging van de organisatie en tot rationalisatie van de bestaande productiecapaciteit en van slecht renderende producten. Later dit jaar zal in Duitsland en in Italië een fabriek worden gesloten.

De komende drie jaar zullen integratie en realisatie van de synergievoordelen hoge prioriteit hebben, met het oog op realisatie van de verwachte ¤ 20 miljoen synergievoordelen. De eerste substantiële bijdrage van de verschillende synergieprojecten verwachten wij in 2002. De resultaten in de tweede helft van het lopende boekjaar zullen op het niveau van het eerste halfjaar liggen.

Bakkerij-ingrediënten Noord-Amerika

"Zwakke start 1e halfjaar"

De netto-omzet van de bakkerij-ingrediëntendivisie Noord-Amerika nam toe met 9,4% tot ¤ 534,8 miljoen. Deze stijging kwam geheel voor rekening van de gestegen koers van de Amerikaanse dollar. Ondanks de gunstige invloed van de dollarkoers daalde het bedrijfsresultaat met 16,5% tot een niveau van ¤ 22,2 miljoen.

De tegenvallende resultaten waren een direct gevolg van lagere marges binnen de distributieactiviteiten door dalende prijzen van een aantal bulkproducten zoals soja-olie en meel, aanzienlijke kostenstijgingen en een tegenvallende vraag als gevolg van de afnemende economische groei in de Verenigde Staten. Deze ontwikkelingen leidden naast een daling van de marge tot een lager rendement op het geïnvesteerd vermogen.

Een van de belangrijkste doelstellingen van de divisie is het vergroten van het aandeel van eigen producten binnen het totale verkoopvolume. Hiervoor zijn hoogwaardige productiefaciliteiten in combinatie met een uiterst efficiënt distributienetwerk een voorwaarde. Inmiddels zijn omvangrijke efficiency projecten gestart zowel binnen de productielocaties van Baker&Baker als binnen de distributie-organisatie van BakeMark East. Bij Baker&Baker ligt de nadruk op versterking van de margebijdrage per product terwijl BakeMark zich richt op de optimalisatie van het bestaande distributienetwerk. Het huidige netwerk van 36 distributiecentra zal worden gereduceerd, overigens zonder aantasting van de bestaande marktpositie.

Het acquisitiebeleid richt zich op het verder verwerven van bedrijven met producten met een sterk "kant-en-klaar" karakter, zoals "droge mixen", diepvries en voorgebakken producten. Hiermee kan beter op de wensen van de snel groeiende bakkerijketens, "in-store bakeries" en de food service-markt worden ingespeeld. De divisie is met een nummer 2 positie uitstekend in staat om een actieve rol te spelen in het concentratieproces binnen deze markt. De in gang gezette kostenreducties en efficiencyverbeteringen zullen naar verwachting leiden tot een verbetering van het bedrijfsresultaat in de tweede helft van het lopende boekjaar.

Zoetwaren

"Verdere versterking van Europese positie"

De netto-omzet van de zoetwarendivisie kwam gedurende het eerste halfjaar uit op ¤ 351,7 miljoen tegenover ¤ 281 miljoen in de eerste helft van het afgelopen boekjaar. Ook het bedrijfsresultaat vertoonde een aanzienlijke stijging. Deze stijging was het gevolg van de over de verslagperiode volledige consolidatie van Continental Sweets. De autonome groei bleef per saldo bescheiden.

De kosten van energie en verpakkingsmaterialen, maar ook van grondstoffen, vertoonden een sterke stijging, welke slechts ten dele door prijsverhogingen konden worden gecompenseerd. Ook leidden de in december 2000 aangekondigde prijsverhogingen tot een tijdelijke daling van de afzet gedurende de eerste maanden van 2001. Per saldo resulteerde de combinatie van prijs- en kostenstijgingen in een lager dan verwachte groei van het bedrijfsresultaat.

De nog te realiseren synergievoordelen uit hoofde van de acquisities van Leaf en Continental Sweets zullen naar verwachting ¤ 10 miljoen bedragen. Dit betreft voornamelijk de sluiting van de productielocatie in Malmö, Zweden. Ook verdere optimalisatie van bestaande productiecapaciteit heeft hoge prioriteit.

De CSM zoetwarendivisie heeft als speerpunt van haar strategie gekozen voor het versterken van haar merken en het vergroten van het aandeel merkproducten binnen haar portfolio. Zo vonden een aantal belangrijke introducties en herintroducties plaats: Sportlife, Red Band, Xylifresh (Nederland), Crypto (Frankrijk en België), Galatine Cappuccino (Italië), en Sorbits (Denemarken). Uiteraard gaat de versterking van de merkenportfolio gepaard met verhoogde investeringen in reclame- en promotie-activiteiten, die het bedrijfsresultaat in eerste instantie nadelig beïnvloeden.

Met de aangekondigde overname van Socalbe in Italië zal de zoetwarendivisie haar positie op de Europese markt verder versterken. In Italië wordt hiermee de nummer 2 positie bereikt. Met Dietorelle wordt een toonaangevend suikervrij merk toegevoegd. Tevens wordt met Socalbe een additioneel distributiekanaal verkregen. De verwachting is dat met de overname van Socalbe in de komende 2 jaar ¤ 5 miljoen aan synergievoordelen kan worden gerealiseerd. Verdere focus op merkproducten, optimalisatie van het bestaande netwerk zowel qua marketing & sales als qua productie, in combinatie met een gericht acquisitiebeleid, verschaffen de divisie een uitstekende basis voor verdere groei.

Mede gezien het effect van acquisities verwachten wij een verdere stijging van omzet en bedrijfsresultaat in de tweede helft van het lopende boekjaar.

Suiker

"Bietencampagne 2000 succesvol verlopen"

Ondanks de slechte weersomstandigheden gedurende de tweede helft van de campagne 2000 werd zonder noemenswaardige operationele en logistieke problemen in totaal 2,5 miljoen ton bieten verwerkt tot 401.000 ton suiker. De netto-omzet nam toe van ¤ 131,1 miljoen tot ¤ 152,9 miljoen. De locatie Halfweg is inmiddels met boekwinst verkocht, waardoor het bedrijfsresultaat aanzienlijk steeg.

De concentratietendens in de Nederlandse retail sector leidt tot toenemende druk op de verkoopprijzen, hetgeen in combinatie met een stabiele markt leidt tot verscherpte concurrentie.

De forse stijging van de energiekosten tijdens de campagne beïnvloedde de exploitatiekosten met meer dan ¤ 5 miljoen.

Handhaving van de huidige winstgevendheid van CSM Suiker betekent het voortdurend alert zijn op mogelijke efficiencyverbeteringen en het consequent voeren van een selectief investeringsbeleid. Vooral verbetering van de logistieke exploitatie van de suikerdivisie biedt de mogelijkheid tot verdere besparingen.

Exclusief genoemde éénmalige boekwinst en mede dankzij de naar verwachting hogere resultaten over het gehele jaar van Koninklijke Nedalco, de producent van alcohol waarin CSM Suiker een 39 procent deelneming heeft, zal het resultaat van de suikerdivisie voor het gehele boekjaar boven dat van het voorgaande boekjaar liggen.

PURAC

"Onverminderde omzetgroei"

PURAC realiseerde in de eerste helft van het lopende boekjaar een stijging van de netto-omzet met ruim 20% tot ¤ 99,7 miljoen. Ook het bedrijfsresultaat vertoonde een toename, ondanks een éénmalige afboeking van eerder geactiveerde opstartverliezen van de gezamenlijk met Cargill gebouwde melkzuurfabriek in de Verenigde Staten. Per saldo had de gestegen dollarkoers een positief effect op de resultaten.

Het verkoopvolume steeg met meer dan 10%, waaraan nagenoeg alle regio's bijdroegen met uitzondering van Zuid-Amerika en Japan. Inmiddels komt meer dan de helft van het verkoopvolume voor rekening van hoogwaardige melkzuurderivaten. In het bijzonder in de Verenigde Staten maakte de toepassing van melkzuurderivaten als conserveringsmiddel in de vleesindustrie een sterke groei door. Ter bevordering van de houdbaarheid van vleesproducten bracht PURAC onder de naam Optiform een nieuw product op de markt. Ook bij de calciumverrijking van voedingsmiddelen werd onder het merk Puracal een aanzienlijke stijging van het verkoopvolume gerealiseerd.

Gedurende de verslagperiode werd PURAC geconfronteerd met aanzienlijke kostenstijgingen, voornamelijk als gevolg van de stijging van de suikerprijs op de wereldmarkt en van energiekosten.

Met een aantal belangrijke uitbreidingsinvesteringen werd gestart. Voorzien wordt de vergroting van de biomaterialenproductie in Nederland en van de lactylaatproductie in Brazilië.

Het operationele resultaat van de Amerikaanse joint venture tussen PURAC en Cargill voor de productie van melkzuur verbeterde ten opzichte van de vergelijkbare periode van het vorige boekjaar. De verwachtingen ten aanzien van de marktontwikkeling van polymelkzuur is positief, hetgeen de vraag naar melkzuur gunstig zal beïnvloeden. Vooruitlopend hierop vindt capaciteitsuitbreiding plaats op de productielocaties in Brazilië, Spanje en de Verenigde Staten.

Zowel omzet als bedrijfsresultaat zullen in de tweede helft van het lopende boekjaar een duidelijke stijging vertonen.

Levensmiddelen

"Verkoop afgerond: boekwinst ¤ 301 miljoen"

In het kader van de strategische focus is medio 2000 besloten de mogelijkheden te onderzoeken van de verkoop van de levensmiddelendivisie. Middels een "controlled auction procedure" is de divisie per 26 februari 2001 verkocht aan Heinz. De kasopbrengst van deze transactie bedroeg ¤ 425 miljoen waarmee een boekwinst van ¤ 301 miljoen werd gerealiseerd. Door de verkoop van de levensmiddelendivisie per 26 februari 2001 aan Heinz droeg de divisie voor slechts 5 maanden bij aan het resultaat. De netto-omzet van de levensmiddelendivisie tot en met eind februari 2001 bedroeg ¤ 134,3 miljoen tegen ¤ 161,1 miljoen over het volledige vorige halfjaar.

TOELICHTING

Grondslagen voor waardering van activa en passiva en resultaatbepaling De in dit bericht gehanteerde grondslagen voor de waardering van activa en passiva en resultaatbepaling zijn dezelfde als die in de jaarrekening 1999/2000 van CSM nv met uitzondering van de behandeling van goodwill. Op de in dit bericht vermelde cijfers is geen accountantscontrole toegepast.

Stelselwijziging goodwill
In overeenstemming met de wijziging van de in Nederland geldende Richtlijnen voor de Jaarverslaggeving wordt met ingang van het boekjaar 2000/2001 betaalde goodwill voor acquisities vanaf 1 oktober 2000 niet meer rechtstreeks ten laste van het eigen vermogen gebracht. Betaalde goodwill wordt geactiveerd en via de winst- en verliesrekening in 20 jaar afgeschreven. De vergelijkende cijfers zijn niet voor deze stelselwijziging aangepast. Als gevolg van de stelselwijziging is over het eerste halfjaar 2000/2001 een bedrag van ¤ 448,1 miljoen geactiveerd. Uit hoofde van goodwill afschrijving is in het eerste halfjaar ¤ 11,6 miljoen ten laste van het resultaat gebracht.

In verband met de stelselwijziging en ter bevordering van de vergelijkbaarheid met de cijfers over het voorgaande halfjaar zijn in de winst-en verliesrekening de volgende begrippen toegepast:
- EBITA 'Earnings Before Interest, Taxes and Amortisation', ofwel 'Bedrijfsresultaat vóór afschrijving goodwill';
- EBIT 'Earnings Before Interest and Taxes', ofwel 'Bedrijfsresultaat na afschrijving goodwill'.
CSM is overigens van mening dat EBITA een betere maatstaf is voor de beoordeling van de operationele resultaten dan "EBIT".

Acquisities en desinvesteringen
De belangrijkste acquisities en desinvesteringen die invloed hadden op de consolidatie worden hieronder genoemd. Per 1 oktober 2000 is 'European Bakery Supplies Business' van Unilever verworven. Per 26 februari 2001 is de levensmiddelendivisie verkocht. Het saldo van de omzet op jaarbasis van de in de eerste helft van het boekjaar 2000/2001 verworven bedrijven, na aftrek van de verkochte bedrijven, bedraagt ¤ 550 miljoen.

Buitengewoon resultaat na belastingen
Het buitengewoon resultaat na belastingen van ¤ 301 miljoen betreft de boekwinst inzake de verkoop van de levensmiddelendivisie

Voorwaardelijke verplichtingen
Per 31 maart 2001 bedroegen de ten behoeve van derden afgegeven garanties ¤ 44,3 miljoen (per 30 september 2000 ¤ 40,4 miljoen).