Persbericht
stichting Telecom- en Internetgebruikers Nederland bepleit impuls voor ASP
WOERDEN, mei 2001 - ASP (Application Service Providing) komt in Nederland onvoldoende van de grond. Met name de mogelijkheden voor het midden- en klein bedrijf (MKB) blijven onderbenut. Een nieuwe impuls is nodig. Dit stelt de stichting Telecom- en Internetgebruikers Nederland (sTN) vandaag tijdens haar jaarcongres.
Na de aanvankelijke hype, zijn de geluiden over ASP de laatste tijd onverminderd kritisch. De groei van de dienstverlening blijft ruimschoots achter bij de voorspellingen, constateert John van der Meulen, Directeur van sTN. Tijdens zijn openingsspeech van het sTN Jaarcongres brak hij een lans voor het ASP-model.
Uit recent onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat het aanbod van ASP-dienstverleners nauwelijks is afgestemd op de wensen van potentiële gebruikers. De meeste providers die claimen het hele ASP-model te kunnen leveren, maken dit in de praktijk niet waar. Ook blijkt er veel terughoudendheid te bestaan bij potentiële klanten, met name in het MKB. ASP-dienstverleners verleggen daarom hun terrein en richten zich alleen nog op grote ondernemingen. Terwijl er juist voor het MKB veel extra voordelen te behalen zijn, aldus Van der Meulen.
Besparingen
ASP brengt voor het MKB applicaties binnen bereik, die zij zich anders nooit hadden kunnen permitteren. Volgens het Amerikaanse ASP Industry Consortium kan uitbesteding van de IT-huishouding aan een Application Service Provider al gauw tussen de 33 en 53 procent aan kostenreductie opleveren. Vooral de besparingen op initiële kosten als investeringen in IT-hardware, infrastructuur en licentiekosten, zijn aanzienlijk. Bovendien zijn de IT-uitgaven beter gespreid, omdat klanten meestal een vaste vergoeding per maand betalen.
Het vertrouwen van de markt moet worden teruggewonnen, vindt sTN, dat zowel leveranciers als gebruikers wil aansporen tot nieuwe impulsen. sTN wil daarin een rol spelen, bijvoorbeeld door standaard-prestatiecontracten te ontwikkelen (Service Level Agreements). Ook zouden ASP-dienstverleners en hun klanten meer naar buiten mogen treden met succesverhalen. sTN speurt samen met het onlangs opgerichte ASP-forum naar verdere mogelijkheden voor het stimuleren van ASP.