* Projecten
De Nationale ombudsman ¦ Wie is de Nationale ombudsman? ¦ Wat u wel en niet
kunt aankaarten. ¦ Hoe kunt u een klacht indienen bij de Nationale
ombudsman? ¦ Wat doet de Nationale ombudsman met uw klacht? ¦ Waar kunt u de
Nationale ombudsman bereiken?
De Nationale ombudsman
Onze Nederlandse samenleving zit behoorlijk ingewikkeld in elkaar. Een
van de taken van de overheid is, om alles toch op rolletjes te laten
lopen. Dat lukt niet altijd. Ambtenaren en andere uitvoerders van
overheidstaken zijn ook maar mensen. Dan kan het gebeuren dat het
spaak loopt tussen u en de overheid. Stel dat u vindt dat (een
ambtenaar van) de gemeente Leeuwarden zijn werk niet goed heeft
gedaan. U wacht bijvoorbeeld al veel te lang op antwoord op uw brief
of u krijgt de informatie maar niet waar u om vroeg. U vertelt de
gemeente dat u zich onbehoorlijk behandeld voelt, maar het helpt niet.
In zo'n geval kunt u vanaf 1 januari 2001 de Nationale ombudsman
inschakelen. Wie de Nationale ombudsman is en wat hij voor u kan
betekenen, wordt hieronder kort uitgelegd.
Wie is de Nationale ombudsman?
De Nationale ombudsman behandelt klachten over de overheid. Hij wordt
benoemd door de Tweede Kamer en is onafhankelijk. De huidige Nationale
ombudsman is Roel Fernhout. Hij wordt ondersteund door een
plaatsvervangend ombudsman en een bureau van ruim honderd medewerkers.
De Nationale ombudsman kan klachten behandelen over honderden
overheidsinstanties. U kunt bijvoorbeeld denken aan ministeries,
waterschappen, politie, zelfstandige bestuursorganen (zoals de
Informatie Beheer Groep, het GAK, de arbeidsbureaus), provincies en
een groot aantal gemeenten. Per 1 januari 2001 is daar ook de gemeente
Leeuwarden bijgekomen.
Wat u wel en niet kunt aankaarten.
Iedereen kan een klacht indienen bij de Nationale ombudsman, ongeacht
nationaliteit of leeftijd. Ook maakt het niet uit of u wel of geen
inwoner van de gemeente bent, en of u klaagt als persoon of als
organisatie.
De Nationale ombudsman kan echter niet elke klacht behandelen. In een
speciale wet is vastgelegd, voor welk soort zaken de Nationale
ombudsman zich inzet. Zo'n wettekst is lastig te lezen. Heel in het
kort komt het hier op neer:
* U moet uw klacht eerst voorleggen aan de gemeente zelf. De
gemeente heeft daarvoor een interne klachtenregeling. Krijgt u van
de gemeente maar geen antwoord op uw klacht, of bent u niet
tevreden met het antwoord, dan kunt u vervolgens terecht bij de
Nationale ombudsman.
* De klacht moet gaan over een gebeurtenis die op of na 1 januari
2001 heeft plaatsgevonden.
* Als u een klacht heeft over een beslissing waartegen u een
bezwaarschrift kunt indienen bij de gemeente, of zo'n
bezwaarprocedure loopt, mag de Nationale ombudsman uw klacht niet
behandelen. Dit is bijvoorbeeld het geval als de gemeente u een
aangevraagde vergunning niet verleent.
* Hetzelfde geldt als u in beroep kunt gaan (of bent gegaan) bij een
rechter.
Hoe kunt u een klacht indienen bij de Nationale ombudsman?
Als u besluit een klacht in te dienen, kunt u een brief schrijven naar de Nationale ombudsman. U kunt ook het klachtformulier op de website (www.nationaleombudsman.nl) invullen en elektronisch verzenden. Bel gerust even als u zich afvraagt of u met uw klacht wel bij de Nationale ombudsman terecht kunt. Het nummer is: 070 - 356 35 63. Klagen bij de Nationale ombudsman kost u niets.
Wat doet de Nationale ombudsman met uw klacht?
De Nationale ombudsman streeft er naar u binnen 4 weken te laten weten
of hij iets voor u kan betekenen. Als de Nationale ombudsman vindt dat
uw probleem spoedeisend is, zal hij extra snel werken. Is uw probleem
vrij gemakkelijk op te lossen, dan zal hij dat meteen proberen te
doen. Ligt het wat ingewikkelder, dan begint hij aan een uitgebreid
onderzoek.
U wordt op de hoogte gehouden van de stand van zaken in dat onderzoek.
U krijgt ook de gelegenheid om waar nodig nog een duit in het zakje te
doen. Dat geldt ook voor de ambtenaar van de gemeente of andere
overheidsinstantie waarmee u een probleem heeft. Dan maakt de
Nationale ombudsman zijn eindrapport. Dat maakt duidelijk of uw klacht
terecht is. En als dat zo is, hoe de overheid het beter kan doen. Want
de Nationale ombudsman vindt dat de overheid van uw klacht moet leren.
Uiteindelijk wil ook de overheid haar burgers zo goed mogelijk van
dienst zijn. Alle rapporten van de Nationale ombudsman zijn openbaar.
Omwille van de privacy worden daarin geen namen vermeld.
Waar kunt u de Nationale ombudsman bereiken?
Wilt u meer weten over het indienen van een klacht bij de Nationale ombudsman, dan kunt u op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur bellen met het Bureau Nationale ombudsman. Ook kunt u een brochure aanvragen of de website raadplegen. De brochures van de Nationale ombudsman zijn ook te verkrijgen bij de balie van het Servicemeldpunt in het Stadskantoor van de gemeente Leeuwarden.
De Nationale ombudsman
Postbus 93122
2509 AC Den Haag
telefoon: 070 - 356 35 63
fax: 070 - 360 75 72
website: www.nationaleombudsman.nl
Bezoekadres:
Bezuidenhoutseweg 151
Den Haag