Peugeot-tango eindigt voortijdig in Argentijnse pampa`s
Helaas wat een solide finishresultaat voor het team Peugeot Total leek
te worden in de Rally van Argentinië, eindigde met pech. Geen punten,
maar panne voor Marcus Grönholm en Didier Auriol, nadat eerder al
Harri Rovanperä was uitgevallen. Zo leverde de tango van het trio in
de pampas niet meer op dan misstapjes. Voor het wereldkampioenschap
heeft dit nog geen consequenties. De tegenstanders hebben immers met
zoveel problemen te kampen gehad, dat de puntenverschillen in de top
van het klassement niet noemenswaardig zijn. Colin McRae bijvoorbeeld
mocht dan winnen in Argentinië, het was voor de Ford-rijder tevens het
allereerste seizoensresultaat.
De Equipe Peugeot Total had het niet gemakkelijk in Zuid-Amerika. Het
team boekte dankzij Marcus Grönholm slechts één snelste tijd in een
klassementsproef. Dat gebeurde op de laatste dag van de rally op KP
17; op de volgende proef moest de wereldkampioen opgeven. Grönholm,
die zesde lag en de druk van François Delecour (Ford) en Freddy Loix
(Mitsubishi) weerstond, hapte bij een harde landing stof in het
luchtfilter. Daardoor verloor de Fin turbodruk. Hij zette in de
eerstvolgende proef (17) de zaken recht met de snelste tijd, maar op
KP 18 liet hij zich verrassen door een haakse linkerbocht. We raakten
van de weg. Ik kon de 206 wel weer op de juiste koers krijgen, maar
daarbij ging de koppeling kapot en toen was het over.
Eerder had Grönholm problemen gehad met het turbo-overdrukventiel, met
een differentieel en met de stuurbekrachtiging. Een en ander was het
gevolg van een aanrijding met een overstekend rotsblok.
Aanvankelijk was Harri Rovanperä, winnaar van de Rally van Zweden, de
smaakmaker in het Peugeot-kamp geweest, maar hij vergde te veel van de
wielophanging van zijn 206 en moest na de eerste dag verstek laten
gaan. Didier Auriol en Marcus Grönholm klommen vervolgens de
puntenrangen binnen. Ook Auriol, die de vijfde plaats innam, kende
echter zo zijn problemen. De Fransman snoepte nog wel de vierde
positie af van Tommi Mäkinen, maar toen verloor zijn motor op
onverklaarbare wijze vermogen.
Auriol duikelde naar de negende plaats, maar kon op de laatste dag
weer de aanval kiezen. Dat ging lekker. Ik probeerde diverse
transmissie-afstellingen uit om de handling te verbeteren. Het ritme
was er en het vertrouwen ook, totdat ik in een diep gat een grote
steen raakte. Het was een onvermijdelijke situatie en jammer genoeg
bracht die ook schade met zich mee een kapot wiel. We hebben zeker
vier kilometer doorgereden op drie wielen en dat bleek te veel van het
goede. Het onderstel raakte zo beschadigd, dat reparatie te veel tijd
kostte. En, terugkijkend naar de vorige wedstrijd in de Costa Brava:
Zo loopt alles op rolletjes en win je in Spanje, en dan heb je opeens
problemen en stapelen de moeilijkheden zich op. Ik kijk maar vast uit
naar de volgende wedstrijden, in Cyprus en Griekenland. Die worden nog
zwaarder dan Argentinië: nog meer stof en rotsblokken, nog hogere
temperaturen. Daar zullen we karakter moeten tonen.
Ook sportdirecteur Corrado Provera ziet uit naar het eiland-evenement
in de Middellandse Zee. Hopelijk beschikken we daar over de
2001-evolutie van de 206 WRC, die momenteel wordt gebouwd. Wij denken
dat het nieuwe model sneller is en ook betrouwbaarder dan de huidige
versie. Maar afgezien hiervan zullen we sowieso nog harder moeten
werken aan de kwaliteit, om de rijders het volste vertrouwen in de
auto te kunnen geven.
In de pampa-vlakten en in het onherbergzame, heuvelachtige terrein
rond het Argentijnse Cordoba maakten de Fords, Subarus en Mitsubishis
uiteindelijk de dienst uit. Voor winnaar McRae (Ford) en tweede man
Burns (Subaru), die continu met elkaar in de prestige-clinch lagen,
kwamen de punten als een verlossing. Immers, tot nu toe hadden de
beide Britten hopeloze scores achter hun naam staan.
Maar McRaes collega Sainz is wellicht gevaarlijker voor de
Peugeot-rijders. De Spanjaard staat dankzij zijn regelmatigheid op de
tweede plaats in het WRC. Didier Auriol en Harri Rovanperä bivakkeren
samen met McRae op plek drie. Van de Peugeot-mannen heeft
wereldkampioen Marcus Grönholm nog het hardst een goed resultaat
nodig. Een zege in een van de volgende wedstrijden zou zijn moreel
zeer goed doen.
Uitslag Rally van Argentinië:
1. McRae/Grist (GB/GB), Ford Focus
2. Burns/Reid (GB/GB), Subaru Impreza
3. Sainz/Moya (E/E), Ford Focus
4. Mäkinen/Mannisenmaki (SF/SF), Mitsubishi Lancer
5. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza
6. Loix/Smeets (B/B), Mitsubishi Carisma
Stand wereldkampioenschap rijders:
1. Tommi Mäkinen 27
2. Carlos Sainz 22
3. Harri Rovanperä 10
Didier Auriol 10
Colin McRae 10
6. François Delecour 9
Richard Burns 9
8. Thomas Radström 6
Gilles Panizzi 6
10. Toni Gardemeister 5
Freddy Loix 4
12. Marcus Grönholm 4
Stand wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Mitsubishi 44
2. Ford 36
3. Peugeot 20
4. Subaru 16
5. Hyundai 8
6. Skoda 6
Volgende wedstrijd: Rally van Cyprus, 31 mei-3 juni 2001
Utrecht, 10 mei 2001