Actueel Organisatie Besluiten Beleid Loket Reageer Zoeken English
Summary
Home Sitemap Colofon Fotoalbum
Impressie_Aktueel_Lucht
Logo_Zaanstad
Impressie_Aktueel_Foto Persberichten
|_Archief
Onderzoek naar WO II -bommen onder Breedweer, Koog aan de Zaan
donderdag 10 mei 2001
Dit is de volledige tekst van de bewonersbrief van 10 mei 2001
Met deze tweede bewonersbrief informeren wij u over de resultaten van
het historisch onderzoek naar de mogelijke aanwezigheid van een
vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog in de omgeving van Breedweer
in Koog aan de Zaan. Deze plek wezen diverse ooggetuigen aan als dé
plek waar ooit vier bommen zijn gedropt door een vliegtuig in nood.
Hiervan zou er één niet ontploft zijn. Het historisch onderzoek van
het gespecialiseerde onderzoeks- en opsporingsbedrijf REASeuro heeft
inmiddels bevestigd dat er mogelijk nog een vliegtuigbom ligt. Het
college van B&W heeft daarom de opdracht verstrekt voor een nader
onderzoek om de exacte plaats te bepalen.
Locatie
De verwachting is dat de bom ligt onder de westelijke rijbaan van de
Provincialeweg tegenover de firma Flentrop. Een zogenaamde dieptescan
van het gebied moet de exacte locatie en risicos in beeld brengen. De
exacte plaats en diepte van het projectiel is afhankelijk van de
grondstructuur. De bodem ter plekke is zeer week, de eerste
weerstandbiedende laag zit op 14,5 meter. Hierdoor kan de vliegtuigbom
zelfs op een diepte liggen van ruim 14 meter. REASeuro maakt de
komende maanden een plan van aanpak; na de zomer begint het bedrijf
daadwerkelijk met de scans.
Historie
Uit de oorlogsarchieven blijkt het te gaan om een bombardementsvlucht
in de nacht van 23 op 24 september 1940. In de bewuste nacht zijn in
ons land twee vluchten uitgevoerd. Dit werd gedaan door de zogenoemde
'Bombgroup 5' die opdracht had om de doelen Soesterberg en Texel te
benaderen. Het type vliegtuig betrof een Handley Page Hampden
bommenwerper met een bommenlast van vier 500-ponders. Tijdens de
bewuste vlucht maakte de bemanning melding van intensieve
beschietingen door het luchtafweergeschut. Vermoedelijk is daarbij een
toestel aangeschoten en heeft de bommenlast boven Koog aan de Zaan
afgeworpen. Waarom juist die locatie, wordt niet geheel duidelijk. Er
was in ieder geval geen tactisch doel aanwezig, mogelijk dat de
spoorlijn het alternatieve doel was.
De toenmalige burgemeester van Koog aan de Zaan maakte op 24 september
1940 melding aan de Inspecteur van de Luchtbescherming te Den Haag van
de inslag van drie bommen met explosie. Twee dagen later liet de
burgemeester ook de aanwezigheid van een niet-ontplofte vierde bom
weten. De aanwezigheid van de vierde bom werd daarop door deskundigen
van het Ministerie van Oorlog vastgesteld. Op 14 oktober 1940
probeerden militaire deskundigen de bom op te graven tot circa 6 meter
diepte. Daarbij vonden ze alleen het staartstuk. Uit het onderzoek
bleek niets van verdere pogingen om de bom op te sporen.
Voortgang
Volgens het onderzoek is het niet uitgesloten dat de 500-ponder bij de
inslag op grote diepte is geëxplodeerd zonder dat hiervan aan de
oppervlakte sporen zichtbaar zijn. Aanwijzingen van een explosie
vonden ze bij de uitgraafpoging in 1940 echter niet. Afhankelijk van
de dieptescan wordt de bom opgegraven en verwijderd. In deze fase kan
het zijn dat een deel van de bewoners rond de Provincialeweg in Koog
aan de Zaan uit oogpunt van veiligheid tijdelijk geëvacueerd moeten
worden. Op dit moment is hier nog niets over te zeggen omdat de
gemeente eerst het onderzoek afwacht. Mocht evacuatie aan de orde
komen dan laat het gemeentebestuur u dit tijdig weten. Wij houden u op
de hoogte van het verdere verloop.
Het college van burgemeester en wethouders