Gemeente Zaanstad

Actueel Organisatie Besluiten Beleid Loket Reageer Zoeken English Summary
Home Sitemap Colofon Fotoalbum
Impressie_Aktueel_Lucht
Logo_Zaanstad
Impressie_Aktueel_Foto Persberichten
|_Archief

Onderzoek naar WO II -bommen onder Breedweer, Koog aan de Zaan

donderdag 10 mei 2001

Dit is de volledige tekst van de bewonersbrief van 10 mei 2001

Met deze tweede bewonersbrief informeren wij u over de resultaten van het historisch onderzoek naar de mogelijke aanwezigheid van een vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog in de omgeving van Breedweer in Koog aan de Zaan. Deze plek wezen diverse ooggetuigen aan als dé plek waar ooit vier bommen zijn gedropt door een vliegtuig in nood. Hiervan zou er één niet ontploft zijn. Het historisch onderzoek van het gespecialiseerde onderzoeks- en opsporingsbedrijf REASeuro heeft inmiddels bevestigd dat er mogelijk nog een vliegtuigbom ligt. Het college van B&W heeft daarom de opdracht verstrekt voor een nader onderzoek om de exacte plaats te bepalen.

Locatie

De verwachting is dat de bom ligt onder de westelijke rijbaan van de Provincialeweg tegenover de firma Flentrop. Een zogenaamde dieptescan van het gebied moet de exacte locatie en risicos in beeld brengen. De exacte plaats en diepte van het projectiel is afhankelijk van de grondstructuur. De bodem ter plekke is zeer week, de eerste weerstandbiedende laag zit op 14,5 meter. Hierdoor kan de vliegtuigbom zelfs op een diepte liggen van ruim 14 meter. REASeuro maakt de komende maanden een plan van aanpak; na de zomer begint het bedrijf daadwerkelijk met de scans.

Historie

Uit de oorlogsarchieven blijkt het te gaan om een bombardementsvlucht in de nacht van 23 op 24 september 1940. In de bewuste nacht zijn in ons land twee vluchten uitgevoerd. Dit werd gedaan door de zogenoemde 'Bombgroup 5' die opdracht had om de doelen Soesterberg en Texel te benaderen. Het type vliegtuig betrof een Handley Page Hampden bommenwerper met een bommenlast van vier 500-ponders. Tijdens de bewuste vlucht maakte de bemanning melding van intensieve beschietingen door het luchtafweergeschut. Vermoedelijk is daarbij een toestel aangeschoten en heeft de bommenlast boven Koog aan de Zaan afgeworpen. Waarom juist die locatie, wordt niet geheel duidelijk. Er was in ieder geval geen tactisch doel aanwezig, mogelijk dat de spoorlijn het alternatieve doel was.

De toenmalige burgemeester van Koog aan de Zaan maakte op 24 september 1940 melding aan de Inspecteur van de Luchtbescherming te Den Haag van de inslag van drie bommen met explosie. Twee dagen later liet de burgemeester ook de aanwezigheid van een niet-ontplofte vierde bom weten. De aanwezigheid van de vierde bom werd daarop door deskundigen van het Ministerie van Oorlog vastgesteld. Op 14 oktober 1940 probeerden militaire deskundigen de bom op te graven tot circa 6 meter diepte. Daarbij vonden ze alleen het staartstuk. Uit het onderzoek bleek niets van verdere pogingen om de bom op te sporen.

Voortgang
Volgens het onderzoek is het niet uitgesloten dat de 500-ponder bij de inslag op grote diepte is geëxplodeerd zonder dat hiervan aan de oppervlakte sporen zichtbaar zijn. Aanwijzingen van een explosie vonden ze bij de uitgraafpoging in 1940 echter niet. Afhankelijk van de dieptescan wordt de bom opgegraven en verwijderd. In deze fase kan het zijn dat een deel van de bewoners rond de Provincialeweg in Koog aan de Zaan uit oogpunt van veiligheid tijdelijk geëvacueerd moeten worden. Op dit moment is hier nog niets over te zeggen omdat de gemeente eerst het onderzoek afwacht. Mocht evacuatie aan de orde komen dan laat het gemeentebestuur u dit tijdig weten. Wij houden u op de hoogte van het verdere verloop.

Het college van burgemeester en wethouders