Alkmaar, 10 mei 2001
Airspray : Solide eerste kwartaal 2001
Airspray heeft een solide eerste kwartaal achter de rug waarin een zeer goede volumegroei werd gerealiseerd voor schuimpompen, Airspray's belangrijkste productgroep. De gerealiseerde brutomarge lag in lijn met de marge over heel 2000 en was een paar procentpunt hoger dan in het eerste kwartaal van 2000. De ontwikkeling van de nettowinst week niet af van de eerder uitgesproken verwachtingen.
Gang van zaken eerste kwartaal
Het aantal door Airspray verkochte dispensers nam in het eerste kwartaal aanzienlijk toe ten opzichte van het eerste kwartaal 2000. De stijging kwam met name voor rekening van de Mini Foamer en de Table Top Foamer; dispensers die respectievelijk in het begin en de herfst van vorig jaar hun commerciële introductie op de markt hadden. De gerealiseerde omzetstijging was lager dan de volumestijging. De Mini Foamer is een kleinere schuimpomp met een daarbij behorende lagere gemiddelde prijs. Voor de Table Top Foamer neemt een initiële, nog betrekkelijk kleine groep van klanten, grote volumes af, hetgeen ook in een gemiddeld lagere prijs tot uitdrukking komt.
Conform de verwachting nam de gerealiseerde omzet in flessen in absolute zin af, omdat meer en meer klanten zodanige dispenservolumes bestellen dat het produceren van eigen, specifiek vormgegeven, flessen een aantrekkelijke marketingpropositie voor hen wordt.
De omzet voor de Symbio dispenser viel tegen. Zoals al eerder gemeld blijkt dat door het innovatieve karakter van zowel de dispenser als de ingrediënten het lang duurt om een concept marktgereed te maken. Gezien het aantal proefprojecten voor de Symbio ziet Airspray desalniettemin een goede toekomst voor deze dispenser.
De brutomarge over het eerste kwartaal lag door de hierboven beschreven effecten alsmede door de koers van de dollar in lijn met de brutomarge over het hele jaar 2000, en was een paar procent punt boven het eerste kwartaal 2000.
De afzwakkende economie in de Verenigde Staten heeft tot dusver weinig of geen invloed gehad op de bij bestaande klanten afgezette volumes. Wel werden bij een beperkt aantal klanten, onder druk van teruglopende resultaten, productintroducties in schaal teruggebracht of uitgesteld tot later dit jaar. Desondanks is er geen reden om de eerder afgegeven doelstelling van een groei van 30-40% van zowel de omzet als de winst voor belasting te herzien.
In het eerste kwartaal van 2001 werd een tweede eindassemblage machine in de Verenigde Staten geïnstalleerd, die binnen een paar weken na aankomst al een goede efficiency bereikte. Tevens werd in de Verenigde Staten de bedrijfstijd uitgebreid met een derde ploeg.
In maart werd besloten de Water Resistant Foamer in productie te nemen. Door een nieuw ontwerp kan er geen water binnen in deze dispenser komen, waardoor deze pomp specifiek geschikt is voor gebruik in een vochtige omgeving, zoals badkamer of douche. De pomp zal naar verwachting met name voor doucheschuimproducten worden gebruikt. De eerste commerciële leveringen worden direct na de zomer verwacht. De eerste commerciële leveringen van de "F3 Foamer", een vormgevingsvariant op Airspray's eerste schuimpomp, de "F2" Finger Pump Foamer, vonden plaats in april 2001.
Profiel Airspray
Airspray heeft zich ontwikkeld tot een belangrijke fabrikant van innovatieve dispensers met een hoge toegevoegde waarde, die haar producten levert aan producenten van consumentenproducten. Airspray levert aan vele afnemers waaronder multinationals zoals Unilever, Wella, Bristol Myers, Henkel-Schwarzkopf en Johnson & Johnson. Airspray is een 'technology-driven' onderneming. In haar 18-jarig bestaan heeft Airspray zich gespecialiseerd in R&D en in het in massaproductie brengen en wereldwijd vermarkten van dispensers. Airspray heeft op dit moment vijf soorten dispensers, die alle zonder drijfgassen werken. In 2000 boekte Airspray een nettowinst van EUR 4,6 miljoen op een omzet van EUR 21,6 miljoen. Airspray is genoteerd aan EuroNext Amsterdam.
/ / / / /