UTRECHT KIEST VOOR GROEI OP SELECTIEVE LOCATIES IN STAD EN REGIO
De stad Utrecht wil ook in de periode 2010-2030 ruimte bieden aan de aanhoudende vraag naar wonen, werken en recreëren in de regio. Voorwaarde is wel dat de planvorming niet ten koste gaat van landschappelijke waarden. Dat schrijft het college van burgemeester en wethouders aan minister Pronk in een voorlopige reactie op de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening. Door optimaal gebruik van de binnenstedelijke ruimte denkt de stad 7.000 tot 10.000 woningen te kunnen toevoegen. Ook wil Utrecht polder Rijnenburg benutten om tegemoet te komen aan de vraag naar wonen in het groen en aan de oplossing van de waterproblemen in de regio. Samen met de regio wil de stad kijken of het mogelijk is te bouwen bij stationslocaties langs openbaarvervoersassen. De Utrecht laat daarmee het idee van de compacte stad grotendeels vallen.
Om het Groene Hart te sparen pleit de stad met de andere grote steden in de Randstad geen nieuwe magneetbaan aan te leggen maar de bestaande spoorlijnen te verdubbelen.
Binnen het grootstedelijk netwerk van de Randstad fungeert de regio Utrecht als poort naar oost en zuid Nederland. Door deze centrale positie blijft Utrecht ook na 2010 woningzoekenden en bedrijven trekken. Utrecht kiest daarbij voor een groei op selectieve locaties, waarbij elke toevoeging afgewogen wordt aan regionale belangen.
Om binnen bestaand stedelijk gebied de beschikbare ruimte optimaal te benutten wil de stad woon-en werkfuncties intensiveren en combineren. Dergelijke transformaties van bestaand gebied zijn kostbaar. Utrecht vraagt daarvoor van het rijk beleidsmatige en financiële ondersteuning.
De binnenstedelijke opvangcapaciteit biedt onvoldoende ruimte om aan de woningvraag te voldoen. De stad wil daarom het bestaande regionale netwerk uitbouwen. Een netwerkontwikkeling langs knooppunten en assen van openbaar vervoer biedt voldoende ruimte om de verstedelijkingsvraag op te vangen. Voorwaarde is wel dat het rijk volop investeert in "light rail" en andere structurele verbeteringen van het openbaar vervoer. Zo kan langs de as Utrecht-Hilversum- Almere mogelijk ruimte gevonden worden voor de bouw van 25.000 woningen. Naast richting Almere zijn ook de stationslocaties langs de assen richting Woerden, Veenendaal-Ede en Culemborg-Geldermalsen zoekrichtingen om de ruimtelijke druk op te vangen.
Mede door zijn aantrekkelijke leefomgeving speelt het stadsgewest Utrecht een belangrijke rol binnen de Randstad. Dat moet zo blijven. Utrecht wil actief meewerken aan de uitbouw van het Groene Hart, de Heuvelrug , het plassengebied en en het Kromme Rijngebied als groene buffers binnen de Deltametropool.
De brief van burgemeester en wethouders aan minister Pronk is een voorlopige reactie van de stad op de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening. De stad baseert haar standpunt op verkenningen van verstedelijkingsopties die samen met de BRU en de provincie Utrecht zijn uitgevoerd. Op 10, 11 en 12 mei kunnen bewoners en organisaties tijdens tekensessies en ateliers op het stadhuis hun mening over de Vijfde Nota geven. Later dit jaar stelt de gemeenteraad een definitieve reactie vast. De gebundelde reacties van bewoners en organisaties worden als bijlage meegezonden.