Nieuw radioprogramma: live praten met de burgemeester
Commissaris van de Koningin Jan Kamminga eerste gast
Op initiatief van de Gemeente Westervoort start op 10 mei a.s. een
uniek, nieuw en interactief radio programma op Radio Aktief genaamd
Van de Bestuurstafel. Het radioprogramma dat maandelijks op de
donderdagavond uitgezonden zal worden is in de afgelopen tijd
voorbereid en uitgetest en beleeft op 10 mei zijn primeur. Met Van de
Bestuurstafel wil de gemeente Westervoort meer in contact komen met de
burgers. U kunt zelf tijdens de uitzending live met burgemeester Van
Osch bellen én met onze speciale gast tijdens de eerste uitzending:
Commissaris van de Koningin Jan Kamminga. Tijdens de uitzending kunt u
uw vragen stellen en reageren op de onderwerpen. In de uitzending
komen agendapunten van de komende raadsvergadering aan de orde die de
burger persoonlijk raken. In deze eerste uitzending staat het
werkbezoek van Commissaris van de Koningin Jan Kamminga aan
Westervoort centraal en komt ongetwijfeld het thema van de
gemeentelijke herindeling aan de orde. Bovendien stelt het programma
met regelmaat een apart thema aan de orde dat Westervoort en de
Westervoorters bezighoudt. Met het interactief radioprogramma Van de
Bestuurstafel wil de gemeente Westervoort de mening van de burger
(laten) horen. Van de Bestuurstafel wordt maandelijks uitgezonden op
de donderdagavond van 18.00 19.00 u op Radio Aktief (ether:105.2 FM ;
kabel: 92.9 FM).
Houdt u de Westervoort Post in de gaten voor de volgende data van
uitzending.
VOORRANG OP VERKEERSADERS
Voorrang voor bestuurders van rechts
Overal in Europa hebben bestuurders (dus ook fietsers en bromfietsers)
van rechts voorrang, behalve in Nederland. Dat gaat binnenkort
veranderen. Vanaf 1 mei dit jaar krijgen, op gelijkwaardige
kruisingen, alle bestuurders van rechts voorrang. Dus ook fietsers en
bromfietsers.
Deze maatregel mag er natuurlijk niet toe leiden dat het verkeer
onveiliger wordt. Daarom zal, voorafgaand aan deze maatregel, op de
zogeheten verkeersaders, de voorrang worden geregeld. Bijvoorbeeld met
voorrangsborden. Verkeersaders zijn de 50- en 70 km/u wegen binnen de
kom en de 80- en 100 km/u wegen buiten de kom.
Waarom de voorrang regelen?
Een veel gehoord bezwaar tegen het regelen van voorrang op
verkeersaders is dat de vaak al hoge snelheid op deze wegen hierdoor
alleen maar zal toenemen. In praktijk blijkt dit meestal nogal mee te
vallen.
Er is echter een belangrijk verkeersveiligheidsargument om de voorrang
wél te regelen; verkeersaders zijn de drukkere wegen binnen en buiten
de kom. Bij deze wegen denkt men vaak al op een voorrangsweg te
rijden. Doordat de snelheid op deze wegen meestal wat hoger is, worden
eventuele zijwegen van rechts vaak niet of tamelijk laat opgemerkt.
Vanaf 1 mei zullen dan fietsers en bromfietsers van rechts formeel
voorrang hebben, maar deze feitelijk vaak niet krijgen, met alle
fatale gevolgen van dien.
Het regelen van de voorrang op verkeersaders is dus noodzakelijk om
een veilige invoering van de maatregel bestuurders van rechts voorrang
te kunnen waarborgen.
Bekendmaking tervisielegging ontwerpbestemmingsplan "Kloosterdreef
"(de 25e partiële herziening van het bestemmingsplan "Kern") met
bijbehorende stukken, voor de hoek Kloosterdreef - Schoonoord ten
behoeve van de inspraakprocedure.
Burgemeester en wethouders maken op grond van de gemeentelijke
inspraakverordening, artikel 6a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
en afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht, het volgende
bekend.
I. Inleiding.
Al geruime tijd bestaat het plan om het terrein op de hoek
Kloosterdreef - Schoonoord gedeeltelijk te bebouwen met woningen.
Daartoe zijn in de loop van de tijd diverse plannen en ideeën
ontwikkeld. Voorts zijn op 24 april 1997, 19 januari 1998 alsmede 22
juni 2000 informatieavonden voor de omge-ving gehouden. Thans is een
ontwerpplan tot invulling van deze locatie zover gereed, dat op basis
daarvan de procedures officieel een aanvang kunnen gaan nemen. De
eerste stap in dit proces is het gelegenheid geven tot inspraak.
II. Het ontwerp-plan.
Naar aanleiding van al deze voorbereidingen alsmede de daarover
ingewonnen adviezen (onder meer welstand), is een ontwerpplan
opgesteld. Dit plan voorziet in de bouw van vier woningen c.a. alsmede
twee gebouwen (met elk 5 appartementen). Voorts omvat het plan een te
handhaven, nog nader vorm te geven, open ruimte alsmede een
verbouwing/aanpassing (in combinatie met een functieverandering) van
het gebouw t Klooster aan de Dorpstraat 42 (ook met 5 appartementen).
Tenslotte maakt de (voormalige) Dominicusschool (aan de Dorpstraat
respectievelijk de Schoonoord genummerd), deel uit van het plangebied
(onder meer in verband met functieveranderingen). Het project wordt
door een ontwikkelaar gerealiseerd. Het plangebied is dus ruimer dan
het gebied dat bebouwd gaat worden.
Het ontwerpbestemmingsplan "Kloosterdreef" (vier boekwerken) bestaat
onder meer uit het volgende:
a. het ontwerp tot herziening van de diverse bestemmingen (de
plankaart, de toelichting en een set voorschriften) van het nu
geldende, uit 1976 daterende, bestemmingsplan "Kern";
b. een akoestisch rapport;
c. diverse externe rapporten (bodemonderzoeken,
infiltratiemogelijkheden van water in de bodem);
d. een externe rapportage met betrekking tot het groen/de bomen in
het plangebied;
e. een welstandsplan (incl. de welstandsadviezen);
III. De inspraakprocedure.
De Wet op de Ruimtelijke Ordening verplicht tot het verlenen van
inspraak, bij de voorbereiding en voorafgaand aan de officiële
tervisielegging van ruimtelijke plannen en projecten.
Gedurende een termijn van vier weken, met ingang van de dag nà de
datum van het verschijnen van deze editie, liggen de op dit plan
betrekking hebbende stukken voor een ieder ter inzage bij de afdeling
AJZ/VROM, van het gemeentehuis, Dorpsplein 1 te Westervoort. Inzage
kan in die periode verkregen worden op iedere werkdag van:
a. 08.30 - 12.30 uur (zonder afspraak);
b. 14.00 - 16.30 uur (nà het maken van een afspraak) en
c. op iedere maandagavond (avondopenstelling van het gemeentehuis)
van 18.00 - 21.00 uur
(eveneens nà het maken van een afspraak).
Tegen betaling van de kosten op grond van de legesverordening kan een
kopie van de stukken worden verstrekt. Stukken met een financiële
achtergrond (exploitatieopzet, taxaties, offertes, contracten e.d.)
liggen niet ter inzage.
Gedurende deze termijn van vier weken kan een ieder schriftelijk en
gemotiveerd zijn of haar reactie op het ontwerpplan c.a. (laten)
geven. Een reactie moet u indienen bij burgemeester en wethouders van
Westervoort, Postbus 40 te 6930 AA Westervoort. De groep van
belanghebbenden (aangegeven volgens de gemeentelijke
inspraakverordening) is hiermee met toepassing van de Algemene wet
bestuursrecht verruimd.
Indien gewenst kunt u ook gebruik maken van de mogelijkheid om
mondeling op het ontwerpplan c.a. te reageren. De zakelijke inhoud
van een dergelijke, mondeling gegeven, reactie wordt vervolgens
beknopt voor u op schrift gesteld. Een inspraakavond maakt echter geen
onderdeel uit van de inspraakprocedure.
IV. De vervolgprocedure(s).
a. Het inspraakverslag.
Na de sluiting van de inspraaktermijn worden de ingediende
schriftelijke (en mondelinge) reacties gebundeld tot een verslag van
de inspraak. De reacties worden daarin van commentaar voorzien en zij
kunnen zonodig aanleiding geven om het ontwerpplan aan te passen.
Vervolgens wordt het verslag van de inspraak officieel vastgesteld.
Een ieder die gereageerd heeft ontvangt daar een kopie van. Het
verslag wordt daarna ter inzage gelegd (eveneens nà separate
bekendmaking). Dit is tevens het mo-ment waarop de inspraakprocedure
officieel afgelopen is.
b. Het beklagrecht.
Op grond van de gemeentelijke inspraakverordening is het mogelijk om
naar aanleiding van de in-spraakprocedure (t.w. over de wijze van
uitvoering van de inspraakprocedure) gebruik te maken van het
beklagrecht. Het gaat dan dus niet meer om de inhoud van de inspraak.
In de bekendmaking om-trent het einde van de inspraak (ad a.) wordt
dat nader aangegeven.
c. De officiële tervisielegging.
Na afloop de inspraakprocedure (en nadat eventueel aanpassingen zijn
doorgevoerd), wordt het ontwerpplan c.a. officieel gedurende een
termijn van wederom vier weken ter inzage gelegd. Ook dit wordt
afzonderlijk bekend gemaakt.
Gedurende die termijn is het dan mogelijk om bij de gemeenteraad
schriftelijk zienswijzen in te (laten) dienen. Zij die daarvan gebruik
maken krijgen te zijner tijd de gelegenheid om daarop een mondelinge
toelichting te (laten) geven.
V. Overige informatie, vrijstelling en anticipatie alsmede
inlichtingen.
1. Inmiddels is al overleg gepleegd met bepaalde instanties
(voorgeschreven op grond van artikel 10 van het Besluit op de
ruimtelijke ordening). De van deze (eventueel) te ontvangen
adviezen en reacties worden - indien nodig - in het ontwerpplan
verwerkt.
2. Op zich behoort het tot de wettelijke mogelijkheden om tijdens de
planprocedure tevens één of meer bouwplannen (aanvragen om
bouwvergunning), die betrekking hebben op (onderdelen van) dit
ont-werpplan, ter inzage te leggen.
Het betreft de vrijstellings- en anticipatieprocedure (in
combinatie met het eventueel aanvragen van een verklaring van geen
bezwaar bij gedeputeerde staten van Gelderland) op grond van
artikel 19/19a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening c.a.,
teneinde zo mogelijk op de vaststelling en goedkeuring c.a. van
het bestemmingsplan vooruit te lopen.
Bovendien is van belang dat een gedeelte van het plangebied te
zijner tijd (wellicht ook vooruitlopend op het einde van de
procedures) bouwrijp gemaakt moet worden. Onder meer betreft dit
het egaliseren van het terrein, het ventueel slopen van
bouwwerken, het opbreken van verhardingen, het verwijderen van
beplanting indien nodig etc.
Indien deze situaties zich voordoen, dan volgen daarover (zonodig)
ook afzonderlijke bekendmakingen en gelden (zonodig)
afzonderlijke, met waarborgen omgeven, procedures.
3. In voorbereiding is tevens een integrale herziening van het uit
1976 daterende bestemmingsplan "Kern". Het plangebied
Kloosterdreef - Schoonoord maakt daar geen deel vanuit.
4. Voor de nadere inlichtingen en/of voor het maken van een afspraak
tijdens of buiten de kantooruren, kunt u contact opnemen met de
projectleider, heer E.G.A. van Karnenbeek, van de afd. AJZ/VROM
van de gemeente Westervoort, telefonisch bereikbaar onder
doorkiesnummer (026) - 31 79 310.
Het Nationaal Fonds Kinderhulp collecteert van 6 mei tot en met 12 mei
2001 en het
Nederlands Astma Fonds collecteert van 13 mei tot en met 19 mei 2001.