TENNECO AUTOMOTIVE EUROPE
Een nieuwe manier om met een terreinvoertuig te rijden
Een nieuwe manier om met een terreinvoertuig te rijden MONROE
ADVENTURE(TM)
Vrijheid, veiligheid en comfort
Bijschrift: De Monroe Adventure (TM) - Referentie: foto beschikbaar
op:
http://recherche.newsaktuell.de/story.htx?nr=247310&action=bigpic&att=
7985
INLEIDING
Brussel (ots) - Dertien jaar na de introductie van de Gas-Magnum
4x4(R) schokdempers van Monroe, pakt Tenneco Automotive - een
vooraanstaande fabrikant van rijcontrolesystemen - uit met een reeks
innoverende schokdempers voor terreinvoertuigen. Deze producten kregen
de naam Monroe Adventure(TM) mee en spelen in op de behoeften van een
snel groeiend park terreinvoertuigen.
Studies over de off-roadmarkt leerden Monroe dat slechts 10% van de
terreinvoertuigen ook werkelijk het terrein opgaan. Het allergrootste
gedeelte (90%) van deze auto's verlaat nooit de verharde weg. De
vering, die aanvankelijk erg stijf is ontworpen om de schokken op het
terrein op te vangen, zou ook meer comfort moeten bieden voor het
rijden op verharde wegen.
Tijdens de ontwerpfase van de nieuwe 4x4 schokdemper zocht Monroe een
innoverende oplossing waarbij één enkele multifunctionele schokdemper
zowel op als naast de weg voldoende veiligheid en comfort kon bieden.
Het resultaat is de nieuwe Monroe Adventure(TM), een éénpijpsdemper
die op verschillende soorten wegdek en bij verschillende rijstijlen
een hoog niveau van veiligheid en comfort garandeert. Bovendien
blijven de prestaties gedurende de complete levensduur van de demper
even hoog.
TECHNOLOGIE
Men kan zich afvragen waarom Monroe hierbij voor een éénpijpsdemper
heeft gekozen. Hiervoor bestaan verschillende redenen. Bij deze
constructie wordt de behuizing van de demper maximaal aan de rijwind
blootgesteld, waardoor de temperatuur van de interne componenten en de
vloeistof beperkt blijven, wat dan weer een gunstige invloed heeft op
de levensduur van de demper. Bovendien kan men bij dit ontwerp een
grotere zuiger gebruiken (46 mm diameter in plaats van de 34,9 mm bij
de tweepijpsdemper). Dit betekent dat de wagen gevoeliger is voor de
wielbewegingen.
Binnen de schokdemper blijft het stikstofgas (dat in tegenstelling tot
lucht niet opwarmt, wanneer het wordt samengedrukt) van de
kwaliteitsolie gescheiden door een speciaal ontwikkelde zwevende
zuiger met heel lage toleranties. Hierdoor kan de druk op een constant
niveau van 360 psi (20 bar) tegen de hydraulische vloeistof worden
behouden, waardoor het gas en de olie in geen geval met elkaar in
contact kunnen komen en er geen prestatieverlies optreedt, dat
inherent is aan conventionele tweepijpsdempers. De emulsie die bij
deze dempers door de oververhitting ontstaat, creëert immers
microscopisch kleine holten (het zogenaamde emulsie- /
cavitatieverschijnsel), waardoor de kleppen niet soepel meer kunnen
werken.
Het feit dat er absoluut geen schuimvorming ontstaat, resulteert in
een ononderbroken dempingsvermogen - zelfs bij de kleinste
veranderingen van de veerweg (2 mm). Geen enkel ander type schokdemper
kan deze eigenschappen bieden.
SPECIFICATIES
De zelfregelende werkende zuiger (46 mm diameter), met kleppenschijven
in veerstaal, regelt de doorstroming van de olie erg nauwkeurig,
waardoor de ingaande en de uitgaande demping optimaal kunnen worden
geregeld. Het systeem maakt dus geen gebruik van controlekleppen of
veren die kunnen slijten.
Een kwaliteitsolie met hoge viscositeit garandeert een ononderbroken
en optimale dempende werking bij verschillende temperaturen van -40
graden C tot +120 graden C. Bij ritten door erg droge gebieden kan de
temperatuur van de schokdempers van een terreinvoertuig zelfs stijgen
tot 100 graden C.
De 14 mm-dikke zuigerstang (drie millimeter meer dan de conventionele
modellen die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn) is op een
eenvormige manier hardverchroomd en is hierdoor het sterkste type dat
momenteel verkrijgbaar is. Hierbij worden er geen tussenlagen
gebruikt. De zelfsmerende geleiding voor de zuigerstang en de pakking
voor het uiteinde staan garant voor een lange levensduur en voorkomen
lekken, corrosie en doordringen van stof.
De pijpwand is 2 mm dik (in plaats van 1,27 mm zoals bij de
conventionele modellen met twee pijpen). Hierdoor worden de
beschadigingen ten gevolge van stenen of externe klappen aanzienlijk
beperkt.
Dit unieke design zorgt ervoor dat Monroe Adventure(TM)-schokdempers
levenslang topprestaties leveren.
VOORDELEN
De Monroe Adventure(TM)-schokdempers bieden vijf innoverende
voordelen:
- Betere warmteverspreiding
Een schokdemper zet energie om. De energie van de veer moet in
thermische energie worden omgezet. De warmte die hierbij ontstaat,
moet zo snel mogelijk worden verspreid.
De doeltreffendheid van een demper evolueert rechtstreeks
proportioneel met zijn vermogen om warmte te verspreiden; een 'warme'
schokdemper verliest snel zijn dempende eigenschappen.
Bij conventionele tweepijpsdempers moet de warmte via twee pijpen gaan. Het nieuwe Monroe Adventure(TM)-éénpijpsdesign resulteert in een koelere, efficiëntere en meer duurzame schokdemper.
- Innoverend zuigerontwerp
De grotere zuigerzone - die onder meer een gevolg is van de grotere
ruimte die in éénpijpsdempers beschikbaar is - leidt tot een grotere
gevoeligheid voor kleine bewegingen door de zuiger, om een
doeltreffende demping te verkrijgen. En dit zelfs wanneer het wiel
slechts 2 mm beweegt.
- Lager gewicht
Dankzij de lagere 'onafgeveerde massa' kunnen de wielen en de banden
sneller reageren op oneffenheden in het wegdek, waardoor men een
betere controle over het voertuig behoudt. Door de lagere onafgeveerde
massa slijten de componenten van de vering en de besturing ook minder
snel.
- Gas onder hoge druk
De permanente druk die het gas op de olie uitoefent, zorgt voor een
onmiddellijke reactie en een soepelere werking van de zuigerkleppen.
Bovendien elimineert de gasdruk cavitatie- en schuimverschijnselen,
die de werking van de schokdemper (zeker bij zware rij-omstandigheden)
in het gedrang zouden kunnen brengen.
- Meer veiligheid
Al deze eigenschappen garanderen enerzijds veiligere
rij-omstandigheden op en naast de weg en anderzijds meer comfort.
'Het contact tussen de band en de weg wordt onder alle
rij-omstandigheden, zowel op als naast de weg, verbeterd', verklaart
Jean-Pierre Dolait, Vice President van de aftermarket verkoop- en
marketingafdeling bij Tenneco Automotive Europe. 'Bij een noodstop
wordt de remweg aanzienlijk verkort. Dankzij deze dempers ligt ook het
veiligheidsniveau hoger bij uiteenlopende weersomstandigheden zoals
regen, wind, sneeuw en ijs. De nieuwe Monroe
Adventure(TM)-schokdempers bezorgen de bestuurder meer controle over
zijn voertuig; zowel op de weg als in extreme omstandigheden.'
'De nieuwe schokdempers die voor terreingebruik werden ontworpen - zo
verklaren ingenieurs bij Tenneco - behoeden alle vitale componenten
van het voertuig, inclusief de banden, voor een al te vroege en
gevaarlijke slijtage.'
WERKINGSPRINCIPE
Monroe Adventure(TM)-schokdempers moeten niet handmatig worden
bijgesteld om slijtage op te vangen of om aan variërende wegdekken te
worden aangepast. De schokdemper reageert onmiddellijk en biedt,
afhankelijk van de snelheid waarmee de vering beweegt, de juiste
dempingskarakteristieken die nodig zijn om een maximale controle,
veiligheid en prestaties te garanderen. Hoe hebben we al deze
doelstellingen kunnen bereiken?
Een zuiger die door middel van de zuigerstang op de carrosserie van de
auto is vastgemaakt, schuift in een met olie gevulde cilinder die met
het wiel meebeweegt. Tijdens die beweging kan de olie via
gekalibreerde openingen in de zuiger van de bovenste naar de onderste
kamer van de cilinder en omgekeerd stromen, waardoor de schommeling
van de veer wordt opgevangen. De éénpijpsdemper bevat aan één uiteinde
een kleine hoeveelheid inert gas (stikstof) onder hoge druk (20 tot 25
bar). Dit gas wordt door middel van een zwevende zuiger van de olie
gescheiden gehouden.
Tijdens de ingaande demping verandert de stang het volume dat
beschikbaar is voor de olie, die de stikstof samendrukt. Tijdens de
uitgaande demping beweegt de stang weer naar buiten, waarbij het gas
de zwevende zuiger naar zijn originele positie terugduwt.
De krachten die de demper tijdens de uitgaande of de ingaande demping
voortbrengt, moeten variabel zijn in functie van de snelheid van het
voertuig en de toestand van het wegdek. De reactiekrachten moeten
zowel bij een snelle rit over de snelweg als tijdens een doortocht
over erg slecht terrein de bewegingen van de autocarrosserie kunnen
opvangen en toch nog het beste compromis bieden tussen comfort en
wegligging.
HET KLEPPENMECHANISME
De Monroe Adventure(TM)-schokdempers maken gebruik van
driewegskleppen, die onder alle omstandigheden de beste
dempingseigenschappen garanderen. De eerste fase van de werking van
deze kleppen komt overeen met lage zuigersnelheden (snelwegen), de
tweede fase met middelhoge zuigersnelheden (standaard- of onverharde
wegen) en de derde fase met hoge zuigersnelheden (terrein).
De kleppen van de éénpijpsdemper werken als volgt:
1ste fase (lage zuigersnelheid): Wanneer de schokdemper bijvoorbeeld
langzaam wordt uitgetrokken, bewegen de zuiger en de stang naar boven,
waarbij de olie van de bovenste kamer via de zuigerklep naar de
onderste kamer wordt gestuwd. De olie stroomt achtereenvolgens door de
openingen in de zuiger en door de constante ontluchtingsopeningen in
de schijven onder aan de zuiger. Omwille van de erg kleine afmetingen
van deze laatste openingen, stijgt de stroomweerstand van de olie snel
met de snelheid van de zuiger.
2de fase (middelgrote zuigersnelheid): Wanneer de zuigersnelheid
toeneemt, wordt de druk voldoende hoog om de schijven op te heffen. De
dempingskarakteristieken zijn nu lineair.
3de fase (hoge zuigersnelheid): Wanneer de zuiger snel beweegt binnen
de cilinder, moet de dempingskracht ook snel toenemen, zodat de demper
niet dichtslaat. Op dat moment staan de schijven volledig open en
vormen hun kleine openingen een beperking, die meer weerstand biedt
tegen de doorstromende olie.
Doordat het gas een permanente druk op de olie uitoefent, valt het
systeem op door de onmiddellijke reactie en door de stillere werking
van de zuigerkleppen.
MARKTDEKKING
Monroe heeft altijd veel geïnvesteerd in haar streven om een zo breed
mogelijke marktdekking te verkrijgen.
Dankzij het grondige researchwerk, marktanalyses en een nieuw image
van de wagens kan Monroe de markt voor 4x4 voertuigen voor 96%
dekken.
VERVANGING
Algemeen gesteld is de frequentie waarmee schokdempers moeten worden
vervangen, afhankelijk van het gebruik van het voertuig en de
condities van de wegen waarop wordt gereden. Gemiddeld genomen moeten
schokdempers iedere 50.000 kilometer worden vervangen en iedere 20.000
kilometer worden gecontroleerd. Het is aangeraden om alle schokdempers
op dezelfde as gelijktijdig te vervangen (net als bij remschijven en
banden). Een optimale veiligheid kan immers alleen maar worden
gegarandeerd indien de schokdempers op dezelfde as op een identieke
manier presteren.
- - -
Tenneco Automotive heeft haar hoofdkantoren in Lake Forest (USA) en
is
's werelds grootste fabrikant van rijcontrole- en
emissiecontroleproducten, die onder de merknamen Monroe(R) en
Walker(R) op de markt worden gebracht. De onderneming heeft 23.000
mensen in dienst en realiseert een jaarlijkse omzet van ongeveer 3,5
miljard Amerikaanse dollar. Tenneco Automotive beschikt over meer dan
100 vestigingen in 22 verschillende landen in Noord- en Zuid-Amerika,
Europa, Afrika, Australië en het Verre Oosten.
Voor extra informatie:
Simonetta Esposito
Communications Manager
Tenneco Automotive Europe
Tel.: (00)322-706-9147
Fax: (00)322-706-9199
E-mail: Simonetta.Esposito@eu.Tenneco-Automotive.com
10 mei 01 17:21