TENNECO AUTOMOTIVE EUROPE

Een nieuwe manier om met een terreinvoertuig te rijden

Een nieuwe manier om met een terreinvoertuig te rijden MONROE ADVENTURE(TM)

Vrijheid, veiligheid en comfort

Bijschrift: De Monroe Adventure (TM) - Referentie: foto beschikbaar op:
http://recherche.newsaktuell.de/story.htx?nr=247310&action=bigpic&att= 7985

INLEIDING

Brussel (ots) - Dertien jaar na de introductie van de Gas-Magnum 4x4(R) schokdempers van Monroe, pakt Tenneco Automotive - een vooraanstaande fabrikant van rijcontrolesystemen - uit met een reeks innoverende schokdempers voor terreinvoertuigen. Deze producten kregen de naam Monroe Adventure(TM) mee en spelen in op de behoeften van een snel groeiend park terreinvoertuigen.

Studies over de off-roadmarkt leerden Monroe dat slechts 10% van de terreinvoertuigen ook werkelijk het terrein opgaan. Het allergrootste gedeelte (90%) van deze auto's verlaat nooit de verharde weg. De vering, die aanvankelijk erg stijf is ontworpen om de schokken op het terrein op te vangen, zou ook meer comfort moeten bieden voor het rijden op verharde wegen.

Tijdens de ontwerpfase van de nieuwe 4x4 schokdemper zocht Monroe een innoverende oplossing waarbij één enkele multifunctionele schokdemper zowel op als naast de weg voldoende veiligheid en comfort kon bieden. Het resultaat is de nieuwe Monroe Adventure(TM), een éénpijpsdemper die op verschillende soorten wegdek en bij verschillende rijstijlen een hoog niveau van veiligheid en comfort garandeert. Bovendien blijven de prestaties gedurende de complete levensduur van de demper even hoog.

TECHNOLOGIE

Men kan zich afvragen waarom Monroe hierbij voor een éénpijpsdemper heeft gekozen. Hiervoor bestaan verschillende redenen. Bij deze constructie wordt de behuizing van de demper maximaal aan de rijwind blootgesteld, waardoor de temperatuur van de interne componenten en de vloeistof beperkt blijven, wat dan weer een gunstige invloed heeft op de levensduur van de demper. Bovendien kan men bij dit ontwerp een grotere zuiger gebruiken (46 mm diameter in plaats van de 34,9 mm bij de tweepijpsdemper). Dit betekent dat de wagen gevoeliger is voor de wielbewegingen.

Binnen de schokdemper blijft het stikstofgas (dat in tegenstelling tot lucht niet opwarmt, wanneer het wordt samengedrukt) van de kwaliteitsolie gescheiden door een speciaal ontwikkelde zwevende zuiger met heel lage toleranties. Hierdoor kan de druk op een constant niveau van 360 psi (20 bar) tegen de hydraulische vloeistof worden behouden, waardoor het gas en de olie in geen geval met elkaar in contact kunnen komen en er geen prestatieverlies optreedt, dat inherent is aan conventionele tweepijpsdempers. De emulsie die bij deze dempers door de oververhitting ontstaat, creëert immers microscopisch kleine holten (het zogenaamde emulsie- / cavitatieverschijnsel), waardoor de kleppen niet soepel meer kunnen werken.

Het feit dat er absoluut geen schuimvorming ontstaat, resulteert in een ononderbroken dempingsvermogen - zelfs bij de kleinste veranderingen van de veerweg (2 mm). Geen enkel ander type schokdemper kan deze eigenschappen bieden.

SPECIFICATIES

De zelfregelende werkende zuiger (46 mm diameter), met kleppenschijven in veerstaal, regelt de doorstroming van de olie erg nauwkeurig, waardoor de ingaande en de uitgaande demping optimaal kunnen worden geregeld. Het systeem maakt dus geen gebruik van controlekleppen of veren die kunnen slijten.

Een kwaliteitsolie met hoge viscositeit garandeert een ononderbroken en optimale dempende werking bij verschillende temperaturen van -40 graden C tot +120 graden C. Bij ritten door erg droge gebieden kan de temperatuur van de schokdempers van een terreinvoertuig zelfs stijgen tot 100 graden C.

De 14 mm-dikke zuigerstang (drie millimeter meer dan de conventionele modellen die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn) is op een eenvormige manier hardverchroomd en is hierdoor het sterkste type dat momenteel verkrijgbaar is. Hierbij worden er geen tussenlagen gebruikt. De zelfsmerende geleiding voor de zuigerstang en de pakking voor het uiteinde staan garant voor een lange levensduur en voorkomen lekken, corrosie en doordringen van stof.

De pijpwand is 2 mm dik (in plaats van 1,27 mm zoals bij de conventionele modellen met twee pijpen). Hierdoor worden de beschadigingen ten gevolge van stenen of externe klappen aanzienlijk beperkt.

Dit unieke design zorgt ervoor dat Monroe Adventure(TM)-schokdempers levenslang topprestaties leveren.

VOORDELEN

De Monroe Adventure(TM)-schokdempers bieden vijf innoverende voordelen:


- Betere warmteverspreiding

Een schokdemper zet energie om. De energie van de veer moet in thermische energie worden omgezet. De warmte die hierbij ontstaat, moet zo snel mogelijk worden verspreid.

De doeltreffendheid van een demper evolueert rechtstreeks proportioneel met zijn vermogen om warmte te verspreiden; een 'warme' schokdemper verliest snel zijn dempende eigenschappen.

Bij conventionele tweepijpsdempers moet de warmte via twee pijpen gaan. Het nieuwe Monroe Adventure(TM)-éénpijpsdesign resulteert in een koelere, efficiëntere en meer duurzame schokdemper.


- Innoverend zuigerontwerp

De grotere zuigerzone - die onder meer een gevolg is van de grotere ruimte die in éénpijpsdempers beschikbaar is - leidt tot een grotere gevoeligheid voor kleine bewegingen door de zuiger, om een doeltreffende demping te verkrijgen. En dit zelfs wanneer het wiel slechts 2 mm beweegt.


- Lager gewicht

Dankzij de lagere 'onafgeveerde massa' kunnen de wielen en de banden sneller reageren op oneffenheden in het wegdek, waardoor men een betere controle over het voertuig behoudt. Door de lagere onafgeveerde massa slijten de componenten van de vering en de besturing ook minder snel.


- Gas onder hoge druk

De permanente druk die het gas op de olie uitoefent, zorgt voor een onmiddellijke reactie en een soepelere werking van de zuigerkleppen. Bovendien elimineert de gasdruk cavitatie- en schuimverschijnselen, die de werking van de schokdemper (zeker bij zware rij-omstandigheden) in het gedrang zouden kunnen brengen.


- Meer veiligheid

Al deze eigenschappen garanderen enerzijds veiligere rij-omstandigheden op en naast de weg en anderzijds meer comfort.

'Het contact tussen de band en de weg wordt onder alle rij-omstandigheden, zowel op als naast de weg, verbeterd', verklaart Jean-Pierre Dolait, Vice President van de aftermarket verkoop- en marketingafdeling bij Tenneco Automotive Europe. 'Bij een noodstop wordt de remweg aanzienlijk verkort. Dankzij deze dempers ligt ook het veiligheidsniveau hoger bij uiteenlopende weersomstandigheden zoals regen, wind, sneeuw en ijs. De nieuwe Monroe
Adventure(TM)-schokdempers bezorgen de bestuurder meer controle over zijn voertuig; zowel op de weg als in extreme omstandigheden.'

'De nieuwe schokdempers die voor terreingebruik werden ontworpen - zo verklaren ingenieurs bij Tenneco - behoeden alle vitale componenten van het voertuig, inclusief de banden, voor een al te vroege en gevaarlijke slijtage.'

WERKINGSPRINCIPE

Monroe Adventure(TM)-schokdempers moeten niet handmatig worden bijgesteld om slijtage op te vangen of om aan variërende wegdekken te worden aangepast. De schokdemper reageert onmiddellijk en biedt, afhankelijk van de snelheid waarmee de vering beweegt, de juiste dempingskarakteristieken die nodig zijn om een maximale controle, veiligheid en prestaties te garanderen. Hoe hebben we al deze doelstellingen kunnen bereiken?

Een zuiger die door middel van de zuigerstang op de carrosserie van de auto is vastgemaakt, schuift in een met olie gevulde cilinder die met het wiel meebeweegt. Tijdens die beweging kan de olie via gekalibreerde openingen in de zuiger van de bovenste naar de onderste kamer van de cilinder en omgekeerd stromen, waardoor de schommeling van de veer wordt opgevangen. De éénpijpsdemper bevat aan één uiteinde een kleine hoeveelheid inert gas (stikstof) onder hoge druk (20 tot 25 bar). Dit gas wordt door middel van een zwevende zuiger van de olie gescheiden gehouden.
Tijdens de ingaande demping verandert de stang het volume dat beschikbaar is voor de olie, die de stikstof samendrukt. Tijdens de uitgaande demping beweegt de stang weer naar buiten, waarbij het gas de zwevende zuiger naar zijn originele positie terugduwt.

De krachten die de demper tijdens de uitgaande of de ingaande demping voortbrengt, moeten variabel zijn in functie van de snelheid van het voertuig en de toestand van het wegdek. De reactiekrachten moeten zowel bij een snelle rit over de snelweg als tijdens een doortocht over erg slecht terrein de bewegingen van de autocarrosserie kunnen opvangen en toch nog het beste compromis bieden tussen comfort en wegligging.

HET KLEPPENMECHANISME

De Monroe Adventure(TM)-schokdempers maken gebruik van driewegskleppen, die onder alle omstandigheden de beste dempingseigenschappen garanderen. De eerste fase van de werking van deze kleppen komt overeen met lage zuigersnelheden (snelwegen), de tweede fase met middelhoge zuigersnelheden (standaard- of onverharde wegen) en de derde fase met hoge zuigersnelheden (terrein).

De kleppen van de éénpijpsdemper werken als volgt:


1ste fase (lage zuigersnelheid): Wanneer de schokdemper bijvoorbeeld langzaam wordt uitgetrokken, bewegen de zuiger en de stang naar boven, waarbij de olie van de bovenste kamer via de zuigerklep naar de onderste kamer wordt gestuwd. De olie stroomt achtereenvolgens door de openingen in de zuiger en door de constante ontluchtingsopeningen in de schijven onder aan de zuiger. Omwille van de erg kleine afmetingen van deze laatste openingen, stijgt de stroomweerstand van de olie snel met de snelheid van de zuiger.


2de fase (middelgrote zuigersnelheid): Wanneer de zuigersnelheid toeneemt, wordt de druk voldoende hoog om de schijven op te heffen. De dempingskarakteristieken zijn nu lineair.


3de fase (hoge zuigersnelheid): Wanneer de zuiger snel beweegt binnen de cilinder, moet de dempingskracht ook snel toenemen, zodat de demper niet dichtslaat. Op dat moment staan de schijven volledig open en vormen hun kleine openingen een beperking, die meer weerstand biedt tegen de doorstromende olie.

Doordat het gas een permanente druk op de olie uitoefent, valt het systeem op door de onmiddellijke reactie en door de stillere werking van de zuigerkleppen.

MARKTDEKKING

Monroe heeft altijd veel geïnvesteerd in haar streven om een zo breed mogelijke marktdekking te verkrijgen.

Dankzij het grondige researchwerk, marktanalyses en een nieuw image van de wagens kan Monroe de markt voor 4x4 voertuigen voor 96% dekken.

VERVANGING

Algemeen gesteld is de frequentie waarmee schokdempers moeten worden vervangen, afhankelijk van het gebruik van het voertuig en de condities van de wegen waarop wordt gereden. Gemiddeld genomen moeten schokdempers iedere 50.000 kilometer worden vervangen en iedere 20.000 kilometer worden gecontroleerd. Het is aangeraden om alle schokdempers op dezelfde as gelijktijdig te vervangen (net als bij remschijven en banden). Een optimale veiligheid kan immers alleen maar worden gegarandeerd indien de schokdempers op dezelfde as op een identieke manier presteren.


- - -

Tenneco Automotive heeft haar hoofdkantoren in Lake Forest (USA) en is
's werelds grootste fabrikant van rijcontrole- en emissiecontroleproducten, die onder de merknamen Monroe(R) en Walker(R) op de markt worden gebracht. De onderneming heeft 23.000 mensen in dienst en realiseert een jaarlijkse omzet van ongeveer 3,5 miljard Amerikaanse dollar. Tenneco Automotive beschikt over meer dan 100 vestigingen in 22 verschillende landen in Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Afrika, Australië en het Verre Oosten.

Voor extra informatie:

Simonetta Esposito
Communications Manager
Tenneco Automotive Europe
Tel.: (00)322-706-9147
Fax: (00)322-706-9199
E-mail: Simonetta.Esposito@eu.Tenneco-Automotive.com

10 mei 01 17:21