Internet Advertising Bureau Nederland wordt
Interactive Advertising Bureau Nederland

Mede gezien de snelle ontwikkelingen op het gebied van digitale media zal de naam van het Internet Advertising Bureau veranderen in Interactive Advertising Bureau. Aangezien het spectrum van het IAB verder gaat dan alleen Internet, is besloten om wereldwijd verder te gaan onder de naam Interactive Advertising Bureau.

Het IAB Nederland heeft in de afgelopen periode veel aandacht besteed aan de positionering en het verder verduidelijken en aanscherpen van haar doelstellingen. Het IAB in de US heeft aangegeven dat zij zich meer zullen gaan richten op de belangen van de uitgevers en exploitanten, IAB Europa en IAB Nederland hebben er echter uitdrukkelijk voor gekozen deze koers niet over te nemen. IAB Nederland en IAB Europa zullen zich blijven focussen op het behartigen van de belangen, verdere ontwikkeling en professionalisering van de gehele interactive advertising en marketing branche.

Met de nieuwe ontwikkelingen en de positionering is tevens gekozen voor een herdefiniëring van de taken en verantwoordelijkheden binnen het bestuur. Daarbij hebben Govert van Eerde, in lijn met zijn vertrek bij 24/7, en Emile van den Berg aangegeven gedurende een periode niet beschikbaar te zijn voor het bestuur van het IAB. Het nieuwe bestuur en verantwoordelijkheden zien er als volgt uit:

Igor Beuker - Voorzitter

Ruud Wanck - Vice voorzitter, PR & Communicatie

Arno Otto - Internationale ontwikkelingen, IAB Europe

Wouter Hulst - Financiën en lopende zaken

Myra van Zanten - Werkgroepen IAB

Het IAB heeft haar ledenaantal de afgelopen periode flink zien stijgen. Een groot aantal van de leden zijn inmiddels actief in de werkgroepen van het IAB. Deze werkgroepen houden zich bezig met actuele issues zoals: inkoopstandaarden, gedragscodes, 3rd party ad serving en meetverschillen. Verder zal het IAB jaarlijks een aantal forums voor de IAB leden gaan organiseren waarbij actuele issues vanuit verschillende invalshoeken worden bekeken en besproken.

In opdracht van het IAB Nederland publiceert Price Waterhouse Coopers momenteel jaarlijks de bestedingscijfers op het gebied van internet advertising. Momenteel worden de mogelijkheden onderzocht om deze rapportage op kwartaalbasis te doen plaatsvinden. Via de nieuwe website van IAB Nederland (www.iabnet.nl) kan men zeer veel informatie over de ontwikkelingen in de markt vinden en kunnen de diverse standaarden en definities worden geraadpleegd.

Voor meer informatie over de werkzaamheden, doelstellingen en positionering van IAB Nederland kan contact op worden genomen met Ruud Wanck (vice-voorzitter@iabnet.nl, telefoon: 020 355 00 66).