Cito

Vier onderzoeken melden positieve resultaten

Piramide is klaar, effecten zijn bevredigend

Persbericht 4 mei 2001

Op woensdag 9 mei organiseert de Citogroep een feestelijke bijeenkomst: de Piramidemethode is klaar. Sinds 1994 heeft een projectteam aan de ontwikkeling van de Piramidemethode gewerkt. In een relatief korte tijd is er een volledige educatieve methode gemaakt voor kinderen van drie tot zes jaar in de voor- en vroegschoolse periode. De methode bevat speciale onderdelen voor zowel allochtone als autochtone kinderen, die extra stimulering nodig hebben. Leidsters van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven en leerkrachten van groep
1 en 2 van basisscholen kunnen nu met de Piramidematerialen aan de slag.

De universiteiten van Groningen en Amsterdam hebben in 2000 respectievelijk een implementatie- en een effectonderzoek afgerond naar de Piramidemethode. De Citogroep heeft dit jaar ook eigen effectonderzoek afgerond. Die resultaten komen in grote lijnen overeen met de externe onderzoeksresultaten. Recentelijk heeft ook de Voorschool Amsterdam haar resultaten van een tussentijdse meting gepubliceerd. De resultaten zijn in alle vier de onderzoeken positief.

De Citogroep presenteert zijn eigen resultaten en die van de Voorschool Amsterdam op de bijeenkomst op 9 mei.

Kohnstamm Instituut: betere prestatie

Een landelijke effectevaluatie is vorig jaar afgerond door het Kohnstamm Instituut van de universiteit van Amsterdam naar de effectiviteit van de educatieve programma's Kaleidoscoop van de Averroès Stichting en Piramide van de Citogroep. In vergelijking met een controlegroep bleken de Piramidegroep en de Kaleidoscoopgroep beter te presteren op zowel het gebied van taalontwikkeling als van denkontwikkeling.

GION: prettig mee te werken

De universiteit van Groningen heeft de implementatiegraad van de methode onderzocht bij de 11 peuterspeelzalen en basisscholen die meededen aan het Piramide-experiment: Kunnen leidsters en leerkrachten met Piramide werken en hoe effectief vinden zij de methode? De implementatiegraad bleek hoog te zijn en leidsters en leerkrachten werken graag met Piramide. Ook leidsters en leerkrachten die bij aanvang grote bedenkingen hadden.
Deze evaluatie leverde ook kritische kanttekeningen op van de kant van de gebruikers en de onderzoekers. In een tweede en derde versie van Piramide zijn dan ook krachtige verbeteringen aangebracht. Zo is er een speciale taallijn in de projecten ingebed en zijn er activiteiten opgenomen voor woordenschatuitbreiding. De praktijkervaringen van de gebruikers zijn hierin verwerkt.

Citogroep: gunstig voor iedere leerling

Het effectonderzoek van de Citogroep had als vraagstelling: Kunnen we het percentage risicokinderen laten afnemen, zodat deze kinderen met succes de basisschool doorlopen, en tegelijkertijd de al succesvolle kinderen daar niet onder laten lijden?

De resultaten vertonen veel overeenkomsten met de uitkomsten van het externe evaluatieonderzoek van het Kohnstamm Instituut. De belangrijkste conclusie is dat vroeg beginnen met de Piramidemethode in de peuterspeelzaal en lang doorgaan in groep 1 en 2 tot de beste resultaten leidt. Het percentage risicokinderen neemt daarmee substantieel af. De reeds succesvolle kinderen blijken er ook baat bij te hebben.

Voorschool Amsterdam: bevestiging eerder effectonderzoek De Voorschool Amsterdam heeft onlangs door het GION een vergelijkbaar effectonderzoek laten doen als dat van het Kohnstamm Instituut. De tussentijdse resultaten op het gebied van taal- en denkontwikkeling zijn wederom goed te noemen en bevestigen de resultaten van de eerder gedane effectonderzoeken.