Vier onderzoeken melden positieve resultaten
Piramide is klaar, effecten zijn bevredigend
Persbericht 4 mei 2001
Op woensdag 9 mei organiseert de Citogroep een feestelijke
bijeenkomst: de Piramidemethode is klaar. Sinds 1994 heeft een
projectteam aan de ontwikkeling van de Piramidemethode gewerkt. In een
relatief korte tijd is er een volledige educatieve methode gemaakt
voor kinderen van drie tot zes jaar in de voor- en vroegschoolse
periode. De methode bevat speciale onderdelen voor zowel allochtone
als autochtone kinderen, die extra stimulering nodig hebben. Leidsters
van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven en leerkrachten van groep
1 en 2 van basisscholen kunnen nu met de Piramidematerialen aan de
slag.
De universiteiten van Groningen en Amsterdam hebben in 2000
respectievelijk een implementatie- en een effectonderzoek afgerond
naar de Piramidemethode. De Citogroep heeft dit jaar ook eigen
effectonderzoek afgerond. Die resultaten komen in grote lijnen overeen
met de externe onderzoeksresultaten. Recentelijk heeft ook de
Voorschool Amsterdam haar resultaten van een tussentijdse meting
gepubliceerd. De resultaten zijn in alle vier de onderzoeken positief.
De Citogroep presenteert zijn eigen resultaten en die van de Voorschool Amsterdam op de bijeenkomst op 9 mei.
Kohnstamm Instituut: betere prestatie
Een landelijke effectevaluatie is vorig jaar afgerond door het
Kohnstamm Instituut van de universiteit van Amsterdam naar de
effectiviteit van de educatieve programma's Kaleidoscoop van de
Averroès Stichting en Piramide van de Citogroep. In vergelijking met
een controlegroep bleken de Piramidegroep en de Kaleidoscoopgroep
beter te presteren op zowel het gebied van taalontwikkeling als van
denkontwikkeling.
GION: prettig mee te werken
De universiteit van Groningen heeft de implementatiegraad van de
methode onderzocht bij de 11 peuterspeelzalen en basisscholen die
meededen aan het Piramide-experiment: Kunnen leidsters en leerkrachten
met Piramide werken en hoe effectief vinden zij de methode? De
implementatiegraad bleek hoog te zijn en leidsters en leerkrachten
werken graag met Piramide. Ook leidsters en leerkrachten die bij
aanvang grote bedenkingen hadden.
Deze evaluatie leverde ook kritische kanttekeningen op van de kant van
de gebruikers en de onderzoekers. In een tweede en derde versie van
Piramide zijn dan ook krachtige verbeteringen aangebracht. Zo is er
een speciale taallijn in de projecten ingebed en zijn er activiteiten
opgenomen voor woordenschatuitbreiding. De praktijkervaringen van de
gebruikers zijn hierin verwerkt.
Citogroep: gunstig voor iedere leerling
Het effectonderzoek van de Citogroep had als vraagstelling: Kunnen we
het percentage risicokinderen laten afnemen, zodat deze kinderen met
succes de basisschool doorlopen, en tegelijkertijd de al succesvolle
kinderen daar niet onder laten lijden?
De resultaten vertonen veel overeenkomsten met de uitkomsten van het
externe evaluatieonderzoek van het Kohnstamm Instituut. De
belangrijkste conclusie is dat vroeg beginnen met de Piramidemethode
in de peuterspeelzaal en lang doorgaan in groep 1 en 2 tot de beste
resultaten leidt. Het percentage risicokinderen neemt daarmee
substantieel af. De reeds succesvolle kinderen blijken er ook baat bij
te hebben.
Voorschool Amsterdam: bevestiging eerder effectonderzoek
De Voorschool Amsterdam heeft onlangs door het GION een vergelijkbaar
effectonderzoek laten doen als dat van het Kohnstamm Instituut. De
tussentijdse resultaten op het gebied van taal- en denkontwikkeling
zijn wederom goed te noemen en bevestigen de resultaten van de eerder
gedane effectonderzoeken.