Jaarbeurs Utrecht


Persberichten Perskamer : Roka Food Experience

CONCEPT ROKA FOOD EXPERIENCE GOED ONTVANGEN

KICK-OFF MASSAAL BEZOCHT

Massaal was de opkomst op 8 mei voor de fantastisch verlopen kick-off van Roka Food Experience in de passende ambience van ''De Kookfabriek'' in Den Haag. Nadat 's morgens de vakpers de primeur had gekregen over het revolutionair vernieuwde beursconcept ter vervanging van de oude Roka Food Fair, verzamelden zich 's middags een kleine 130 potentiële exposanten om zich uitgebreid op de hoogte te laten stellen over dit totaalevenement voor de Foodbranche.

Roka Food Experience is nergens, maar dan ook nergens, mee te vergelijken. Een vierdaags evenement, van 3 tot en met 6 maart 2002, waarbij alles draait om inhoud, fun en liefde voor het vak, resulterend in een interactieve beleving voor de bezoeker. Een mix van voorlichting, oriëntatie, demonstraties, sferen, optredens van artiesten en inlooplezingen. Het concept is tot stand gekomen in nauwe samenspraak met alle marktpartijen, en zal nog verder worden verfijnd.
Tot het nieuwe concept is besloten, omdat de oude Roka teveel van hetzelfde was en niet meer aansloot bij de marktbehoefte. Hoewel bezoekers nog steeds een goede beoordeling gaven, liepen de bezoekersaantallen van de laatste twee edities terug. Exposanten uitten hun ontevredenheid en het was voor iedereen duidelijk dat er een nieuwe impuls nodig was, een nieuw concept, en daar is keihard aan gewerkt met inbreng van alle marktpartijen. Positief uitgangspunt was de exposanten en bezoekers aangaven de beurs in ieder geval niet te willen missen. Succesvolle items uit de oude Roka die passend waren binnen het nieuwe concept zijn daaraan toegevoegd.

Iigrediënten
Degene die met al deze ingrediënten de keuken is ingetrokken is project Manager Dominique van Vonderen. Zij legde haar nieuwsgierige en aandachtige gehoor uit dat het concept van Roka Food Experience bestaat uit drie werelden. Deze sluiten bij elkaar aan, maar hebben ieder hun eigen segment op de beursvloer. Elk met een eigen thema. In 'De Ervaring' kan de bezoeker producten proberen. ' De Zoete Inval' is de locatie waar de exposanten hun gastheerschap aan de bezoekers kunnen demonstreren. In 'De Winkel' kunnen producten op de meest optimale wijze worden getoond, zoals die het beste tot hun recht komen in supermarkt of speciaalzaak.

''De bezoeker wil op het evenement producten en diensten tegenkomen die hij in de praktijk van iedere dag kan toepassen. Kant en klare oplossingen vinden en antwoorden op vragen waarvan hij misschien niet eens wist dat hij ze had''. Samen met Bart van Luijk, humoristisch
spreekstalmeester en gespecialiseerd in businessshows, slaagde Dominique van Vonderen erin de soms lastig over te brengen boodschap goed over te brengen. Met rode, groene of witte stemkaarten werd de stemming gepeild en het concept getoetst en veruit de meeste exposanten zagen het concept wel zitten.

Hoge verwachtingen
De beurs wordt georganiseerd in samenwerking met het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). CBL-directeur T. Roos zei hoge verwachtingen te hebben van Roka Food Experience. De branche-organisatie zelf zal de beurs aangrijpen om te werken aan een van de grootste knelpunten in de branche, de instroom van voldoende getalenteerde medewerkers, managers en ondernemers. ''Mensen met gevoel voor service. De afgelopen jaren heeft de nadruk in de branche gelegen op het proces, de logistiek en de cijfers. De komende jaren moeten vooral de mens, de klant en de medewerkers centraal staan'', aldus Roos. De eerste editie van Roka Food Experience heeft als thema: Taste Tomorrow. In de ochtend de pers en later die dag de exposanten knoopten het schort voor om met elkaar te koken en letterlijk te proeven aan de beleving die Roka Food Experience heet.

Foto' van de kick-off zijn beschikbaar.