Alle promoties, intree- en afscheidsredes worden gehouden in de Aula van de TU Delft, Mekelweg 5, Delft
Ringsnelweg
8-05-01 | 16.00 uur
Hr. F.D. van der Hoeven | bouwkundig ingenieur
Promotor | Prof.ir. H.C. Bekkering (fac. Bk)
RingRing. Ondergronds bouwen voor meervoudig ruimtegebruik boven en langs de Ring in Rotterdam en in Amsterdam
RingRing schetst aan de hand van ontwerpend onderzoek de mogelijke inzet van ondergronds bouwen voor de inpassing van auto(snel)wegen in hun omgeving. Die inpassing moet dan van díe kwaliteit zijn dat de ruimte boven en naast de infrastructuur intensiever en veelzijdiger te benutten is. In een notendop is dat de rode draad van het proefschrift van Van der Hoeven: ondergronds bouwen voor een meervoudig gebruik van infrastructuurruimte. Maar zo'n formulering is nog altijd heel erg breed, te breed om specifieke uitspraken te doen. Om zijn pijlen beter te kunnen richten, heeft de Delftse promovendus de opgave toegespitst op een tweetal verbindingen die kenmerkend zijn voor de grootste steden in Nederland: de Ringsnelwegen van Rotterdam en Amsterdam. In RingRing bekijken we specifiek of ondergrondse inpassingen inzetbaar zijn voor een meervoudig gebruik van de ruimte boven en langs de Ring Rotterdam en de Ring Amsterdam. Dat zijn complexe snelwegen die meer dan eens samenvallen met spoor- en metrolijnen. De ruimte ter weerszijde onze Ringen is stedelijk of randstedelijk van karakter, soms dicht bebouwd, soms ook groen. Hun ondergrond wordt gekenmerkt door een hoge grondwaterstand en een geringe draagkracht, typerend voor het westen van Nederland. Vanwege die bijzondere bodem heeft Van der Hoeven niet alleen gekeken naar ondertunnelingen maar ook naar overkluizingen, een manier van inpassen waarbij de ondergrond eerst wordt opgehoogd.