7
mei
2001
Vragen aan Jos
Vanaf de Grand Prix van Barcelona leggen we Jos, steeds na een
verreden race, een aantal vragen voor. De antwoorden van Jos volgen
dan zo snel mogelijk op deze nieuwspagina. Wil je deze exclusieve
antwoorden van Jos niet missen, houd dan deze nieuwspagina nauwlettend
in de gaten.
Denk je dat je met de A22, met een grotere tank aan boord, al punten
zou hebben gehaald?
Allereerst: de grootte van de tank is een keuze van het team geweest.
Het hangt van het circuit af of het al dan niet voordelig uitpakt. Bij
de ene race is dus een kleine tank in het voordeel en twee weken later
op een ander circuit kan het weer een nadeel zijn. Als we in Maleisië
een grotere tank hadden gehad, dan hadden we punten gescoord. Maar het
team heeft gekozen voor een kleinere tank omdat dat in haar optiek de
beste keuze is.
De auto lijkt met méér benzine aan boord beter te reageren. Of is er
een andere verklaring voor de altijd betere ranking tijdens de warmup
in vergelijking met de training en kwalificatie?
De meeste teams hebben tijden de kwalificatie een zogenaamde
kwalificatiemotor. Die hebben wij niet zodat we in de kwalificatie
tekort komen. Andere teams maken dan dus gebruik van een krachtigere
en snellere motor terwijl wij het met hetzelfde vermogen moeten doen.
In de warm-up rijden alle teams weer met een normale motor en dan
zitten wij er beter bij.
Hoe komt het dat de stuurbekrachtiging deze keer in Barcelona wel
beviel, wat is er veranderd?
Wij hebben tijdens het weekend een nieuwe stuurbekrachtiging gekregen,
een digitale versie. Terwijl we bijvoorbeeld in Brazilië met een
analoge reden. De nieuwe werkt uitstekend.
Je hebt al vaker dit seizoen je remmen zwaar moeten belasten,
bijvoorbeeld op Imola. Waarom krijg je dan nu tweemaal een probleem
met een 'lang' pedaal?
In Barcelona is dit onstaan doordat de remverdeling niet goed
functioneerde. De rembalans veranderde teveel achter en te weinig
vóór. Hierdoor corrigeerde het systeem zich waardoor de remslag langer
werd. Dit probleem is nu opgelost en we verwachten dat het niet meer
terug zal komen.
Gebruikten Enrique en jij dezelfde banden en wat voor gevolgen had
jullie keuze voor de pitsstop strategie?
We hebben beiden gekozen voor het zachte compound. De pitsstop
strategie was ook gelijk.
Had dat 'bijna uitstapje' bij het opkomen van het rechte stuk geen
negatieve gevolgen voor de linkervoorwiel ophanging?
Nee, voor de voorwielophanging had dit geen gevolgen. Doordat ik even
van de baan schoot is er een kiezel tussen de velg en het
bevestigingspunt van de remschijf gekomen. Dit is gaan inslijten wat
vervolgens een speling genereerde. Door deze speling ontstond er
vibratie op het linker voorwiel.
7
mei
2001
Jos Verstappen