Kleding in het zonnetje bij nieuwe zonnecampagne Kankerbestrijding
Amsterdam, 7 mei 2001
Met een ZON! Fashion show op de Pier van Scheveningen start de
Nederlandse Kankerbestrijding/
Koningin Wilhelmina Fonds (KWF) woensdagavond 9 mei haar zonnecampagne
2001 'Geniet van de zon, maar maak 't niet te gek.'. Het betreft de
meest omvangrijke zonnecampagne van het KWF tot nu toe. De campagne is
deze keer vooral gericht op jongeren, met name 'jonge meiden'. Deze
hebben volgens het KWF, verwijzend naar het liedje van Astrud
Gilberto, het 'Girl-of-Ipanima'-schoonheidsideaal: lang, slank en
bruingebrand. Uit recent onderzoek blijkt dat hierdoor jonge vrouwen
ondanks bekendheid met de risico's, toch overdadig zonnen en zelfs als
zij anti-zonnebrandmiddelen gebruiken, vaak verbranden. Dit verhoogt
het risico op huidkanker. Daarom vestigt het KWF in deze campagne de
aandacht op kleding als bescherming tegen schadelijke invloeden van
ultraviolette straling (UV). Anti-zonnebrandmiddelen kunnen, mits goed
gebruikt, hierop een goede aanvulling zijn. Recente berichten als
zouden in anti-zonnebrandmiddelen gebruikte UV-filters kanker kunnen
veroorzaken, berusten volgens de betrokken onderzoekers op een
onjuiste interpretatie van hun onderzoek. Het KWF handhaaft daarom het
advies, in aanvulling op matig zonnen en het dragen van kleding, ook
anti-zonnebrandmiddelen te gebruiken. Het aantal gevallen van
huidkanker in ons land neemt jaar op jaar toe. Begin jaren '80 ging
het om 15.000 nieuwe gevallen per jaar, nu om 25.000. Dit is met name
toe te schrijven aan het vele zonnen tijdens zonvakanties en in de
vrije tijd. Nederland heeft daarbij het nadeel dat vanwege het weer de
huid vrijwel nooit echt kan wennen aan de zon, wat een belangrijke
natuurlijke bescherming zou geven.
Onorthodox
Tijdens de ZON! Fashion show tonen 30 modellen ontwerpen van tien in
Nederland werkende mode-ontwerpers. Hen is gevraagd te komen met
onorthodoxe ontwerpen en materialen voor zonminnende, zonkoelende en
zonwerende kleding, die vrouwen kan inspireren om in de zon
aantrekkelijk gekleed te gaan. De ontwerpen worden beoordeeld door een
publiek van vooral 'jonge meiden' en door een vakjury bestaande uit
Maik de Boer (stylist), Rodrigo Otazu (jewellery designer), Cora
Honing (Hoofd Voorlichting KWF), Piet Paris (mode-illustrator) en
Brigitte Hamers (presentatrice - actrice). Het winnende ontwerp wordt
bekroond met de ZON! Fashion Award, een sculptuur van de hand van
jurylid Rodrigo Otazu. Jongeren zullen de verstandig-
zonnenboodschap met name tegenkomen via 300.000 zogeheten freecards.
Deze worden verspreid via scholen, sportaccommodaties en strandtenten.
Daarnaast geeft de veel door jongeren beluisterde omroep Radio 538
gedurende de zomermaanden elke zaterdag- en zondagmorgen tips voor
verstandig zonnen.
Zorgwekkend
Het KWF noemt het zongedrag van jongeren zorgwekkend. "Jongeren zijn
over het algemeen op de hoogte van de risico's, willen zich wel
daartegen beschermen, maar in de praktijk komt dat er niet van of
gebeurt het verkeerd", aldus Cora Honing, hoofd Voorlichting en
verantwoordelijk voor de nieuwe campagne. Zij baseert zich hierbij op
een recent onderzoek dat jongerenonderzoeksbureau Qrius in opdracht
van het KWF en in samenwerking met de Universiteit Maastricht heeft
uitgevoerd. Hieruit blijkt dat tweederde van de jongeren, en met name
meisjes, 's zomers zo bruin mogelijk probeert te worden.
Anti-zonnebrandmiddelen worden met tegenzin gebruikt en over het
algemeen op aandrang van de ouders. Slechts een kwart draagt kleding
ter bescherming tegen de zon en nog minder jongeren, één op de vijf,
zoeken de schaduw op. Jongens zeggen vaker dan meisjes dergelijke
maatregelen overdreven te vinden. Bij een klein deel van de jongeren
(15%) bestaat nog steeds het misverstand dat je eerst moet verbranden,
wil je goed bruin worden. Een derde van de ondervraagden gaf aan dat
zij regelmatig of bijna altijd verbrand thuiskomen van een dagje in de
zon.
Grootste zonnecampagne
De campagne 'Geniet van de zon, maar maak 't niet te gek.' is de
grootste zonnecampagne sinds het KWF in 1988 met voorlichting over
verstandig zonnen begon. De campagne omvat afzonderlijke folders over
verstandig zonnen voor kinderen en voor volwassenen en een speciale
folder over zonnecosmetica. Daarnaast verschijnt een brochure
'Verstandig Zonnen' met uitgebreide achtergrondinformatie. Folders en
brochures zijn onder meer verkrijgbaar bij drogisten,
schoonheidsspecialisten, zonnestudio's, apotheken, huisartsen,
dermatologen en bij het KWF zelf. Bovendien is veel informatie te
vinden op www.kankerbestrijding.nl, de website van het KWF. Via
www.3aces.nl is het mogelijk familie en vrienden E-cards te sturen met
goede wensen voor een verstandige zonvakantie. Het basisonderwijs kan
gebruik maken van lesmaterialen voor onder- en bovenbouw. Het KWF
heeft verder de medewerking gevraagd van kranten en tijdschriften voor
het plaatsen van gratis advertenties en ingezonden mededelingen. In
samenwerking met de leden van de Organisatie Lokale Omroepen
Nederland, worden radio- en TV-spots uitgezonden. Het KNMI brengt
dagelijks op teletekstpagina 708 de 'zonkracht-berichten'. Deze geven
een goed houvast voor verstandig zonnen op die betrokken dag.