Persberichten
24 April 2001
Kampioensraces op Zandvoort
Zondag 6 mei wordt tijdens de Seiko Sportura Internationale Races op
Circuit Park Zandvoort de tweede ronde verreden voor de diverse
autorensport-kampioenschappen. Op het programma staan twee wedstrijden
in het Libertel-Vodafone DTCC, terwijl de Formule Ford, de Vege Series
en de Toyota Yaris Cup ieder een wedstrijd rijden over 17 ronden. De
races worden verreden op het nationale circuit met een lengte van 2911
meter en vangen aan om elf uur in de ochtend en duren tot 's middags
half vier. Zaterdag 5 mei worden op Zandvoort de
kwalificatietrainingen verreden van tien uur tot half twee.
Libertel-Vodafone DTCC
Vooralsnog lijkt de hegemonie van de BMW's een halt te zijn
toegeroepen. Op het Circuit Park Zandvoort begon tijdens de Paasraces
het seizoen met een daverende verrassing: beide races op tweede
Paasdag in het Libertel-Vodafone Dutch Touring Car Championship werden
een prooi voor Donalt Molenaar. Met zijn Renault Clio liet hij de
sterke concurrentie achter zich. Maar, het snelle BMW-trio Sandor van
Es, Tom Coronel en Cor Euser zit op het vinkentouw. De messen zijn
geslepen! Nieuwkomers zijn Coen Vink en Meindert van Buuren. Beide
coureurs rijden in een Renault Mégane.
Het Marlboro BMW Dealerteam kan dit jaar niet zo maar rekenen op
prolongatie van de 2000-titel. In het dit jaar uiterst competitieve
deelnemersveld kwamen Van Es en Tom Coronel weliswaar op het podium,
echter de hoogste tree was voor Molenaar.
De hele winter heeft het Libertel-Vodafone Renault Dealerteam keihard
aan de techniek van de Clio Renault Sport gewerkt. Dat leverde in de
eerste race van het nieuwe seizoen al direct resultaat op. "We hebben
een enorme stap voorwaarts gemaakt. In de training waren we al
anderhalve seconde sneller dan ooit tevoren", lachte Molenaar
breeduit. De Utrechtenaar nam tijdens de eerste race in de tweede
ronde de leiding en haalde winst binnen met de hete adem van Van Es in
zijn nek. Tom Coronel, terug van lang weg geweest in een nationaal
kampioenschap, veroverde de derde plaats. De Huizenaar was daar blij
mee."Zeker toen ik Cor Euser zag naderen. Hij probeerde mij heel
voorzichtig binnen te hengelen en dat prikkelde mij natuurlijk enorm.
Dat is racen zoals het eigenlijk bedoeld is, ik heb er echt van
genoten."
Voor de tweede race lagen de kaarten voor de BMW's gunstig. Coronel,
op de voet gevolgd door Sandor van Es, had in de laatste
trainingsminuten op indrukwekkende wijze de snelste tijd gescoord,
waardoor hij vanaf pole positie mocht vertrekken met teamgenoot Van Es
naast zich. Die tweede race werd nog een klasse mooier dan de eerste.
Na de eerste bocht lag de als vierde gestarte Molenaar op de derde
plaats, achter de twee BMW's van het regerend kampioensteam. In de
vierde ronde sloeg Molenaar toe en nam de leiding over van Coronel. De
geroutineerde Coronel probeerde van alles om de leiding terug te
pakken, waarbij de Clio en de BMW elkaar enkele malen toucheerden,
maar moest zijnn wagen met een gebroken velg in de grandbak
achterlaten. Achter het toen leidende duo Molenaar Van Es werd
verbeten gestreden voor de derde positie met Cor Euser, Phil Bastiaans
en Frans Verschuur in de hoofdrollen. De zinderende strijd werd
uiteindelijk in het voordeel van Phil Bastiaans beslist. Op zich was
dat opmerkelijk immers, Bastiaans moest beide races van de laatste
starten. Tijdens de trainingen moest de Limburger lijdzaam vanaf de
kant toezien.
Lexus
"Vrijdag voor de Paasraces konden we pas de eerste kilometers afleggen
met de Lexus van Paul van Splunteren", vertelde Peter van Erp, die met
zijn bedrijf Cavallino Engineering voor de preparartie tekent.
"Ondanks dat de Lexus qua potentie onbetwist een winnaar is, vraagt
het hele project onvermijdelijk de nodige ontwikkelingstijd." Met name
zal er nog hard aan de wegligging moeten worden gewerkt. Een tiende
plaats voor Tim Coronel was het hoogst haalbare.
Ron Braspenning was tevreden met zijn dertiende en elfde plaats. Door
het vele werk binnen het Amsterdamse tuningbedrijf van Braspenning,
startten de voorbereidingen voor de Paasraces pas een dag voor de
officiële trainingen. "Tijdens het testen op die vrijdag werd
duidelijk wat we eigenlijk al wisten: technisch was de auto zeker nog
niet gereed en ook in de tijdtraining kwam er nog het nodige aan het
licht." Dit weekeinde verwacht Braspenning met een nieuwe BMW 320 aan
de start te staan. Compleet met een nieuwe ingeregelde motor, een
airbox en nieuwe, lichtere, velgen.
Het vele werk tijdens de winter wierp voor Ben Janbroers zijn vruchten
af. De Zaandijker scoorde een negende en tiende plaats en staat samen
met Marcel Alderden, aan de leiding in het klassement van de Dunlop
Pivateercup.
Startnummer 5
Met startnummer 5 zat Jaap Kielman (Opel Astra) tijdens de Paasraces
nog niet geheel in zijn ritme. De Veluwse garagahouder moest genoegen
nemen met een 14e en 12e plaats.
Het racen op Zandvoort is voor Kielman een geweldige ontspanning.
Voordat hij zich met autosport ging bezighouden (1991) deed de 't
Hardense coureur aan wedstrijdschieten, maar knalde ook met een Colt
45 op bowlingpins en steelplates. Jaap houdt van een goede nachtrust,
maar voor spinazie en gekookte eieren met heel veel zout, mag je hem
wakker maken. Vandaar waarschijnlijk die spierballen!
Voor een seizoen in het Libertel-Vodafone DTCC heeft "Popeye" Kielman
ondermeer het volgende nodig: 700 liter benzine; 7 sets remblokken; 2
sets remschijven; 70 banden; 32 bougies; 60 liter motorolie; 20 liter
versnellingsbakolie; 2 motoren (204pk); 25.000 gulden aan onderdelen;
20.000 gulden plaatwerk; 800 manwerkuren.
Toyota Yaris Cup
Hij is pas 16 jaar, luistert naar de Nederlandse naam Paul Meijer,
kreeg van de nationale autosportbond (KNAF) geen licentie en haalde
het startbewijs in Duitsland. Dat de Bilthovenaar een talent is bewees
hij in de debuutrace van de Toyota Yaris Cup. Meijer trainde als
snelste en won zijn eerste wedstrijd op het Circuit Park Zandvoort
tijdens de Paasraces, voor 8500 toeschouwers.
De Toyota Yaris Cup is een aanwinst voor de Nederlandse autosport,
speciaal opgezet voor jonge rijders, die later kunnen doorstromen naar
de grotere disciplines in de autosport. Eenendertig coureurs stonden
trillend voor de startstreep op Zandvoort. Wat zou de nieuwe Yaris Cup
hen brengen. De vele debutanten reden een voorzichtige eerste race. Of
zoals Saskia Brink, tweede in het damesklassement, verwoordde: "Ik heb
veel te voorzichtig gereden en ben eigenlijk niet zo tevreden. De
volgende keer mag ik best wel wat risico nemen." Daar stoorde
racewinnaar Meijer zich niet aan. De jongeling reed een perfecte race,
moest in de eerste ronde nog wel zijn meerder erkennen in teamgenoot
Christiaan Frankenhout (19 jaar) maar herstelde zijn drang naar de
zege in de vierde ronde. "Ja, het ging wel lekker", was zijn nuchtere
commentaar, waarna hij toch hartstikke blij vertelde: "nu ga ik voor
het kampioenschap." In de eerste ronde werd Meijer nog
voorbijgestreefd door Frankenhout na een heftige overstuur reactie in
de Hugenholtzbocht. In de vierde ronde herstelde hij zijn enige
racefoutje en pakte gedecideerd weer de leiding. Ondanks zijn jaar
meer race-ervaring (Saxo Cup) was Frankenhout toch tevreden met zijn
tweede plaats. "Ik maakte achter op het circuit een foutje, nam daarna
geen risico's meer. Ik kan altijd nog een keer eerste worden", aldus
de teamgenoot van Meijer. Cavallino teameigenaar Peter van Erp heeft
voor zijn twee jeugdige rijders nog geen teamorders. "Eerst maar eens
kijken wat ze zelf willen."
Quint Engel nam de derde plaats voor zijn rekening. "De eerste paar
ronden ging het goed. Toch heb ik toen waarschijnlijk iets teveel van
mijn banden gevergd. De komende weken gaan we wat meer testen, zodat
ik op 6 mei op Zandvoort beter ben voorbereid."
Beste dame werd Paulien Zwart. "Ik ben heel tevreden, beste dame en
zesde algemeen. Na de voor mij teleurstellende tijdtraining heb ik een
prima race gereden. Ziet er goed uit voor de rest van het seizoen." Na
een uitstekende kwalificatie (vijfde) eindigde Nicolette van der Hoek
Ostende op een voor haar teleurstellende 26e plaats. "Ik werd twee
keer geraakt, en maakte zelf ook een foutje", aldus de Huizense, die
vervolgde: "Het viel niet mee, de deelnemers zijn nog behoorlijk
onderdanig." Daar heeft de 23-jarige zelf niet zoveel moeite mee,
gelet op haar recente uitspraken in het blad Aktueel.
Drieentwintig van de eendertig rijders in de Toyota Yaris Cup
debuteerden in een autorace op tweede Paasdag. Daaronder vijf
16-jarige coureurs. Snelste jongeling dus Paul Meijer, maar ook de
prestaties van Robert van Os (7e), Lennaard Kleyn van Willigen (9e),
Georgio Garritsen (10e) en Tim Buijs (13e) liegen er niet om.
Ondanks dat vele rijders uitstapjes naast de baan maakten en
waarschijnlijk meer verwacht hadden van hun racedebuut, wisten zich 27
coureurs te klasseren. Renate Sanders, Jarno Born en Martin Trip
haalden het einde van de race niet, echter dat is geen schande. Alle
begin kan moeilijk zijn.
De wagen
De Toyota Yaris in cupuitvoering heeft een viercilinder 16-kleppen
motor van 1299cc. De krachtbron levert 115 pk bij 6900 toeren per
minuut. Vanzelfsprekend is het Devil uitlaatsysteem voorzien van een
katalysator en is het inlaatspruitstuk aangepast. De
voorwielaangedreven Yaris heeft 5 versnellingen met limited slip
differentieel. Het minimumgewicht van de auto is 920 kg inclusief
rijder. De 15 inch velgen zijn voorzien van Yokohama banden. Het is
een "all weather" raceband van het type A032 in de maat 195/55 R15.
Door deze bandenkeuze hoeven deelnemers niet te investeren in speciale
regenbanden en slicks met bijbehorende extra wielen.
De Toyota Yaris Cup is bedoeld als beginnersklasse. Om deze status te
benadrukken wordt waar mogelijk getracht de kosten voor deelname zo
gunstig mogelijk te houden.Zo is het inschrijfgeld per race t.o.v.
andere merkenklassen 200 gulden lager.
Naast een algemeen klassement waarin gestreden wordt voor het
Nederlands kampioenschap Toyota Yaris Cup is er ook een aparte Ladies
Cup.
LANDIS FORMULE FORD
De race van de Landis Formule Ford tijdens de Seiko Sportura
Internationale Races is alweer de derde ronde van het
Beneluxkampioenschap en de tweede race meetellend voor het NK. De
eerste twee races werden gewonnen door Stefan de Groot en Jaap van
Lagen. Marijn van Kalmthout won twee keer de First Division. De eerste
twee races van het seizoen maakten duidelijk dat de Landis Formule
Ford de hoge verwachtingen rond de klasse helemaal waarmaakt. Het
grote startveld is erg competitief en de races zorgen voor veel
gespreksstof.
De Landis Group N.V. is dit seizoen toegetreden als hoofdsponsor van
de Formule Ford, waarbij de naam van de raceklasse is gewijzigd in
Landis Formule Ford.
Landis is een beursgenoteerde, Europese onderneming die onder meer in
de Benelux marktleider is op het gebied van ICT oplossingen en
services. Landis Group N.V. heeft vestigingen in tien Europese landen,
het hoofdkantoor is gevestigd in Utrecht.
Een andere positieve verandering binnen de gelederen van de populaire
formulewagenklasse is dat de races van de Landis Formule Ford dit
seizoen in samenvatting worden uitgezonden op RTL 5. De races worden
opgenomen in het voorprogramma van het programma 'Formule 1' op de
Grand Prix-zondagen.
De seizoensopener van de Landis Formule Ford vond plaats tijdens de
Paasraces op Circuit Park Zandvoort. Het startveld telde maar liefst
32 auto's, evenwichtig verdeeld tussen auto's uitkomend in de A-klasse
(Formule Fords uit 2000 en 2001) en de First Division voor auto's van
minimaal twee jaar oud.
In de training was Stefan de Groot de snelste met zijn Geva Racing
Mygale 2001. De regerend kampioen in de klasse First Division werd
gevolgd door Jaap van Lagen (Van Amersfoort Racing Mygale 2001) en
Ferdinand Kool (Multipromo Mygale 2001).
In de race op paasmaandag leidde De Groot van start tot finish. "Het
enige spannende moment was de start, maar ik kwam goed weg en kon snel
een gaatje slaan ten opzichte van mijn achtervolgers", vertelde de
gelukkige winnaar. De strijd om de overige twee podiumplaatsen was
zeer fel. Aanvankelijk kwam naast Jaap van Lagen en Ferdinand Kool ook
Tristan te Pas voor een podiumplek in aanmerking, maar de teamgenoot
van Stefan de Groot belandde in de vangrail nadat hij met het
achterwiel van zijn Mygale de kerbstones van de Marlborobocht raakte.
Van Lagen en Kool wisselden meerdere keren van positie, Kool besliste
de strijd uiteindelijk nipt in zijn voordeel. Achter de Belg Gregory
Franchi eindigde de debutant Xavier Maassen op een verdienstelijke
vijfde plaats. Zijn teamgenoot bij Van Kalmthout Racing Bas Schothorst
was minder fortuinlijk, hij viel uit met een defecte versnellingsbak.
KNAF Talent First-winnaar Ho Pin Tung reed een sterke race, die hem
vanaf de veertiende startpositie op een uiteindelijke achtste plaats
deed belanden.
In de First Division was de pole position voor de Belg Olivier
Muytjens met zijn Van Diemen uit 1999, gevolgd door Marijn van
Kalmthout (Swift 1999) en routinier André van Hoof. Bij de start
gebeurde er meteen een heleboel. Muytjens kwam slecht weg, waardoor de
goed vertrokken Van Kalmthout meteen de leiding kon pakken. Voor André
van Hoof zat de race er al snel op, nadat hij in de Tarzanbocht samen
met Dillon Koster van de baan vloog. Marijn van Kalmthout won de race,
maar hij kreeg de zege allesbehalve cadeau. Mark Nachtegeller kwam op
de finish maar 0,045 seconde tekort op de winnaar, maar hij was
desondanks zeer tevreden. "Dit is mijn beste prestatie ooit op Circuit
Park Zandvoort, terwijl ik voor de start van het seizoen nauwelijks
heb kunnen testen", aldus de Haarlemmer. "Mijn Swift uit 1998 is dit
seizoen voorzien van een achterwielophanging van een Swift van vorig
jaar, het mag duidelijk zijn dat dit een forse verbetering is."
Hectische strijd
Slechts zes dagen na de Paasraces trad het startveld alweer aan op het
pas gerenoveerde circuit van Zolder (B), waar een uitsluitend voor het
Beneluxkampioenschap meetellende race op het programma stond. De
tijdtrainingen werden beheerst door de beide rijders van het TOTAL
Ford Junior Team. Tristan te Pas reed de snelste trainingstijd, Stefan
de Groot volgde. Bas Schothorst liet de derde tijd noteren. "Samen met
enkele engineers van Van Diemen hebben we hard gewerkt om de
wegliggingsproblemen van onze Van Diemens op te lossen. Dat is
gelukt", concludeerde hij tevreden. Marijn van Kalmthout vertrok vanaf
de pole position in de First Division, de Hoofddorpse Ford-dealer
bleef de Belgen Jürgen van Hover en Olivier Muytjens nipt voor.
Na de succesvolle 'repetitie' van de rijders van Geva Racing eindigde
de 'uitvoering' in een domper voor het team. Tristan te Pas en Stefan
de Groot lagen in de beginfase van de race op kop, maar beiden gleden
van de (gladde) baan. Het tweede deel van de race stond in het teken
van een prachtig duel tussen Jaap van Lagen en Bas Schothorst met als
inzet de zege. De coureurs wisselden enkele keren van positie,
uiteindelijk bleek Van Lagen de sterkste. ""Jaap was sneller",
concludeerde Schothorst. "Mijn mooiste race ooit", vond de
overgelukkige winnaar.
In de First Division had Marijn van Kalmthout een slechte start
doordat de koppeling van zijn Swift bleef hangen. De wederom sterk
rijdende Mark Nachtegeller profiteerde en nam de leiding. De
Haarlemmer moest echter net als tijdens de Paasraces genoegen nemen
met de tweede plaats, nadat Marijn van Kalmthout hem in de slotfase
passeerde en nipt de zege pakte.
VEGE SERIES
Slechts een jaar na de eerste race van de VEGE Series is de klasse al
uitgegroeid tot een lieveling van zowel de deelnemers als van het
publiek. Naast de bijzondere, nergens mee te vergelijken auto's uit de
VEGE Series is de klasse ook bekend om de unieke sfeer. Een
raceweekeinde van de VEGE Series betekent een weekend lang
gezelligheid voor alle betrokkenen.
De VEGE Series is in korte tijd een succes geworden. De rijders loven
de unieke constructie van hun auto en de achterwielaandrijving, die
van een VEGE Series een echte rijdersauto maken. De deelnemers zijn
daarnaast zeer te spreken over de lage running costs. Het publiek
voelt zich aangesproken door de vaak spannende competitie in de klasse
en de aparte verschijning van de auto's.
Het eerste seizoen van de VEGE Series heeft diverse would-be coureurs
langs de baan doen beseffen dat dit voor hen de ideale klasse is om
hun racedebuut te maken. Tijdens de seizoensopener op tweede paasdag
op Circuit Park Zandvoort maakten zes rijders hun debuut in de VEGE
Series. De naam Piet Provily zal velen in de moderne autosport
misschien weinig zeggen, de rijder die dit jaar uitkomt in de VEGE
Series is in de historische autosport een bekend coureur. Zowel in
historische raceklassen voor toerwagens & GT's als in formulewagens
rijdt Provily meestal in de voorste gelederen. Tijdens de Paasraces
eindigde hij op een natte baan op een nette zesde plaats, Peter de
Bruin eindigde een plaatsje voor hem. De Bruin nam tijdens de
Paasraces een keer aan de VEGE Series deel, al sluit hij niet uit dat
het niet bij een eenmalig optreden zal blijven. Zijn fraaie vijfde
plaats tijdens de seizoensopener van de VEGE Series heeft hem in ieder
geval duidelijk gemaakt dat een podiumplaats tot de mogelijkheden
behoort.
Nummer 21
René Zwikker reed tijdens de Paasraces nog met een gehuurde auto,
omdat zijn eigen auto nog niet klaar was. De VEGE Series van Zwikker
vormt de 21ste auto van de klasse. De debutant kwam tijdens zijn
eerste race op een nette negende plaats over de finishstreep.
Naast Boudewijn van der Ark behoort ook Danny ter Haar tot de
nieuwkomers. Ter Haar toonde zich tijdens de Paasraces aangenaam
verrast door de sfeer binnen de klasse. "Ik werd meteen vanuit alle
hoeken van de paddock van harte welkom geheten", vertelde hij
enthousiast. "Als nieuwkomer voel je je meteen thuis bij de VEGE
Series."
Last but not least onderging ook Derk-Jan Brand zijn vuurdoop als
deelnemer aan de VEGE Series. Brand is naast deelnemer tevens
interim-voorzitter van de organisatie van de klasse.
Naast de nieuwkomers zijn de meeste rijders die aan de wieg stonden
van de VEGE Series dit seizoen wederom van de partij. Ervaren rijders
als Cees Langeveld, Theo Stor, René van Ling, Leo Kemmer, Peter Furth
en Hans Wellink zijn allen afkomstig uit de VEGE Sierra Cup, de
voorloper van de VEGE Series. Dit tekent ook de sfeer in de klasse;
slechts weinigen maken na verloop van tijd de overstap naar een andere
klasse zoals dat gebruikelijk is bij andere raceseries. De heftige
competitie, het respect voor elkaars auto's, het aantrekkelijke
prijskaartje van deelname, de onderlinge hulpvaardigheid als een
deelnemer een keer problemen heeft en de genoemde gezelligheid leiden
ertoe dat de meeste vaste deelnemers geen behoefte voelen om naar een
andere klasse over te stappen.
Hard werken beloond
Het vele werk dat de organisatie van de VEGE Series vorig jaar heeft
verzet plus de vele uren die zijn gaan zitten in de opbouw van de
raceserie voorafgaande aan het seizoen 2000 betalen zich dit jaar uit
in een mooi startveld en in een aansprekende racekalender. De VEGE
Series rijdt tijdens drie topevenementen op Circuit Park Zandvoort: de
Paasraces, de Seiko Sportura Internationale races en de Radio 538
Trophy of the Dunes. Bovendien heeft de VEGE Series nog een optie op
een vierde race tijdens een dergelijk aansprekend evenement op Circuit
Park Zandvoort. "Wij zijn erg content met de ondersteuning van Circuit
Park Zandvoort", aldus de contactpersoon van VEGE-Motoren binnen de
VEGE Series Hans Berwers. "Wij waarderen het erg dat we tijdens een
raceweekeinde als de Seiko Sportura Internationale races deel uitmaken
van het programma. Dit geeft onze klasse extra uitstraling en
aanvullende publiciteit, allemaal belangrijke zaken voor onze
deelnemers en hun sponsors." Over sponsors gesproken: de VEGE Series
is nog druk op zoek naar een hoofdsponsor die zich naast VEGE-Motoren
aan de klasse wil binden en tegelijkertijd wil profiteren van onder
meer de publiciteit en de mogelijkheden op het gebied van
relatiemarketing die de klasse biedt. De organisatie van de VEGE
Series heeft daarnaast nog een vacature voor de rol van
rijderscoördinator tijdens de raceweekeinden, die het contact tussen
de wedstrijdleiding, de technische commissie en de rijders onderhoudt.
Nieuwe deelnemers zijn natuurlijk ook van harte welkom.
Geïnteresseerden zijn hierbij uitgenodigd om een bezoek aan de VEGE
Series te brengen in het rennerskwartier. Een waarschuwing vooraf:
houd er rekening mee dat u meteen verknocht bent aan de klasse!
Toegangsprijzen
De toegangsprijs voor de tribune en het duinengebied rond het circuit
bedraagt 25 gulden. Voor het rennerskwartier geldt een toeslag van 30
gulden. Kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene,
betalen de helft van genoemde bedragen.
Kaarten zijn verkrijgbaar op de dag zelf aan de kassa's van het
circuit. In de voorverkoop zijn de kaarten verkrijgbaar via de 850
verkooppunten van Ticketbox. Bel voor het dichtstbijzijnde verkooppunt
0900-9393. Voor iedere bezoeker is er het gratis full colour
programmablad, met alle wetenswaardigheden over de races op 6 mei op
Circuit Park Zandvoort.
Klik hier voor het tijdschema van de Seiko Sportura Internationale
Autoraces.
Voor meer informatie kunt u kontakt opnemen met:
Dirk Buwalda
media@circuit-zandvoort.nl
Tel. 023 - 5 740 760
Fax. 023 - 5 740 761
© Copyright 2001, Circuit Park Zandvoort