Circuit Park Zandvoort

Persberichten

24 April 2001
Kampioensraces op Zandvoort

Zondag 6 mei wordt tijdens de Seiko Sportura Internationale Races op Circuit Park Zandvoort de tweede ronde verreden voor de diverse autorensport-kampioenschappen. Op het programma staan twee wedstrijden in het Libertel-Vodafone DTCC, terwijl de Formule Ford, de Vege Series en de Toyota Yaris Cup ieder een wedstrijd rijden over 17 ronden. De races worden verreden op het nationale circuit met een lengte van 2911 meter en vangen aan om elf uur in de ochtend en duren tot 's middags half vier. Zaterdag 5 mei worden op Zandvoort de kwalificatietrainingen verreden van tien uur tot half twee.

Libertel-Vodafone DTCC
Vooralsnog lijkt de hegemonie van de BMW's een halt te zijn toegeroepen. Op het Circuit Park Zandvoort begon tijdens de Paasraces het seizoen met een daverende verrassing: beide races op tweede Paasdag in het Libertel-Vodafone Dutch Touring Car Championship werden een prooi voor Donalt Molenaar. Met zijn Renault Clio liet hij de sterke concurrentie achter zich. Maar, het snelle BMW-trio Sandor van Es, Tom Coronel en Cor Euser zit op het vinkentouw. De messen zijn geslepen! Nieuwkomers zijn Coen Vink en Meindert van Buuren. Beide coureurs rijden in een Renault Mégane.

Het Marlboro BMW Dealerteam kan dit jaar niet zo maar rekenen op prolongatie van de 2000-titel. In het dit jaar uiterst competitieve deelnemersveld kwamen Van Es en Tom Coronel weliswaar op het podium, echter de hoogste tree was voor Molenaar.
De hele winter heeft het Libertel-Vodafone Renault Dealerteam keihard aan de techniek van de Clio Renault Sport gewerkt. Dat leverde in de eerste race van het nieuwe seizoen al direct resultaat op. "We hebben een enorme stap voorwaarts gemaakt. In de training waren we al anderhalve seconde sneller dan ooit tevoren", lachte Molenaar breeduit. De Utrechtenaar nam tijdens de eerste race in de tweede ronde de leiding en haalde winst binnen met de hete adem van Van Es in zijn nek. Tom Coronel, terug van lang weg geweest in een nationaal kampioenschap, veroverde de derde plaats. De Huizenaar was daar blij mee."Zeker toen ik Cor Euser zag naderen. Hij probeerde mij heel voorzichtig binnen te hengelen en dat prikkelde mij natuurlijk enorm. Dat is racen zoals het eigenlijk bedoeld is, ik heb er echt van genoten."
Voor de tweede race lagen de kaarten voor de BMW's gunstig. Coronel, op de voet gevolgd door Sandor van Es, had in de laatste trainingsminuten op indrukwekkende wijze de snelste tijd gescoord, waardoor hij vanaf pole positie mocht vertrekken met teamgenoot Van Es naast zich. Die tweede race werd nog een klasse mooier dan de eerste. Na de eerste bocht lag de als vierde gestarte Molenaar op de derde plaats, achter de twee BMW's van het regerend kampioensteam. In de vierde ronde sloeg Molenaar toe en nam de leiding over van Coronel. De geroutineerde Coronel probeerde van alles om de leiding terug te pakken, waarbij de Clio en de BMW elkaar enkele malen toucheerden, maar moest zijnn wagen met een gebroken velg in de grandbak achterlaten. Achter het toen leidende duo Molenaar Van Es werd verbeten gestreden voor de derde positie met Cor Euser, Phil Bastiaans en Frans Verschuur in de hoofdrollen. De zinderende strijd werd uiteindelijk in het voordeel van Phil Bastiaans beslist. Op zich was dat opmerkelijk immers, Bastiaans moest beide races van de laatste starten. Tijdens de trainingen moest de Limburger lijdzaam vanaf de kant toezien.

Lexus
"Vrijdag voor de Paasraces konden we pas de eerste kilometers afleggen met de Lexus van Paul van Splunteren", vertelde Peter van Erp, die met zijn bedrijf Cavallino Engineering voor de preparartie tekent. "Ondanks dat de Lexus qua potentie onbetwist een winnaar is, vraagt het hele project onvermijdelijk de nodige ontwikkelingstijd." Met name zal er nog hard aan de wegligging moeten worden gewerkt. Een tiende plaats voor Tim Coronel was het hoogst haalbare.

Ron Braspenning was tevreden met zijn dertiende en elfde plaats. Door het vele werk binnen het Amsterdamse tuningbedrijf van Braspenning, startten de voorbereidingen voor de Paasraces pas een dag voor de officiële trainingen. "Tijdens het testen op die vrijdag werd duidelijk wat we eigenlijk al wisten: technisch was de auto zeker nog niet gereed en ook in de tijdtraining kwam er nog het nodige aan het licht." Dit weekeinde verwacht Braspenning met een nieuwe BMW 320 aan de start te staan. Compleet met een nieuwe ingeregelde motor, een airbox en nieuwe, lichtere, velgen.
Het vele werk tijdens de winter wierp voor Ben Janbroers zijn vruchten af. De Zaandijker scoorde een negende en tiende plaats en staat samen met Marcel Alderden, aan de leiding in het klassement van de Dunlop Pivateercup.

Startnummer 5
Met startnummer 5 zat Jaap Kielman (Opel Astra) tijdens de Paasraces nog niet geheel in zijn ritme. De Veluwse garagahouder moest genoegen nemen met een 14e en 12e plaats.
Het racen op Zandvoort is voor Kielman een geweldige ontspanning. Voordat hij zich met autosport ging bezighouden (1991) deed de 't Hardense coureur aan wedstrijdschieten, maar knalde ook met een Colt 45 op bowlingpins en steelplates. Jaap houdt van een goede nachtrust, maar voor spinazie en gekookte eieren met heel veel zout, mag je hem wakker maken. Vandaar waarschijnlijk die spierballen! Voor een seizoen in het Libertel-Vodafone DTCC heeft "Popeye" Kielman ondermeer het volgende nodig: 700 liter benzine; 7 sets remblokken; 2 sets remschijven; 70 banden; 32 bougies; 60 liter motorolie; 20 liter versnellingsbakolie; 2 motoren (204pk); 25.000 gulden aan onderdelen; 20.000 gulden plaatwerk; 800 manwerkuren.

Toyota Yaris Cup
Hij is pas 16 jaar, luistert naar de Nederlandse naam Paul Meijer, kreeg van de nationale autosportbond (KNAF) geen licentie en haalde het startbewijs in Duitsland. Dat de Bilthovenaar een talent is bewees hij in de debuutrace van de Toyota Yaris Cup. Meijer trainde als snelste en won zijn eerste wedstrijd op het Circuit Park Zandvoort tijdens de Paasraces, voor 8500 toeschouwers.

De Toyota Yaris Cup is een aanwinst voor de Nederlandse autosport, speciaal opgezet voor jonge rijders, die later kunnen doorstromen naar de grotere disciplines in de autosport. Eenendertig coureurs stonden trillend voor de startstreep op Zandvoort. Wat zou de nieuwe Yaris Cup hen brengen. De vele debutanten reden een voorzichtige eerste race. Of zoals Saskia Brink, tweede in het damesklassement, verwoordde: "Ik heb veel te voorzichtig gereden en ben eigenlijk niet zo tevreden. De volgende keer mag ik best wel wat risico nemen." Daar stoorde racewinnaar Meijer zich niet aan. De jongeling reed een perfecte race, moest in de eerste ronde nog wel zijn meerder erkennen in teamgenoot Christiaan Frankenhout (19 jaar) maar herstelde zijn drang naar de zege in de vierde ronde. "Ja, het ging wel lekker", was zijn nuchtere commentaar, waarna hij toch hartstikke blij vertelde: "nu ga ik voor het kampioenschap." In de eerste ronde werd Meijer nog voorbijgestreefd door Frankenhout na een heftige overstuur reactie in de Hugenholtzbocht. In de vierde ronde herstelde hij zijn enige racefoutje en pakte gedecideerd weer de leiding. Ondanks zijn jaar meer race-ervaring (Saxo Cup) was Frankenhout toch tevreden met zijn tweede plaats. "Ik maakte achter op het circuit een foutje, nam daarna geen risico's meer. Ik kan altijd nog een keer eerste worden", aldus de teamgenoot van Meijer. Cavallino teameigenaar Peter van Erp heeft voor zijn twee jeugdige rijders nog geen teamorders. "Eerst maar eens kijken wat ze zelf willen."
Quint Engel nam de derde plaats voor zijn rekening. "De eerste paar ronden ging het goed. Toch heb ik toen waarschijnlijk iets teveel van mijn banden gevergd. De komende weken gaan we wat meer testen, zodat ik op 6 mei op Zandvoort beter ben voorbereid." Beste dame werd Paulien Zwart. "Ik ben heel tevreden, beste dame en zesde algemeen. Na de voor mij teleurstellende tijdtraining heb ik een prima race gereden. Ziet er goed uit voor de rest van het seizoen." Na een uitstekende kwalificatie (vijfde) eindigde Nicolette van der Hoek Ostende op een voor haar teleurstellende 26e plaats. "Ik werd twee keer geraakt, en maakte zelf ook een foutje", aldus de Huizense, die vervolgde: "Het viel niet mee, de deelnemers zijn nog behoorlijk onderdanig." Daar heeft de 23-jarige zelf niet zoveel moeite mee, gelet op haar recente uitspraken in het blad Aktueel.

Drieentwintig van de eendertig rijders in de Toyota Yaris Cup debuteerden in een autorace op tweede Paasdag. Daaronder vijf 16-jarige coureurs. Snelste jongeling dus Paul Meijer, maar ook de prestaties van Robert van Os (7e), Lennaard Kleyn van Willigen (9e), Georgio Garritsen (10e) en Tim Buijs (13e) liegen er niet om. Ondanks dat vele rijders uitstapjes naast de baan maakten en waarschijnlijk meer verwacht hadden van hun racedebuut, wisten zich 27 coureurs te klasseren. Renate Sanders, Jarno Born en Martin Trip haalden het einde van de race niet, echter dat is geen schande. Alle begin kan moeilijk zijn.

De wagen
De Toyota Yaris in cupuitvoering heeft een viercilinder 16-kleppen motor van 1299cc. De krachtbron levert 115 pk bij 6900 toeren per minuut. Vanzelfsprekend is het Devil uitlaatsysteem voorzien van een katalysator en is het inlaatspruitstuk aangepast. De voorwielaangedreven Yaris heeft 5 versnellingen met limited slip differentieel. Het minimumgewicht van de auto is 920 kg inclusief rijder. De 15 inch velgen zijn voorzien van Yokohama banden. Het is een "all weather" raceband van het type A032 in de maat 195/55 R15. Door deze bandenkeuze hoeven deelnemers niet te investeren in speciale regenbanden en slicks met bijbehorende extra wielen. De Toyota Yaris Cup is bedoeld als beginnersklasse. Om deze status te benadrukken wordt waar mogelijk getracht de kosten voor deelname zo gunstig mogelijk te houden.Zo is het inschrijfgeld per race t.o.v. andere merkenklassen 200 gulden lager.
Naast een algemeen klassement waarin gestreden wordt voor het Nederlands kampioenschap Toyota Yaris Cup is er ook een aparte Ladies Cup.

LANDIS FORMULE FORD
De race van de Landis Formule Ford tijdens de Seiko Sportura Internationale Races is alweer de derde ronde van het Beneluxkampioenschap en de tweede race meetellend voor het NK. De eerste twee races werden gewonnen door Stefan de Groot en Jaap van Lagen. Marijn van Kalmthout won twee keer de First Division. De eerste twee races van het seizoen maakten duidelijk dat de Landis Formule Ford de hoge verwachtingen rond de klasse helemaal waarmaakt. Het grote startveld is erg competitief en de races zorgen voor veel gespreksstof.

De Landis Group N.V. is dit seizoen toegetreden als hoofdsponsor van de Formule Ford, waarbij de naam van de raceklasse is gewijzigd in Landis Formule Ford.
Landis is een beursgenoteerde, Europese onderneming die onder meer in de Benelux marktleider is op het gebied van ICT oplossingen en services. Landis Group N.V. heeft vestigingen in tien Europese landen, het hoofdkantoor is gevestigd in Utrecht.
Een andere positieve verandering binnen de gelederen van de populaire formulewagenklasse is dat de races van de Landis Formule Ford dit seizoen in samenvatting worden uitgezonden op RTL 5. De races worden opgenomen in het voorprogramma van het programma 'Formule 1' op de Grand Prix-zondagen.
De seizoensopener van de Landis Formule Ford vond plaats tijdens de Paasraces op Circuit Park Zandvoort. Het startveld telde maar liefst 32 auto's, evenwichtig verdeeld tussen auto's uitkomend in de A-klasse (Formule Fords uit 2000 en 2001) en de First Division voor auto's van minimaal twee jaar oud.
In de training was Stefan de Groot de snelste met zijn Geva Racing Mygale 2001. De regerend kampioen in de klasse First Division werd gevolgd door Jaap van Lagen (Van Amersfoort Racing Mygale 2001) en Ferdinand Kool (Multipromo Mygale 2001).
In de race op paasmaandag leidde De Groot van start tot finish. "Het enige spannende moment was de start, maar ik kwam goed weg en kon snel een gaatje slaan ten opzichte van mijn achtervolgers", vertelde de gelukkige winnaar. De strijd om de overige twee podiumplaatsen was zeer fel. Aanvankelijk kwam naast Jaap van Lagen en Ferdinand Kool ook Tristan te Pas voor een podiumplek in aanmerking, maar de teamgenoot van Stefan de Groot belandde in de vangrail nadat hij met het achterwiel van zijn Mygale de kerbstones van de Marlborobocht raakte. Van Lagen en Kool wisselden meerdere keren van positie, Kool besliste de strijd uiteindelijk nipt in zijn voordeel. Achter de Belg Gregory Franchi eindigde de debutant Xavier Maassen op een verdienstelijke vijfde plaats. Zijn teamgenoot bij Van Kalmthout Racing Bas Schothorst was minder fortuinlijk, hij viel uit met een defecte versnellingsbak. KNAF Talent First-winnaar Ho Pin Tung reed een sterke race, die hem vanaf de veertiende startpositie op een uiteindelijke achtste plaats deed belanden.
In de First Division was de pole position voor de Belg Olivier Muytjens met zijn Van Diemen uit 1999, gevolgd door Marijn van Kalmthout (Swift 1999) en routinier André van Hoof. Bij de start gebeurde er meteen een heleboel. Muytjens kwam slecht weg, waardoor de goed vertrokken Van Kalmthout meteen de leiding kon pakken. Voor André van Hoof zat de race er al snel op, nadat hij in de Tarzanbocht samen met Dillon Koster van de baan vloog. Marijn van Kalmthout won de race, maar hij kreeg de zege allesbehalve cadeau. Mark Nachtegeller kwam op de finish maar 0,045 seconde tekort op de winnaar, maar hij was desondanks zeer tevreden. "Dit is mijn beste prestatie ooit op Circuit Park Zandvoort, terwijl ik voor de start van het seizoen nauwelijks heb kunnen testen", aldus de Haarlemmer. "Mijn Swift uit 1998 is dit seizoen voorzien van een achterwielophanging van een Swift van vorig jaar, het mag duidelijk zijn dat dit een forse verbetering is."

Hectische strijd
Slechts zes dagen na de Paasraces trad het startveld alweer aan op het pas gerenoveerde circuit van Zolder (B), waar een uitsluitend voor het Beneluxkampioenschap meetellende race op het programma stond. De tijdtrainingen werden beheerst door de beide rijders van het TOTAL Ford Junior Team. Tristan te Pas reed de snelste trainingstijd, Stefan de Groot volgde. Bas Schothorst liet de derde tijd noteren. "Samen met enkele engineers van Van Diemen hebben we hard gewerkt om de wegliggingsproblemen van onze Van Diemens op te lossen. Dat is gelukt", concludeerde hij tevreden. Marijn van Kalmthout vertrok vanaf de pole position in de First Division, de Hoofddorpse Ford-dealer bleef de Belgen Jürgen van Hover en Olivier Muytjens nipt voor. Na de succesvolle 'repetitie' van de rijders van Geva Racing eindigde de 'uitvoering' in een domper voor het team. Tristan te Pas en Stefan de Groot lagen in de beginfase van de race op kop, maar beiden gleden van de (gladde) baan. Het tweede deel van de race stond in het teken van een prachtig duel tussen Jaap van Lagen en Bas Schothorst met als inzet de zege. De coureurs wisselden enkele keren van positie, uiteindelijk bleek Van Lagen de sterkste. ""Jaap was sneller", concludeerde Schothorst. "Mijn mooiste race ooit", vond de overgelukkige winnaar.
In de First Division had Marijn van Kalmthout een slechte start doordat de koppeling van zijn Swift bleef hangen. De wederom sterk rijdende Mark Nachtegeller profiteerde en nam de leiding. De Haarlemmer moest echter net als tijdens de Paasraces genoegen nemen met de tweede plaats, nadat Marijn van Kalmthout hem in de slotfase passeerde en nipt de zege pakte.

VEGE SERIES
Slechts een jaar na de eerste race van de VEGE Series is de klasse al uitgegroeid tot een lieveling van zowel de deelnemers als van het publiek. Naast de bijzondere, nergens mee te vergelijken auto's uit de VEGE Series is de klasse ook bekend om de unieke sfeer. Een raceweekeinde van de VEGE Series betekent een weekend lang gezelligheid voor alle betrokkenen.

De VEGE Series is in korte tijd een succes geworden. De rijders loven de unieke constructie van hun auto en de achterwielaandrijving, die van een VEGE Series een echte rijdersauto maken. De deelnemers zijn daarnaast zeer te spreken over de lage running costs. Het publiek voelt zich aangesproken door de vaak spannende competitie in de klasse en de aparte verschijning van de auto's.
Het eerste seizoen van de VEGE Series heeft diverse would-be coureurs langs de baan doen beseffen dat dit voor hen de ideale klasse is om hun racedebuut te maken. Tijdens de seizoensopener op tweede paasdag op Circuit Park Zandvoort maakten zes rijders hun debuut in de VEGE Series. De naam Piet Provily zal velen in de moderne autosport misschien weinig zeggen, de rijder die dit jaar uitkomt in de VEGE Series is in de historische autosport een bekend coureur. Zowel in historische raceklassen voor toerwagens & GT's als in formulewagens rijdt Provily meestal in de voorste gelederen. Tijdens de Paasraces eindigde hij op een natte baan op een nette zesde plaats, Peter de Bruin eindigde een plaatsje voor hem. De Bruin nam tijdens de Paasraces een keer aan de VEGE Series deel, al sluit hij niet uit dat het niet bij een eenmalig optreden zal blijven. Zijn fraaie vijfde plaats tijdens de seizoensopener van de VEGE Series heeft hem in ieder geval duidelijk gemaakt dat een podiumplaats tot de mogelijkheden behoort.

Nummer 21
René Zwikker reed tijdens de Paasraces nog met een gehuurde auto, omdat zijn eigen auto nog niet klaar was. De VEGE Series van Zwikker vormt de 21ste auto van de klasse. De debutant kwam tijdens zijn eerste race op een nette negende plaats over de finishstreep. Naast Boudewijn van der Ark behoort ook Danny ter Haar tot de nieuwkomers. Ter Haar toonde zich tijdens de Paasraces aangenaam verrast door de sfeer binnen de klasse. "Ik werd meteen vanuit alle hoeken van de paddock van harte welkom geheten", vertelde hij enthousiast. "Als nieuwkomer voel je je meteen thuis bij de VEGE Series."
Last but not least onderging ook Derk-Jan Brand zijn vuurdoop als deelnemer aan de VEGE Series. Brand is naast deelnemer tevens interim-voorzitter van de organisatie van de klasse. Naast de nieuwkomers zijn de meeste rijders die aan de wieg stonden van de VEGE Series dit seizoen wederom van de partij. Ervaren rijders als Cees Langeveld, Theo Stor, René van Ling, Leo Kemmer, Peter Furth en Hans Wellink zijn allen afkomstig uit de VEGE Sierra Cup, de voorloper van de VEGE Series. Dit tekent ook de sfeer in de klasse; slechts weinigen maken na verloop van tijd de overstap naar een andere klasse zoals dat gebruikelijk is bij andere raceseries. De heftige competitie, het respect voor elkaars auto's, het aantrekkelijke prijskaartje van deelname, de onderlinge hulpvaardigheid als een deelnemer een keer problemen heeft en de genoemde gezelligheid leiden ertoe dat de meeste vaste deelnemers geen behoefte voelen om naar een andere klasse over te stappen.

Hard werken beloond
Het vele werk dat de organisatie van de VEGE Series vorig jaar heeft verzet plus de vele uren die zijn gaan zitten in de opbouw van de raceserie voorafgaande aan het seizoen 2000 betalen zich dit jaar uit in een mooi startveld en in een aansprekende racekalender. De VEGE Series rijdt tijdens drie topevenementen op Circuit Park Zandvoort: de Paasraces, de Seiko Sportura Internationale races en de Radio 538 Trophy of the Dunes. Bovendien heeft de VEGE Series nog een optie op een vierde race tijdens een dergelijk aansprekend evenement op Circuit Park Zandvoort. "Wij zijn erg content met de ondersteuning van Circuit Park Zandvoort", aldus de contactpersoon van VEGE-Motoren binnen de VEGE Series Hans Berwers. "Wij waarderen het erg dat we tijdens een raceweekeinde als de Seiko Sportura Internationale races deel uitmaken van het programma. Dit geeft onze klasse extra uitstraling en aanvullende publiciteit, allemaal belangrijke zaken voor onze deelnemers en hun sponsors." Over sponsors gesproken: de VEGE Series is nog druk op zoek naar een hoofdsponsor die zich naast VEGE-Motoren aan de klasse wil binden en tegelijkertijd wil profiteren van onder meer de publiciteit en de mogelijkheden op het gebied van relatiemarketing die de klasse biedt. De organisatie van de VEGE Series heeft daarnaast nog een vacature voor de rol van rijderscoördinator tijdens de raceweekeinden, die het contact tussen de wedstrijdleiding, de technische commissie en de rijders onderhoudt. Nieuwe deelnemers zijn natuurlijk ook van harte welkom. Geïnteresseerden zijn hierbij uitgenodigd om een bezoek aan de VEGE Series te brengen in het rennerskwartier. Een waarschuwing vooraf: houd er rekening mee dat u meteen verknocht bent aan de klasse!

Toegangsprijzen
De toegangsprijs voor de tribune en het duinengebied rond het circuit bedraagt 25 gulden. Voor het rennerskwartier geldt een toeslag van 30 gulden. Kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene, betalen de helft van genoemde bedragen.
Kaarten zijn verkrijgbaar op de dag zelf aan de kassa's van het circuit. In de voorverkoop zijn de kaarten verkrijgbaar via de 850 verkooppunten van Ticketbox. Bel voor het dichtstbijzijnde verkooppunt 0900-9393. Voor iedere bezoeker is er het gratis full colour programmablad, met alle wetenswaardigheden over de races op 6 mei op Circuit Park Zandvoort.

Klik hier voor het tijdschema van de Seiko Sportura Internationale Autoraces.

Voor meer informatie kunt u kontakt opnemen met:

Dirk Buwalda
media@circuit-zandvoort.nl

Tel. 023 - 5 740 760
Fax. 023 - 5 740 761


© Copyright 2001, Circuit Park Zandvoort