Zoek in www.D66.nl _____________ zoek
Jonge Democraten - Nieuwe Democraten
Partijblad Democraat
Idee
Jonge Democraten
3 mei 2001
Treinreiziger moet weer prioriteit krijgen.
Jan van Walsem
Dreigementen van de collectieven om opnieuw te gaan staken moeten
worden beschouwd als acties van een zeer kleine minderheid, die het
fragiele akkoord tussen vakbonden en NS directie willen opblazen
zonder zich enige rekenschap te geven van de gedupeerde reizigers,
vindt D66- woordvoerder Jan van Walsem.
De treinstakingen hebben ontwrichtende gevolgen voor de samenleving en
het belang van de treinreiziger raakt steeds meer op de achtergrond.
De uitslag van de D66 peiling op deze site, 78% was het eens met de
stelling 'Reizigers mogen niet het slachtoffer worden van een
arbeidsconflict binnen de NS', wekt dan ook weinig verbazing.
Normalisering van de arbeidsverhoudingen binnen de NS betekent
hopelijk dat de klant weer prioriteit krijgt. Het recente (inmiddels
derde) akkoord tussen de NS-directie, de ondernemingsraad en de
vakbonden houdt onder meer in dat de vakbonden hebben ingestemd met de
invoering van de procesvereenvoudiging per 10 juni, het zogenaamde
'rondje om de kerk'. Voorwaarde is dat de ondernemingsraad een
alternatief plan kan uitwerken voor het 'rondje om de kerk' dat bij
goedkeuring van de betrokken partijen op een latere datum in werking
treedt. Stuit dit alternatief op problemen bij de NS-top dan wordt een
arbitragecommissie aangesteld die de knoop doorhakt inzake de
procesvereenvoudiging.
Het onderhandelingsresultaat heeft verder geleid tot toezeggingen van
de NS-directie om de kwaliteit van de arbeid en de sociale veiligheid
te verbeteren en het aanpakken van het personeelstekort. Het
ziekteverzuim onder het NS-personeel is schrikbarend hoog, een
weerspiegeling van de slechte arbeidsverhoudingen en de hoge werkdruk
binnen het bedrijf. De voorstellen van de NS-directie om de
communicatie naar hun medewerkers toe te verbeteren en de sociale
veiligheid meer prioriteit te geven is een stap in de goede richting.
De personeelscollectieven, acht Jan van Walsem, geen volwaardige
gesprekspartner in het conflict. Het is immers onduidelijk wie de
collectieven vertegenwoordigen en uit wie hun achterban bestaat.
Dreigementen van de collectieven om opnieuw te gaan staken moeten
worden beschouwd als acties van een zeer kleine minderheid, die het
fragiele akkoord tussen vakbonden en NS directie willen opblazen
zonder zich enige rekenschap te geven van de gedupeerde reizigers.
D66 ontving veel e-mails en post met de vraag waarom de minister van
Verkeer en Waterstaat of de Tweede Kamer niet ingrepen in het slepende
conflict. Een begrijpelijke vraag, echter NS- Reizigers, een onderdeel
van de NS-holding, is een zelfstandig bedrijf. De staat kan als derde
belanghebbende partij stakingen niet verbieden; staken is immers een
recht in Nederland waar de minister geen stokje voor kan steken. Een
andere mogelijkheid zou zijn om de aandeelhouders (de staat is
aandeelhouder in de NS) aan de Raad van Commissarissen specifieke
instructies mee te geven om het bestuur aan te sturen of op een
aandeelhoudersvergadering het NS-bestuur ter verantwoording te roepen.
Kortom, de invloed van de minister is indirect en kamerleden hebben
helemaal geen zeggenschap in het interne conflict bij de NS. Leden van
de Tweede Kamer kunnen hooguit de minister ter verantwoording roepen
en wakkeren een conflict eerder aan door te pretenderen botsingen bij
de NS op te lossen.