D66

Zoek in www.D66.nl _____________ zoek Jonge Democraten - Nieuwe Democraten Partijblad Democraat
Idee
Jonge Democraten

3 mei 2001

Treinreiziger moet weer prioriteit krijgen.

Jan van Walsem

Dreigementen van de collectieven om opnieuw te gaan staken moeten worden beschouwd als acties van een zeer kleine minderheid, die het fragiele akkoord tussen vakbonden en NS directie willen opblazen zonder zich enige rekenschap te geven van de gedupeerde reizigers, vindt D66- woordvoerder Jan van Walsem.

De treinstakingen hebben ontwrichtende gevolgen voor de samenleving en het belang van de treinreiziger raakt steeds meer op de achtergrond. De uitslag van de D66 peiling op deze site, 78% was het eens met de stelling 'Reizigers mogen niet het slachtoffer worden van een arbeidsconflict binnen de NS', wekt dan ook weinig verbazing. Normalisering van de arbeidsverhoudingen binnen de NS betekent hopelijk dat de klant weer prioriteit krijgt. Het recente (inmiddels derde) akkoord tussen de NS-directie, de ondernemingsraad en de vakbonden houdt onder meer in dat de vakbonden hebben ingestemd met de invoering van de procesvereenvoudiging per 10 juni, het zogenaamde 'rondje om de kerk'. Voorwaarde is dat de ondernemingsraad een alternatief plan kan uitwerken voor het 'rondje om de kerk' dat bij goedkeuring van de betrokken partijen op een latere datum in werking treedt. Stuit dit alternatief op problemen bij de NS-top dan wordt een arbitragecommissie aangesteld die de knoop doorhakt inzake de procesvereenvoudiging.

Het onderhandelingsresultaat heeft verder geleid tot toezeggingen van de NS-directie om de kwaliteit van de arbeid en de sociale veiligheid te verbeteren en het aanpakken van het personeelstekort. Het ziekteverzuim onder het NS-personeel is schrikbarend hoog, een weerspiegeling van de slechte arbeidsverhoudingen en de hoge werkdruk binnen het bedrijf. De voorstellen van de NS-directie om de communicatie naar hun medewerkers toe te verbeteren en de sociale veiligheid meer prioriteit te geven is een stap in de goede richting. De personeelscollectieven, acht Jan van Walsem, geen volwaardige gesprekspartner in het conflict. Het is immers onduidelijk wie de collectieven vertegenwoordigen en uit wie hun achterban bestaat. Dreigementen van de collectieven om opnieuw te gaan staken moeten worden beschouwd als acties van een zeer kleine minderheid, die het fragiele akkoord tussen vakbonden en NS directie willen opblazen zonder zich enige rekenschap te geven van de gedupeerde reizigers.

D66 ontving veel e-mails en post met de vraag waarom de minister van Verkeer en Waterstaat of de Tweede Kamer niet ingrepen in het slepende conflict. Een begrijpelijke vraag, echter NS- Reizigers, een onderdeel van de NS-holding, is een zelfstandig bedrijf. De staat kan als derde belanghebbende partij stakingen niet verbieden; staken is immers een recht in Nederland waar de minister geen stokje voor kan steken. Een andere mogelijkheid zou zijn om de aandeelhouders (de staat is aandeelhouder in de NS) aan de Raad van Commissarissen specifieke instructies mee te geven om het bestuur aan te sturen of op een aandeelhoudersvergadering het NS-bestuur ter verantwoording te roepen. Kortom, de invloed van de minister is indirect en kamerleden hebben helemaal geen zeggenschap in het interne conflict bij de NS. Leden van de Tweede Kamer kunnen hooguit de minister ter verantwoording roepen en wakkeren een conflict eerder aan door te pretenderen botsingen bij de NS op te lossen.