WETENSCHAPSNIEUWS 01/05 11-5-2001
Samenvatting promotie
On the Friction of Thin
WN 01/22* 4 mei 2001
promotie ir. H. Visscher, faculteit Werktuigbouwkunde: On the friction
of thin
Voor gebruikers van harde schijven voor computers zijn de hoeveelheid
en de snelheid van het opslaan van informatie belangrijke criteria.
Tevens moet informatie betrouwbaar worden opgeslagen en na vele jaren
nog terug te lezen zijn. Het opslaan en teruglezen van informatie
wordt bereikt door een leeskop relatief te bewegen ten opzichte van de
harde schijf. Door middel van een magnetisch veld wordt de informatie
dan overgebracht. Voor een maximale opslagcapaciteit is het gewenst
dat de leeskop in contact is met de schijf. Dit wordt contact
recording genoemd. Bij harde schijven voor computers is de afstand
tussen leeskop en medium in de loop der jaren met een factor 200
afgenomen. Naarmate de afstand tussen leeskop en schijf kleiner wordt,
ontstaan er echter meer problemen met wrijving en slijtage. Het is
daarom uitermate belangrijk inzicht te verwerven in de
wrijvingsprocessen.
Het doel van het onderzoek On the Friction of Thin Film Rigid Disks
was een beter inzicht te krijgen in de verschillende smeringsgebieden
tussen een leeskop en een harde schijf. Deze smeringsgebieden kunnen
worden onderscheiden doordat de schijf bestaat uit een substraat met
daarop opgedampte dunne laagjes. Aan het oppervlak van de schijf is
verder nog een dun vloeistof laagje aangebracht voor de smering. De
afstand tussen het schijfoppervlak en de leeskop wordt in stand
gehouden door middel van aerodynamische smering. Via een grondige
analyse van de leeskopschijf-interface wordt in het proefschrift een
wrijvingsmodel ontwikkeld en geanalyseerd. Dit model kan gebruikt
worden om de wrijving en de separatie tussen de leeskop en een harde
schijf te voorspellen. Om het model te verifiëren zijn
wrijvingsexperimenten uitgevoerd met behulp van een
nano-indentatie-instrument. De resultaten van het wrijvingsmodel en
dat van de experimenten worden met elkaar vergeleken.
Uit het onderzoek volgt dat voor een minimale wrijving èn minimale
afstand tussen de leeskop en een schijf de relatieve snelheid en de
afmetingen van de leeskop zo moeten worden gekozen dat de harde
schijven in het overgangsgebied tussen gemengde smering en
aerodynamische smering werkzaam zijn.
promotor prof. ir. A.W.J. de Gee
informatie drs. B. Meijering tel. (053) 4894385
e-mail b.meijering@cent.utwente.nl
© Universiteit Twente 2001
Laatst gewijzigd op 11-05-01 .