E-marktplaatsen...........de juiste E-Strategy?
De aankondiging van nieuw te lanceren marktplaatsen volgen elkaar in
hoog tempo op. Maar inmiddels is de berichtgeving over opgeheven of
noodlijdende e-marktplaatsen minstens zo omvangrijk. Alleen gisteren
al werd in Emerce melding gemaakt van de sluiting van Eumedix, een
marktplaats voor medische artikelen, en de surseance van betaling van
PaperX, een marktplaats voor de papierindustrie. Dit terwijl Eumedix
nog geen maand geleden door onderzoeksbureau Jupiter MMXI werd genoemd
als één van de 'top tien B-2-B winners'. Ook het verhaal van PaperX is
in deze illustratief.
Een chronologisch overzicht:
* 23 maart 2000 Aankondiging van PaperX als eerste e-marktplaats
voor de Europese papier- en verpakkingsindustrie. Aangezien deze
industrie zeer gefragmenteerd is (300 producenten en meer dan 2500
directe afnemers) wordt een grote behoefte aan een centrale
marktplaats verondersteld. De totale marktomvang in deze industrie
bedraagt ongeveer vijftig miljard euro, waarvan PaperX binnen vier
jaar zo'n tien procent via haar marktplaats hoopt te laten
plaatsvinden.
* 20 juni 2000 PaperX kondigt aan uit te breiden naar de VS, een
markt met een omvang van bijna tweehonderd miljard dollar. Hoewel
exacte cijfers achterwege blijven, wordt gesproken van "zware
investeringen" waarvoor verschillende internationale financiers
zijn gevonden.
* 29 juni 2000 Kort na ingebruikname worden de eerste problemen
gemeld; PaperX heeft de grootste moeite bedrijven uit de
traditionele papierindustrie te overreden gebruik te maken van
haar marktplaats. Men spreekt van een "uitdaging" en het
"wegwerken van misverstanden", maar is vooralsnog optimistisch.
* 7 maart 2001 PaperX verkeert in surseance van betaling. Na de
eerste financieringsronde van ruim vijftien miljoen euro zag het
bedrijf geen kans aanvullend kapitaal te verkrijgen. Aanvankelijk
was al aangekondigd dat rond deze tijd een tweede
financieringsronde vijfentwintig miljoen euro moest opbrengen. Als
voornaamset redenen voor de problemen worden "een stagnerende
markt" en "een trage acceptatie van e-commerce in de
papierindustrie" genoemd.
Ondanks dergelijke berichtgeving blijven de verwachtingen met
betrekking tot e-marktplaatsen hooggespannen. Volgens cijfers van IDC
Research bedroeg de omzet van business-to-business e-commerce in
Nederland in 2000 ruim vijf miljard gulden (meer dan een verdubbeling
ten opzichte van het jaar ervoor), waarvan ongeveer één procent
middels e-marktplaatsen plaatsvond. Voor 2003 wordt echter verwacht
dat de totale markt zal groeien tot bijna 41 miljard gulden, waarvan
zo'n 44% (een kleine 18 miljard gulden) via e-marktplaatsen tot stand
zal komen.
Op het 'E-strategy 2001'-congres dat vorige week plaatsvond in het
Amsterdamse Okura Hotel, zijn de sprekers het in ieder geval over één
ding eens: e-marktplaatsen zullen in de nabije toekomst een
belangrijke rol gaan vervullen in business-to-business e-commerce. De
vraag blijft echter welk type
e-marktplaats en diens onderliggende businessmodellen uiteindelijk de
grootste overlevingskansen heeft.
ECP.NL onderkent het toenemende belang van e-marktplaatsen en is
afgelopen januari het Project
e-Marktplaatsen gestart. Dit project bevindt zich momenteel nog in de
researchfase.
ECP.NL zal op 4 mei aanstaande een seminar e-Marktplaatsen organiseren
bij VNO-NCW te Den Haag. De uitkomst van het seminar zal
richtinggevend zijn voor een eventueel voortzetting van het project.
Hierbij ligt een doorstart in de vorm van werkgroepen rondom de
geformuleerde thema's voor de hand.
Indien u interesse heeft in het Project Marktplaatsen van ECP.NL of
meer informatie wilt hieromtrent, kunt u contact opnemen met Joyce
Roel (joyce.roel@ecp.nl) of Maartje Mol (maartje.mol@ecp.nl).