AutoRai

4-5-2001

Nieuwe topdiesel in Citroën Xsara

De Citroën Xsara wordt voorzien van een nieuwe HDi. De vernieuwde krachtbron levert een vermogen van 110 pk en heeft een laag geluidsniveau.

Citroën start begin mei 2001 in Nederland met de verkoop van de Xsara HDi 110 pk, die is uitgerust met een dieselmotor voorzien van Common Rail directe inspuiting onder hoge druk. Met deze nieuwe toevoeging wordt het Xsara dieselmotorenprogramma naar boven toe afgerond met een topversie die bijzonder goede prestaties levert, met name waar het de acceleratie, het opnemen van de motor vanuit het lage- en middentoerengebied en het rijplezier betreft.

De Xsara HDi 110 pk is als coupé leverbaar in de VTS uitvoering en als berline en break in de uitvoering Exclusive. De uitvoeringen VTS en Exclusive zijn uitgerust met aluminium velgen van het type Everest. Het verkoopsucces van de HDi motoren is indrukwekkend. Sinds oktober 1998 zijn er namelijk in totaal meer dan 451.000 Citroëns met een HDi motor op kenteken gezet, waaronder circa 150.000 van het type Xsara.

Krachtige, geruisloze en zuinige motor
De HDi motor met een cilinderinhoud van 1997 cc is voorzien van een turbocompressor met variabele geometrie en een intercooler. De motor levert een maximum vermogen van 80 kW (110 pk) bij 4.000 tpm en een koppel van 250 Nm bij 1.750 tpm. De reeds bij lage toerentallen beschikbare hoge koppelwaarde is een bijzonder kenmerk van de HDi motor. De koppelkromme heeft een zeer vlak verloop met een waarde van 190 Nm vanaf 1.250 tpm en meer dan 200 Nm van 1.250 tot 3.800 tpm. Dit garandeert een grote trekkracht onder alle omstandigheden, en draagt niet alleen bij aan de veiligheid tijdens het rijden, maar zorgt tevens voor veel rijplezier.

Er is veel werk verzet om van de Xsara HDi 110 pk motor een bijzonder geruisloze krachtbron te maken. Zo is de geluidsproductie reeds aan de bron verminderd door toepassing van brandstofvoorinspuiting. Hierdoor wordt de verbrandingsdruk geleidelijk verhoogd waardoor de temperatuur in de verbrandingskamer geleidelijker toeneemt en het voor een diesel zo karakteristieke nagelen uitblijft. Het motorblok is stijver geconstrueerd door toevoeging van verstevigingsribben. Dankzij de volledige inkapseling van de motor wordt een grote rust in het interieur verkregen, wat voor de inzittenden bijzonder aangenaam is.

Het gemiddeld brandstofverbruik van de Xsara HDi 110 pk bedraagt 5,2 liter per 100 km. De actieradius op trajecten buiten de stad overschrijdt probleemloos de 1000 km. Dankzij de kwaliteit van de verbranding en het bijzonder gunstige brandstofverbruik kon de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen drastisch worden verminderd. De uitstoot van CO2 de voornaamste veroorzaker van het broeikaseffect, bedraagt 138 gram per km en beantwoordt daarmee aan de waardes die voor 2008 ten aanzien van de CO2 uitstoot in het ACEA akkoord van de Europese automobielfabrikanten zijn overeengekomen.

Deze uitstekende waarden konden worden gerealiseerd dankzij toepassing van de Common Rail technologie. De brandstofgalerij (Common Rail) voedt de vier verstuivers onder zeer hoge druk (tot 1350 bar). Met dit volledig elektronisch gestuurde systeem is een optimale dosering van de brandstof mogelijk, ongeacht de bedrijfsomstandigheden. Bovendien levert de gewichtsbesparende constructie van verschillende onderdelen en de vermindering van de inwendige wrijving een wezenlijke bijdrage aan de vermindering van het verbruik en schadelijke emissies.

Sinds de lancering in september 1997 zijn er van de Xsara wereldwijd meer dan 1,2 miljoen exemplaren verkocht, waarvan 380.000 in Frankrijk. De versies met dieselmotor hadden in het totaal een aandeel van 53 procent. Sinds de modelwijziging, in september vorig jaar, bedraagt het aandeel van de Xsara Diesel in Frankrijk 70 procent.