3-5-2001
Nieuw gezicht voor Audi A6
Audi heeft de A6 gefacelift. Om te zien wat er precies veranderd is
moet je wel heel goed kijken, naar de grille en de achterlichten
bijvoorbeeld.
De vernieuwde Audi A6 limousine en Avant onderscheiden zich door
innovatieve aandrijfconcepten en door talrijke verbeteringen aan het
ontwerp, de uitrusting, de carrosserie en het onderstel. Daarmee wint
deze trendsetter wederom aan dynamiek en comfort.
Net als voorheen plaatst het enorme aanbod van aandrijfvarianten de
concurrentie in de schaduw. Met in totaal 48 verschillende
uitvoeringen van de A6 en A6 Avant waarvan 22 met quattro-aandrijving
hebben de klanten een onvergelijkbaar ruime keus. Alleen Audi biedt in
dit segment de multitronic traploze automatische transmissie aan. In
de A6 kan deze transmissie met vijf verschillende motoren waaronder
voortaan ook een TDI worden gecombineerd.
Een speciaal voor de A6 ontwikkeld nieuw ruitenwissersysteem, nieuwe
portierrubbers en dikkere zijruiten isoleren het interieur nog
effectiever dan voorheen tegen geluid van buiten: een verbetering met
zon 40 procent. In de praktijk betekent dit voor de bestuurder dat
bijvoorbeeld bij 140 km/u de geluidsintensiteit met 2 decibel is
gereduceerd. Ook het afrolgeluid is nog verder afgenomen en draagt
daarmee eveneens bij aan het akoestische interieurcomfort van de
vernieuwde Audi A6.
De ontwerpers en ontwikkelingsingenieurs hebben veel componenten
compleet nieuw ontwikkeld of verder geoptimaliseerd. Het resultaat van
al deze inspanningen wordt het beste duidelijk bij een proefrit. De
vernieuwde Audi A6 kan dan zijn kwaliteiten op het gebied van
rijplezier en functionaliteit, comfort, styling en veiligheid het
beste etaleren.
In Nederland start de verkoop van de vernieuwde A6 eind juni 2001.
Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.
Première:
De TDI-motoren voortaan ook met multitronic
Ook op aandrijfgebied biedt de vernieuwde Audi A6 interessante
ontwikkelingen. Zo is de nieuwe 2,5-liter V6-TDI met voortaan 114 kW
(155 pk) de eerste dieselmotor die met de traploze automatische
multitronic-transmissie kan worden gecombineerd. Een aandrijfconcept
dat door de bestuurder wordt ervaren als de ideale synthese van
trekkracht en rijcomfort.
Net boven de 1000 toeren is namelijk al 80 procent van het maximum
koppel van 310 Nm beschikbaar. Bij de acceleratie realiseert de
combinatie TDI-multitronic dezelfde indrukwekkende waarden als de
handgeschakelde uitvoering. In slechts 9,7 seconden sprint de A6
limousine met deze V6 TDI en multitronic naar de 100 km/u. De
topsnelheid bedraagt 212 km/u.
Pas bij het verbruik echter speelt de multitronic zijn echte
troefkaart uit. Ook hier blijft hij op het niveau van een
handgeschakelde versnellingsbak en is hij daarmee opmerkelijk zuiniger
dan conventionele automatische transmissies. Een gemiddeld verbruik
van slechts 6,9 liter diesel per 100 kilometer (1999/100/EG) is gezien
de prestaties en het geboden comfort een sensationeel lage waarde.
De 2,5-liter TDI-motor beschikt in de nieuwe A6 over een sterkere
inspuitpomp in combinatie met verder geoptimaliseerde injectoren en
een nieuwe regelstrategie voor de turbocompressor met variabele
turbinegeometrie. Een toename van het maximum vermogen met 4 kW tot
114 kW (155 pk) is daarbij slechts een van de vele positieve
resultaten.
Zo profiteert ook het rijplezier merkbaar van het aanzienlijk betere
aanspreekgedrag zelfs bij de allerlaagste toeren. En de nieuwe
voorinspuiting zorgt bovendien voor een merkbare akoestische
verbetering.
Sportief en zuinig
De sterkere versie van de 2.5 TDI V6 die voor de Audi A6 verkrijgbaar
is, onderscheidt zich eveneens door een krachtige trekkracht vanaf
stationair toerental en door een bijzonder geraffineerd motorkarakter.
Met 132 kW (180 pk) en 370 Nm verschaft hij de A6 limousine en Avant
bijzonder sportieve prestaties. De verdere optimalisering van de
mengselvorming zorgt er ook hier voor, dat het maximum koppel al
opvallend vroeg beschikbaar is.
Ook de nieuwe basis-TDI, de 1,9-liter viercilinder met
hogedruk-inspuiting via pompverstuivers, onderscheidt zich door zijn
zeer dynamische potentieel. Met zijn maximum vermogen van 96 kW (130
pk) en het maximum koppel van 285 Nm is een vlotte rijstijl geen enkel
probleem. In slechts 10,5 seconden accelereert de handgeschakelde A6
limousine naar de 100 km/u.
De topsnelheid ligt met 203 km/u op een niveau dat in deze klasse
nauwelijks nog te wensen overlaat. En naast deze indrukwekkende
prestaties is ook het bescheiden brandstofverbruik een bekende
karaktertrek van de viercilinder TDI. Gemiddeld neemt hij genoegen met
5,7 liter per 100 kilometer. Daarmee is een actieradius van meer dan
1.200 kilometer mogelijk.
Voor automobilisten die houden van een bijzonder actieve en sportieve
rijstijl kan de 1,9-liter TDI ook worden besteld met een
zesversnellingsbak en een maximum koppel van 310 Nm. Met deze
combinatie is de TDI-acceleratie nóg indrukwekkender.
Prestaties en raffinement:
De benzinemotoren
Ook bij de benzinemotoren is het programma uitgebreid. Audi past nu in
de A6 twee compleet nieuwe, aluminium benzinemotoren toe: een
2,0-liter viercilinder met een vermogen van 96 kW (130 pk) en een
3,0-liter V6 met 162 kW (220 pk). Motoren die niet alleen opvallend
krachtig zijn, maar dankzij de balansassen ook nog eens extra
gecultiveerd. Deze beide motoren zijn ook verkrijgbaar in combinatie
met de traploze automatische transmissie multitronic.
De beide andere V6-motoren, met cilinderinhouden van 2,4 en 2,7 liter,
zijn ingrijpend gemodificeerd. Daarbij streefden Audis ingenieurs
onder meer naar een nog lager brandstofverbruik. In de A6 voldoet de
2,4-liter motor net als alle viercilinders, de 3.0 V6 en de 4.2 V8 met
220 kW (300 pk) ruimschoots aan de strenge EU IV-emissienorm.
Een ander plezierig resultaat van alle modificaties is de voelbare vermogenstoename. De 2.4 V6 levert voortaan 125 kW (170 pk) en 230 Nm; de 2,7-liter Biturbo mobiliseert een vermogen van 184 kW (250 pk) en een koppel van 350 newtonmeter. De ideale voorwaarden voor nog vlottere prestaties en nog meer rijplezier als voorheen.
Het motorenprogramma voor de Audi A6 wordt afgerond met de beproefde
1.8 T-viercilinder met een vermogen van 110 kW (150 pk) en last, but
not least met de beresterke 4,2-liter V8 met 220 kW (300 pk) in de A6
4.2 en met 250 kW (340 pk) in de S6. Alle motoren zijn zowel voor de
limousine als de Avant verkrijgbaar.
De traploze automatische transmissie Audi multitronic is verkrijgbaar
voor de voorwielaangedreven uitvoeringen van de A6 met de volgende
motoren: 1.8 T, 2.0, 2.4 V6 en 3.0 V6.
Nieuw: tiptronic met sportprogramma
Alle quattro-uitvoeringen van de vernieuwde Audi A6, alsmede de
voorwielaangedreven variant van de 132 kW 2.5 V6 TDI zijn verkrijgbaar
in combinatie met de 5-traps tiptronic automatische transmissie. Een
nieuw detail van deze comfortabele automaat die in de
tiptronic-coulisse ook handmatig kan worden geschakeld is de
uitbreiding met een sportief schakelprogramma. In de positie S
schakelt de transmissie later op en vroeger terug. De bestuurder
profiteert daarmee van extra trekkracht en kan bovendien de extra
vermogensontwikkeling van de motor bij hogere toeren nog beter
benutten.
Eveneens nieuw in de A6: bij het stuurwiel met tiptronic-functie
(optie) kan de bestuurder nu ook met een druk op de knop kiezen tussen
automatisch en handmatig schakelen. De bestuurder hoeft dus niet eerst
een hand van het stuur te nemen om de keuzehendel in de
tiptronic-coulisse te zetten. Een duidelijk voordeel, wanneer de
bestuurder om bijvoorbeeld in te halen slechts eenmalig terugschakelt.
Schakelt hij vervolgens niet meer handmatig, dan activeert de
elektronica automatisch weer het D-programma.
Deze nieuwe bedieningsfunctie is zowel te combineren met de
conventionele tiptronic-automaat als met de traploze
multitronic-automaat.
Lichtvoetige, wendbare handling
Het onderstel
Ook het onderstel van de Audi A6 is in detail geoptimaliseerd. Een
consequente verfijning die bestuurder en passagiers zeker weten te
waarderen. Het fundament daarvoor wordt geleverd door het beproefde
asconcept van de A6. Zijn viermaal geleide voorwielophanging met
talrijke aluminium componenten, en de geraffineerde
achterasconstructie zorgen zowel bij de voorwielaangedreven
uitvoeringen als bij de quattro-modellen voor een eersteklas
comfortniveau en een uitstekend rijgedrag.
Nieuwe aspecten bij de voorwielophanging zijn de gesmede aluminium
zwenklagers en de in een gewichtsreducerende staal-lichtbouwtechniek
vervaardigde wielnaaf. Deze details zorgen voor een reductie van het
onafgeveerde gewicht aan de vooras met maar liefst 35 procent, oftewel
zon 5 kg.
Een vermindering die vooral het comfort ten goede komt: het veergedrag
is voelbaar verbeterd. Daarmee beschermt de vernieuwde A6 de
inzittenden nog beter tegen oneffenheden in het wegdek.
Comfort en rijplezier laten zich met de snelheidsafhankelijke
Servotronic-besturing (optie) nog verder verbeteren. De voor de
vernieuwde A6 geoptimaliseerde Servotronic met verbeterde afstemming
regelt de benodigde stuurkracht afhankelijk van de snelheid. Zo biedt
Servotronic bij hogere snelheden een precies stuurgevoel met een
optimale feedback van het wegdek en maximale assistentie bij
inparkeren.
Krachtig en nauwkeurig doseerbaar: het remsysteem
Nieuw voor alle uitvoeringen van de A6 is een grotere
tandem-rembekrachtiger. Door toepassing van een regelhuis met
geoptimaliseerd stromingsverloop wordt de drukopbouw in het systeem
merkbaar versneld. Dit garandeert allereerst een uiterst spontaan
aanspreekgedrag van het remsysteem in combinatie met optimale
prestaties. Een ander resultaat is de goede doseerbaarheid van de
remkracht bij lage pedaalkrachten.
Alle uitvoeringen van de Audi A6 beschikken over schijfremmen vóór
(geventileerd) en achter. In de modellen met 3.0 en 2.7T V6-motoren
wordt aan de voorwielen een nieuwe, grotere, vaste aluminium remklauw
toegepast. Samen met de grotere remschijven (321 mm) zijn zo
vertragingswaarden mogelijk die in overeenstemming zijn met het
verhoogde vermogenspotentieel van de motoren.
Bovendien is voortaan bij alle Audis A6 een veiligheidsverhogende,
altijd actieve techniek standaard: de hydraulische remassistent. Dit
is een integraal onderdeel van de jongste ESP-generatie. Zijn taak:
bij een noodstop waarbij de bestuurder snel, maar wellicht niet met de
grootst mogelijke kracht het rempedaal intrapt, versterkt de
hydraulische remassistent de remdruk automatisch tot de maximum
waarde.
De regelelektronica van de hydraulische remassistent herkent aan de
hand van pedaalsnelheid en pedaaldruk of er sprake is van een
noodstopsituatie. In dat geval wordt binnen enkele milliseconden de
remdruk automatisch verhoogd. Daarmee kunnen ook minder bedreven
automobilisten direct maximaal vertragen tegen de blokkeergrens aan.
Naar wens: sportonderstel in combinatie met 17-inch velgen
Wie vooral de wendbare handelbaarheid en de lichtvoetigheid van het A6-onderstel weet te waarderen, kan deze eigenschappen nu nog consequenter ervaren. Zo is voortaan voor alle A6-modellen een sportonderstel in combinatie met 17-inch velgen beschikbaar als optie af-fabriek. De carrosserie wordt daarbij met 20 mm verlaagd (A6 4.2: 10 mm). Een versterkte vering en demping zorgt verder voor een bijzonder sportieve totaalafstemming. Het rijdynamische potentieel van het onderstel wordt aangescherpt door de 17-inch lichtmetalen velgen, die bovendien de sportieve uitstraling van de auto accentueren.
Nieuwe accenten voor een succesvolle lijn
De carrosserie
Bij de Audi A6 van modeljaar 2002 gaat het om een behoedzame
vernieuwing vergeleken met het in 1997 geïntrodueerde model. Het
opvallendste externe kenmerk van de vernieuwde A6 is het front met
dubbele grille. Een element dat voorheen was voorbehouden aan de
achtcilinderuitvoeringen van de A6; een variant die door veel
design-experts als de fraaiste uitvoering van dit model werd
beschouwd.
Eveneens nieuw zijn de koplampen met helder glas. Hoewel de contouren
van de lichteenheid ongewijzigd zijn, nam de diameter van de
lichtmodule toe van 60 naar 70 millimeter. Een maatregel die
resulteert in een 37 procent verbeterde lichtopbrengst.
Naar wens kunnen alle uitvoeringen van de A6 nu worden uitgerust met
bijzonder lichtsterke Xenon Plus-koplampen. Deze zijn standaard
gecombineerd met koplampsproeiers en automatisch-dynamische
lichtbundelhoogteregeling. Ten opzichte van eerdere Xenon-lampen biedt
Xenon Plus met name bij grootlicht een groter en gelijkmatiger
verlicht bereik.
Ook de richtingaanwijzers kregen helder glas. Het uitzicht naar
achteren is verder verbeterd doordat de rechter buitenspiegel voortaan
even groot is als de linker spiegel. En met het uitgebreide
velgenprogramma zijn er volop mogelijkheden om een individueel en
stijlvol accent te plaatsen. In totaal is er keuze uit acht
lichtmetalen velgen in 16- en 17-inch formaat. Voor de A6 4.2 omvat
het programma twee lichtmetalen velgen in 17-inch.
Aan de achterzijde valt direct het nieuwe design van de achterlichten op: de achteruitrijlichten zijn uitgevoerd in cilinderoptiek en de richtingaanwijzers gaan verborgen achter een rood oppervlak. Eveneens nieuw is de nummerplaatdrager in klavierlak-optiek.
Een ander markant accent aan de achterzijde is de uitlaateindpijp, die
voortaan in het zicht is geplaatst. Een duidelijk teken van de
versterkte dynamiek van de vernieuwde A6. Aantal en positie zijn
afhankelijk van de gekozen motorisering.
De vernieuwde Audi A6 is verkrijgbaar in 16 carrosseriekleuren.
Hiervan zijn vijf pareleffect-lakken, vier metallic-kleuren en twee
uni-kleuren nieuw in het programma.
Ook onderhuids zijn talrijke verbeteringen te vinden. De
geoptimaliseerde bevestiging van de stuurkolom aan de carrosserie
geeft de bestuurder een extra solide indruk. De carrosseriestructuur
is op veel plaatsen gemodificeerd, met als resultaat een nog stijvere
constructie. In combinatie met de specifieke detailafstemming van alle
elasticiteiten in het onderstel, en de verdere reductie van het
onafgeveerde gewicht, zijn zowel het afrol- als het trillingscomfort
merkbaar verbeterd.
Individueel en hoogwaardig
De uitrusting
In de vernieuwde Audi A6 doet tevens een nieuw interieurconcept zijn
intrede. Kopers kunnen voortaan nog flexibeler hun individuele wensen
voor wat betreft bekledingsmaterialen en kleuren formuleren. Daarbij
zijn alle keuzecomponenten qua kleur op elkaar afgestemd, zodat bij
elke individuele uitvoering altijd sprake is van een harmonieus
geheel.
Ook in het interieur gold voor de Audi-ontwerpers het devies om het
concept behoedzaam verder te ontwikkelen. Functionaliteit en de zicht-
en succesvolle tastbare kwaliteit van de toegepaste materialen
bevinden zich bij de nieuwe A6 op een nog hoger niveau.
Door het hele interieur is sprake van nieuwe details. Bijvoorbeeld in
het instrumentenpaneel, met aluminium randen rond de ronde
wijzerplaten. Of neem de nieuwe, verlichte draaischakelaar voor de
verlichting, die gemakkelijker te bedienen is. Of de verstelschakelaar
voor de buitenspiegels, die nu eveneens verlicht is. Verder zijn de
schacht van de nieuwe versnellingspookknop en het manchet rond de pook
voorzien van aluminium sierringen.
De nieuwe stuurwielen vormen een duidelijk accent in de cockpit van de
vernieuwde A6. Deze zijn optisch hoogwaardiger uitgevoerd en hebben
een plezieriger aanvoelend oppervlak. Nieuw voor de A6: ook de
4-spaaks uitvoering is er voortaan in een Tiptronic- en in een
Tiptronic/multifunctionele uitvoering.
Het Bestuurdersinformatiesysteem, met boordcomputer en
Auto-Check-Control-functie, is nu voor alle Audis A6 standaard.
Alle vernieuwde A6-en zijn standaard bovendien voorzien van een
middenarmsteun vóór.
De automatische airconditioning met zonnestandsafhankelijke regeling
is uitgerust met een nieuwe luchtkwaliteitssensor. Deze sensor herkent
hoge concentraties van schadelijke stoffen in de buitenlucht en
voorkomt automatisch dat deze in het interieur van de auto komen. Als
de luchtkwaliteit weer beter wordt, geeft de sensor de toevoer van
frisse lucht automatisch vrij.
Net als reeds in de nieuwe Audi A4 doet nu ook in de A6 de nieuwe
radiogeneratie zijn intrede. Er is keuze uit de audiosystemen Chorus
(met cassettespeler), Concert (met CD-speler) en Symphony (met 6
CD-wisselaar en TMC-verkeersinformatie). Alle systemen onderscheiden
zich door een betere radio-ontvangst, uitbreiding met LW-ontvangst, en
een eenvoudiger bediening.
Uiteraard biedt het optie- en accessoiresprogramma talloze componenten
om het rijden in een Audi A6 nog comfortabeler, functioneler,
sportiever of veiliger te maken.
Nieuw voor de bagageruimte van de limousine zijn de optionele
bevestigingshaken en het shopping-net. Daarmee kunnen tassen en andere
voorwerpen veilig worden vastgezet.
Het hoofdstuk veiligheid speelt een grote rol bij de ontwerpfilosofie
van de Audi A6. Het beste voorbeeld hiervan is het voor de Audi A6
standaard aanwezige hoofd-airbagsysteem SIDEGUARD.
De bescherming tegen diefstal is nog verder verbeterd. Het als optie verkrijgbare diefstalalarmsysteem omvat een noodstroom-sirene met eigen voeding, die ook bij het losmaken van de accukabels direct alarm slaat. Het alarmsysteem kan alleen worden uitgeschakeld via een radiosignaal van de in de contactsleutel geïntegreerde zender.
Overzicht van het belangrijkste nieuws
De nieuwe Audi A6/A6 Avant/S6/S6 Avant
Aanbod : 48 varianten, waarvan 22 met quattro-aandrijving
TDI-motoren:
* nieuw:1.9 TDI met pompverstuiver-inspuiting, 96 kW (130 pk)
* nieuw:2.5 V6 TDI met 114 kW (155 pk)
* 2.5 V6 TDI met 132 kW (180 pk)
Benzine-motoren:
* nieuw:2.0 viercilinder met 96 kW (130 pk)
* 1.8 T viercilinder met 110 kW (150 pk)
* 2.4 V6 voortaan met 125 kW (170 pk)
* nieuw:3.0 V6 met 162 kW (220 pk)
* 2.7T V6 voortaan met 184 kW (250 pk)
* 4.2 V8 met 220 kW (300 pk)
* 4.2 V8 met 250 kW (340 pk) voor S6
Aandrijving:
* voor vijf motoren is de traploze automatische multitronic
transmissie verkrijgbaar. Deze is voor het eerst ook met TDI te
combineren
Onderstel:
* reductie van het onafgeveerde gewicht aan de vooras met 35 procent
* nieuwe afstemming van vering, dempers en elasticiteitswaarden
* nieuw afgestemde Servotronic-besturing voor nog meer stuurprecisie
(optie)
* nieuw: sportonderstel in combinatie met 17-inch velgen (optie)
* nieuw: ESP met remassistent
* nieuw: grotere rembekrachtiger voor optimaal remvermogen en goede
doseerbaarheid
* nieuw: 16-inch remmen voor 3.0
Carrosserie:
* nog stijvere carrosserie voor meer comfort
* nieuw front met dubbele grille
* nieuwe koplampen met 70 mm-lichtmodule en 37 % meer lichtopbrengst
* nieuw: Xenon Plus-koplampen (optie) met Xenon-grootlicht
* nieuwe achterlichten
* zichtbare uitlaateindpijpen
* 16 carrosseriekleuren, waarvan 11 nieuw
Uitrusting:
* nieuw: diefstalalarm met eigen voeding voor de sirene (optie)
* nieuw: automatische airconditioning met luchtkwaliteitssensor
* nieuwe radiogeneratie met verbeterde ontvangst en meer
bedieningscomfort (optie)
* instrumentenpaneel met aluminium ringen rond de ronde wijzerplaten
* nieuwe draaischakelaar voor de verlichting met nog betere
bedienbaarheid
* aluminium sierringen rond de versnellingspook
* nieuw interieurconcept met extra keuzes voor kleuren en materialen
* nieuw velgenprogramma
* nieuw: sportprogramma voor tiptronic (optie)