Keywords:
Haalbaarheidsstudie bevaarbaar maken Apeldoorns Kanaal afgerond
3-05-2001
De gemeente Apeldoorn heeft samen met het waterschap Veluwe, Stichting Apeldoorns kanaal en de ANWB onlangs een onderzoek afgerond waarbij werd gekeken of het mogelijk is het Apeldoorns Kanaal weer bevaarbaar te maken. De bevindingen worden tijdens een bijeenkomst op dinsdag 8 mei gepresenteerd door wethouder mw. M.A.J. v.d. Tas van gemeente Apeldoorn, dijkgraaf dhr. G. Verwolf van Waterschap Veluwe en plaatsvervangend hoofd-directeur ANWB dhr. W. de Lange.
De haalbaarheidsstudie is uitgevoerd door Arcadis met financiële steun
van de Europese Unie, Interreg IIb. Deze financiële steun werd
verkregen door de samenwerking met partners uit Engeland, Ierland,
Vlaanderen en Wallonië. Ook deze landen zijn bezig met het duurzaam
restaureren van kanalen. Aanstaande donderdag en vrijdag ontvangen
Apeldoorn en Utrecht de Europese partners om de Nederlandse
voorbeelden te bekijken.
De haalbaarheidsstudie naar het bevaarbaar maken van het kanaal is één
van de vervoIgstudies van de Ontwikkelingsvisie Apeldoorns kanaal. In
de Ontwikkelingsvisie staat de verlevendiging van het Apeldoorns
Kanaal centraal. Het cultuurhistorische verleden en de uiteenlopende
mogelijkheden van het water vormen daarvoor de basis. Deze
ontwikkelingsvisie is opgesteld onder regie van de provincie
Gelderland, de zes gemeenten die grenzen aan 52 kilometer lange Kanaal
(Hattem, Heerde, Epe, Apeldoorn, Brummen en Rheden), het waterschap
Veluwe en de rijksdienst Monumentenzorg.
De andere studies die plaatsvinden zijn een cultuurhistorisch
onderzoek in opdracht van de Rijksdienst Monumentenzorg en een
Watersysteemverkenning door het waterschap Veluwe. Door de
cultuurhistorische waarde maakt de waterweg een goede kans om als
eerste landschap in Nederland de aanwijzing "beschermd gezicht" te
krijgen.
De ontwikkelingsgeschiedenis van het kanaal is er nog steeds goed
vanaf te lezen. Deze geschiedenis wordt leidraad bij het bevaarbaar
maken van het kanaal.
De stuurgroep heeft berekend dat het bevaarbaar maken van het
Kanaal 175 miljoen gulden kost, waarvan fl 130 miljoen wordt
gereserveerd voor het herstellen van bruggen en sluizen. Het overige
deel is bestemd voor onder meer het verwijderen van vervuilde
waterbodem, natuurontwikkeling (bescherming van planten en oevers,
fauna-uitstapplaatsen) en het realiseren van recreatieve voorzieningen
zoals aanlegplaatsen.
Als straks eenmaal het Kanaal weer open is kunnen kano's,
"fluisterboten" en kleine motorboten het Kanaal weer bevaren zonder
obstakels tegen te komen. Voorop staat dat bij het weer bevaarbaar
maken van het Kanaal de waterkwaliteit en de ecologische waarde moet
worden behouden.
Uit een onderzoek van de ANWB onder haar leden die langs het kanaal
wonen, kwam naar voren dat zij positief denken over het weer
bevaarbaar maken van deze historische waterweg. Ruim 70% van de mensen
reageerde positief.
Er wordt verwacht dat er per jaar zo'n zesduizend boten van het kanaal
gebruik zullen maken. Dat komt in de zomermaanden neer op zo'n vijftig
boten per dag. De directe bestedingen door de watersporters bedragen
circa fl 15 miljoen per jaar voor het gebied rondom het kanaal.
© 2001 - Gemeente Apeldoorn - Disclaimer