Verslag deelnemersbijeenkomst ECP.NL 1 mei jongstleden
Arie van Bellen, directeur ECP.NL opende samen met Wim Benz, directeur Media Plaza de middag. Vervolgens werd het woord gegeven aan een internationale spreker: Adam Daum, chief analyst bij Gartner.
Hybrid-commerce; the intelligent multi-channel strategy
Adam Daum, chief analyst binnen Gartner
Speciale gast op de ledenbijeenkomst was Dhr. Adam Daum, senior
analist bij Gartner. Dhr. Daum hield een presentatie over het fenomeen
H-commerce (hybride commerce), waarbij hij inging op de convergentie
van de diverse E-commerce platforms (PC, i-TV en mobile) tot één
hybride platform. Daarnaast kwamen ook de respectievelijke voor- en
nadelen van elk van deze platforms afzonderlijk uitvoerig aan de orde.
Belangrijke beoordelingscriteria voor de afzonderlijke platforms zijn
volgens Daum:
* Technologie & Ergonomie:
De manier van gegevensinvoer, de grootte en resolutie van het
beeldscherm, de opslagcapaciteit, de beschikbare bandbreedte van
het netwerk en de betrouwbaarheid.
* Gebruikscontext:
Thuis / werk / anders, zakelijk / recreatief, sociaal / solitair en
actief / passief.
* Business issues:
Het klantbereik (wie / waar / wanneer), mogelijke
toetredingsbarrières, de manier waarop omzet gegenereerd wordt en
de mogelijkheden voor klantenbinding en `customisation'.
Hoewel het i-TV platform (interactieve TV, ook wel bekend als de
zogenaamde `settop-box') in Nederland nog een relatief onbekend
verschijnsel is, is de penetratiegraad in Dhr. Daum's land van
herkomst Engeland, alsmede in diverse andere Europese landen, vele
malen hoger. Tijdens de presentatie werd inzicht gegeven in recente
onderzoeksgegevens van Gartner omtrent de penetratiegraad van elk van
deze platforms in verschillende Europese landen, waaronder Engeland,
Frankrijk en Duitsland.
De huidige ontwikkelingen in die landen laten zien dat steeds meer
organisaties een zogenaamde multi-platform strategie gaan voeren,
waarbij de diverse platforms niet meer afzonderlijk, maar juist naast
elkaar worden toegepast. Volgens Gartner zal vanaf ongeveer 2005
H-commerce in Europa een feit zijn. Ter afsluiting van zijn
presentatie gaf Dhr. Daum nog een overzicht van de belangrijkste
conclusies en aanbevelingen uit verschillende onderzoeken van Gartner
naar H-commerce. Hieronder vindt u daarvan een korte samenvatting:
* Voor consumenten is gebruiksgemak een belangrijkere factor dan
kosten
* Elk afzonderlijk platform kent beperkingen, waardoor de
ontwikkeling van single-platform E-commerce kan blijven steken.
Door het combineren van de verschillende E-commerce platforms
kunnen de tekortkomingen van de afzonderlijke platforms worden
ondervangen, hetgeen leidt tot een optimale waardecreatie en
maximaal gebruiksgemak.
* Alleen het geschikt maken van webcontent voor i-TV en WAP is
onvoldoende; bij het (her)ontwerpen van platformspecifieke
diensten dient men zich met name rekenschap te geven van de
gebruikscontext (zie hierboven) ervan.
Na de theepauze volgden de deelnemers een drietal parallelsessie:
trust in e-commerce, betalen op internet en ontwikkelingsfasen
e-commerce. Een verslag van deze drie sessie vindt u hieronder.
Trust in e-commerce
Sylvia Huydecoper, Advocaat, sectie IT, CMS Derks Star Busmann
Hanotiau
In deze sessie werd een beeld geschetst over hoe je vertrouwen vorm
kan geven in het elektronisch zakendoen. Dit is niet eenvoudig maar
Sylvia Huydecoper slaagde er goed in dit duidelijk weer te geven.
Allereerst kwam naar voren dat het begrip vertrouwen op zichzelf al
vele aspecten kent. Huydecoper onderscheidde drie vlakken op welke je
maatregelen kan nemen om het vertrouwen te vergroten: door middel van
technische, organisatorische en juridische maatregelen. Elk van deze
mogelijke oplossingen werd uitgewerkt in een aantal voorbeelden. Ook
werd uitgebreide aandacht besteed aan het effect van wet- en
regelgeving op het vergroten van vertrouwen. De conclusie was dat het
ongrijpbare vertrouwen dat een groot gevoelsmatig aspect kent, het
beste vergroot kan worden door een combinatie van maatregelen.
Betalen op internet
Evert Fekkes, directeur afd. betalingsverkeer, Rabobank Nederland
Dhr. Fekkes begint zijn presentatie met een korte stand van zaken van
her rapport Betalen op Internet van ECP.NL: de nieuwe versie van dit
rapport zal naar verwachting gepresenteerd worden op het ECP.NL
nationaal congres in november 2001. Voor de zomer zal naar
verwachting een raamwerk document klaar zijn waarin de verschillende
aspecten die bij elektronische betaalsystemen een rol spelen worden
geinventariseerd.
Elektronische betaalsystemen zijn beschikbaar, maar ze worden nog niet
echt gebruikt. De klant durft niet, wat vreemd is omdat de financiële
schade als het misgaat bij de winkelier en de bank/creditcard
maatschappij ligt, zo meldt Fekkes. Veel 'fraudegevallen' waarbij
chargeback (terugstorting) van een creditcard betaling plaatsvindt,
zijn vaak betalingen die door de eigenaar van de kaart ontkend worden.
De winkelier kan dan niet bewijzen dat de klant daadwerkelijk de
betaalopdracht heeft gegeven.
Bij de invoering van elektronisch betalen moet niet worden vergeten
dat ook het pinnen, dat inmiddels is ingeburgerd, al in 1985 werd
geïntroduceerd. Pas toen Albert Heijn in 1992 het pinnen invoerde aan
de kassa werd het echt een succes. Inmiddels is er voor pinnen een
grootschalige, betrouwbare infrastructuur en het streven is om een
dergelijke infrastructuur voor Internetbetalingen beschikbaar te
maken.
Om mensen vertrouwen te geven is het zaak om op Internet gebruik te
maken van methoden die mensen al kennen (bijvoorbeeld paslezers voor
aan de PC die de vertrouwde bankpas kunnen lezen, waardoor je eigen
pincode gebruikt kan worden voor Internetbetalingen). De klant wil
geen 'digitaal geld', hij wil niet van tevoren een tegoed opwaarderen
om pas later uit te geven. Verder is zo'n 80% van de
Internetbetalingen bij leveranciers binnen Nederland, dus daar
concentreren de banken zich op, niet op de grensoverschrijdende
betalingen, aldus Fekkes.
Naar aanleiding van een vraag over het Paypal systeem: Paypal is een
systeem voor person-to-person betalingen, maar er is wel degelijk ook
een bank bij betrokken. Dit is ook belangrijk voor het vertrouwen in
het systeem. In Nederland gaat Paypal door ING geïntroduceerd worden,
waarbij niet alleen de creditcard gebruikt kan worden, maar ook door
middel van debet betaald kan worden. Het uitbesteden van
betaaldiensten aan Payment Service Providers is vooral nuttig voor
MKB'ers die niet zelf een systeem willen kopen, maar de prijs moet
voor de verkoper wel laag genoeg zijn om het aantrekkelijk te houden.
Er is niet 1 beste betaalsysteem, naast systemen die voor 80% van de
klanten bruikbaar zijn is het belangrijk om ook nog bijvoorbeeld
creditcards te accepteren, omdat die nu nog het meest geschikt zijn
voor internationale betalingen.
Ontwikkelingsfasen e-commerce (Gosh)
Harry van den Hoff, Media Plaza
Dhr. Van den Hoff presenteerde welke impact verschillende e-commerce
ontwikkelingsfasen (Shikhar Ghosh) hebben voor individuele bedrijven.
Met behulp van diverse praktijkvoorbeelden op het internet werd diepe
ingegaan op de vier stappen "direct klantcontact realiseren" (service
en efficiency; Transactie-cyclus steeds beter ondersteunen),
"bestaande waardeketen omkeren" (Positiekeuze: overslaan schakels in
de keten, integratie produkten/diensten, overnemen andere functies),
"Nieuwe digitale waarde creëren" (Nieuwe produkten en diensten
aanbieden, Wegnemen deel van andermans business-model; klantbehoeften
ondersteunen) en "klantmagneet worden" (waardeketen rondom klant
organiseren).
De middag werd afgesloten met een gezellige borrel.