Gemeente Breda

02-05-2001

Aanvullend budget van 3,8 miljoen voor Montessorischool
Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor een aanvullend bedrag van 3,8 miljoen beschikbaar te stellen uit het budget voor onderwijshuisvesting voor de renovatie en de uitbreiding van de Montessorischool. Uit het onderzoek dat Schrevens Bouwkosten Adviesbureau in opdracht van de gemeente instelde naar de financiële problemen bij de verbouwing van de school, blijkt dat dit bedrag nodig is om de renovatie en uitbreiding te kunnen voltooien.

Uit het onderzoek naar de financiële problemen bij de bouw van de Montessorischool bleek in februari 2001, op basis van de toen bekende gegevens, dat er een tekort was ontstaan van 2,4 miljoen. Het college besloot toen, vanuit haar zorgplicht voor het openbaar onderwijs, door te gaan met de bouw van de school. Het college besloot bovendien tot een nader onderzoek van de overschrijding om op die manier inzicht te krijgen in de aard, de omvang en het ontstaan van het tekort. Hieruit is gebleken dat de bouw 1,4 miljoen meer kost dan het eerder geraamde bedrag. Het onderzoek toonde aan dat de in februari aangeleverde lijst van meerwerken onvolledig was. Bovendien had toen nog geen bouwkundig onderzoek naar de technische staat van de gebouwen plaatsgevonden.

Aard van de overschrijding
In februari werd de overschrijding van het bouwbudget vastgesteld op 2,4 miljoen. Dit bedrag was nodig voor onvoorziene zaken zoals de verwijdering van asbest. Daarnaast bleek de technische staat van de gebouwen (riolering en installaties) aanmerkelijk slechter dan eerdere inspecties hadden aangetoond.

Het extra bedrag van 1,4 miljoen dat naar nu blijkt nodig is, bestaat voor negen ton uit aanvullende meerwerken in de bouw of in installaties. Daarnaast is zeven ton nodig voor een klimaatsysteem in de verbindingsruimte tussen de twee gebouwen. De gevel daarvan bestaat uit glas. Zonder een dergelijk systeem zou het in de zomer te warm worden. Dit was in de eerste fase van het bouwproject niet meegenomen. Een bedrag van 200.000 gulden wordt gehaald uit de begroting van de bestuurscommissie.

Na het zorgvuldig bestuderen van al het aanvullende meerwerk heeft de gemeente besloten een aantal claims, voor een totaalbedrag van 185.000 gulden niet te honoreren.

Rapport Schrevens Bouwkosten Adviesbureau
Na het onderzoek komt Schreven tot een aantal conclusies en aanbevelingen. Zo wijken de werktekeningen van de architect veelvuldig af van uitgangspunten in het contract; dit heeft vaak geleid tot meerwerk. Ook is Schreven ontevreden over de kwaliteit van het bouwkundig bestek; onvolkomenheden of tegenstrijdigheden hierin hebben geleid tot meerwerk.
Volgens Schreven is het noodzakelijk om afspraken te maken over de organisatiestructuur, de taken en bevoegdheden; deze vast te leggen en strikt na te leven. In fase 1 van het bouwproces blijken afspraken vaak niet of niet tijdig te zijn nagekomen. Daarom moet er een beslisdocument komen waarin is aangegeven wanneer welke gegevens voor besluitvorming ter beschikking moeten worden gesteld. Schreven stelt dat het niet doorvoeren van de voorgestelde maatregelen een onbeheersbare uitvoering van fase 2 in het bouwproces tot gevolg zal hebben.

Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
Tot 24 april 2001 lag de verantwoordelijkheid voor het bouwproces bij de bestuurscommissie Openbaar Primair Onderwijs, omdat de gemeenteraad de verantwoordelijkheid voor de openbare scholen voor basisonderwijs heeft overgedragen aan deze commissie. In december heeft de bestuurscommissie externe deskundigheid ingeschakeld om de tijd en de transparantie van het bouwproces te bewaken. Bovendien neemt de gemeente sinds februari deel aan de bouwvergaderingen en is vooraf goedkeuring van de gemeente vereist voor meerwerk. Inmiddels is de architect aansprakelijk gesteld voor die situaties waarin hij buiten zijn bevoegdheden is getreden, dan wel op laakbare wijze heeft gehandeld.

Op 24 april 2001 hebben de leden van de bestuurscommissie Openbaar Primair Onderwijs met onmiddellijke ingang hun ontslag ingediend. Het college heeft daarop een interim-bestuur ingesteld. Dit bestuur krijgt alle reguliere taken die aan de bestuurscommissie waren toegekend.

Toekomst
De ervaring met de Montessorischool leert dat een aanscherping van de richtlijnen en eenduidige afspraken over de uitvoering van bouwprocessen noodzakelijk zijn. Daarom wil het college in overleg met het onderwijsveld een uitvoeringsprotocol opzetten. Schoolbesturen zullen in de toekomst aan criteria moeten voldoen om opdrachtgever voor een bouwproject te kunnen zijn.

Het college stelt de gemeenteraad nu voor het aanvullende budget van 3,8 miljoen toe te kennen aan de bestuurscommissie Openbaar Primair Onderwijs. Dit bedrag komt bij het bedrag van 4,7 miljoen dat de gemeenteraad eind 1999 beschikbaar stelde aan de bestuurscommissie. De Montessorischool is al langere tijd gehuisvest in verschillende gebouwen. Na lang zoeken bleek het mogelijk de school op één locatie te huisvesten door twee bestaande gebouwen aan de Jan Nieuwenhuijzenstraat en het Van Almondepad met elkaar te verbinden. De ingrijpende verbouwing die nu plaatsvindt maakt het mogelijk een school te realiseren die voldoet aan de huidige eisen. In 2000 startte de bouw. Naar verwachting wordt de school medio juli opgeleverd.

Breda, 2 mei 2001