Sliedrecht, 2 mei 2001 - Unit 4 Agresso breidt internetactiviteiten en gespecialiseerd diensten-aanbod verder uit met overname van Amercom
Secure e-Business softwareleverancier Unit 4 Agresso heeft het
voornemen Amercom BV uit Amersfoort over te nemen. Amercom is sinds
1994 volledig gespecialiseerd in het ontwikkelen van dynamische en
technisch hoogstaande internet-, intranet- en extranet toepassingen.
Unit 4 Agresso geeft met de overname van Amercom verder invulling aan
haar strategische doelstelling het marktaandeel en het klantenbestand
in bestaande marktsegmenten te vergroten en haar positie in
groeimarkten als internet (beveiliging), professional services
automation (PSA) en e-Commerce & m-Commerce verder uit te bouwen.
Deze capaciteitsexpansie zal Unit 4 Agresso nog beter in staat stellen
om volledig geïntegreerde frontoffice en e-Business applicaties te
implementeren bij bestaande en nieuwe klanten. Over 2000 heeft Amercom
een omzet van ca. 1,5 miljoen euro gerealiseerd. Per ultimo 2000 telde
Amercom 15 professionals op het gebied van webdesign, databases,
interactie, marketing en project-management. De overname van Amercom
zal dit jaar een verwachte additionele bijdrage leveren van circa 0,01
euro aan de winst per aandeel Unit 4 Agresso.
Amercom levert een complete waaier van diensten en producten zoals
bijvoorbeeld vooronderzoek, concepten, design, databases,
programmeren, infrastructuur en hosting.
De diensten van Amercom breiden de activiteiten van Unit 4 Agresso
verder uit op het gebied van internettoepassingen. De bundeling van
technische know-how en klantspecifieke kennis is de kracht van deze
nieuwe combinatie.
De resultaten van de genoemde onderneming zullen per 1 januari 2001
worden geconsolideerd. De voorgenomen acquisitie wordt gedeeltelijk
uit eigen middelen gefinancierd en voor een deel in aandelen. In
verband met de acquisitie zal Unit 4 Agresso ca. 27.000 nieuwe gewone
aandelen uitgeven, die onderhands worden geplaatst bij de verkopende
aandeelhouders / directie. Deze aandelen zullen onder een zogenaamde
`lock up' vallen. Het zittende management zal onder leiding van
oprichter en directeur Bart Mossink verantwoordelijk blijven voor de
verdere succesvolle uitbouw van het bedrijf.
Groeimarkt e-Business services
De overname van Amercom zorgt voor uitbreiding van Unit 4 Agresso's
capaciteit op het gebied van e-Business dienstverlening en past in
Unit 4 Agresso's strategie die een grote nadruk legt op de e-Business
markt. Unit 4 Agresso verwacht veel van de dienstverlening rond de
integratie van het internet in applicatie infrastructuren. Binnen de
divisie Internet & Security speelt de ontwikkeling van frontoffice
applicaties tot nu toe in Nederland via Arge en in Belgie via
Netpoint een steeds belangrijkere rol. Vooral webdesign en schaalbare
sitehosting, waarbij internetsites of gehele e-Commerce omgevingen
worden ontwikkeld en beheerd bieden voor klanten van Unit 4 Agresso
toegevoegde waarde.
Volgens IDC zal de markt voor webhosting tegen 2004 ongeveer 6 miljard
euro waard zijn, tegen 800 miljoen in 2000. De groei verschilt naar
gelang de soort dienstverlening. De laagste groei ligt bij
co-location, waarbij de klant ruimte huurt in een cybercenter om daar
de eigen servers te plaatsen. Hogere marges en hogere
groeivooruitzichten zijn er volgens IDC bij shared-hosting, waarbij de
website van de klant of zelfs het gehele ICT-systeem wordt beheerd.
Als laatste, en meest beloftevolle, segment is dedicated-hosting. Hier
worden naast de `gewone' hosting diensten, ook nog andere diensten met
een hoge toegevoegde waarde, zoals veligheid en facturering geleverd.
Zowel shared-hosting als dedicated-hosting zijn terreinen waarop Unit
4 Agresso inmiddels al actief is.
Profiel Amercom
Amercom is een allround organisatie en sinds 1994 volledig
gespecialiseerd in het ontwikkelen van dynamische en technisch
hoogstaande internet-, intranet- en extranet toepassingen. Amercom
bouwt veelal modulair en op basis van zelf ontwikkelde standaard
producten en -technieken. Gecombineerd met de ontwikkelde vormgeving
en het nodige maatwerk leidt dit tot aansprekende eindproducten.
Het diensten en producten pakket van Amercom bestaat uit maatwerk
website & intranet ontwikkeling, hosting, en management (advies,
content beheer, domeinregistratie, e-mail).
Uniek van Amercom is het Content Management Systeem (DES, Dynamic
Editorial System) dat o.a. gebruikt wordt d oor Wolters Kluwer en
Twynstra Gudde. Daarnaast levert Amercom een shopping systeem. Amercom
heeft succesvolle internet-projecten gerealiseerd voor gerenommeerde
organisaties zoals Sara Lee/DE (DE, Pickwick, Natrena, Sanex),
Kruidvat, Trekpleister, Campina, GlaxoSmithKline, Wolter Kluwer
Nederland, Megapool, NCM, Sky Radio, Auping en Twynstra Gudde.
Amercom is onderscheiden met o.a. de E-Brand Award 2000 van EFMI voor
de beste FMCG-site en is genomineerd voor de Internetprijs 2001 met de
site ManagementSupport.nl van Kluwer.
Samenwerking Erasmus Universiteit
Op 22 februari 2001 hebben het EFMI, ECIM en EBMC, drie universitaire
onderzoeks- en opleidingsinstituten van de Erasmus Universiteit
Rotterdam en Amercom een samenwerkingscontract getekend. Onderdeel van
deze overeenkomst zijn websites die door Amercom worden ontwikkeld.
Daarnaast wordt door Amercom geparticipeerd in
internet-marketingonderzoek en opleidingen. Deze onderzoeken en
opleidingen zullen een bijdrage leveren aan het vergroten van kennis,
inzicht en professionalisatie op het gebied van internetmarketing.
Portals en Content Management Systeem
Voor Samsom, onderdeel van de beursgenoteerde uitgever Wolters Kluwer,
heeft Amercom recent drie nieuwe portals gelanceerd: HRnet, OR-info en
Arbo-Online. De portals geven de bezoeker informatie op het gebied van
human resources, medezeggenschap en arbeidsomstandigheden. De portals
(gebouwd met het content management systeem DES van Amercom) zijn een
verlengde van de content online. Het is een communicatieplatform waar
Samsom informatie biedt over P&O, medezeggenschap en
arbeidsomstandigheden. De doelgroep bestaat uit 35.000 P&O-ers, 15.000
ondernemingsraden en 10.000 Arbo-specialisten.
De drie portalen zijn wat betreft vormgeving identiek opgezet, alleen
de inhoud verschilt per portaal. HRnet richt zich op de professional
werkzaam in de Human Resources. OR-info is gericht op vooral
secretarissen en voorzitters van ondernemingsraden en Arbo-online wil
de arbeids- en veiligheidcoördinator aanspreken. Elke portal biedt
naast informatie over wet- en regelgeving en adressen van organisaties
ook een agenda over komende congressen, symposia en cursussen.