01/021


KLM START WERVINGSCAMPAGNE CABINEPERSONEEL

AMSTELVEEN, 2 mei 2001 - Deze week is de vernieuwde internetsite van KLM Dienst Cabinepersoneel on line gegaan, waarop mensen informatie kunnen vinden over het beroep steward/stewardess en tevens on line kunnen solliciteren.

Op jobs.klm.com (KLM cabin crew) staat informatie over het vak, de selectiecriteria en de arbeidsvoorwaarden. De site laat een cabine zien in een vliegtuig met passagiers en een team van stewards en stewardessen die continu in onderlinge 'verbinding' staan. Deze verbinding wordt gevisualiseerd door een 'netwerk', wat het centrale thema is binnen de gehele wervingscampagne. De site is ontwikkeld door het reclamebureau Ogilvy & Mather, in nauwe samenwerking met de afdelingen Communicatie en Werving & Selectie van KLM Dienst Cabinepersoneel en KLM Information Services.

Wervingscampagne
De vernieuwde site is een onderdeel van een grote wervingscampagne van cabinepersoneel die kort geleden is gestart en is te zien in verschillende media en op internet. In het verleden werd hoofdzakelijk gebruik gemaakt van media als tijdschriften en landelijke dagbladen. Nu wordt zeer actief on line advertising ingezet. Een gebruikelijke manier om te adverteren op het internet is op dit moment door middel van zogenaamde 'banners' en 'buttons'. De 'banners' voor het werven van cabinepersoneel zijn te zien op 24 verschillende grote Nederlandse web-sites. Door gebruik te maken van 'banners' wordt de bezoeker door te klikken direct naar de KLM jobsite geleid.

Daarnaast zijn er regelmatig ludieke acties. Op Koninginnedag was een team van KLM-medewerkers, waaronder stewardessen en externe krachten, nieuwe collega's aan het werven op diverse locaties in onze hoofdstad. Het team deelde zakjes met nootjes uit met de tekst: elke dag een koninklijk gevoel? jobs.klm.com. Ook zal het wervingsteam van de KLM te zien zijn op bijvoorbeeld carrièrebeurzen en scholen.

De campagne richt zich op mannen en vrouwen vanaf 21 jaar. Dat is de voorgeschreven leeftijd die men moet hebben om steward of stewardess te kunnen worden bij KLM. In de campagne komen de verschillende aspecten van het vak terug: je verleent service in teamverband, ontmoet veel mensen en je bent mede verantwoordelijk voor de vliegveiligheid aan boord.

SPL/NL/GK

CORPORATE COMMUNICATIONS (AMS/DR)
Marjolein Schotel
Assistant to Media Relations
tel: 31-20 649 45 45
fax: 31-20 648 80 92
Internet: secr.mediarelations@klm.nl