PERSBERICHT
Unit 4 Agresso breidt internetactiviteiten en gespecialiseerd
diensten-aanbod verder uit met overname van Amercom
Sliedrecht, 2 mei 2001 -Secure e-Business softwareleverancier Unit 4 Agresso heeft het voornemen Amercom BV uit Amersfoort over te nemen. Amercom is sinds 1994 volledig gespecialiseerd in het ontwikkelen van dynamische en technisch hoogstaande internet-, intranet- en extranet toepassingen. Unit 4 Agresso geeft met de overname van Amercom verder invulling aan haar strategische doelstelling het marktaandeel en het klantenbestand in bestaande marktsegmenten te vergroten en haar positie in groeimarkten als internet (beveiliging), professional services automation (PSA) en e-Commerce & m-Commerce verder uit te bouwen. Deze capaciteitsexpansie zal Unit 4 Agresso nog beter in staat stellen om volledig geïntegreerde frontoffice en e-Business applicaties te implementeren bij bestaande en nieuwe klanten. Over 2000 heeft Amercom een omzet van ca. 1,5 miljoen euro gerealiseerd. Per ultimo 2000 telde Amercom 15 professionals op het gebied van webdesign, databases, interactie, marketing en project-management. De overname van Amercom zal dit jaar een verwachte additionele bijdrage leveren van circa 0,01 euro aan de winst per aandeel Unit 4 Agresso.
Amercom levert een complete waaier van diensten en producten zoals
bijvoorbeeld vooronderzoek, concepten, design, databases, programmeren,
infrastructuur en hosting.
De diensten van Amercom breiden de activiteiten van Unit 4 Agresso verder
uit op het gebied van internettoepassingen. De bundeling van technische
know-how en klantspecifieke kennis is de kracht van deze nieuwe combinatie.
De resultaten van de genoemde onderneming zullen per 1 januari 2001 worden
geconsolideerd. De voorgenomen acquisitie wordt gedeeltelijk uit eigen
middelen gefinancierd en voor een deel in aandelen. In verband met de
acquisitie zal Unit 4 Agresso ca. 27.000 nieuwe gewone aandelen uitgeven,
die onderhands worden geplaatst bij de verkopende aandeelhouders / directie.
Deze aandelen zullen onder een zogenaamde 'lock up' vallen. Het zittende
management zal onder leiding van oprichter en directeur Bart Mossink
verantwoordelijk blijven voor de verdere succesvolle uitbouw van het
bedrijf.
Groeimarkt e-Business services
De overname van Amercom zorgt voor uitbreiding van Unit 4 Agresso's
capaciteit op het gebied van e-Business dienstverlening en past in Unit 4
Agresso's strategie die een grote nadruk legt op de e-Business markt. Unit 4
Agresso verwacht veel van de dienstverlening rond de integratie van het
internet in applicatie infrastructuren. Binnen de divisie Internet &
Security speelt de ontwikkeling van frontoffice applicaties tot nu toe in
Nederland via Arge en in Belgie via Netpoint een steeds belangrijkere rol.
Vooral webdesign en schaalbare sitehosting, waarbij internetsites of gehele
e-Commerce omgevingen worden ontwikkeld en beheerd bieden voor klanten van
Unit 4 Agresso toegevoegde waarde.
Volgens IDC zal de markt voor webhosting tegen 2004 ongeveer 6 miljard euro
waard zijn, tegen 800 miljoen in 2000. De groei verschilt naar gelang de
soort dienstverlening. De laagste groei ligt bij co-location, waarbij de
klant ruimte huurt in een cybercenter om daar de eigen servers te plaatsen.
Hogere marges en hogere groeivooruitzichten zijn er volgens IDC bij
shared-hosting, waarbij de website van de klant of zelfs het gehele
ICT-systeem wordt beheerd. Als laatste, en meest beloftevolle, segment is
dedicated-hosting. Hier worden naast de 'gewone' hosting diensten, ook nog
andere diensten met een hoge toegevoegde waarde, zoals veligheid en
facturering geleverd. Zowel shared-hosting als dedicated-hosting zijn
terreinen waarop Unit 4 Agresso inmiddels al actief is.
Profiel Amercom
Amercom is een allround organisatie en sinds 1994 volledig gespecialiseerd
in het ontwikkelen van dynamische en technisch hoogstaande internet-,
intranet- en extranet toepassingen. Amercom bouwt veelal modulair en op
basis van zelf ontwikkelde standaard producten en -technieken. Gecombineerd
met de ontwikkelde vormgeving en het nodige maatwerk leidt dit tot
aansprekende eindproducten.
Het diensten en producten pakket van Amercom bestaat uit maatwerk website &
intranet ontwikkeling, hosting, en management (advies, content beheer,
domeinregistratie, e-mail).
Uniek van Amercom is het Content Management Systeem (DES, Dynamic Editorial
System) dat o.a. gebruikt wordt d oor Wolters Kluwer en Twynstra Gudde.
Daarnaast levert Amercom een shopping systeem. Amercom heeft succesvolle
internet-projecten gerealiseerd voor gerenommeerde organisaties zoals Sara
Lee/DE (DE, Pickwick, Natrena, Sanex), Kruidvat, Trekpleister, Campina,
GlaxoSmithKline, Wolter Kluwer Nederland, Megapool, NCM, Sky Radio, Auping
en Twynstra Gudde.
Amercom is onderscheiden met o.a. de E-Brand Award 2000 van EFMI voor de
beste FMCG-site en is genomineerd voor de Internetprijs 2001 met de site
ManagementSupport.nl van Kluwer.
Samenwerking Erasmus Universiteit
Op 22 februari 2001 hebben het EFMI, ECIM en EBMC, drie universitaire
onderzoeks- en opleidingsinstituten van de Erasmus Universiteit Rotterdam en
Amercom een samenwerkingscontract getekend. Onderdeel van deze overeenkomst
zijn websites die door Amercom worden ontwikkeld.
Daarnaast wordt door Amercom geparticipeerd in internet-marketingonderzoek
en opleidingen. Deze onderzoeken en opleidingen zullen een bijdrage leveren
aan het vergroten van kennis, inzicht en professionalisatie op het gebied
van internetmarketing.
Portals en Content Management Systeem
Voor Samsom, onderdeel van de beursgenoteerde uitgever Wolters Kluwer, heeft
Amercom recent drie nieuwe portals gelanceerd: HRnet, OR-info en
Arbo-Online. De portals geven de bezoeker informatie op het gebied van human
resources, medezeggenschap en arbeidsomstandigheden. De portals (gebouwd met
het content management systeem DES van Amercom) zijn een verlengde van de
content online. Het is een communicatieplatform waar Samsom informatie biedt
over P&O, medezeggenschap en arbeidsomstandigheden. De doelgroep bestaat uit
35.000 P&O-ers, 15.000 ondernemingsraden en 10.000 Arbo-specialisten.
De drie portalen zijn wat betreft vormgeving identiek opgezet, alleen de
inhoud verschilt per portaal. HRnet richt zich op de professional werkzaam
in de Human Resources. OR-info is gericht op vooral secretarissen en
voorzitters van ondernemingsraden en Arbo-online wil de arbeids- en
veiligheidcoördinator aanspreken. Elke portal biedt naast informatie over
wet- en regelgeving en adressen van organisaties ook een agenda over komende
congressen, symposia en cursussen.
Noot voor de redactie (