PERSBERICHT
webMethods boekt winst in vierde kwartaal
Kwartaalomzet groeit met 168% ten opzichte van vorig jaar; winst $0,01 per aandeel
Amsterdam, 2 mei 2001 - webMethods (Nasdaq: WEBM), toonaangevend aanbieder van integratiesoftware, heeft de financiële resultaten over het vierde kwartaal van boekjaar 2001, dat op 31 maart j.l. afliep, bekendgemaakt, alsmede de jaarresultaten.
De totale omzet in het vierde fiscale kwartaal steeg naar $61,8 miljoen, vergeleken met $23,0 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. Deze kwartaalcijfers vertegenwoordigen een stijging ten opzichte van een jaar geleden met 168%, en een stijging van 4 % ten opzichte van het vorige kwartaal. De nettowinst over het vierde kwartaal van boekjaar 2001, exclusief afschrijvingen en voorzieningen, onderhanden research en development en acquisitiekosten, bedroeg ongeveer $278 duizend, of $0,01 per aandeel op volledig verwaterde basis. Over de corresponderende periode van 2000 bedroeg het nettoverlies $8,2 miljoen of $0,19 per aandeel. Inclusief afschrijvingen en voorzieningen, onderhanden R&D en acquisitiekosten, bedroeg webMethods' nettoverlies over het vierde kwartaal van 2001 $46,8 miljoen ($0,97 per aandeel), vergeleken met een nettoverlies van $15 miljoen ($0,46 per aandeel) in het vierde kwartaal van 2000.
In het afgelopen boekjaar steeg de omzet met 236% tot $202,0 miljoen, vergeleken met $60,1 miljoen in boekjaar 2000. Het nettoverlies over boekjaar 2001, exclusief afschrijvingen en voorzieningen, onderhanden R&D en acquisitiekosten, bedroeg $1,2 miljoen ($0,03 per aandeel), vergeleken met een netto verlies van $23,8 miljoen ($0,67 per aandeel) over het jaar daarvoor. Inclusief afschrijvingen en voorzieningen, onderhanden R&D en acquisitiekosten, bedroeg webMethods' nettoverlies over boekjaar 2001 $131,6 miljoen ($2,81 per aandeel), vergeleken met een nettoverlies van $41,7 miljoen ($2,23 per aandeel) over boekjaar 2000.
"Gedurende ons boekjaar 2001 is webMethods de duidelijke leider op de markt
voor integratiesoftware geworden," zegt Phillip Merrick, bestuursvoorzitter
en CEO van webMethods. "Veel grote ondernemingen zoeken complete
oplossingen voor het automatiseren van de bedrijfsprocessen in de eigen
onderneming en daaraan gerelateerde bedrijven. Deze ondernemingen, evenals
onafhankelijke elektronische marktplaatsen, vragen aan webMethods om het
integratieplatform te leveren dat in een moeilijke economie
concurrentievoordeel kan bieden. Deze visie wordt ondersteund door onze
resultaten in het afgelopen kwartaal, waarin we opnieuw omzetgroei zagen en
marktaandeel konden winnen, ondanks de uitdagingen waar de Amerikaanse
economie voor staat. Hoewel de huidige macro-economische condities moeilijk
blijven, houden we een sterke orderpijplijn. De lange-termijn
vooruitzichten voor webMethods en de markt voor integratiesoftware in zijn
geheel zijn zeer positief."
Belangrijkste kwartaalnieuws
webMethods wint marktaandeel: in het vierde kwartaal heeft webMethods haar
marktaandeel op de markt voor integratiesoftware uitgebreid door meer dan
75 nieuwe klanten te verwerven, hetgeen het totaal aantal klanten boven de
625 brengt. Nieuwe klanten zijn onder meer werkzaam in de segmenten
fabricage, financiële dienstverlening, procesindustrie en telecommunicatie.
Aanzienlijke opdrachten kreeg webMethods het afgelopen kwartaal onder
andere van: Adobe Systems, Amerada Hess, Aspen Technology, AT&T Broadband,
Boise Cascade, Compaq, Elemica, EMC, Global Healthcare Exchange, GMAC-RFC,
een onderneming van General Motors, International Paper, Kennametal, Key
Bank, Lucent, NexStar Financial, Northwest Airlines, NSA; Pantellos,
Quadrem, Rational Software, Unisys, Williamette Industries en Xerox.
Groei in Azië, de Pacific en EMEA: webMethods heeft haar activiteiten in Azië en de Pacific uitgebreid met kantoren in Hong Kong en Korea. Belangrijke opdrachten in deze regio werden geplaatst door onder andere Carter Holt Harvey, Citipower, Comtech, NS Solutions Corporation, een dochteronderneming van Nippon Steel, GE Capital Leasing Corporation (Japan), Kyowa Exeo, Softima, Telstra, Toshiba, Vodafone en UMC.
Europese orders ontving webMethods van onder meer Alcatel, British Telecom, Cable and Wireless, France Telecom, Fiat, Omnitel, Nortel, Usinor en Volbroker.
Klanten nemen oplossingen in gebruik: gedurende het afgelopen kwartaal
rondde een aantal klanten hun B2B- of EAI-implementaties af. Dit gebeurde
onder andere bij Cargill, Englehard, Johns Manville, Telecel, Telenordia en
Wells Fargo.
Partnerschappen: in het vierde kwartaal formaliseerde webMethods de
relaties met verschillende belangrijke partners en breidde het bedrijf
bestaande partnerschappen uit. Deze partners zijn Accenture, CSC
Consulting, Deloitte Consulting, i2 Technologies en KPMG Consulting. Veel
van deze partnerschappen zijn voortgekomen uit succesvolle B2B-gerichte
relaties en omvatten nu overeenkomsten die het complete productportfolio
van webMethods betreffen, waaronder de webMethods Enterprise productlijn
van Enterprise Application Integration-producten. Speciaal aangewezen
mensen van webMethods zullen met elk van deze partners samenwerken om
additionele omzet te genereren uit softwarelicenties, die de partners als
onderdeel van hun service kunnen aanbieden.
# # #
Over webMethods
webMethods (Nasdaq: WEBM) is een toonaangevende leverancier van
integratiesoftware voor wereldwijde top-2000-bedrijven,
business-to-business elektronische marktplaatsen en softwarebedrijven. Het
integratieplatform van webMethods stelt klanten in staat om een meetbaar
rendement op hun investering te behalen, door bedrijfsprocessen,
enterprise- en legacy-toepassingen, databases en werkstromen te koppelen.
Deze koppeling kan zowel binnen de onderneming worden gerealiseerd als
daarbuiten, met andere bedrijven. Met het integratieplatform van webMethods
kunnen klanten kosten verminderen, nieuwe bronnen van inkomsten genereren,
de banden met klanten verstevigen, de efficiëntie van de distributieketen
substantieel verbeteren en de interne zakelijke processen stroomlijnen.
webMethods is in 1996 opgericht en heeft haar hoofdkantoor in Fairfax,
Virginia. Het bedrijf heeft vestigingen in de Verenigde Staten, Europa,
Azië en de Pacific. webMethods bedient wereldwijd meer dan 625 klanten van
wereldwijde top-2000-bedrijven zoals Citibank, Dell, Eastman Chemical, The
Ford Motor Company, Grainger, Motorola en Starbucks tot belangrijke
B2B-marktplaatsen zoals ForestExpress, eHITEX/Converge en PetroCosm.
Strategische partners van webMethods zijn onder andere Accenture, Ariba,
Broadvision, Commerce One, Deloitte Consulting, EDS, Hewlett-Packard, i2
Technologies, J.D. Edwards, KPMG Consulting, Microsoft, Oracle, SAP AG en
Siebel Systems. Meer informatie over het bedrijf is beschikbaar op
www.webmethods.com