PERSBERICHT

webMethods boekt winst in vierde kwartaal

Kwartaalomzet groeit met 168% ten opzichte van vorig jaar; winst $0,01 per aandeel

Amsterdam, 2 mei 2001 - webMethods (Nasdaq: WEBM), toonaangevend aanbieder van integratiesoftware, heeft de financiële resultaten over het vierde kwartaal van boekjaar 2001, dat op 31 maart j.l. afliep, bekendgemaakt, alsmede de jaarresultaten.

De totale omzet in het vierde fiscale kwartaal steeg naar $61,8 miljoen, vergeleken met $23,0 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. Deze kwartaalcijfers vertegenwoordigen een stijging ten opzichte van een jaar geleden met 168%, en een stijging van 4 % ten opzichte van het vorige kwartaal. De nettowinst over het vierde kwartaal van boekjaar 2001, exclusief afschrijvingen en voorzieningen, onderhanden research en development en acquisitiekosten, bedroeg ongeveer $278 duizend, of $0,01 per aandeel op volledig verwaterde basis. Over de corresponderende periode van 2000 bedroeg het nettoverlies $8,2 miljoen of $0,19 per aandeel. Inclusief afschrijvingen en voorzieningen, onderhanden R&D en acquisitiekosten, bedroeg webMethods' nettoverlies over het vierde kwartaal van 2001 $46,8 miljoen ($0,97 per aandeel), vergeleken met een nettoverlies van $15 miljoen ($0,46 per aandeel) in het vierde kwartaal van 2000.

In het afgelopen boekjaar steeg de omzet met 236% tot $202,0 miljoen, vergeleken met $60,1 miljoen in boekjaar 2000. Het nettoverlies over boekjaar 2001, exclusief afschrijvingen en voorzieningen, onderhanden R&D en acquisitiekosten, bedroeg $1,2 miljoen ($0,03 per aandeel), vergeleken met een netto verlies van $23,8 miljoen ($0,67 per aandeel) over het jaar daarvoor. Inclusief afschrijvingen en voorzieningen, onderhanden R&D en acquisitiekosten, bedroeg webMethods' nettoverlies over boekjaar 2001 $131,6 miljoen ($2,81 per aandeel), vergeleken met een nettoverlies van $41,7 miljoen ($2,23 per aandeel) over boekjaar 2000.

"Gedurende ons boekjaar 2001 is webMethods de duidelijke leider op de markt voor integratiesoftware geworden," zegt Phillip Merrick, bestuursvoorzitter en CEO van webMethods. "Veel grote ondernemingen zoeken complete oplossingen voor het automatiseren van de bedrijfsprocessen in de eigen onderneming en daaraan gerelateerde bedrijven. Deze ondernemingen, evenals onafhankelijke elektronische marktplaatsen, vragen aan webMethods om het integratieplatform te leveren dat in een moeilijke economie concurrentievoordeel kan bieden. Deze visie wordt ondersteund door onze resultaten in het afgelopen kwartaal, waarin we opnieuw omzetgroei zagen en marktaandeel konden winnen, ondanks de uitdagingen waar de Amerikaanse economie voor staat. Hoewel de huidige macro-economische condities moeilijk blijven, houden we een sterke orderpijplijn. De lange-termijn vooruitzichten voor webMethods en de markt voor integratiesoftware in zijn geheel zijn zeer positief."

Belangrijkste kwartaalnieuws

webMethods wint marktaandeel: in het vierde kwartaal heeft webMethods haar marktaandeel op de markt voor integratiesoftware uitgebreid door meer dan 75 nieuwe klanten te verwerven, hetgeen het totaal aantal klanten boven de 625 brengt. Nieuwe klanten zijn onder meer werkzaam in de segmenten fabricage, financiële dienstverlening, procesindustrie en telecommunicatie. Aanzienlijke opdrachten kreeg webMethods het afgelopen kwartaal onder andere van: Adobe Systems, Amerada Hess, Aspen Technology, AT&T Broadband, Boise Cascade, Compaq, Elemica, EMC, Global Healthcare Exchange, GMAC-RFC, een onderneming van General Motors, International Paper, Kennametal, Key Bank, Lucent, NexStar Financial, Northwest Airlines, NSA; Pantellos, Quadrem, Rational Software, Unisys, Williamette Industries en Xerox.

Groei in Azië, de Pacific en EMEA: webMethods heeft haar activiteiten in Azië en de Pacific uitgebreid met kantoren in Hong Kong en Korea. Belangrijke opdrachten in deze regio werden geplaatst door onder andere Carter Holt Harvey, Citipower, Comtech, NS Solutions Corporation, een dochteronderneming van Nippon Steel, GE Capital Leasing Corporation (Japan), Kyowa Exeo, Softima, Telstra, Toshiba, Vodafone en UMC.

Europese orders ontving webMethods van onder meer Alcatel, British Telecom, Cable and Wireless, France Telecom, Fiat, Omnitel, Nortel, Usinor en Volbroker.

Klanten nemen oplossingen in gebruik: gedurende het afgelopen kwartaal rondde een aantal klanten hun B2B- of EAI-implementaties af. Dit gebeurde onder andere bij Cargill, Englehard, Johns Manville, Telecel, Telenordia en Wells Fargo.

Partnerschappen: in het vierde kwartaal formaliseerde webMethods de relaties met verschillende belangrijke partners en breidde het bedrijf bestaande partnerschappen uit. Deze partners zijn Accenture, CSC Consulting, Deloitte Consulting, i2 Technologies en KPMG Consulting. Veel van deze partnerschappen zijn voortgekomen uit succesvolle B2B-gerichte relaties en omvatten nu overeenkomsten die het complete productportfolio van webMethods betreffen, waaronder de webMethods Enterprise productlijn van Enterprise Application Integration-producten. Speciaal aangewezen mensen van webMethods zullen met elk van deze partners samenwerken om additionele omzet te genereren uit softwarelicenties, die de partners als onderdeel van hun service kunnen aanbieden.

# # #

Over webMethods

webMethods (Nasdaq: WEBM) is een toonaangevende leverancier van integratiesoftware voor wereldwijde top-2000-bedrijven, business-to-business elektronische marktplaatsen en softwarebedrijven. Het integratieplatform van webMethods stelt klanten in staat om een meetbaar rendement op hun investering te behalen, door bedrijfsprocessen, enterprise- en legacy-toepassingen, databases en werkstromen te koppelen. Deze koppeling kan zowel binnen de onderneming worden gerealiseerd als daarbuiten, met andere bedrijven. Met het integratieplatform van webMethods kunnen klanten kosten verminderen, nieuwe bronnen van inkomsten genereren, de banden met klanten verstevigen, de efficiëntie van de distributieketen substantieel verbeteren en de interne zakelijke processen stroomlijnen.

webMethods is in 1996 opgericht en heeft haar hoofdkantoor in Fairfax, Virginia. Het bedrijf heeft vestigingen in de Verenigde Staten, Europa, Azië en de Pacific. webMethods bedient wereldwijd meer dan 625 klanten van wereldwijde top-2000-bedrijven zoals Citibank, Dell, Eastman Chemical, The Ford Motor Company, Grainger, Motorola en Starbucks tot belangrijke B2B-marktplaatsen zoals ForestExpress, eHITEX/Converge en PetroCosm. Strategische partners van webMethods zijn onder andere Accenture, Ariba, Broadvision, Commerce One, Deloitte Consulting, EDS, Hewlett-Packard, i2 Technologies, J.D. Edwards, KPMG Consulting, Microsoft, Oracle, SAP AG en Siebel Systems. Meer informatie over het bedrijf is beschikbaar op www.webmethods.com