PERSBERICHT

Nederlandse consument dupe van monopolie voice-mail KPN

AMSTERDAM - Vandaag maakt KPN Telecom bekend dat het gebruik van voice-mail de consument geld gaat kosten. One.Tel ziet hierin opnieuw een voorbeeld van waar concurrentie belemmerend gedrag van KPN Telecom toe kan leiden. Raymond Schrama, directeur van One.Tel Nederland: "Heel Nederland heeft zijn antwoorapparaat eindelijk de deur uit gegooid en nu grijpt KPN Telecom haar kans. Alleen KPN kan namelijk deze voice-mail dienst in Nederland aanbieden; KPN laat partijen als One.Tel dit vooralsnog niet toe. De consument zit dus vast aan KPN als enige aanbieder (dat noemen wij monopolist) en krijgt daarvoor voortaan maandelijks een hoge rekening gepresenteerd. KPN gaat nu met voice-mail haar omzet verhogen terwijl de Nederlandse consument geen alternatief heeft. Dat KPN Telecom in staat is kosten te gaan berekenen voor deze voice-mail dienst, omdat geen andere aanbieder deze service kan verlenen, geeft opnieuw aan dat er nog lang geen sprake is van een concurrerende markt."

Volgens OPTA was het voice-mail systeem van KPN kostendekken en zijn de kosten nu toegenomen door de toevoeging van nieuwe diensten. Alternatieve aanbieders zoals One.Tel, hebben op dit moment geen mogelijkheid om zelf voice-mail aan te bieden. One.Tel overweegt nu OPTA te verzoeken KPN te dwingen tot toelating op het voice-mail systeem.

Over One.Tel Nederland

S One.Tel is gestart in december 1998 en is een aanbieder van vaste telefoniediensten (lokaal, nationaal en internationaal), internetprovider en heeft een internationale telefoonkaart (Home or Away kaart ) voor al haar klanten.

S One.Tel Nederland heeft een klantenbestand met meer dan 250.000 actieve klanten.

S In november 2000 One.Tel heeft als eerste een MVNO-contract getekend met KPN Mobile in Nederland en met BT-cellnet in de Engeland. Zij zullen in 2001 met hun mobiele service de markt op gaan.

S One.Tel Nederland heeft op dit moment meer dan 300 medewerkers in dienst.

S One.Tel Nederland maakt gebruik van alternatieve distributiekanalen via toonaangevende Nederlandse retailers, zoals GWK, Dixons en Kwantum.

S One.Tel heeft Europese vestigingen in Nederland, Frankrijk, Engeland, Zwitserland en Duitsland. Informatie over de gehele onderneming is te vinden op: www.onetelnet.nl

Over One.Tel Limited ( Australia ASX: ONE )

S One.Tel is een sterk concurerend multi national telefonie bedrijf met meer dan 2.400.000 klanten wereldwijd ( volgens de gegevens op 31 december ), 1.500.000 daarvan komen uit europa.

S Het bedrijf staat stevig in de wereldwijde telecommarkt, met vestigingen in Australië, Amsterdam, London, Zurich, Parijs, Zurich, Frankfurt en Hong Kong.

S One.Tel staat in Australië aan de beurs genoteerd. In februai 1999 namen News Corperation en Publishing and Broadcasting Limited ( PBL ) een groot belang in One.Tel.

S Voor verdere informatie check onze website: www.onetel.com

Tamara den IJzerman Richard Neve
One.Tel Nederland Neve Public Relations 020 71 01 224/06 - 12974447 0251 211 322/06 - 22 48 37 66 tijzerman@onetelnet.nl richard@nevepr.nl