2 mei 2001
Europese content management markt zal
tegen 2003 met 93% groeien
Studie van Mediasurface voorspelt 69% groei voor Benelux
De Europese markt voor content management software zal in de periode 2000-2003 qua inkomsten met 93% toenemen. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van Mediasurface werd uitgevoerd door het Britse studiebureau Trend Consulting.
De studie had tot doel de grootte van de Europese webcontent management markt per land in kaart te brengen. De studie onderscheidt de belangrijkste (groei-) markten in de sector en formuleert een aantal te verwachten trends voor de periode 2000-2003. Daartoe raadpleegden de onderzoekers onder meer investeringsanalisten, recente marktanalyses en -briefings, nieuwsdiensten, websites en verkooprapporten over content management. Ze focusten tegelijk ook op analisten en concurrerende spelers op de web-content markt.
Europa neemt vandaag ruim 20% van de wereldwijde content management markt in, goed voor 165 miljoen USD (ca. 187 miljoen EUR) aan inkomsten. Dat aandeel zal tegen 2003 verder stijgen tot ongeveer 28% (1,2 miljard USD of ca. 1,4 miljard EUR). Dankzij een groeiratio van circa 93% wordt het de komende jaren wellicht een van de snelst groeiende markten ter wereld, na de regio Azië-Pacific (+105%) en vóór Noord- en Zuid-Amerika (+64%). Al die cijfers samen voorspellen een totale groei op wereldvlak van 74%: van 815 miljoen USD (ca. 923 miljoen EUR) in 2000 tot 4,3 miljard USD (ca. 4,9 miljard EUR) in 2003.
De onderzoekers van Trend Consulting kwamen eveneens tot de conclusie dat de inkomsten in de content management sector binnen 2 tot 3 jaar hoofdzakelijk uit aan-verwante dienstverlening gegenereerd zullen worden. Vandaag vertegenwoordigt die verkoop nog ruim 65% van de totale inkomsten. In 2003 zal dat aandeel nog 47% zijn.
Groot-Brittannië vertegenwoordigt ruim 25% van alle Europese inkomsten uit content management licenties en is daarmee vandaag in Europa op dat vlak de grootste markt,
zo blijkt uit de studie. Duitsland zal tegen het jaar 2002 die leidende rol overgenomen hebben, dankzij een verwachte inkomstengroei van meer dan 102%. Spanje en Frankrijk zijn de opvallendste groeimarkten met respectievelijk +130% en +121%. In de Benelux verwacht men een groei van 69%. Voor Italië en Scandinavië is dat respectievelijk 87% en 76%.
België en Nederland zijn als relatief kleine landen - en samen met Scandinavië - toch twee toonaangevende spelers op het vlak van e-commerce. De meeste leveranciers van content management hebben er een vestiging, wat de twee buurlanden tot bijzonder actieve marktplaatsen maakt.
Uit de studie blijkt voorts dat de toenemende vraag naar content management haar oorsprong vindt in de opmerkelijke groei op de business-to-business (B2B) en de business-to-consumer (B2C) markt. Daardoor werd de nood aan een efficiëntere productie en onderhoud van complexe websites immers veel groter. Een beter beheer van web content wordt tegenwoordig beschouwd als een belangrijke bijdrage aan de toenemende inkomsten via websites. 90% van de grote Europese bedrijven beschikken over een intranet, en dat leidt tot een grotere behoefte om alle vormen van digitale inhoud te beheren en te (ver)delen.
De leveranciers van content management genereren een aanzienlijk deel van hun inkomsten uit de verticale marktsegmenten die als eersten met internet begonnen te werken. De sectoren high tech, media en ontspanning, financiële dienstverlening en de detailhandel vormen met andere woorden de belangrijkste vragende partij voor content management. Traditionele productiebedrijven daarentegen hebben in dat opzicht nog een zekere achterstand in te halen, omdat zij doorgaans met enige vertraging op e-business overschakelen, zo leert de studie nog.
Uit de conclusies van het onderzoek blijkt onder meer dat de bedrijven die als eerste met content managementsystemen begonnen te werken, actief zijn in de belangrijke sectoren van de high tech, financiële dienstverlening en media.
1. In het onderzoek wordt content management software voor websites omschreven als een reeks geïntegreerde tools die de ontwikkeling en implementatie van een website beheren.
Over Trend Consulting
Trend geeft business-to-business adviezen en doet onderzoek voor high-tech bedrijven. Het bedrijf werd in 1993 opgericht. De analisten en consultants van Trend doen pragmatische aanbevelingen aan toonaangevende technologische bedrijven voor het succesvoller op de markt brengen van producten en diensten en voor het behoud van hun concurrentievoordeel. Trend levert onderzoeken op maat en gebruikt veldonderzoek als belangrijkste methode om haar adviezen te ondersteunen. Naast Mediasurface heeft Trend vooral klanten die toonaangevend zijn in de de blue chip technologie, waaronder IBM, Hewlett-Packard, Nokia, Compaq, Oracle en Microsoft, en een aantal opkomende technologische merken. Meer info over Trend Consulting is te vinden op
Over Mediasurface
Mediasurface is een toonaangevend Europees leverancier van applicatiesoftware voor content management van websites en nieuwe digitale netwerken.
Mediasurface helpt klanten om snel en effectief content te publiceren en beheren, zowel voor intern gebruik als om online B2B en B2C e-business mogelijk te maken. Mediasurface scheidt de presentatie en de structuur van de content. Daardoor is het voor een grote groep gebruikers binnen een bedrijf mogelijk content te bewaken, vernieuwen en beheren, via het Internet en andere digitale netwerken. Dit alles gegoten in een vooraf gedefinieerd en veilig en centraal te controleren proces.
Mediasurface werd in 1996 opgericht vanuit het idee dat content management een eerste vereiste is voor succes in e-business. Mediasurface heeft het hoofdkantoor in Engeland en is actief in Europa en de Verenigde Staten. De software en diensten van Mediasurface vormen de basis voor meer dan 150 websites in Europa en de V.S. beheren, verdeeld over diverse verticale markten. Meer informatie is te vinden op
Mediasurface
Jacco van Bennekom
+31 (0)35 6257890
gsm +31(0)6 51 82 23 66
jacco.van.bennekom@mediasurface.com
Potters PR
Monique Potters
+31 (0)345 501595
gsm +31(0)6 28 88 96 32
monique@potterspr.nl