Gemeente Ede

Vragen en antwoorden Geef het door; rechts gaat voor


1. Wat houdt de nieuwe maatregel precies in?

Op gelijkwaardige kruisingen verlenen bestuurders voorrang aan alle bestuurders die van rechts komen.


2. Wat zijn gelijkwaardige kruisingen?


Dat zijn kruisingen waar de voorrang niet apart door bijvoorbeeld verkeerslichten of verkeersborden geregeld is. Bovendien geldt een uitzondering bij een aansluiting van een onverharde weg op een verharde weg of een aansluiting in de vorm van een inrit of uitrit. Voor die situaties veranderen de voorrangsregels niet.


3. Wat zijn bestuurders?

Bestuurders zijn alle weggebruikers met uitzondering van de voetgangers. Ook skaters, skeelers en steppers worden als voetgangers beschouwd, evenals rolstoelers die van het trottoir of voetpad gebruik maken. Tot de bestuurders worden dus gerekend: fietsers, snorfietsers, bromfietsers, bestuurders van een motorvoertuig, een brommobiel, een invalidenvoertuig of een (paard en) wagen, ruiters en geleiders van rijdieren, trekdieren of vee.


4. Is Nederland het eerste land dat deze regel invoert?
Integendeel. Nederland was de uitzondering. In de ons omringende landen geldt al als principe dat automobilisten en (brom)fietsers dezelfde voorrangsregels moeten volgen.


5. Waarom voert Nederland deze regel in?

Grotere duidelijkheid door vereenvoudiging van de verkeersregels is de voornaamste reden. Bijkomende argumenten zijn: een meer gelijkwaardige positie voor de fietsers in het verkeer en gelijktrekking van de verkeersregels in internationaal verband.


6. Is dat niet gevaarlijk, deze nieuwe verkeersregel?
Er zijn geen bijzondere problemen te verwachten, zolang de voorrangssituatie en het wegbeeld met elkaar in evenwicht zijn. Misverstanden over de voorrang kunnen wel ontstaan wanneer de ene weg veel belangrijker lijkt dan de andere. Daarom is afgesproken de voorrang per kruispunt apart te regelen op alle verkeersaders voor zover dit nog niet gebeurd was. Langs dat soort wegen, die bedoeld zijn om het verkeer vlot te laten doorstromen, komen voorrangsborden en haaientanden, of een inrit/uitrit.


7. Vanaf 1 mei hebben bestuurders van rechts dus altijd voorrang?
Dat is niet juist geformuleerd. Voorrang is niet iets waar je recht op hebt. Voorrang moet verleend worden. Bovendien geldt de regel dus alleen op gelijkwaardige kruispunten.


8. Bij mij in de buurt zijn gevaarlijke kruisingen. Wat wordt daar aan gedaan?

In het kader van het startprogramma Duurzaam Veilig heeft het ministerie een aantal afspraken gemaakt met de wegbeheerders (onder andere de gemeente). De wegbeheerders zijn verantwoordelijk voor het aanleggen of ombouwen van de wegen. Eén van die afspraken is het apart regelen van de voorrang op verkeersaders en het aanpakken van knelpunten op andere wegen in verband met de nieuwe voorrangsregel.


9. Moet men op een woonerf of in een 30 km/uur zone ook voorrang verlenen aan bestuurders van rechts?

Ja. Bij het verlaten van een woonerf geldt nu ook al dat u voorrang moet verlenen aan alle weggebruikers, dus ook aan voetgangers.


10. Bevordert deze maatregel de verkeersveiligheid?
De nieuwe voorrangsregel in combinatie met het apart regelen van de voorrang op verkeersaders is gunstig voor de verkeersveiligheid.


11. Waarom start de voorlichtingscampagne zo laat?
De campagne is ongeveer een maand vóór de invoering van de nieuwe regel begonnen. De tijd tussen campagnestart en invoeringsdatum moet niet te lang zijn; anders verslapt de aandacht van het publiek. Voor publiekscampagnes geldt in het algemeen: beter wat korter en intensiever dan langer en minder intensief. Bovendien wil men mogelijke verwarring over het moment van invoering zoveel mogelijk uitsluiten.


12. Worden fietsers altijd in het gelijk gesteld bij een verkeersongeval?

Bij de financiële afwikkeling van een verkeersongeval met een fietser of een voetganger wordt niet alleen naar de schuldvraag gekeken. Ook al heeft de bestuurder van een gemotoriseerd voertuig (auto, brommer, tractor) geen schuld aan het ongeval, toch is hij aansprakelijk voor minimaal 50% van de schade van de fietser of voetganger. Gaat het om kinderen van beneden de 14 jaar, dan blijkt uit de rechtspraak dat de automobilist méér dan 50% van de schade moet betalen. Alleen als aangetoond kan worden dat er sprake is van overmacht, is de automobilist niet aansprakelijk. Momenteel werkt het ministerie van Justitie er aan een (op de praktijk gebaseerde) aansprakelijkheidsregeling in het Burgerlijk Wetboek op te nemen.


13. Wat moet ik allemaal weten om deze maatregel toe te kunnen passen?

Behalve dat u de verkeersregels moet kennen en weten dat de nieuwe voorrangsregeling ingaat per 1 mei 2001, is het belangrijk kruisingen voorzichtig te naderen. Dat geldt zeker zolang nog niet iedereen aan de nieuwe regel gewend is. Neem niet zomaar aan dat u voorrang krijgt. Oogcontact met uw medeweggebruikers kan daarbij een belangrijke rol spelen.


14. Wat betekent de invoering van de regel voor voetgangers, skaters en mensen op een step?

Voor deze verkeersdeelnemers verandert er niets. Zij zijn geen bestuurders en blijven dus ondergeschikt, ook op gelijkwaardige kruispunten.


15. Waar kan ik informatie krijgen?

Postbus 51 infolijn: 0800 - 8051
www.geefhetdoor.nl



Ede, 2 mei 2001