02-05-2001
Fusies en overnames leveren aandeelhouder steeds vaker voordeel op
Fusies en overnames leveren de aandeelhouder steeds vaker voordeel op. Uit onderzoek dat KPMG Transaction Services iedere twee jaar verricht naar het succes van fusies en overnames, blijkt dat 30% van de transacties die in de periode tussen 1997 en 1999 wereldwijd plaatsvonden waarde heeft toegevoegd en de aandeelhouder er beter van is geworden. Vergeleken met twee jaar geleden zijn de transacties voor de aandeelhouder duidelijk succesvoller. Toen leverde slechts 17% van de transacties meerwaarde voor de aandeelhouder op. Het aantal transacties dat een waardevermindering tot gevolg had en de aandeelhouder er slechter van werd, daalde van 53% tot 31%.
Hoewel de waarde voor de aandeelhouder is toegenomen, vormt dit
slechts in beperkte mate de belangrijkste aanleiding voor een fusie of
overname. Het vergroten van het marktaandeel is bij één op de drie
transacties de belangrijkste reden, gevolgd door het betreden van
nieuwe geografische markten. Slechts 23% van de onderzochte bedrijven
ziet het vergroten van de aandeelhouderswaarde als belangrijkste
beweegreden.
Uit het onderzoek blijkt voorts dat fusies en overnames in de
Verenigde Staten succesvoller zijn dan transacties in Europa als het
gaat om aandeelhouderswaarde: 35% van de transacties in Amerika voegt
waarde toe. In Europa is dit 24%. Het succes van Amerikaanse fusies
wordt volgens G. Ramanathan van KPMG Transaction Services in
belangrijke mate bepaald door het feit dat Amerikaanse bedrijven de
onderneming die zij op het oog hebben nauwgezet waarderen en
analyseren hoe de meeste waarde gecreëerd kan worden. Ramanathan:
Bovendien wordt de transactie van het begin tot het eind begeleid door
een manager die hier speciaal voor is vrijgemaakt.
Driekwart van de onderzochte ondernemingen is van mening dat de
gesloten transactie een succes is geweest. Het succes van een fusie of
overname wordt volgens Ramanathan zelden afgezet tegen de
doelstellingen die in eerste instantie zijn geformuleerd. Ramanathan:
Als ondernemingen de deal al evalueren, meet bijna 20% van de
bedrijven het succes van de transactie uiteindelijk af aan de
winstgevendheid, terwijl dit voor geen van de bedrijven in eerste
instantie de reden was voor de fusie of overname. Een kwart van de
bedrijven baseert het welslagen op de meerwaarde voor de
aandeelhouder.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039