Ministerie van Justitie

01.05.01

Terugkeer centraal in nieuw ama-beleid

Ama-nota (in PDF -formaat)

Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers (ama's) die niet in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning op asielgronden, moeten terugkeren naar het land van herkomst. Snelle beslissingen in asielaanvragen, plaatsing van afgewezen of jokkende ama's in opvangcentra die gericht zijn op terugkeer, onderzoek naar opvangmogelijkheden in herkomstlanden, verdubbeling aantal gatecontroles en aanpak van smokkel in ama's vormen de hoofdpunten in de ama-nota van staatssecretaris Kalsbeek van Justitie die, na instemming door de ministerraad, vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Algemeen

De toestroom naar Nederland van ama's is de laatste jaren sterk gestegen. Deze groei is niet goed voor het draagvlak van het ama-beleid in de samenleving en zeker niet voor de kinderen zelf. Slechts weinig kinderen die ontworteld of ontheemd raken, hebben uiteindelijk baat bij de scheiding van ouders en hun omgeving. Het belang van het kind staat in het ama-beleid centraal en vraagt in beginsel om een herstel van de relatie met de ouders, familie of sociale omgeving. De toestroom van ama's kan alleen worden omgebogen als diegene die geen recht hebben op asiel daadwerkelijk terugkeren. Gedurende de periode dat ama's in Nederland verblijven moeten dubbele boodschappen zoveel mogelijk worden vermeden. Zolang de afgewezen ama in Nederland verblijft staat de opvang in het teken van terugkeer. Daarnaast is het onaanvaardbaar dat er uitgebreide netwerken bestaan die veel geld verdienen aan de smokkel van kinderen. Vanwege de actuele situatie is in het nieuwe ama-beleid gekozen voor een consequent toelatings- en terugkeerbeleid, een intensivering van de aanpak van illegale immigratie en een zichtbare scheiding in de opvangmodaliteiten.

Toelating

Op een asielaanvraag moet zo spoedig mogelijk worden beslist. Ama's die in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd (bijvoorbeeld omdat zij moeten worden aangemerkt als vluchteling in de zin van het Vluchtelingenverdrag) worden voorbereid op hun integratie in de maatschappij. Als een ama niet in aanmerking komt voor een verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd, wordt direct onderzocht of terugkeer naar het land van herkomst mogelijk is. Als dat niet het geval is en de ama heeft meegewerkt aan het vasstellen van de identiteit en de terugkeermogelijkheden, dan wordt aan de ama in beginsel een tijdelijke verblijfsvergunning voor een jaar verleend. Deze vergunning kan twee keer met een jaar worden verlengd. In deze periode wordt onderzocht of terugkeer alsnog mogelijk is Bij het bereiken van de leeftijd van achttien jaar vervalt de vergunning automatisch en zal de ama terugkeren op basis van het reguliere terugkeerbeleid voor volwassenen. Dat betekent dat ama's in de leeftijd van 15 tot 18 jaar niet in aanmerking zullen komen voor voortgezet verblijf in Nederland. De 'jokkende' ama's (ama's die, ongeacht hun
leeftijd, niet meewerken aan het vaststellen van hun identiteit of terugkeermogelijkheden) krijgen in geen geval een tijdelijke vergunning, maar worden wel opgevangen. Het frustreren van het onderzoek heeft als negatief gevolg voor de betrokkene dat er geen relevant tijdsverloop wordt opgebouwd in het kader van het drie-jarenbeleid.

Om vast te kunnen stellen of de betrokken persoon minderjarig is, waarmee het ama-beleid van toepassing is, zal er een leeftijdsonderzoek plaatsvinden. Aan de hand van botonderzoek kan worden vastgesteld of de betrokkene ouder of jonger is dan twintig jaar. Binnenkort kan door middel van dit onderzoek ook worden bepaald of een asielzoeker ouder of jonger is dan vijftien jaar, wat van belang is voor de vraag of de asielzoeker in aanmerking kan komen voor voortgezet verblijf. Als het botonderzoek niet direct uitsluitsel kan bieden, kan na verloop van tijd een nieuw onderzoek worden uitgevoerd. Tot nu toe kon de asielaanvraag van deze jonge kinderen pas worden ingediend als de voogdij was geregeld. Binnenkort is dat niet meer nodig, omdat de aanvraag wordt ingediend door een speciale zaakwaarnemer. Dit levert een tijdwinst op van zes weken tot drie maanden.

Terugkeer

Een minderjarige dient terug te keren als er, naar plaatselijke maatstaven gemeten, adequate opvang aanwezig is, dan wel wanneer opvang niet noodzakelijk is in verband met de zelfstandigheid van de minderjarige in het land van herkomst. Of er adequate opvang aanwezig is wordt beoordeeld aan de hand van de reguliere ambtsberichten over de landen van herkomst van het ministerie van Buitenlandse zaken. Ook ama's die de leeftijd bereiken van achttien jaar en nog geen drie jaar in Nederland verblijven moeten terugkeren. Voor iedere ama (ongeacht de leeftijd) die niet in het bezit is van reisdocumenten geldt dat er een onderzoek naar de identiteit wordt opgestart. Door middel van documentfouillering (sinds 1 april jl. mogelijk), uitbreiding taalanalyse-capaciteit en gegevensuitwisseling met het land van herkomst zal meer duidelijkheid bereikt worden over de identiteit van de vreemdeling. Vanaf 1 oktober dit jaar staan kinderen met een foto bijgeschreven in het Nederlandse paspoort waarmee het moeilijker wordt voor de houders om minderjarigen als eigen kind mee te nemen en later als ama in Nederland te presenteren. Ook zal bij de afgifte van visa scherp worden gecontroleerd op documentfraude. In de landen van herkomst zullen zes extra ILO's (Immigration Liaison Officers) worden gestationeerd in het kader van pre-boarding checks. Ama's van zestien jaar en ouder kunnen voortaan onbegeleid terugkeren, conform de richtlijnen voor het alleengaand reizen van minderjarigen. Het IOM (Internationale Organisatie voor Migratie) zal extra mensen inzetten in de landen van herkomst bij de opvang van teruggestuurde ama's. Voor de Chinese ama's is een pilot project opgestart. Van Chinese ama's wordt verwacht dat zij door middel van een vragenlijst voldoende aanknopingspunten geven om onderzoek naar de identiteit en naar eventuele adequate opvang mogelijk te maken. Indien zij hieraan niet meewerken, komen zij niet in aanmerking voor een verblijfsvergunning. Omdat zij minderjarig zijn worden zij opgevangen tot het moment van de daadwerkelijke terugkeer Momenteel wordt onderzocht of het IOM een kantoor kan vestigen in China. Bij het IOM in Nederland zal een Chinese official gestationeerd worden. Ook zullen voortaan Chinese identiteitsexperts ingeschakeld worden.

Opvang en voogdij

Er komt een splitsing in de opvangfaciliteiten van ama's: een opvang gericht op terugkeer en één gericht op
integratie. Alle ama's worden gedurende de basisperiode (6 tot 9 maanden) centraal opgevangen in de terugkeervariant. Daarmee wordt van meet af aan duidelijkheid geboden aan de betreffende AMA over zijn perspectief. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers verzorgt in de terugkeervariant de materiële opvang en de begeleiding, terwijl De Opbouw zorgdraagt voor de voogdij en opvang van ama's in de integratievariant opvangt. Alle ama' s tussen de 0 -12 jaar worden na de basisperiode opgevangen in pleeggezinnen. In de integratievariant worden ama's opgevangen aan wie een verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd wordt verleend of die bij binnenkomst jonger zijn dan 15 jaar en een verblijfsvergunning voor verblijf als alleenstaande minderjarige vreemdeling hebben gekregen. Alle overige ama's verblijven in de terugkeervariant. Aan hen wordt regulier onderwijs geboden maar dan met 'maatwerk' dat gericht is op terugkeer. De Stichting De Opbouw blijft verantwoordelijk voor de voogdij van alle ama's.

Preventie en aanpak mensensmokkel

In de beleidsplannen voor het openbaar ministerie, de politie en de Koninklijke Marechaussee (KMar) is het tegengaan van mensensmokkel één van de prioriteiten. Er zal extra aandacht besteed worden aan de smokkel van ama's en de strafrechtelijke vervolging. Het aantal controles aan de gate in het kader van grensbewaking door de KMar zal worden verdubbeld tot 10.000. Een belangrijk aandachtspunt is het verkrijgen van inzichten in de smokkelroutes. Daarvoor worden uitgebreide analyses opgesteld waarbij informatie wordt gebruikt vanuit de pilot op het aanmeldcentrum Zevenaar en de ILO's. Deze analyses zijn van nut bij de uitvoering van het Mobiel Toezicht Vreemdelingen van de KMar. Op regionaal niveau onderzoekt de politie, in nauwe samenspraak met de Unit mensensmokkel, indicaties voor strafbare feiten bij verdwijningen van ama's uit speciale voorzieningen. Op nationaal niveau zal het WODC van het ministerie van Justitie een onderzoek uitvoeren naar de vraag in hoeverre in Nederland verblijvende allochtone gemeenschappen direct of indirect betrokken zijn bij de smokkel van landgenoten.

Voor vragen of commentaar met betrekking tot de inhoud van deze pagina's kunt u terecht bij de Directie Voorlichting van Justitie, telefoon: (070) - 3706850,
email: voorlichting@best-dep.minjust.nl,
fax: (070) - 3707594

Laatst gewijzigd: 01-05-2001