01-05-2001
College stelt prioriteiten vast voor 2002
Het college van burgemeester en wethouders geeft in 2002 veel
prioriteit aan grote pro-jecten, onderwijs en onderhoud van de
buitenruimte. Dit staat in de Kadernota 2002 die het college vorige
week heeft vastgesteld. In de Kadernota geeft het college de
financi-ële ruimte aan voor de begroting en doet voorstellen voor de
besteding ervan.
Voor de eerste maal staat in deze Kadernota een kort overzicht van
investeringen op langere termijn, tot en met 2009, zoals voor
projecten als Spoorzone en Oost-Westflank.
Op 29 mei 2002 vinden in de raad de algemene beschouwingen plaats.
Financiering voor grootschalige projecten tot en met 2009
De verwachte positieve exploitatie van het gemeentelijk Grondbedrijf
levert tot en met 2009 mogelijkheden om te investeren in grootschalige
projecten. Van dit geld wordt 50 miljoen ingezet voor de ontwikkeling
van de Spoorzone. Voor de Oost-Westflank is 15 miljoen be-schikbaar.
Voor de Oosterhoutseweg, de Noordelijke Rondweg en de Ettensebaan
wordt 20 miljoen gereserveerd.
Verder investeert Breda de komende jaren in het museum voor Kunst en
Grafische Vormge-ving ( 30 miljoen) en verkeersregelinstallaties. Het
ICT-beleid in de gemeente krijgt een extra investeringsimpuls van 10
miljoen.
Zoals gebruikelijk wordt in de Kadernota een nieuwe jaarschijf aan het
Meerjarig Investerings-plan toegevoegd. Met name zijn bedragen
opgenomen voor instandhoudingsinvesteringen ( 3,5 miljoen) waarvan een
substantieel deel voor sport, een nieuwe brandweerpost in Ulven-hout (
3 miljoen) en voor buitenruimte ( 4 miljoen). Voor onderwijs is een
investeringsbedrag opgenomen van 16,5 miljoen. De komende vier jaar
investeert de gemeente ruim 36 mil-joen in onderwijs, inclusief de
dekking van het tekort van de Montessorischool ( 3,9 miljoen).
Lastendruk
Ook in het laatste jaar van de raadsperiode wilt het college de
lastendruk beperken. Zo stijgt de OZB niet meer dan met de
inflatiecorrectie. Deze wordt voor 2002 geraamd op 3%. Het eerde-re
besluit om de afvalstoffenheffing te beperken met in totaal 1,1
miljoen blijft gehandhaafd.
Handhaving
Preventie van calamiteiten vraagt een voortdurende inspanning op het
gebied van regulering en handhaving. In dit complexe gebied moeten
uiteenlopende disciplines optimaal met elkaar samenwerken. De
regietaak voor het efficiënt en effectief organiseren van functies en
activi-teiten op dit gebied ligt bij de gemeente. Om dit vorm te geven
en om de uitvoering van hand-having te optimaliseren, wil het college
structureel 250.000,- extra ter beschikking stellen.
In de kadernota wordt analoog aan de Stadsvisie onderscheid gemaakt in vier terreinen: werken, wonen, zorg en cultuur.
Werken
Spoorzone
In de afgelopen periode is, aanhakend op de kansen die de komst van de
HSL biedt, het megaproject Spoorzone opgestart. Breda is aangewezen
als Sleutelproject en gaat als Zuidelijk Vervoerknooppunt in de
toekomst fungeren als Station Brabant. Nu wordt gewerkt aan een
programma van uitgangspunten. Ook is gestart met de plannen voor
Belcrum en Spoorbuurt. De indicatieve begroting van het totale project
bedraagt meer dan 1 miljard gulden. Er zijn sub-sidietoezeggingen van
de ministeries van VROM (NSP-gelden) en Verkeer en waterstaat
(MIT-subsidie). Door verdere planontwikkeling moet Breda deze gelden
nog wel verdienen. Op meerdere projectonderdelen zullen deze
subsidiestromen voorgefinancierd moeten worden. De gemeentelijk
investeringen zijn omvangrijk en in hoofdzaak voorwaardenscheppend.
Voor deze ontwikkeling is, inclusief planvorming, 50 miljoen
gereserveerd.
Voortijdig schoolverlaten
De aanpak van het schoolverzuim en het voorkomen van voortijdig
schoolverlaten vormen de hoofdtaak van de twee leerplichtconsulenten.
In het project Handhaven op Niveau wordt de verschuiving van zorg naar
sanctie duidelijk. Samen met scholen en instellingen schenkt de
gemeente aandacht aan signalering, opvang en begeleiding van
risicoleerlingen. In 2002 wordt voor de trajectbegeleiding van
vroegtijdig schoolverlaters 1 miljoen opgenomen.
Brede school
De twee pilots in de Haagse Beemden en de Hoge Vucht gaan hun derde
schooljaar in. Onder supervisie van de Regiegroep en met externe
begeleiding werken de scholen en instellingen aan activiteitenplannen.
Nog dit jaar vindt een tussentijdse evaluatie plaats. Naar aanleiding
daarvan doet Breda voorstellen voor het vervolgproces. In de wijk
Heuvel is inmiddels, in het kader van grotestedenbeleid, in externe
begeleiding voor een brede school voorzien. Daar zijn de inspanningen
in eerste instantie gericht op het op één lijn brengen van de
doelstellingen van mogelijke partners en het nagaan van de
mogelijkheden voor een kansrijk project. Voor 2002 is ruim
400.000,-uitgetrokken.
Wonen
Naar verwachting wordt begin 2002 gestart met de uitvoering van de
plannen Stadsdonken, Waterakkers en Om de Haenen in Breda Noordoost.
Later dat jaar start ook de uitvoering van het plan Boswonen. In het
kader van verkeersveiligheid wordt op korte termijn begonnen met de
reconstructie van de Prins Hendrikstraat en de Haagse Markt (samen 3
miljoen). De zorg voor veilige, schone en bruikbare centrum- en
woongebieden en bedrijventerreinen vraagt grote inspanningen. Het
Buitenruimteplan wordt in 2002 afgerond: het merendeel van de
gebiedstypeplannen, gebieds- en elementplannen is dan vastgesteld.
Voor de plannen wordt in 2002 1,2 miljoen structureel beschikbaar
gesteld voor onderhoud. Voor 2002 wordt ook 1 miljoen eenmalig ingezet
voor verbeteringen in de buitenruimte. Dit naast de eerder genoemde
investeringsimpuls van 4 miljoen.
Zorg
Om de maatschappelijke opvang te versterken wordt aan de al
beschikbare budgetten 495.000,- toegevoegd. De gemeente gaat hiervoor
24-uurs opvang voor zwerfjongeren reali-seren en de 24-uursopvang van
volwassenen in het voormalige RWS gebouw versterken. De stichting 2000
wordt binnen het circuit van de verslavingszorg ondergebracht. Nog in
2001 wordt een plan van aanpak opgesteld voor een zogeheten
ketenaanpak voor de maatschap-pelijke opvang en vrouwenopvang. In 2002
start de uitvoering van dat actieplan.
In de afgelopen jaren is veel geld en energie gestoken in het
wegwerken van het achterstallig onderhoud van de sportvelden. Voor de
komende jaren is er 1 miljoen extra uitgetrokken om de
onderhoudssituatie op peil te houden. Het sportcentrum aan de
Topaasstraat voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. In 2002
wordt een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar de consequenties van
vervanging. In Breda Noord-Oost komt een nieuwe
binnensportaccom-modatie. Voor beide projecten wordt in 2002 1,5
miljoen uitgetrokken.
Cultuur
Het aanbod van dienst Cultuur is door eigen succes onder grote druk
komen staan. Om de de kwaliteit van het aanbod te behouden, wil het
college het budget voor deze producten structureel met f 200.000,-
verhogen. Het bevorderen van cultuurparticipatie is een van de
prioritei-ten voor de korte termijn. Daarnaast moet het beleidsplan
van de Bibliotheek uitgevoerd wor-den. Het college stelt voor om voor
2002 een éénmalige impuls van 500.000,- beschikbaar te stellen.
Specifiek voor het Actieplan cultuurbereik willen het college, in het
kader van groteste-denbeleid, eenmalig 200.000,- extra aan de
begroting voor 2002 toevoegen. In datzelfde kader wil het college voor
ateliers eenmalig 150.000,- opnemen en 132.000,- voor wijkgebonden
theatervoorstellingen en een haalbaarheidsonderzoek voor een Huis der
Kunsten. In de exploitatie van het museum voor Kunst en Grafische
Vormgeving wordt vanaf 2002 voorzien. Het budget wordt jaarlijks
verhoogd tot 400.000,- in 2004. De in 2002 nog niet benodigde gelden (
250.000,-) worden eenmalig voor andere zaken ingezet.
Evenementen
De Nationale Taptoe kan 150.000,- tegemoet zien voor vervanging van
het decor bij dit voor Breda belangrijk evenement. De BCV krijgt in
2002 een aanvullende subsidie van 80.000,- voor de huur van het
Chassétheater. De VVV krijgt een structurele uitbreiding van het
budget met 100.000,- voor de uitbouw van citymarketing en de
dependance op de Grote Markt.
Bedrijfsvoering
Beroep en bezwaar
Open planprocedures en interactieve besluitvorming zijn de afgelopen
jaren belangrijke aan-dachtspunten geweest. Daarnaast is de mondigheid
van de burger verder toegenomen en de samenleving verder
gejuridiseerd. Hierdoor is het aantal bezwaar- en beroepszaken flink
toe-genomen. Al langere tijd is sprake van een achterstand in de
afhandeling van deze zaken. Het college wil voor het wegwerken van
deze achterstand eenmalig 200.000,-. opnemen.
Automatisering
Al bij de Kadernota 2001 heeft het college aangegeven dat er op het
gebied van automatise-ring op een aantal onderdelen sprake is van
ernstige knelpunten. Voor 2001 is volstaan met de toevoeging van
eenmalige middelen. Het college onderkent dat de problematiek een
structu-reel karakter heeft. Nieuwe communicatietechnieken zijn
onontkoombaar. En dus ook de structurele ondersteuning van deze
functies. Zo moet een nieuw netwerkbesturingssysteem aangeschaft,
ondersteund en onderhouden worden. Hetzelfde geldt voor de
telefooncentrale. Voorgesteld wordt voor om het budget automatisering
structureel met 1 miljoen uit te breiden.
Bestuurlijke vernieuwing
Volgend jaar gaat een nieuwe raadsperiode in. Gelet op de voorstellen
van de commissie El-zinga, de betrokkenheid bij de Vernieuwingsimpuls
en het werk van onze eigen Werkgroep bestuurlijke vernieuwing, krijgt
het nieuwe gemeentebestuur volgend jaar zeker te maken met de
implementatie van veranderingen in de bestuurlijke constellatie. De
totale gevolgen voor de gemeentebegroting kan het college nog niet
beoordelen. In de Kadernota wil het college voor 2002 een eenmalig
bedrag ad 350.000,- opnemen. Bij de programmaonderhandelingen en de
Kadernota 2003 moeten de structurele financiële consequenties van
bestuurlijke vernieu-wing betrokken worden.
Breda, 1 mei 2001