Gemeente Breda


01-05-2001



College stelt prioriteiten vast voor 2002
Het college van burgemeester en wethouders geeft in 2002 veel prioriteit aan grote pro-jecten, onderwijs en onderhoud van de buitenruimte. Dit staat in de Kadernota 2002 die het college vorige week heeft vastgesteld. In de Kadernota geeft het college de financi-ële ruimte aan voor de begroting en doet voorstellen voor de besteding ervan.
Voor de eerste maal staat in deze Kadernota een kort overzicht van investeringen op langere termijn, tot en met 2009, zoals voor projecten als Spoorzone en Oost-Westflank.
Op 29 mei 2002 vinden in de raad de algemene beschouwingen plaats.

Financiering voor grootschalige projecten tot en met 2009 De verwachte positieve exploitatie van het gemeentelijk Grondbedrijf levert tot en met 2009 mogelijkheden om te investeren in grootschalige projecten. Van dit geld wordt 50 miljoen ingezet voor de ontwikkeling van de Spoorzone. Voor de Oost-Westflank is 15 miljoen be-schikbaar. Voor de Oosterhoutseweg, de Noordelijke Rondweg en de Ettensebaan wordt 20 miljoen gereserveerd.

Verder investeert Breda de komende jaren in het museum voor Kunst en Grafische Vormge-ving ( 30 miljoen) en verkeersregelinstallaties. Het ICT-beleid in de gemeente krijgt een extra investeringsimpuls van 10 miljoen.

Zoals gebruikelijk wordt in de Kadernota een nieuwe jaarschijf aan het Meerjarig Investerings-plan toegevoegd. Met name zijn bedragen opgenomen voor instandhoudingsinvesteringen ( 3,5 miljoen) waarvan een substantieel deel voor sport, een nieuwe brandweerpost in Ulven-hout ( 3 miljoen) en voor buitenruimte ( 4 miljoen). Voor onderwijs is een investeringsbedrag opgenomen van 16,5 miljoen. De komende vier jaar investeert de gemeente ruim 36 mil-joen in onderwijs, inclusief de dekking van het tekort van de Montessorischool ( 3,9 miljoen).

Lastendruk
Ook in het laatste jaar van de raadsperiode wilt het college de lastendruk beperken. Zo stijgt de OZB niet meer dan met de inflatiecorrectie. Deze wordt voor 2002 geraamd op 3%. Het eerde-re besluit om de afvalstoffenheffing te beperken met in totaal 1,1 miljoen blijft gehandhaafd.

Handhaving
Preventie van calamiteiten vraagt een voortdurende inspanning op het gebied van regulering en handhaving. In dit complexe gebied moeten uiteenlopende disciplines optimaal met elkaar samenwerken. De regietaak voor het efficiënt en effectief organiseren van functies en activi-teiten op dit gebied ligt bij de gemeente. Om dit vorm te geven en om de uitvoering van hand-having te optimaliseren, wil het college structureel 250.000,- extra ter beschikking stellen.

In de kadernota wordt analoog aan de Stadsvisie onderscheid gemaakt in vier terreinen: werken, wonen, zorg en cultuur.

Werken
Spoorzone
In de afgelopen periode is, aanhakend op de kansen die de komst van de HSL biedt, het megaproject Spoorzone opgestart. Breda is aangewezen als Sleutelproject en gaat als Zuidelijk Vervoerknooppunt in de toekomst fungeren als Station Brabant. Nu wordt gewerkt aan een programma van uitgangspunten. Ook is gestart met de plannen voor Belcrum en Spoorbuurt. De indicatieve begroting van het totale project bedraagt meer dan 1 miljard gulden. Er zijn sub-sidietoezeggingen van de ministeries van VROM (NSP-gelden) en Verkeer en waterstaat (MIT-subsidie). Door verdere planontwikkeling moet Breda deze gelden nog wel verdienen. Op meerdere projectonderdelen zullen deze subsidiestromen voorgefinancierd moeten worden. De gemeentelijk investeringen zijn omvangrijk en in hoofdzaak voorwaardenscheppend. Voor deze ontwikkeling is, inclusief planvorming, 50 miljoen gereserveerd.

Voortijdig schoolverlaten
De aanpak van het schoolverzuim en het voorkomen van voortijdig schoolverlaten vormen de hoofdtaak van de twee leerplichtconsulenten. In het project Handhaven op Niveau wordt de verschuiving van zorg naar sanctie duidelijk. Samen met scholen en instellingen schenkt de gemeente aandacht aan signalering, opvang en begeleiding van risicoleerlingen. In 2002 wordt voor de trajectbegeleiding van vroegtijdig schoolverlaters 1 miljoen opgenomen.

Brede school
De twee pilots in de Haagse Beemden en de Hoge Vucht gaan hun derde schooljaar in. Onder supervisie van de Regiegroep en met externe begeleiding werken de scholen en instellingen aan activiteitenplannen. Nog dit jaar vindt een tussentijdse evaluatie plaats. Naar aanleiding daarvan doet Breda voorstellen voor het vervolgproces. In de wijk Heuvel is inmiddels, in het kader van grotestedenbeleid, in externe begeleiding voor een brede school voorzien. Daar zijn de inspanningen in eerste instantie gericht op het op één lijn brengen van de doelstellingen van mogelijke partners en het nagaan van de mogelijkheden voor een kansrijk project. Voor 2002 is ruim 400.000,-uitgetrokken.

Wonen
Naar verwachting wordt begin 2002 gestart met de uitvoering van de plannen Stadsdonken, Waterakkers en Om de Haenen in Breda Noordoost. Later dat jaar start ook de uitvoering van het plan Boswonen. In het kader van verkeersveiligheid wordt op korte termijn begonnen met de reconstructie van de Prins Hendrikstraat en de Haagse Markt (samen 3 miljoen). De zorg voor veilige, schone en bruikbare centrum- en woongebieden en bedrijventerreinen vraagt grote inspanningen. Het Buitenruimteplan wordt in 2002 afgerond: het merendeel van de gebiedstypeplannen, gebieds- en elementplannen is dan vastgesteld. Voor de plannen wordt in 2002 1,2 miljoen structureel beschikbaar gesteld voor onderhoud. Voor 2002 wordt ook 1 miljoen eenmalig ingezet voor verbeteringen in de buitenruimte. Dit naast de eerder genoemde investeringsimpuls van 4 miljoen.

Zorg
Om de maatschappelijke opvang te versterken wordt aan de al beschikbare budgetten 495.000,- toegevoegd. De gemeente gaat hiervoor 24-uurs opvang voor zwerfjongeren reali-seren en de 24-uursopvang van volwassenen in het voormalige RWS gebouw versterken. De stichting 2000 wordt binnen het circuit van de verslavingszorg ondergebracht. Nog in 2001 wordt een plan van aanpak opgesteld voor een zogeheten ketenaanpak voor de maatschap-pelijke opvang en vrouwenopvang. In 2002 start de uitvoering van dat actieplan.
In de afgelopen jaren is veel geld en energie gestoken in het wegwerken van het achterstallig onderhoud van de sportvelden. Voor de komende jaren is er 1 miljoen extra uitgetrokken om de onderhoudssituatie op peil te houden. Het sportcentrum aan de Topaasstraat voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. In 2002 wordt een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar de consequenties van vervanging. In Breda Noord-Oost komt een nieuwe binnensportaccom-modatie. Voor beide projecten wordt in 2002 1,5 miljoen uitgetrokken.

Cultuur
Het aanbod van dienst Cultuur is door eigen succes onder grote druk komen staan. Om de de kwaliteit van het aanbod te behouden, wil het college het budget voor deze producten structureel met f 200.000,- verhogen. Het bevorderen van cultuurparticipatie is een van de prioritei-ten voor de korte termijn. Daarnaast moet het beleidsplan van de Bibliotheek uitgevoerd wor-den. Het college stelt voor om voor 2002 een éénmalige impuls van 500.000,- beschikbaar te stellen. Specifiek voor het Actieplan cultuurbereik willen het college, in het kader van groteste-denbeleid, eenmalig 200.000,- extra aan de begroting voor 2002 toevoegen. In datzelfde kader wil het college voor ateliers eenmalig 150.000,- opnemen en 132.000,- voor wijkgebonden theatervoorstellingen en een haalbaarheidsonderzoek voor een Huis der Kunsten. In de exploitatie van het museum voor Kunst en Grafische Vormgeving wordt vanaf 2002 voorzien. Het budget wordt jaarlijks verhoogd tot 400.000,- in 2004. De in 2002 nog niet benodigde gelden ( 250.000,-) worden eenmalig voor andere zaken ingezet.

Evenementen
De Nationale Taptoe kan 150.000,- tegemoet zien voor vervanging van het decor bij dit voor Breda belangrijk evenement. De BCV krijgt in 2002 een aanvullende subsidie van 80.000,- voor de huur van het Chassétheater. De VVV krijgt een structurele uitbreiding van het budget met 100.000,- voor de uitbouw van citymarketing en de dependance op de Grote Markt.

Bedrijfsvoering
Beroep en bezwaar
Open planprocedures en interactieve besluitvorming zijn de afgelopen jaren belangrijke aan-dachtspunten geweest. Daarnaast is de mondigheid van de burger verder toegenomen en de samenleving verder gejuridiseerd. Hierdoor is het aantal bezwaar- en beroepszaken flink toe-genomen. Al langere tijd is sprake van een achterstand in de afhandeling van deze zaken. Het college wil voor het wegwerken van deze achterstand eenmalig 200.000,-. opnemen.

Automatisering
Al bij de Kadernota 2001 heeft het college aangegeven dat er op het gebied van automatise-ring op een aantal onderdelen sprake is van ernstige knelpunten. Voor 2001 is volstaan met de toevoeging van eenmalige middelen. Het college onderkent dat de problematiek een structu-reel karakter heeft. Nieuwe communicatietechnieken zijn onontkoombaar. En dus ook de structurele ondersteuning van deze functies. Zo moet een nieuw netwerkbesturingssysteem aangeschaft, ondersteund en onderhouden worden. Hetzelfde geldt voor de telefooncentrale. Voorgesteld wordt voor om het budget automatisering structureel met 1 miljoen uit te breiden.

Bestuurlijke vernieuwing
Volgend jaar gaat een nieuwe raadsperiode in. Gelet op de voorstellen van de commissie El-zinga, de betrokkenheid bij de Vernieuwingsimpuls en het werk van onze eigen Werkgroep bestuurlijke vernieuwing, krijgt het nieuwe gemeentebestuur volgend jaar zeker te maken met de implementatie van veranderingen in de bestuurlijke constellatie. De totale gevolgen voor de gemeentebegroting kan het college nog niet beoordelen. In de Kadernota wil het college voor 2002 een eenmalig bedrag ad 350.000,- opnemen. Bij de programmaonderhandelingen en de Kadernota 2003 moeten de structurele financiële consequenties van bestuurlijke vernieu-wing betrokken worden.

Breda, 1 mei 2001