Gemeente Doetinchem

Mei 2001 jaargang 4 nummer 5 redactie: Douwe Bos Hoefbladveld 49 Doetinchem tel: 0314 - 39 12 35 email: pvda_doetinchem@hotmail.com

Na een vakantie ben ik weer op mijn post en neem ik de redactie van het fractiebericht weer over van Marie-Louise Moonen die ik hierbij bedank voor het feit dat ze de honneurs heeft willen waarnemen.

In de politiek is het een beetje 'de stilte voor de storm'. Over een paar weken zijn we al weer volop bezig met de voorbereidingen voor de behandeling van de meerjarenbegroting. En rond de zomer verwachten we ook meer duidelijkheid over de gemeentelijke herindeling.

De trein en het openbaar vervoer

Het hoeft geen betoog dat de treinverbinding Winterswijk - Arnhem voor de Achterhoek van levensbelang. Probeert u zich eens voor te stellen wat er zich op de wegen rond Doetinchem en Arnhem zou afspelen als die verbinding er niet zou zijn. Een dagelijkse chaos, lijkt me. Het is nu eenmaal zo dat veel Achterhoekers werkzaam zijn in de regio Arnhem/Nijmegen en dus die kant op vervoerd moeten worden, en daar is ook niks mis mee. En daarnaast zijn er honderden (zo niet meer) scholieren van die verbinding afhankelijk. Kortom, een levensader voor de regio.

De landelijke overheid, niet altijd even toeschietelijk als het gaat om (openbaar) vervoer buiten de Randstad, stelde geld ter beschikking om de spoorlijn geschikt te maken voor light-rail en een intensievere dienstregeling mogelijk te maken. Dit onder de conditie dat de regio de kosten op zich zou nemen van de maatregelen die nodig zijn om de veiligheid op peil te brengen. Over dit laatste is in regioverband gesproken en dan met name over de vraag hoe die kosten verrekend zouden moeten worden tussen de verschillende gemeenten. Uiteindelijk besloot de meerderheid voor een verdeling 75/25: 75% van de kosten te dragen door de gemeenten met een station en de rest (uiteraard) voor de overigen gemeenten in de regio Achterhoek.

De inbreng vanuit Doetinchem in deze discussie was dat deze verdeling onredelijk werd gevonden. Aan de ene kant is dat begrijpelijk: Doetinchem moet een veelvoud (namelijk f 310.000) betalen van het bedrag dat daadwerkelijk binnen de gemeentegrenzen wordt uitgegeven. Aan de andere kant is een verdeling 50/50 niet ontzettend veel gunstiger: in dat geval zouden de kosten ongeveer f 170.000 lager zijn. Bij een verdeelsleutel gebaseerd op inwoneraantal (ook niet onredelijk) zou Doetinchem f 230.000 moeten betalen.

In de raadsvergadering bleken een aantal partijen grote moeite te hebben met de gang van zaken. En dat ook tegen de achtergrond van het feit dat bij eerdere discussies in de regio (bijvoorbeeld enige tijd geleden aangaande Mobimax) weinig rekening gehouden werd met de belangen van Doetinchem. Voor sommige fracties (CDA, D'66 en 2 leden van GroenLinks) waren de bezwaren zo groot dat besloten werd om tegen het voorstel te stemmen.

Voor zover het waar is dat de discussie met de regio over wederzijdse verhoudingen een keer gevoerd moet worden is dit in elk geval niet de manier om de discussie te voeren. Om twee redenen niet: tegen stemmen betekent in de praktijk dat je je ook verzet tegen de zeer noodzakelijke verbetering van de spoorverbinding. Voor de bereikbaarheid van onze stad is dat een zeer groot belang. In de tweede plaats is dit een hele slechte timing: juist nu Doetinchem zich nog sterker wil profileren als centrumgemeente ligt het niet voor de hand tegen een maatregel te stemmen die zo belangrijk voor ons is. Ook de gemeente Wehl moet (naar rato) 75% betalen en dus is het beslist geen besluit dat opgevat moet worden als het doelbewust misbruik maken van een getalsmatige meerderheid in het bestuur van de regio ten nadele van de centrumgemeente. Of heeft men gedacht (bij het CDA vooral) PvdA en VVD zijn toch voor dus we kunnen wel tegen stemmen?

De Stadsvisie

In de raadsvergadering is een definitief besluit genomen over de Stadsvisie. De vreugde over dit project is in de schaduw komen te staan van de onevenredige discussie over het "Digitale Web". Daardoor is er relatief weinig aandacht geweest voor de vele invalshoeken die er zijn om zoveel mogelijk mensen te betrekken bij de ontwikkelingen in de samenleving. Het project "Iedereen doet mee" is voor de samenleving van groot belang, en dan mag het niet alleen gaan om internettechnologie, hoe belangrijk dat onderwerp op zich ook is.

Het congres

Het is lang geleden dat een congres van onze partij voor, tijdens en na de zitting zo veel aandacht kreeg als het congres op 16 en 17 maart.

Ik zal u niet vertellen wat voor besluiten er gevallen zijn want dat hebt u op radio en tv kunnen volgen, in de krant kunnen lezen en ook uitgebreid in het ledenblad Pro en Contra. Ik wil alleen iets weergeven van de sfeer en hoe het voelde.

Ik was al vele keren eerder op een landelijk congres, maar kwam er vaak met een katterig gevoel vandaan, teleurgesteld door de volgzame houding van de meeste partijgenoten.

''Een klapcongres '' noem ik dat, de aanwezige leden staan in dat geval niet open voor nieuwe ideeën vanuit de partij, maar ondersteunen alles wat uit Amsterdam of de Haag wordt voorgesteld. Een loyale, maar wel gezond kritische houding naar elkaar kan volgens mij echter geen kwaad.

Maar nu was het anders, althans de eerste dag. De tweede dag, op zaterdag leek het alsof iedereen weer geschrokken in zijn/haar hok was teruggekropen. Bij het begin op vrijdag gonsde het al direct van de vragen op wie ''je mocht stemmen '' van de afdeling. De meeste afgevaardigden hielden het kruit nog even droog om de spanning erin te houden, maar iedereen voelde dat er wat in de lucht hing.

U weet hoe het is afgelopen, uiteindelijk werd Ruud Koole tot nieuwe voorzitter gekozen. Dit onderdeel van de congres agenda heeft de meeste aandacht gekregen, maar er zijn meer belangrijke dingen gebeurd.

We hebben uitgebreid gesproken over het rapport Brouwer, dat gaat over een vernieuwing van de partijstructuur. Er zijn nog weer enkele wijzigingen in aangebracht. Ook daarbij gebeurde weer iets wonderlijks, tenminste dat vind ik.

In het rapport werd voorgesteld om een paar zeer grote afdelingen een extra stem te geven in het nieuwe Politiek Forum, omdat zij bij een evenredige verdeling anders altijd in de minderheid zijn tegenover de kleine afdelingen.

Ik vond het niet onredelijk, ik kan me goed voorstellen dat de grote afdelingen een andere problematiek hebben dan de kleine en dat ook daar oog en oor voor moet zijn. Maar het voorstel werd met grote meerderheid afgewezen, het was eigenlijk niet eens bespreekbaar voor de kleine afdelingen, zij stonden zeer op hun strepen, ik vond het een beetje genant.

Het nieuwe beginselprogramma is ook weer een stap dichterbij gekomen. We hebben afgesproken dat met het programma wat nu voorligt het oude definitief van de baan is, maar dat dit programma nogmaals in de partij bediscussieerd kan worden en dan vervolgens op een volgend congres zal worden vastgesteld.

Aan het eind van de zaterdag zijn zoals gewoonlijk de actuele moties besproken. Het was de dag dat de meeste afgevaardigden weer in hun schulp waren gekropen, en zij stemden dus in meerderheid zoals ''mocht'' van Kok en Melkert.

Zo wordt de alsmaar verdergaande uitbreiding van Schiphol dan ook niet aan banden gelegd, zal de toegang tot ons land niet ontzegd worden aan de vader van Maxima, blijft de economie belangrijker dan het milieu, enz. Dit zijn beslissingen van partijgenoten waar ik het wel eens heel moeilijk mee heb.

Rita Duijn - Visser