Persberichten >>
2001-05-01: Haagse reactie op Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening
Den Haag bepleit één knooppunt met internationale allure
Den Haag heeft waardering voor de inzet van het kabinet, om de
kwaliteit van het ruimtegebruik te verbeteren door in stedelijk gebied
te intensiveren, combineren en transformeren. De stad streeft naar eén
internationaal knooppunt met uitstraling in het gebied tussen Den Haag
Centraal, Hollands Spoor en Prins Clausplein. Ook wil de stad hoge
woonkwaliteit toevoegen in het centrum en in de Westlandse Zoom.
Optimale aansluiting op de HSL Oost en Zuid en investeringen in A4,
Trekvliettracé, spoorverdubbeling van de belangrijkste
railverbindingen binnen de Deltametropool en hoogwaardig regionaal
railvervoer. Verbetering van de structuur van groen en water in stad
en regio. Deze maatregelen zijn nodig om de kansen van Den Haag
optimaal te kunnen benutten. De stad wil zich verder versterken als
stad van vrede en recht, ICT- en telecomstad. Dat stelt het Haagse
gemeentebestuur in een reactie op de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening,
waarin het kabinet de lijnen uitzet voor de ruimtelijke ordening van
Nederland in de komende decennia.
Centrumontwikkeling
In tegenstelling tot de Vijfde Nota kiest Den Haag voor de
ontwikkeling van één internationaal knooppunt in het gebied tussen Den
Haag Centraal, Hollands Spoor en het Prins Clausplein/Ypenburg. Dit
sluit beter aan op de ontwikkeling van de Centrale Zone in Den Haag,
lopend van Scheveningen, via het centrum naar de A4, dan het ene
internationale knooppunt en de twee Randstadcentra die in de Vijfde
Nota genoemd worden.
Wonen
Den Haag wijst er op dat de Vijfde Nota realisering van woningen in de
Westlandse Zoom vooralsnog bemoeilijkt, omdat het kabinet
reconstructie van het kassengebied ten gunste van wonen in het groen
ongewenst vindt. Naar de mening van Den Haag is dat een
"onbegrijpelijk" standpunt: "Wij denken dat de ruimtelijke kwaliteit
van het Westlandse Zoomgebied er per saldo aanmerkelijk op vóóruit zal
gaan, zonder dat de centrumfunctie van de Westlandse glastuinbouw
wordt aangetast". Den Haag bepleit fundamentele keuzes rond de
glastuinbouw, "gegeven de hoge verstedelijkingsdruk en de opgave om de
blauwgroene structuur te versterken".
Realisering van meer en gevarieerde woningen in het centrum en in de
Westlandse Zoom moet, samen met de herstructurering van verschillende
Haagse wijken, bijdragen aan een sterkere positie van Den Haag op de
woningmarkt.
Verkeer
De positie van Den Haag vraagt volgens het gemeentebestuur om een
substantiële bijdrage van het rijk aan de bereikbaarheid van de stad.
Den Haag heeft een programma om de stad bereikbaar te houden.
In haar reactie wijst Den Haag op de toegezegde aansluiting van de stad op de HSL Zuid. Ook het doortrekken van de HST Oost van Schiphol naar Den Haag is voor Den Haag als internationaal centrum noodzakelijk. Verder wijst Den Haag op de noodzaak van beter openbaar vervoer in de Deltametropool, door verdubbeling van de sporen tussen de grote steden en verdere intensivering van het regionale (light)railnetwerk. Later in de tijd ziet Den Haag het zogeheten Rondje Randstad als een aanvullende mogelijkheid.
Groen en water
Den Haag is van mening dat het rijk sterker zou moeten inzetten op
groen en water als kwaliteit voor de ruimtelijke ontwikkeling. Voor
Den Haag is die kwaliteit volgens het college essentieel. Het Groene
Hart en de toegankelijkheid daarvan is op de schaal van de
Deltametropool van groot belang. Op stedelijk-regionaal niveau is het
naar de mening van Den Haag belangrijk dat groengebieden niet
geïsoleerd worden bekeken, maar in samenhang met andere functies,
zoals wonen, water en recreatie.
De Haagse reactie past in de brede discussie die momenteel wordt
gevoerd over Deel 1 van de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening.
1 mei 2001
last update: 1 mei 2001 ;pag.: 6934; auteur: 77 1 mei 2001 - pag.
6934 - 77